Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان سعید محمد مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری کشور امروز در حاشیه نشست با نخبگان ،عشایر و ایثارگران منطقه، اظهار کرد: با گذشت ۳۰ سال هنوز شهر‌های آبادان و خرمشهر، چهره جنگی دارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری بیان کرد: ایجاد منطقه آزاد اروند بر مبنای سرمایه گذاری تولید و صادرات و حل بحران های ارزی و اقتصادی کشور تاسیس شده است؛ بیش از ۳۰ سال از جنگ میگذرد  ولی ویرانی آبادان و خرمشهر باعث شرمندگی مسئولان نظام است ایجاد این منطقه برای ایجاد جهش در زندگی مردم منطقه بود، اما این امر محقق نشد و مزیت را مردم احساس نکردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد اظهار کرد: مناطق آزاد بر اساس ظرفیت های بالای سرمایه گذاری و اقتصادی در سیاست های کلان کشور مورد توجه قرار گرفته اند و طبق قوانین مناطق آزاد این فعالیت ها و برنامه ها را باید پیش برد البته در راستای رسیدن به این اهداف نیازمند به همراهی دستگاه‌های اجرایی‌ست.

 وی با بیان  اینکه ماهیت تجاری مناطق آزاد با قاچاق همخوانی ندارد، افزود: نگاه به منطقه آزاد اروند باید نگاه اقتصادی باشد این جا محلی است برای روشن کردن موتور اقتصادی کشور و اولین پیگیری ما استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مبادی ورودی شهر‌های آبادان و خرمشهر است تا اقلام و کالا‌ها به قیمت ارزان‌تر در اختیار مردم قرار گیرد و مردم رفاه نسبی پیدا خواهند کرد باید گیت ها جابجا شوند و خارج از محدوده منطقه آزاد قرار گیرند.

محمد  با اشاره به  ساختارهای غلطی در مناطق آزاد، گفت: در مناطق آزاد دنیا ابتدا سرمایه گذاری برای توسعه زیر ساخت می‌شود ولی ما مناطق آزاد را بدون ایجاد زیر ساخت ها به حال خود رها کردیم؛ برخی از ظرفیت ها به دلیل عدم پیگیری در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد مورد تعرض قرار گرفته است.

مشاور رییس جمهور  افزود: ما به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم که بخشی زیر ساخت ها را ایجاد کنند ولی این کافی نیست و باید منابعی را در بودجه دولت لحاظ کنیم تا باعث رونق بهتر مناطق آزاد شود؛ برای رفع این مشکلات نیاز به هم افزایی بین بخشی است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری گفت: لایروبی اروند، تامین آب، برق، فاضلاب، احداث پل‌های بزرگ از برنامه‌های زیر ساختی برای منطقه اروند است؛ منطقه آزاد اروند منابع مالی آنچنانی ندارند متاسفانه منابع مالی منطقه آزاد اروند در گذشته از فروش زمین و تعرفه واردات  تامین میشد که این رویه اشتباهی است و مشکلات عدیده ای دارد برای تامین منابع مالی وبرای توسعه زیر ساخت های این دو شهر نیاز به بودجه دولتی داریم سعی داریم با تقدیم لایحه ای به مجلس و کمک نمایندگان و حتی با تهاتر نفت این موضوع را به سرانجام برسانیم.

وی بیان کرد: برداشتن دژ جزیره مینو در برنامه ما خواهد بود و این جزیره را به یک جزیره گردشگری تبدیل کنیم و لایروبی اروند رود با توجه به مشکل قرار داد سال ۱۹۷۵ با عراق این موضوع متوقف شده که نیاز به پیگیری از وزارت امور خارجه است که این موضوع را نیز بررسی می‌کنیم.

محمد با گلایه از سو مدیریت در بارانداز شلمچه گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم بعد از سه سال پروژه ایکس‌ری کامیونی متوقف شده است و باید سریعا این موضوع حل شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: در بحث توریسم سلامت و ایجاد دهکده سلامت با سرمایه گذاران مختلفی مذاکره کردیم همچنین در در بحث توریسم علمی بدنبال اخذ مجوز دانشگاهی برای جذب توریسم و دانشجوی خارجی در منطقه آزاد اروند داشته باشیم.

وی گفت: دربحث بنکرینگ یکی از بهترین نقاط دهانه اروند است و اگر قرار است بخشی به منطقه آزاد اروند الحاق شود میتوانیم در بحث خدمات و باراندازی  کشتی های با ابخور بالا را داشته باشیم که در حال حاضر قولی داده نمی‌شود و تصمیم گیرنده نهایی منطقه آزاد اروند نیست ولی با کمک نمایندگان محترم می‌توانیم این موضوعات را در مجلس پیگیری کنیم.

مشاوره رییس جمهور با اشاره به بحث تاسیس بانک ارزی، بیان کرد: این موضوع در دست پیگیری است که به رشد منطقه و اقتصاد ارزی کشور کمک میکند؛ امروز حکمرانی در مناطق آزاد دچار مشکل شده که عدم پایندی و تمکین دستگاه به قانون است.

وی افزود: بسیاری از دستگاه‌ها به قانون تمکین نمی‌کنند؛ به دلیل تعارض و دوگانگی حاکمیتی مشکلات زیادی در منطقه آزاد اروند به وجود آمده است؛ متاسفانه خیلی از دستگاه‌ها منافع و درآمد خود را برداشت میکنند ولی هزینه های خود را نمی‌دهند و آن جای که پای خدمت رسانی به منطقه میرسد خود را کنار می‌کشند.

محمد افزود : باید اختیار حاکمیتی کامل به  مدیر عامل منطقه اروند اختصاص داده شود به همین منظور طی مذاکرات انجام شده در کمیسیون اقتصادی مجلس و فراکسیون مناطق آزاد قرار شد با همفکری نمایندگان لایحه تنظیم و برای تصویب به دولت و تقدیم به مجلس ارسال شود .

وی گفت: به دلیل عدم تمرکز مدیریتی  مشکلات زیادی در مناطق آزاد داریم و  شاهد بودیم مالیات ارزش افزوده ظرف سه چهار روز تصویب شد و این باعث می‌شود سرمایه گذاران که به دلیل عدم معافیت مالیاتی و گمرکی در اینجا قصد فعالیت دارند به دلیل بازگشت مالیات به مناطق آزاد دیگر تمایلی به حضور در این مناطق را نداشته باشند.

انتهای پیام/72058

منبع: فارس

کلیدواژه: مناطق آزاد عدم تمکین جمهوری اسلامی ایران قانون دبیر شورای عالی مناطق آزاد منطقه آزاد اروند مناطق آزاد زیر ساخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۵۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های زیرساختی حمل و نقل در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي


به گزارش خبرنگار خبرگزاري صدا وسيما ،بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی ،توسعه صادرات و ورود به بازارهای جهانی،  افزایش تولید و تسهیل ورود سرمایه های خارجی، از جمله اهدافی است که سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دنبال می کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در محدوده منطقه آزاد انزلی تمام شد
  • اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  • ظرفیت‌های زیرساختی حمل و نقل در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي
  • اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در انزلی
  • پنجم شدن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در بین مناطق آزاد و ویژه کشور
  • بروز بزرگترین بحران روانی ارتش اسراییل از سال ۱۹۷۳ تاکنون 
  • تا اردیبهشت سال آینده اساسنامه منطقه آزاد دوغارون به تصویب می‌رسد
  • ایجادشکاف حاکمیتی آمریکا درمورد صهیونیست ها
  • قوانین و اساسنامه مناطق آزاد مانع اتصال به درگاه ملی مجوزها
  • تاخیر مناطق آزاد در اجرای قانون مجوزها