Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-16@18:05:48 GMT

اولویت‌هایی برای بانک مرکزی در فصل جدید

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۵۱۶۲

اولویت‌هایی برای بانک مرکزی در فصل جدید

امتداد - یک کارشناس امور بانکی با اشاره به برخی اولویت‌ها در نظام بانکی که باید توسط بانک مرکزی در دور جدید فعالیت‌ها مورد توجه قرار بگیرد، گفت: ابتدایی‌ترین موضوع، بحث نظارت بر بانک‌ها است

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، یوسف کاووسی، کارشناس امور بانکی در گفت ‌‎و گو با خبرنگار ایبِنا درباره اولویت‌های بانک مرکزی در دور جدید فعالیت ها، گفت: مهم ترین اولویت بانک مرکزی در دوره جدید چند مسئله خواهد بود که ابتدایی‌ترین آن بحث نظارت بر بانک‌ها است، زیرا در این دوران اخیر بسیار بی‌ضابطه عمل کرده‌اند و نظارت جدی بر عملکردشان به لحاظ نسبت‌های استاندارد وجود نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن اشاره به بحث افزایش سرمایه بانک‌ها تاکید کرد: معاون وزیر اقتصاد اخیرا مصاحبه‌ای داشته مبنی بر اینکه حدود سرمایه واقعی تمام بانک‌ها زیر ۴۰ هزار میلیارد تومان است که مسئله بسیار مهمی به حساب می‌آید زیرا براساس آن تقریبا باید مشکل دار به حساب آیند که بنا به دلایلی این اتفاق نمی‌افتد، ولی وقتی بنا باشد صاحب ارتباطات بین‌المللی باشیم و از فعالیت‌های اقتصادی برون مرزی بی‌نصیب نمانیم، بانک‌ها باید استاندارد باشند.

این کارشناس امور بانکی در ادامه یادآور شد: قواعد استانداردهای بانکی هم مشخص است حتی در صورتی که قاعده استانداردهای G۲۰ را هم نخواهیم عمل کنیم، اما تمام بانک‌های دنیا این استانداردها را در یک سطحی انجام می‌دهند. علاوه بر این بحث نظارت هم بسیار مهم است که در زیرمجموعه همین امر قرار می‌گیرد.

کاووسی در ادامه ضمن اشاره به کنترل نقدینگی تصریح کرد: کنترل نقدینگی و رشد پایه پولی از مباحثی به حساب می‌آید که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. به این معنا؛ در صورتی که رشد پایه پولی را دور از نظر داشته باشیم، خلق نقدینگی توسط بانک‌ها اتفاق خواهد افتاد و طی ۸ سال گذشته از طریق تسهیلات بانک‌ها این اتفاق روی داد. بحث نظارتی بانک مرکزی و موضوع قانونی که مدت‌ها پیرامون آن صحبت می‌کردیم یعنی همان اصلاح قانون بانکی که مجلس به دنبال آن بود، از همین جا نشات می‌گیرد، البته بهتر آن بود تا بحث اصلاح قانون بانکی از طریق بانک مرکزی کلید خورد  و به صورت لایحه به دولت ارائه شود.

وی در ادامه افزود: طرحی که مجلس به دنبال آن بود، چنانچه مبنا قرار گیرد اوضاع ساختاری بدتر خواهد شد زیرا نهادهای جدیدی تشکیل می‌شود که از سابقه لازم بهره‌ای ندارد  و تا زمانی که این گروه در جای واقعی خود بنشیند، زمان را از دست خواهیم داد و مجدد دچار آزمون و خطا می‌شویم.

این کارشناس امور بانکی در این رابطه تاکید کرد: کنترل تورم هم بحثی است که از اولویت‌ها به حساب می‌آید. درباره بحث اعتبارسنجی هم که اکنون مطرح می‌شود باید توضیح داد که سیستم اعتبارسنجی موجود  واقعی نیست، یعنی تسهیلات به فردی که یک قسط خود را به بانک پرداخت نکرده، داده نمی‌شود، در حالی که سیستم فوق اعتبار افراد را نه صرفا به لحاظ مالی باید مورد سنجش قراردهد. به این معنا؛ شخص متقاضی باید از شاخص‌هایی که در صنف فعال خود وجود دارد، بهره‌مند باشد. چنین اعتبارسنجی از وثیقه محکم‌ترخواهد بود.

کاووسی در این خصوص اظهار داشت: انتظار می‌رود که نظارت بر بانک‌ها، اصلاح نظام بانکی، رعایت استانداردهای بانکی، کنترل نقدینگی و پایه پولی که برای اخذ تنخواه اتکا به بانک مرکزی نباشد و در صورتی که دست به این کار ‌بزنند، پایان ماه تسویه شود، مورد توجه قرار گیرد و در اولویت باشد. در نهایت هم روابط بین‌الملل است که بانک مرکزی برای تسهیل نقل و انتقالات مالی با کشورهای مختلف می‌تواند ایجاد کند و باید مورد توجه قرار گیرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: کارشناس امور بانکی بانک مرکزی اولویت ها مورد توجه بحث نظارت قرار گیرد بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۵۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه مهم بانک مرکزی/ سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد + جزییات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس ابلاغیه جدید بانک مرکزی مبلغ تراکنش روزانه برای خرید با ۱۰۰ میلیون تومان افزایش به ۲۰۰ میلیون تومان رسید. پیش از این محدودیت تراکنش خرید در هر روز ۱۰۰ میلیون تومان بود.

در متن ابلاغیه‎‌ای که بانک مرکزی در خصوص سقف تراکنش‌های روزانه مجاز برای خرید صادر کرده، آمده است:

حداکثر تراکنش خرید از هر کارت متعلق به مشتری حقیقی از مبلغ یک میلیارد ریال به ۲ میلیارد ریال و مجموع تراکنش‌های انجام‌شده کارتی برای مشتری حقیقی در کل شبکه بانکی روزانه از مبلغ یک میلیارد ریال به ۲ میلیارد ریال افزایش یافت.
بر اساس این ابلاغیه‌ی بانک مرکزی، هر شخص حقیقی از طریق یک کارت بانکی در یک روز تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان مجاز به انجام تراکنش خرید است.

علاوه‌براین، سقف مجموع تراکنش‌های بانکی یک شخص حقیقی با همه کارت‌های بانکی متعلق به او نیز ۲۰۰ میلیون تومان است.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895925

دیگر خبرها

  • سقف تراکنش های بانکی تغییر کرد
  • سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد + جزییات
  • اطلاعیه مهم بانک مرکزی/ سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد + جزییات
  • سقف تراکنش خرید افزایش یافت
  • متقاضیان وام های بانکی بخوانند
  • تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین
  • تصمیمات جدید بانک مرکزی به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات
  • خبر جدید بانک مرکزی/ متقاضیان وام‌های بانکی بخوانند
  • دستور جدید بانک مرکزی به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات خرد
  • تأمین مالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی با استفاده از ابزارهای نوین