Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-19@02:57:22 GMT

مگر چند تا میدان خراسان داریم؟!

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۵۲۰۴

مگر چند تا میدان خراسان داریم؟!

حالا سؤال این است که اگر از حضورمان در NPT هیچ دستاوردی نداشته و به جای دستاورد، از دست داده داشته‌ایم چرا باید در خروج از این معاهده تردید کنیم؟!

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان طی یادداشتی در این روزنامه نوشت: ۱- چند سال پیش در یکی از یادداشت‌های کیهان به خاطره‌ای از مرحوم پدرم اشاره شده بود که تکرار آن بی‌مناسبت نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخوانید!

«خدا رحمت کند مشهدی عبدالله را. در میدان خراسان گاراژدار بود و اتوبوس‌ها و کامیون‌ها از گاراژش بار و مسافر می‌گرفتند. او را در نوجوانی دیده بودم، هنگامی که پیرمردی تقریبا از کار افتاده بود. داستانی که نقل می‌کنم را از مرحوم پدرم شنیده‌ام که با مشهدی عبدالله رفیق مسجد و هیئت بود. آن روزها برخی از اتوبوس‌ها که قصد مسافرت به مشهد مقدس را داشتند به علت خرابی جاده‌ها و طولانی بودن راه یکی از افرادی را که با راه و جاده آشنا بودند، به عنوان بلد - راهنما- با خود می‌بردند. مشهدی عبدالله از جمله این بلدها بود که گاهی اوقات همراه رانندگان نابلد اتوبوس‌ها به مشهد می‌رفت تا به قول خودش، هم به پابوس امام ‌رضا علیه‌السلام رفته باشد و هم به زوار آقا خدمتی کرده باشد. آن روز، نزدیک غروب آفتاب بود که اتوبوس با سلام و صلوات راهی مشهد شد. در حالی که مشهدی عبدالله را هم به‌عنوان بلد همراه خود داشت. نیمه‌های شب بود که اتوبوس به میدان یک شهر رسید و راننده، مشهدی عبدالله را که روی صندلی عقب اتوبوس به خواب عمیقی رفته بود، بیدار کرد. مشهدی عبدالله نگاهی به میدان ‌انداخت و گفت اینجا گرمسار است و بعداز نشان دادن مسیر بعدی دوباره به عقب اتوبوس رفت و خوابید چند ساعت بعد، هوا گرگ ومیش شده بود که اتوبوس به میدان بعدی رسید.

این میدان، برخلاف میدان گرمسار، خالی از رفت و آمد نبود. راننده پیاده شد و از رهگذری پرسید؛ اینجا کجاست؟ و جواب شنید؛ میدان خراسان! با تعجب پرسید کدام میدان خراسان؟

و رهگذر گفت: مگر چند تا میدان خراسان داریم؟!... میدان خراسان تهران! این دفعه مشهدی عبدالله را که هنوز خواب بود، با ملامت بیدار کردند ولی دیگر کار از کار گذشته بود و راننده زیر لب غرغر می‌کرد؛ بعد از اون همه دنده صدمن یک‌غاز که عوض کردیم تازه رسیدیم به جای اولمون»!

۲- دیروز آقای غریب‌آبادی نماینده محترم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سکوت رافائل گروسی در قبال برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد. رافائل گروسی از محکومیت رژیم صهیونیستی به خاطر عملیات خرابکارانه در تاسیسات هسته‌ای نطنز و ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان طفره رفته و اعلام کرده بود « وظیفه ندارم در این خصوص سخنی بگویم»! و به اصطلاح توضیح داده بود که: « اسرائیل عضو NPT نیست و حتی آن را امضا نیز نکرده است، در حالی که ایران عضو معاهده است و تعهدات حقوقی در این زمینه دارد»!

و برادر عزیزمان آقای غریب‌آبادی در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس، توئیت زده است که « در این صورت، فایده عضویت در معاهده عدم اشاعه و اجرای کامل پادمان‌های آژانس چیست؟ چگونه می‌توان آژانس را به عنوان یک نهاد جدی، حرفه‌ای و بی‌طرف دید، در حالی که اجرای رژیم پادمانی خود را به طور برابر و عادلانه برای تمامی اعضایش دنبال نمی‌کند»! و تاکید کرده بود که؛ « سکوت و غفلت در برابر برنامه هسته‌ای اسرائیل پیام منفی را به اعضای معاهده ان.پی.تی می‌فرستد، مبنی بر اینکه؛ عضویت در معاهده مساوی است با پذیرش قوی‌ترین راستی‌آزمایی و نظارت، در حالی که بیرون ماندن از آن به معنای رهایی از هرگونه تعهد و انتقاد و حتی دریافت پاداش است»!

۳- ضمن تشکر از آقای غریب‌آبادی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین گلایه‌ای دوستانه از ایشان که چرا طی ۸ سال گذشته به اینگونه موارد نپرداخته‌اند؟ باید از مسئولان هسته‌ای کشورمان پرسید آژانس و گردانندگان اصلی آن، یعنی آمریکا و انگلیس و کارتل‌های بزرگ سرمایه‌داری و صهیونیستی تاکنون کدام گام مثبت را به نفع برنامه هسته‌ای کشورمان برداشته؟! و کدام فرصت و بهانه‌ای را برای توطئه علیه فعالیت هسته‌ای ایران، از دست داده‌اند؟! پاسخ این سؤال را فقط با نگاهی گذرا به برخوردهای دو دهه اخیر آژانس با برنامه هسته‌ای کشورمان به وضوح و بدون کمترین ابهام و تردیدی، می‌توان یافت.

۴- کیهان بعد از سومین سفر محمد البرادعی، مدیرکل وقت آژانس با ارائه دلایلی که تاکنون هیچیک از آنها از سوی هیچیک از مسئولان محترم رد نشده است، شرایط کنونی را پیش‌بینی کرده و با استناد به ماده ۱۰ معاهده NPT پیشنهاد کرده بود که تنها و بهترین گزینه پیش روی خروج از معاهده NPT است.

در کیهان به گواهی نسخه‌های آن که برای همگان قابل دسترسی است، ارسال پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل و کشدار شدن چالش پیش‌بینی شده و آمده بود که آمریکا و متحدانش از چالش هسته‌ای به عنوان یک اهرم علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند و در هیچ شرایطی از آن دست نخواهند کشید. گفتنی است چند سال قبل جرج فریدمن، یکی از صاحبنظران معروف آمریکایی در پاسخ به خبرنگار « یو. اس. ای. تودی» گفته بود؛ مسئله ما با ایران مسئله هسته‌ای نیست. مسئله آن است که ایران نه فقط بدون رابطه با آمریکا، بلکه در حال تخاصم و درگیری با آمریکا توانسته است به بزرگترین قدرت تکنولوژیک و نظامی منطقه تبدیل شود.

۵- اکنون بعد دو دهه چالش و صرف هزینه‌های کلان و از دست دادن فرصت‌های بی‌شمار، مسئولان محترم نیز از بیهوده و زیانبار بودن عضویتمان در NPT سخن می‌گویند.

چند سال قبل نیز برخی از مسئولان هسته‌ای کشورمان به تلویح - و نه تصریح- به احتمال خروج از NPT اشاره داشتند ولی ...

حالا سؤال این است که اگر از حضورمان در NPT هیچ دستاوردی نداشته و به جای دستاورد، از دست داده داشته‌ایم چرا باید در خروج از این معاهده تردید کنیم؟!

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان ترور دانشمندان هسته ای حسین شریعتمداری رافائل گروسی رژیم صهیونیستی یادداشت مشهدی عبدالله هسته ای کشورمان برنامه هسته ای میدان خراسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۵۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی نوشت در صورت روی کار آمدن ترامپ، ایرانی‌ها به خاطر دستور ترور سردار سلیمانی، به او باج نخواهند داد.

به گزارش مشرق، در بحبوحه جنگ در غزه و اوکراین، مساله هسته‌ای ایران به حاشیه رانده شد اما به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در تلاش برای یافتن راه‌های جدیدی جهت جلوگیری از قدرت هسته‌ای ایران هستند.

اندیشکده «استیمسون»، در گزارشی به قلم «باربارا اسلوین» کارشناس حوزه ایران می‌نویسد، توافق هسته‌ای با ایران پس از خروج دولت ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ از هم پاشید؛ در حالی که تهران به طور کامل به آن پایبند بود. ایران یک سال صبر کرد تا از محدودیت‌های برجام عبور کند و تلاش‌های دولت بایدن، اتحادیه اروپا و دیگران برای بازگرداندن توافق با شکست مواجه شد.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: در سپتامبر ۲۰۲۳ تهران و ایالات متحده توانستند به تفاهمی غیررسمی در مورد اختلافاتی که سرعت انباشت ۶۰ درصد اورانیوم ایران را کاهش داد برسند و پنج شهروند دو تابعیتی ایرانی- آمریکایی را آزاد کنند. در ازای به ثمر رسیدن این توافق، ایالات متحده تلاش برای جلوگیری از صادرات نفت ایران را کاهش داد و به کره جنوبی چراغ سبز نشان داد تا شش میلیارد دلار درآمد نفتی ایران که به دلیل تحریم‌های آمریکا در بانک‌های این کشور مسدود شده بود، آزاد کند. این پول به بانک‌های قطر منتقل شد اما پس از افزایش تنش میان آمریکا و گروه‌های شبه نظامی در منطقه و حمله اسرائیل به غزه، دوباره تلاش‌ها برای مذاکره متوقف شد.

اسلوین در این گزارش می‌نویسد که جنگ غزه جلسه‌ای که قرار بود در اواخر ماه اکتبر در عمان، میان مقامات ایرانی و «برت مک گورک»، هماهنگ کننده کاخ سفید در خاورمیانه و شمال آفریقا برای گفت‌وگوهای هسته‌ای برگزار شود را به خود اختصاص داد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مک گورک در ژانویه سال ۲۰۲۴ در مذاکرات غیرمستقیم با ایران در عمان شرکت کرد اما هدف اصلی تشویق ایران به اعمال فشار بر نیروهای یمنی برای متوقف کردن حملات خود به کشتیرانی در دریای سرخ بود. جلسه دوم در ماه فوریه به تعویق افتاد، چون دولت بایدن روی آتش بس تل‌آویو و حماس و آزادی گروگان های اسرائیلی تمرکز می‌کرد.

ادعای این اندیشکده در ارتباط با مذاکرات در خصوص دریای سرخ و یمن بین ایران و آمریکا چندی پیش توسط دیگر رسانه‌های غربی عنوان شده بود. در این خصوص یک منبع آگاه ضمن رد این ادعا گفت مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن تنها در خصوص مساله رفع تحریم‌ها بوده و سایر مسائل را در برگرفته است.

در ادامه این اندیشکده آمریکایی ادعا کرده است که مقامات ایرانی اصرار دارند، تنها چیزی که می‌تواند آنها را به تولید سلاح هسته‌ای تحریک کند، حمله آمریکا یا اسرائیل به کشورشان است که این اقدام در حال حاضر بعید به نظر می رسد. با بسته شدن پنجره پیشرفت مذاکرات در دوره اول ریاست جمهوری بایدن، به نظر می رسد مقامات ایرانی در تلاش برای افزایش اهرم فشار خود در صورت بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید هستند. آنها همچنین درک می کنند که بایدن تمایلی به دادن امتیازات قابل توجهی در طول سال انتخابات ندارد، زیرا قبلا متهم به مماشات در مورد ایران شده است. با این حال، هر کس در انتخابات برنده شود، باید به زودی با این مسئله مقابله کند زیرا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برجام در اکتبر ۲۰۲۵ منقضی می شود.

این اندیشکده آمریکایی گفته است ایرانی‌ها با توجه به تجربه خود از خروج ترامپ از برجام به دنبال تضمین‌هایی هستند که محدودیت‌های اضافی که آنها قبول می‌کنند، مزایای مشخصی برای تهران خواهد داشت که نمی تواند به سادگی و با یک امضا برداشته شود. یک ایده این است که به ایران اجازه داده شود مقدار زیادی اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی در خاک ایران حفظ کند، اما به نظر می‌رسد که نمی‌شود با این اقدام آغاز کرد، مگر اینکه ایران به طور چشمگیری شفافیت در مورد برنامه خود را افزایش دهد و برخی از نظارت‌های تحت برجام را بازگرداند. این امر می‌تواند مستلزم بازگرداندن دسترسی روزانه آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات اصلی غنی سازی ایران در نطنز و فردو و همچنین اجازه بازرسی از سایت های تولید سانتریفیوژها باشد. ایده دیگر این است که از احیای روابط دیپلماتیک ایران با عربستان سعودی برای ایجاد یک توافق منطقه‌ای استفاده شود که در ازای عقب نشینی برخی از پیشرفت‌های هسته‌ای، ایران را با سرمایه گذاری اعراب جبران کند. این همچنین می‌تواند شامل همکاری منطقه‌ای در انرژی هسته‌ای غیرنظامی، به ویژه ایمنی تاسیسات هسته‌ای باشد. در حالی که سعودی‌ها مشتاق توسعه انرژی هسته‌ای خود هستند و امارات متحده عربی در حال راه اندازی راکتور چهارم هسته‌ای خود است، چنین همکاری منطقه‌ای تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی ممکن است یک گام اعتماد ساز مفید باشد.

در انتهای این گزارش آمده است که ایران نیز مانند سایر نقاط جهان در تلاش است تا خود را برای احتمال تشکیل دولت دوم ترامپ آماده کند. مشاوران ترامپ به طور کلی در قبال ایران بسیار سختگیر بوده و وعده داده‌اند که سیاست به اصطلاح فشار حداکثری را افزایش دهند با این حال، سعودی‌ها و اماراتی‌ها ممکن است به ترامپ توصیه کنند که این سیاست را تغییر دهد. ترامپ در مبارزات انتخاباتی برای اولین دوره ریاست جمهوری خود وعده داد که برجام را که او آن را بدترین توافقی که تاکنون مذاکره شده است نامیده بود، لغو کند البته این بدان معنا نیست که او برای جایگزینی تلاش نخواهد کرد. البته باید در نظر داشت که ایرانیان ممکن است تمایلی به پاداش دادن به مردی که دستور ترور قاسم سلیمانی، مشهورترین ژنرال‌شان را در سال ۲۰۲۰ صادر کرده است نداشته باشند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • مذاکرات عراق باآژانس بین‌المللی اتمی برای ساخت راکتورهسته‌ای
  • گروسی: آژانس از عراق برای توسعه برنامه هسته‌ای صلح آمیز خود حمایت می‌کند
  • آژانس به عراق برای پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کمک می‌کند
  • پیاده راه در هسته مرکزی و المان در ورودی‌های آمل ساخته می‌شود
  • انحراف به چپ پراید علت تصادف زنجیره‌ای مسیر سبزوار - بردسکن بود
  • عصبانیت رسانه صهیونیست از تلاش‌های ناکام تل‌آویو در آژانس علیه ایران
  • قفل مذاکرات هسته ای ایران چطور در دوره دوم بایدن یا ترامپ باز می شود؟
  • آمادگی ایران مقابل حوادث هسته‌ای چقدر است؟
  • ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد
  • دو روایت از گفت‌و‌گوی غیر مستقیم ایران و امریکا