Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-19@02:13:27 GMT

پیش‌بینی کسری ۳۰۷ هزار میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۵۱۶۴

پیش‌بینی کسری ۳۰۷ هزار میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۰

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرد ۶۷ درصد از منابع بودجه در سقف اول تا انتهای سال ۱۴۰۰ محقق شود، در اینصورت و با فرض تحقق ۱۰۰ درصدی مصارف، بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۷ هزار میلیارد تومان کسری غیرقابل تأمین خواهد داشت.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس، پیش‌بینی عملکرد منابع بودجه تا آخر سال ۱۴۰۰ حکایت از کسری منابع غیرقابل تأمین در حدود ۳۰۷ هزار میلیارد تومان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع و مصارف عمومی دولت در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، معادل ۱,۲۷۷ هزار میلیارد تومان در سقف دوم تعیین شده است.

البته طبق بند «ب» ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰، هزینه کرد سقف دوم بودجه منوط به تحقق درآمدها از شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ شده است.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، جهت محاسبه کسری غیرقابل تأمین، صرفاً به پیش‌بینی ارقام سقف اول بودجه عمومی پرداخته می‌شود.

درآمد مالیاتی و گمرکی: با توجه به روند دو سال گذشته تحقق بالای ۹۰ درصد درآمد مالیاتی و همچنین در صورت تلاش دولت جدید برای بهبود نحوه مالیات‌ستانی حرکت از نظام ممیز محور مالیاتی به سمت نظام سامانه محور و جلوگیری از فرار مالیاتی، پیش‌بینی می‌شود که حدود ۹۵ درصد این منبع تا پایان سال ۱۴۰۰ محقق شود.

منابع حاصل از نفت و فراورده‌های نفتی: با توجه به اینکه درصد محقق شده این منبع در چهار و نیم ماهه اول سال فقط ۱۵ درصد نسبت به میزان مصوب برای این دوره بوده است و با توجه به احتمال عدم تغییر خاص در رفتار بازیگران خارجی از جمله آمریکا و پایداری تحریم‌ها، پیش‌بینی می‌شود که درصد تحقق این منبع برای سقف اول و دوم بودجه حدود ۲۰ درصد تا پایان سال باشد.

همچنین عملکرد این بند برای سقف اول بودجه که بخش اصلی آن منابع حاصل از ارزش صادرات نفت خام و میعانات گازی است هم با توجه به درصد تحقق ۱۹ درصد آن در پنج ماهه اول سال، حدود ۲۵ درصد تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود، با توجه به وضعیتی که ذکر شد، تحقق منابع سقف دوم دور از انتظار است و با احتمال بسیار بالا محقق نمی‌شود.

فروش اوراق بدهی: با توجه به تحقق ۲۷ درصدی این منبع در مدت ۵ ماهه اول سال و همچنین بالا بودن تورم انتظاری بازیگران اقتصادی در سال ۱۳۹۹، در صورتی که قواعد خاصی برای خرید اوراق گذاشته نشود برای مثال تکلیف به بانک‌ها برای نگهداری اوراق به میزان درصد مشخصی از مجموع سپرده‌ها، محدودیت گذاری بر رشد ترازنامه‌های بانک‌ها به استثنای خرید اوراق، الزام صندوق‌های درآمد ثابت به نگهداری حداقلی از اوراق و غیره (و یا نرخ‌های بهره بالاتر برای اوراق در نظر گرفته نشود)، تحقق این منبع تا پایان سال بیشتر از ۵۰ درصد نخواهد بود؛ اما با توجه به نیاز مبرم دولت به فروش اوراق برای تأمین مالی دولت پیش‌بینی می‌شود با اتخاذ اقدامات اصلاحی، همه اوراق بدهی فروخته شود.

منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی: با توجه به روند واگذاری شرکت‌های دولتی در این مدت و همچنین عملکرد ضعیف دولت در سال ۱۳۹۹، پیش بینی می‌شود که منابع حاصل از واگذاری شرکت‌ها منابع مربوط به سقف اول حدود ۳۰ درصد محقق شود، در مورد منبع مربوط به سقف دوم ۱۳۰ هزار میلیارد تومان واگذاری سهام و حقوق مالکانه موضوع بند و تبصره دو بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان فروش اموال برای اجرا و تکمیل طرح‌های دارایی‌های سرمایه‌ای پیش بینی می‌شود که دولت نهایتاً با واگذاری شرکت‌های مد نظر به نهادهایی مانند صندوقهای بازنشستگی و غیره این قسمت از منابع و مصارف بودجه را حل و فصل کند که با توجه به برآوردهای انجام شده ۷۰ هزار میلیارد تومان از این منابع کسری تراز نقدی صندوقهای بازنشستگی خواهد شد.

منابع حاصل از صندوق توسعه ملی: به دلیل آنکه منابع ارزی صندوق با نرخ نیمایی و نه ارز چهار هزار و ۲۰۰ تسعیر می‌شود و با توجه به افزایش نرخ ارز نیما، پیش‌بینی می‌شود که ۱۰۰ درصد منابع حاصل از صندوق توسعه ملی محقق شود، با توجه به توضیحات ارائه شده پیش بینی می‌شود ۶۷ درصد از منابع سقف اول بودجه تا آخر سال محقق شود و در نتیجه با فرض عملکرد ۱۰۰ درصدی مصارف سقف اول، بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان کسری غیرقابل تأمین خواهد داشت.

در صورت تداوم روند فعلی و عدم اجرای اصلاحات اساسی به خصوص در شیوه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، پیش‌بینی می‌شود ۶۷ درصد از منابع بودجه در سقف اول تا انتهای سال ۱۴۰۰ محقق شود، در این صورت و با فرض تحقق ۱۰۰ درصدی مصارف، بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۷ هزار میلیارد تومان کسری غیرقابل تأمین خواهد داشت.

به عبارت دیگر برای تأمین مخارج بودجه تا انتهای سال ۱۴۰۰ به ۳۰۷ هزار میلیارد تومان افزایش منابع یا کاهش مخارج نیاز است؛ در غیر این صورت تأمین این منابع از محل پایه پولی و ایجاد تورم محتمل است.

شایان ذکر است که برای محاسبه کسری بودجه ساختاری سال ۱۴۰۰، لازم است تا رقم اوراق بدهی و استقراض از صندوق توسعه ملی به کسری غیرقابل تأمین اضافه شود. این عدد در حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان است.

با توجه به افزایش قابل توجه پرداختی کارکنان دستگاه‌های اجرایی ناشی از انواع فوق العاده‌های ویژه و خاص و رشد ۲۵ درصدی در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، متأسفانه بخش قابل توجهی از مخارج سقف اول بودجه را حقوق کارکنان دولت تشکیل می‌دهد که در صورت تصمیم برای مدیریت هزینه‌ها نیازمند تصمیم‌گیری اساسی دراین‌باره است.

کد خبر 528974

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مرکز پژوهش های مجلس بودجه ۱۴۰۰ لایحه بودجه 1400 بودجه 1400 کشور کسری بودجه کسری بودجه 1400 معایب بودجه 1400 شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ۳۰۷ هزار میلیارد تومان پیش بینی می شود واگذاری شرکت ها بودجه سال ۱۴۰۰ سقف اول بودجه منابع حاصل تا پایان سال ۱۰۰ درصد محقق شود سقف دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۵۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه‌های قضایی و نظارتی به تفریق بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ ورود کنند

ایسنا/خراسان رضوی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: به چه دلیل و به چه اصراری با انحرافات سنگینی که در بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد، عده‌ای امروز برای تصویب تفریق بودجه ۱۴۰۱ گردهم‌آمده‌اند. بدانید که این حق شهر و بیت‌المال است. امروز من از دستگاه‌های امنیتی و قضایی و نظارتی می‌خواهم به تفریق بودجه ۱۴۰۱ وحتی ۱۴۰۰ ورود پیدا کنند. چه دلیلی دارد طی سه روز تفریق بودجه ۱۴۰۱ انجام شود؟ تفریق بودجه سال ۱۳۹۹ حدود سه ماه زمان برد، تفریق بودجه سال ۱۴۰۰ تقریبا یک ماه و تفریق بودجه ۱۴۰۱ سه روز زمان می‌برد، این را به چه کسی باید گفت؟

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو امروز دوشنبه، ۲۸ اسفندماه در نطق پیش از دستور صد و یازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: در روزهای اخیر مطالبی در رابطه با شهردار مشهد مطرح شد که از همینجا به شهردار می‌گویم با قدرت کار خود را ادامه دهد. قرار نیست استیضاحی شکل بگیرد و اجازه نخواهیم داد. شهردار به حرف عده‌ای که به دنبال منافع شخصی خود هستند توجه نکند. بر اساس قانون شما رئیس اجرایی مدیریت شهری هستید و وظیفه دارید کارتان را انجام دهید. لذا در این رابطه بنده حقیر و همکاران بنده با قدرت از شما حمایت خواهیم کرد. آقای شهردار با قدرت کارتان را ادامه دهید، عده‌ای می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند اما اینجا جای ماهی‌گیری نیست، بلکه جای خدمت‌رسانی به مردم است و اجازه نخواهیم داد کسی بخواهد از فضای مدیریت شهری بجای خدمت به مردم سوءاستفاده‌ای کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه این روزها یک اتفاق عجیب و جالب در شورای اسلامی مشهد برای تفریق بودجه سال ۱۴۰۱‌ شکل می‌گیرد، تصریح کرد: ضمن تقدیر از همراهی آقای موحدیان به عنوان رئیس شورای شهر مشهد در خصوص این موضوع، اینکه یک بودجه‌ای در سال بسته می‌شود و قرار است بر اساس این بودجه و آیتم‌ها مدیریت شهری عملکرد داشته باشد و در تفریق ما به این‌حد برسیم که این بودجه چقدر عملیاتی شده وچقدر عملکرد داشته است. بالاخره درآمد یک هزینه است و باید بررسی کنید که درست و به موقع و بر اساس منافع شهر انجام شده است. اینکه طی سه روز تفریق بودجه سال ۱۴۰۱ بخواهد انجام شود جای بسی تعجب و تاسف دارد.

چه دلیلی دارد طی سه روز تفریق بودجه ۱۴۰۱ انجام شود؟

حاجی بگلو تصریح کرد: اینکه به چه دلیل و به چه اصراری با انحرافات سنگینی که در بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد، عده‌ای امروز برای تصویب تفریق بودجه ۱۴۰۱ گردهم‌آمدند. بدانید که این حق شهر و بیت‌المال است. امروز من از دستگاه‌های امنیتی و قضایی و نظارتی می‌خواهم به تفریق بودجه ۱۴۰۱ وحتی ۱۴۰۰ ورود پیدا کنند. چه دلیلی دارد طی سه روز تفریق بودجه ۱۴۰۱ انجام شود؟ تفریق بودجه سال ۱۳۹۹ حدود سه ماه زمان برد، تفریق بودجه سال ۱۴۰۰ تقریبا یک ماه و تفریق بودجه ۱۴۰۱ سه روز زمان می‌برد، این را به چه کسی باید گفت؟

وی افزود: اینکه به‌خاطر عده‌ای یا فردی اینچنین عمل کنید زیبنده نیست و باید در درگاه خداوند پاسخ دهید و مطمئن باشید که اینگونه عملکرد بی‌پاسخ نخواهد ماند و خدایی هست. دوستان می‌فرمایند ما تا پاسی از شب در این ایام برای مردم کار می‌کنیم. اینکه در کمیسیونی بنشینید و دائم در حال رد کردن باشید کار برای مردم است؟ کدام مردم؟ ما نماینده مردم این شهر با بیش از ۴ میلیون‌ جمعیت هستیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه خطاب به حمید ضمیری، عضو شورای شهر گفت: ۷ هزار میلیارد بودجه برای سال ۱۴۰۲ با اصرار اضافه کردید و از شما پرسیدیم از کدام منابع می‌خواهید تامین بودجه کنید؟ و امروز مشخص شد؛ البته تفریق بودجه سال ۱۴۰۲ نیز خواهد رسید که از کجا منابع بودجه آمده است پس نیایید مطلبی که مطرح می‌کنید بر خلاف گفته‌های خودتان باشد. آن روز که ما داد زدیم نپذیرفتید و پس از یک سال متوجه شدید که حرف ما درست است. زمان همه چیز را ثابت خواهد کرد.

حاجی‌بگلو اضافه کرد: یک روز داد می‌زدید این کمک‌ها و آیین‌نامه‌ چه شد؟ امروز چه شد که سکوت فراگرفتید؟ به کجا می‌روید چنین شتابان؟ چه اتفاقی شکل گرفته یا قرار است رخ دهد که اینقدر دم از کار می‌زنید اما بالعکس عمل می‌کنید.

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) مبنی بر اینکه اگر جایی ظلم شود و در مقابل ظلم ساکت باشید از ظالم بدتر هستید، تاکید کرد: آقایانی که اینگونه بخواهند حق منافع شهر وبیت‌المال را تضییع کنند قطعا جلوی آنها خواهم ایستاد. من با کسی تعارف و مشکلی ندارم. اینکه بخواهم از عده‌ای بترسم و از دیروز تهدیدم کنند باید بگویم شما در حد و قواره‌ای نیستید که بخواهید من را تهدید کنید. یک تنه به لطف آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا در مقابل ظلم خواهم ایستاد حتی اگر بخواهد منجر به مرگ خودم شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: ما بر آن عهدی که بستیم هستیم. ما امروز اگر در مقابل برخی افراد در برابر نظرات کارشناسی می‌ایستیم فرقی ندارد که دوست یا برادرمان باشد. این روزها در تاریخ ثبت خواهد شد. هرکسی برای رضای خدا و خدمت به مردم فعالیت می‌کند خدا توفیقش دهد واگر غیر از این باشد خدا لعنتش کند

به گزارش ایسنا، حاجی‌بگلو پیش از قرائت نطق در تذکری عنوان کرد: بر اساس ماده ۱۹ هرکسی تقاضای نطق پیش از دستور دارد می‌بایست ۴۸ساعت قبل تقاضای خود را تحویل هیات رئیسه دهد اما امروز در دستور جلسات می‌بینم درکنار نام بنده و خانم سلیمی نام شخصی دیگر(مجید دبیریان) است که درخواستی نداده‌اند. چرا اسم ایشان را اورده‌اید؟

وی ادامه داد: اگر به هر دلیلی قرار است ایشان (آقای مجید دبیریان)هم صحبت داشته باشند طبق قانون و به ترتیب اولویت آنان که کمترین نطق را داشتند باید صحبت کنند. لطفا یا ماده ۱۹ را اعمال و ایشان را از نطق حذف کنید یا اینکه صدایشان بزنید تا نطق خود را پیش از بنده انجام دهند. ما در اینجا منافع مردم و نه منافع اشخاص را در نظر داریم.

همچنین حسن منصوریان، عضو شورای شهر مشهد در جریان این اعتراض و در تذکری، گفت: خواهشمندیم برای اینکه وقت مدیریت و شان شورای شهر رعایت شود، مباحث ریز روی پروژه‌ها سایه نیندازد. مردم‌ منتظرند تا اخبار خوبی بشنوند، بهتر است این موضوعات را به رای بگذارید و تکلیف آن را روشن و وارد دستورکار شوید.

در پایان ضمن تذکرات مکرر آقای حاجی بگلو مبنی بر اعمال ماده ۱۹ و حذف آقای دبیریان از قرائت نطق سرانجام راضی به قرائت نطق خود شدند.

مجید دبیریان، عضو شورای شهر مشهد نیز در نطق خود اظهار کرد: اعتقاد ما این است که در مقطعی از تاریخ زندگی می‌کنیم که هیچگاه بشر درگیر نفسانیات، منویات و خواسته‌های خود نبوده و در عصری زندگی می‌کنیم که لذت دیده شدن بر خیلی از موضوعات دیگر غلبه کند. امیدواریم به برکت این‌ ماه بتوانیم عمل کنیم و از برکات این ماه بهره‌مند شویم.‌

وی ادامه داد: هدف اصلی من از نطق امروز بر خلاف خیلی از ذهنیت‌های عجیب وغریب تشکر از زحمات همکاران ما در شهرداری مشهد است. امروز می‌خواهم به نمایندگی از خود و اعضای محترم شورا دست همه پاکبان‌هایی که باعث افتخار شهر ما هستند ببوسم. کسانی که باعث شدند امروز شهر مشهد در بسیاری از شاخصه‌ها به‌ ویژه خدمات شهری در کشور اول باشد. پاکبانان، آتش‌نشانان و کسانی که بی ادعا به معنای واقعی کلمه افتخار خدمت دارند جای تشکر دارند.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در معاونت عمران و حمل و نقل عمومی، خاطر نشان کرد: از دوستان تاکسیران و اتوبوسران که مصداق واقعی خدمت بی‌منت هستند تشکر و قدردانی می‌کنیم که باعث پویایی و سازندگی شهر ما هستند. بخش زیادی از افتتاحیه‌های ما ماحصل زحمات همکاران ما در معاونت عمران و حمل و نقل است.

دبیریان افزود: به اذعان اکثر زوار در هیچ کجای کشور همچین شادابی و فضایی را نمی‌بینیم. همچنین از معاونت برنامه‌ریزی شهرداری و معاونت شهرسازی تشکر می‌کنیم.

وی ضمن تشکر از اقدامات شهرداری در حوزه معاونت اقتصادی، تاکید کرد: امروز به خودم افتخار می‌کنم که در مسئولیت کمیسیونی قرار دارم در شورای شهر که در کنار همکاران خوبی در معاونت اقتصادی حضور دارم. بالغ بر حدود ۵۰ درصد تامین درآمدهای شهرداری زحمت این عزیزان است.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد افزود: امروز باید از تمام همکاران خود در شورای اسلامی شهر تشکر کنم. امروز شهادت می‌دهم که همه همکاران ما در شورای شهر همه تلاششان را می‌کنند که به بهترین شکل بتوانند به مردم خدمت کنند. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • آمار ادعایی رئیسی از تورم، نقدینگی، کسری بودجه و ... در جمع روحانیون
  • دستگاه‌های قضایی و نظارتی به تفریق بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ ورود کنند
  • پیش بینی بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای حریم تهران در سال ۱۴۰۳
  • تحقق ۷۰ درصدی بودجه شهرداری شهرکرد/ رشد ۶۲ درصدی بودجه نسبت به سال گذشته
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره کسری بودجه و تورم بالا در ماه‌های پیش رو
  • رئیس سازمان منابع طبیعی: هنوزهیچ بودجه ای برای اجرای کاشت یک میلیارد نهال دریافت نکرده ایم
  • اعلام هشدار تازه؛ کسری بودجه و هجوم تورم بالا در ماه‌های آتی
  • پولی‌سازی کسری بودجه و تورم بالا در ماه‌های پیش رو
  • کسری بودجه ترکیه به رقم ۱۰ میلیارد دلار رسید
  • کسری ۱۰ میلیارد دلاری بودجه ترکیه