Web Analytics Made Easy - Statcounter

امتداد - یک فعال اقتصادی معتقد است: ارز حاصل از صادرات کالاهای کشاورزی و صنعتی را نمی‌توان با همان قیمت ارزهای پتروشیمی و فولاد در شبکه نیما عرضه کرد و این روش باید اصلاح شود.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، محمدرضا فرشچیان با اشاره به بخشنامه اخیری که از سوی دولت درباره مجوز واردات در مقابل صادرات صادر شد، اظهار کرد: یک سال بود که به دنبال این بخشنامه بودیم که خوشبختانه محقق شد، اما در حال حاضر مشکل اساسی ما ساز و کار شبکه نیما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در گفت و گو با ایبِنا تصریح کرد: مشکل صادرکنندگان غیرنفتی واقعی این است که دولت توقع دارد ارز حاصل از صادرات کالاهای کشاورزی و صنعتی هم با همان قیمت ارزهای پتروشیمی و فولاد در شبکه نیما عرضه شود و این در حالی است که پتروشیمی و فولاد از تسهیلات یارانه ای برخوردار هستند؛ یعنی پتروشیمی مواد اولیه خود را به صورت یارانه ای از وزارت نفت می گیرد و فولاد هم یارانه انرژی می‌گیرد. 

فرشچیان ادامه داد: در نتیجه بخش کشاورزی که هیچگونه یارانه ای به آن تعلق نمی گیرد و صرفا ماحصل دسترنچ کشاورز است به هیچ عنوان نمی تواند ارز صادراتی خود را بر این مبنا به شبکه نیما عرضه کند. گویا برخی می خواهند که صادرکننده به واردات سوبسید دهد در صورتی که تمام واردات نیز با نرخ واقعی سرسفره مردم نمی رود، بلکه با قیمت های بالاتر عرضه می شود.

این تاجر با سابقه کشور با بیان اینکه در حال حاضر مشکل اساسی صادرات غیرنفتی و غیریارانه ای واقعی ما همین موضوع است، تاکید کرد: طی نامه ای به مسئولان پیشنهاد دو راهکار را ارائه کردیم؛ نخست اینکه واردات را مسقیما در مقابل صادرات غیرنفتی و در خارج از شبکه نیما قرار دهند یا اگر در شبکه نیما قرار است فعالیت داشته باشیم، ارز یارانه ای باید از شبکه نیما خارج شود و و فقط برای کالاهای اساسی و سرمایه ای و مورد نیاز پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار گیرد. در غیر اینصورت نمی توان انتظار رشد صادرات غیرنفتی داشت و با اختلاف نرخ ارز و نرخ تورم که متناسب نیست در بازارهای بین المللی به فعالیت خود ادامه داد. 

این فعال اقتصادی گفت: برخی موانع پیش روی صادرکنندگان مانند تحریم های بین المللی، عدم حمل و نقل کشتی های مادر در بنادر، عدم دسترسی به بیمه های بین المللی، خارجی است و در اختیار دولت نیست، بلکه وظیفه صادرکننده است تا با راهکارهای خود آنها را از میان بردارد. اما موانع اساسی تر درباره کج سلیقگی های داخلی است که سد راه صادرات می شود.

فرشچیان با تاکید بر اینکه نیاز نداریم تا پایان سال صبر کنیم تا مشکلات را از راه برداریم، افزود: با دو بخشنامه بسیاری از قید و بندهای صادراتی بدون اینکه بار مالی برای دولت داشته باشد، رفع خواهد شد. اما انتظار داریم آنهایی که دست اندرکار واقعی صادرات هستند با هم مشورت و همفکری داشته باشند تا بتوان نتیجه خوبی گرفت. 

این صادرکننده برتر کشور اظهار کرد: اگر در راستای منافع ملی همدلی بین مسئولان وجود داشته باشد بسیاری از مسائل حل خواهد شد. این در حالی است که از تیرماه تا بهمن ماه سال گذشته صادرات در مسیر همواری در حال حرکت بود، اما بهمن ماه گذشته بانک مرکزی با مخلوط کردن ارزهای حاصل از صادرات پتروشیمی و فولاد با ارزهای کشاورزی و صنعتی در سامانه نیما بازار صادراتی را کاملا منفعل کرد.  

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: پتروشیمی و فولاد شبکه نیما یارانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۵۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید نهال اصلاح شده با قیمت ۲۹ هزار تومان

نهال‌های اصلاح شده که از طریق تلاش‌های تحقیقاتی و آزمایش‌های علمی به وجود آمده‌اند، خصوصیات مثبت زیادی دارند. این پیشرفت‌ها در تکنولوژی نهال‌کاری و کشت، نقش مهمی در افزایش تولید و بهبود عملکرد بخش کشاورزی و اقتصاد کلان کشورها دارند. از این رو، ارزش اقتصادی و اجتماعی تولید و استفاده از نهال‌های اصلاح شده در کشاورزی برای توسعه پایدار و افزایش تولید محصولات کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خرید نهال اصلاح شده و تاثیر آن در اقتصاد کشور چیست؟

خرید نهال اصلاح شده به معنای خرید و استفاده از نهال‌هایی است که به روش‌های اصلاح‌شده و تکنولوژی نوین گیاهپزشکی و کشاورزی تولید شده‌اند، مانند نهال‌های هیبریدی، پیوندی، پایه رویشی و ژنوتیپ؛ استفاده از این نهال‌ها می‌تواند تاثیرات متنوعی بر اقتصاد کلان کشور داشته باشد، از جمله:

افزایش تولیدات کشاورزی: نهال‌های اصلاح شده معمولاً دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت به بیماری‌ها، دوره رشد کوتاه‌تر و عملکرد بالاتر هستند که به افزایش تولیدات کشاورزی و کاهش وابستگی به واردات کمک می‌کند. بهبود کیفیت محصولات: نهال‌های اصلاح شده باعث بهبود کیفیت و ارزش غذایی محصولات کشاورزی شده و این امر به افزایش تقاضا و صادرات محصولات کشاورزی منجر می‌شود. ایجاد اشتغال: افزایش تولیدات کشاورزی با استفاده از نهال‌های اصلاح شده، نیاز به نیروی کار در بخش کشاورزی را افزایش داده و اشتغال بیشتری ایجاد می‌کند. همانطور که می‌دانید با اشتغال زایی، گره‌های اقتصادی نیز باز می‌شوند.

به دنبال افزایش تولیدات و صادرات محصولات کشاورزی، درآمد ملی کشور افزایش یافته و به رشد اقتصادی کلان کشور کمک می‌کند. مهندسین نهالستان شیراز معتقدند که خرید نهال‌ اصلاح شده می‌تواند بهبودی چشمگیری در بازدهی و عملکرد بخش کشاورزی و اقتصاد کلان کشورها داشته باشد.

چرا سرمایه‌گذاری بر بخش کشاورزی باعث افزایش درآمد کشاورزان و رشد اقتصاد ملی کشور می‌شود؟

سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، خرید نهال اصلاح شده و تولید میوه‌های با کیفیت می‌تواند به چندین شکل به افزایش درآمد کشاورزان و اقتصاد ملی کشور کمک کند:

افزایش تولیدی: با سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، زیرساخت‌های لازم برای بهینه‌سازی تولید میوه‌ها، ایجاد مزرعه‌های بزرگتر، بهره‌وری بالاتر از آب، خاک و منابع دیگر فراهم شده و به افزایش تولید محصولات کشاورزی، ارتقای صادرات و در نتیجه افزایش درآمد کشاورزان کمک می‌کند. بهبود کیفیت و ارزش افزوده: سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین و روش‌های کشاورزی پیشرفته باعث بهبود کیفیت و ارزش افزوده محصولات می‌شود. میوه‌های با کیفیت بالا معمولاً با قیمت بالاتری در بازار عرضه شده و به افزایش درآمد کشاورزان کمک می‌کند. تامین نیازهای داخلی و صادرات: افزایش تولید میوه‌های با کیفیت علاوه بر اینکه نیازهای بازار داخلی را تامین کرده باعث افزایش صادرات محصولات کشاورزی به بازارهای خارجی شده و باعث ارزآوری می‌شود.

روش‌های تولید میوه صادراتی و با کیفیت

تولید میوه‌های صادراتی و با کیفیت نیازمند روش‌های خاصی است، در قدم اول باید به انتخاب و خرید نهال اصلاح شده اشاره کنیم. انتخاب ارقام میوه‌ها با کیفیت و مناسب برای شرایط آب و هوایی و خاکی منطقه تولید بسیار اهمیت دارد. همچنین تکثیر نهال به روش‌های اصلاح شده تاثیر بسزایی در کمیت و کیفیت محصولات زمین کشاورزی دارد. مدیریت مناسب باغ و استفاده از شیوه‌های کشاورزی پایدار و ارگانیک می‌تواند به بهبود کیفیت محصولات کمک کند.

مدیریت منابع آب کنترل آفات و بیماری‌ها مدیریت خاک مصرف بهینه کودها استفاده از فناوری‌های نوین سیستم‌های آبیاری قطره‌ای کنترل خودکار دما و رطوبت استفاده از سموم کم خطر برای کنترل آفات و بیماری‌ها مدیریت کیفیت و ارتقای استانداردها

برای تضمین کیفیت میوه‌های تولیدی، لازم است استانداردهای مشخصی را در هر مرحله از تولید تا صادرات رعایت کرد. از جمله این استانداردها می‌توان به استانداردهای بسته‌بندی، انتقال، انبارداری، و حمل و نقل اشاره کرد. البته کشاورزان برای موفقیت محصولات خود باید به موارد زیر توجه داشته باشند:

آشنایی با بازار داخلی و بازار صادراتی ارتباط برقرار کردن با خریداران خارجی و شرکت‌های صادر کننده شرکت در نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی ایجاد برند محصولات ارائه خدمات مشتریان

روش‌های فوق به تولید میوه‌های صادراتی و با کیفیت کمک کرده و آمار صادرات محصولات را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

چگونه نهالستان‌های معتبر را برای خرید نهال میوه بشناسیم؟

برای شناسایی نهالستان‌های معتبر و مجوزدار برای خرید نهال میوه، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

مطالعه و تحقیق: ابتدا با مطالعه و تحقیق در مورد نهالستان‌های معتبر در منطقه خود آشنا شوید. این اطلاعات از طریق اینترنت، مراجعه به وب‌سایت‌های مربوطه، گفت‌وگو با کشاورزان محلی و… به‌دست می‌آید. مجوزها و استانداردها: نهالستان‌های معتبر باید دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه باشند. به طور معمول، این مجوزها به عنوان تضمین کیفیت و اصالت نهال‌های تولیدی صادر می‌شود. همچنین، توجه به استانداردها و رعایت مقررات بهداشتی و کشاورزی نیز اهمیت دارد. انتخاب نهالستان‌های معتبر: انتخاب نهالستان‌های با سابقه و معتبر به کیفیت و موفقیت کشاورزی کمک می‌کند. اطلاعات در مورد سابقه فعالیت، تجربه، تخصص و نمونه‌کارهای قبلی نهالستان‌ها می‌تواند در انتخاب آن نقش بسزایی داشته باشد. مشاهده نمونه‌کارها: قبل از خرید، بهتر است نمونه‌کارهای نهال‌های تولیدی نهالستان را بررسی کنید. چون به شما اجازه می‌دهد با کیفیت، سلامت و قوت نهال‌ها را آشنا شوید. مشاوره رایگان با کارشناسان: نهالستان‌های معتبر برای رفاه حال کشاورزان عزیز مشاوره رایگان قبل و پس از فروش ارائه می‌دهند تا باغداران نهال‌هایی را انتخاب کنند که امکان سوددهی آنها بیشتر باشد. در ضمن، خرید نهال از سایت‌های معتبر آنلاین نیز روشی موثر برای خرید نهال میوه باشد.

کلام آخر

البته قیمت نهال اصلاح شده و پیوندی کمی گران‌تر از نهال‌های سنتی و بعضی از چون کیفیت بیشتری داشته و نهالستان برای تکثیر و پرورش آنها هزینه و زمان زیادی را صرف می‌کند. ولی نهالستان پالیز در یک اقدام بی سابقه در فروردین سال ۱۴۰۳ تمامی نهال‌های میوه و نهال بادام اصلاح شده و پیوندی را تنها با قیمت ۲۹ هزار تومان به همراه کارت سلامت و کارت گارانتی ۲ ساله عرضه کرده است. از این فرصت استثنایی تنها ۱۰ روز باقی مانده است.

وب سایت: bartarnahal.ir

تماس با پالیز نهال:

09144501003

09144501007

09144501008

09144501009

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894742

دیگر خبرها

  • ۱۰ کشور مقصد صادرات محصولات گلخانه‌ای گلستان
  • عرضه ۲۶۴.۵ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما
  • افزایش ۲ هزار تنی صادرات مغز بادام از چهارمحال و بختیاری
  • صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
  • رشد ۵۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه و بلاروس
  • خرید نهال اصلاح شده با قیمت ۲۹ هزار تومان
  • اصلاح الگوی کشت در استان بوشهر ضروری است
  • عرضه ۲۷۳.۹ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما
  • ۱۲۰ میلیون دلار صادرات اردبیل در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۹ درصدی بهره حقوق مالکانه معادن/درآمد ۸ همتی از صادرات معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها