Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-03-19@02:00:54 GMT

پیمان آکوس و فروپاشی رویای اروپایی‌ها

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۵۵۵۸

پیمان امنیتی آمریکا با انگلیس و استرالیا علاوه بر وارد کردن یک شوک به فرانسه با واکنش های دیگر کشورهای اروپایی همراه شد

خبرگزاری میزان - اعلام پیمان امنیتی و دفاعی جدید بین آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به «آکوس» در ماه سپتامبر، همه از جمله دیپلمات‌ها و کارشناسان دفاعی را شگفت زده کرد.

به گزارش «فرندز آو یوروپ»، به نظر می‌رسد که این مذاکرات برای چندین ماه بین این ۳ کشور به صورت مخفیانه در جریان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لغو قرارداد فرانسوی همان طور که قابل پیش بینی بود، خشم پاریس را برانگیخت.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه تنها چند ساعت قبل از اعلامیه این توافق از آن مطلع شد؛ بدین ترتیب بار دیگر جو بایدن به تعهدش در اجلاس ناتو در ماه ژوئن، مبنی بر این که از قبل با متحدانش در مورد همه تصمیمات استراتژیک کلیدی آمریکا مشورت می‌کند، پایبند نماند.

علاوه بر این، قرارداد تامین زیردریایی برای استرالیا بزرگترین قرارداد صنعت دفاعی فرانسه بود.

ارزش این قرارداد بیش از ۳۰ میلیارد یورو برای خرید اولیه و مبلغ مشابه برای هزینه‌های اضافی، عملیات و نگهداری در چرخه عمر ۳۰ ساله زیردریایی‌ها بود.

همانطور که فرانسه اخیراً هواپیما‌های رافال خود را به یونان و هند فروخت، امیدوار بود که با یک قرارداد عمده تسلیحاتی خارجی، مانند قرارداد با استرالیا، سایر کشور‌های آسیا، خاورمیانه یا اروپا را به خرید فناوری زیر دریایی فرانسه ترغیب کند.

بیشتر بخوانید: توقف مذاکرات تجاری اتحادیه اروپا با استرالیا تنش تازه در روابط فرانسه و انگلیس

بیشتر رسانه‌ها از زمان اعلام پیمان آکوس بر واکنش تند فرانسه و همچنین پیامد‌های آن برای ناتو و روابط امنیتی فرا اقیانوس اطلس متمرکز شده اند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه از این قرارداد به عنوان خنجر از پشت یاد کرد.

برونو لو مایر، وزیر اقتصاد فرانسه اعلام کرد که اروپایی‌ها باید در زمینه دفاعی مستقل شوند، زیرا آکوس به وضوح نشان داد که اروپا دیگر نمی‌تواند به آمریکا تکیه کند.

واکنش تند مکرون نیز بدون شک تحت تأثیر انتخابات ریاست جمهوری آینده فرانسه قرار گرفت.

با این حال خشم فرانسه واقعی بوده است؛ فرانسه برای توسعه روابط دفاعی خود با استرالیا مدت‌ها و سخت کوشیده بود و ناوچه‌هایی را برای تمرین با نیروی دریایی استرالیا به جنوب اقیانوس آرام فرستاده بود.

علاوه بر این، پیمان آکوس در همان روزی اعلام شد که اتحادیه اروپا استراتژی منطقه اقیانوس هند و اقیانوسیه خود را منتشر و اعلام کرد که این اتحادیه به دنبال افزایش حضور و فعالیت خود در منطقه است.

انتهای پیام/

برچسب ها: فرانسه آمریکا تحولات بین الملل

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: فرانسه فرانسه آمریکا تحولات بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۵۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳سال است که آمریکا، انگلیس،فرانسه وآلمان بامارفتاری خصمانه دارند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سانا، وزارت خارجه سوریه نسبت به بیانیه ۲ روز پیش آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در خصوص این کشور واکنش نشان داد.

وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای در این خصوص تاکید کرد که این کشورها در ۱۳ سال گذشته از طریق استفاده ار تمامی ابزارهای جنگی علیه سوریه، به رویکرد خصمانه خود نسبت به این کشور ادامه داده‌اند.

این نهاد دولتی سوری ضمن محکوم‌نمودن بیانیه این ۴ کشور غربی، این اقدام را در راستای تداوم سیاست‌های مخرب این کشورها علیه سوریه، تکرار انتساب اتهامات باطل به این کشور، گسترش تبلیغات برای تخریب چهره سوریه و انحراف دیدگان جهانیان از نقض گسترده حقوق بشر در رابطه ملت سوریه از سوی این ۴ کشور دانست.

در ادامه این بیانیه آمده است: ادعاهای دولت‌های این ۴ کشور مبنی بر توجه آنان نسبت به پایان رنج‌های مردم سوریه، تنها بیانگر دورویی سیاسی و انحطاط اخلاقی آنان برای سرپوش‌نهادن بر آثار فاجعه‌بار اقدامات زورگویانه و غیرقانونی تحمیل‌شده از سوی آنان نسبت به ملت سوریه است.

همچنین وزارت خارجه سوریه تاکید کرد: حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان تروریست جدایی‌طلب درد و رنج بسیاری از ساکنان شمال شرق سوریه را در پی داشته است، سرقت منابع ملی این کشور از سوی آمریکا به محروم‌نمودن ملت سوریه از بهره‌بردن از منابع خود انجامیده است و تداوم اشغال بخش‌هایی از خاک سوریه نقض آشکار حاکمیت سوریه و منشور ملل متحد شمرده می‌شود.

علاوه بر این وزارت خارجه سوریه لحن باج‌گیرانه این ۴ کشور غربی در بیانیه آنان را لحنی استعماری دانست که هدف آن در وهله نخست به درازاکشاندن بحران سوریه است.

کد خبر 6057593

دیگر خبرها

  • گلایه اروپایی‌ها از قانون هوش مصنوعی: تلخ به کام ما، شیرین به کام چین و آمریکا!
  • درخواست گوترش از آمریکا و روسیه برای احیای پیمان استارت جدید
  • بهترین مقاصد اروپایی برای تعطیلات
  • تیک‌تاکِ فروپاشی آزادی بیان در آمریکا
  • ۱۳سال است که آمریکا، انگلیس،فرانسه وآلمان بامارفتاری خصمانه دارند
  • رویترز از قرارداد مخفی «اسپیس ایکس» با آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا خبر داد
  • کاپلو: در تقابل میلان و رم هر تیمی در خط دفاعی کمتر اشتباه کند، برنده می‌شود
  • پنتاگون نمی‌تواند رصد دقیق کمک‌های اوکراین را تضمین کند
  • روسیه نیاز به تسلیحات ندارد؛ زیرا بزرگ‌ترین تولیدکننده سلاح‌های نظامی است
  • مثلث فروپاشی دموکرات‌ها