Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@10:38:30 GMT

قرارداد گازی سه ساله ترکیه با جمهوری آذربایجان

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۵۵۷۷

قرارداد گازی سه ساله ترکیه با جمهوری آذربایجان

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد این کشور یک قرارداد سه ساله برای خرید ۱۱ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی با جمهوری آذربایجان منعقد کرده و پیشرفت قابل توجهی در تامین بیشتر گاز طبیعی داشته است.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که ترکیه هنوز قراردادهای بلندمدت تامین گاز که موعد آنها زمستان امسال به پایان می رسد را تمدید نکرده است، تقاضای بالا برای گاز طبیعی در سال جاری این کشور را مجبور کرده است خرید در بازار محموله های تک را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه اظهار کرد: این قرارداد برای تحویل ۱۱ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله باکو-تفلیس-ارزروم تا پایان سال ۲۰۲۴ است. وی همچنین تلاشها برای ایجاد این دیدگاه که ترکیه در بحبوحه محدودیتهای انرژی جهانی، با مشکل انرژی روبروست را رد کرد.

وزیر انرژی ترکیه در بیانیه مکتوبی گفت: با نزدیک شدن زمستان، ادامه مذاکرات به منظور تامین تقاضای احتمالا بالاتر برای گاز طبیعی پیشرفت مثبتی داشته اند. وی با اشاره به قرارداد با جمهوری آذربایجان، اظهار کرد مقامات کشورهایی که ما از آنها گاز تامین می کنیم، اعلام کرده اند که ارسال گاز به ترکیه را افزایش خواهند داد.

ترکیه که یکی از بزرگترین واردکنندگان گاز در اروپاست، به گازی که از روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان از طریق خط لوله وارد می کند و همچنین واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از نیجریه، الجزایر و بازار محموله های تک متکی است. این کشور چهار قرارداد واردات بلندمدت به میزان مجموعا ۱۶ میلیارد متر مکعب در سال دارد که امسال منقضی می شوند.

پرویز شهبازوف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان روز پنج شنبه به رویترز گفت که این کشور قرارداد جدیدی با ترکیه برای تامین گاز از میدان فراساحلی شاه دنیز ۱ امضا کرده است. جمهوری آذربایجان تامین گاز از این میدان به ترکیه را در آوریل پس از پایان مدت قرارداد، متوقف کرده بود.

بر اساس گزارش رویترز، دونمز این ادعاها که ترکیه گاز را با نرخ گرانی خریداری می کند را رد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قرارداد گازی ترکیه و آذربایجان جمهوری آذربایجان وزیر انرژی گاز طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۵۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مناسبات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدصادق معتمدیان سه‌شنبه شب در جلسه شورای روابط خارجی آذربایجان‌غربی با اشاره به اجرای برنامه‌های حوزه دیپلماسی منطقه‌ای و فعال کردن روابط با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه در سال گذشته، افزود: امسال نیز این روند با جدیت ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به برگزاری ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در وان، یادآور شد: آمادگی میزبانی هفتمین اجلاس را در ارومیه داریم و در کنار دعوت از استان‌های مرزی ترکیه با آذربایجان‌غربی، پیگیر حضور استان‌های اقتصادی و بزرگ ترکیه در راستای تأثیرگذاری بیشتر نتایج در این اجلاس هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی به برخی از دستاوردهای توافقات انجام شده در اجلاس هفتم استان‌های مرزی ترکیه با آذربایجان غربی نیز اشاره کرده و افزود: بازگشایی مرز کوزه رش بعد از حدود سه دهه به عنوان چهارمین مرز مشترک بین ایران و ترکیه و همچنین ترانزیتی شدن مرز رازی از جمله دستاوردهای این اجلاس بود.

معتمدیان با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه و امضای تفاهم نامه همکاری با رئیس جمهور ترکیه، اضافه کرد: با توجه به نقش محوری آذربایجان‌غربی در توسعه تجارت با کشور ترکیه، بسیاری از این مصوبات با محوریت این استان امضا شد.

وی با اشاره به برگزاری نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق به میزبانی ارومیه، افزود: در راستای افزایش تعاملات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با اقلیم کردستان عراق، آماده حضور در نشست بعدی در اقلیم کردستان هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی افزایش تعاملات با کشور ارمنستان را نیز جزو برنامه‌های استان در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای در سال جاری عنوان کرده و یادآور شد: با توجه به هم مرز بودن ارمنستان با کشورهای اروپایی، این کشور می‌تواند در حوزه‌های اقتصادی، علمی و دانشگاهی، درمان و سلامت و گردشگری، ارتباطات مناسبی با آذربایجان غربی برقرار کند و این مسئله مستلزم بررسی و مطالعه دقیق ظرفیت‌های همکاری مشترک است.

معتمدیان، افزایش تعاملات منطقه‌ای را از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: توسعه دیپلماسی منطقه‌ای و افزایش ارتباط و تعاملات در حوزه‌های مختلف با کشورهای همسایه، در برنامه‌ها و اولویت‌ها استان در سال جاری قرار دارد و در این در این زمینه فعال شدن بخش خصوصی در معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقتصادی استان می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

کد خبر 6080572

دیگر خبرها

  • رشد دیپلماسی منطقه‌ای سیاست دولت است
  • تامین ۶۰ درصد برق کشور از طریق بورس انرژی در سال ۱۴۰۳
  • سلطه شیر بختیاری بر کشتی جهان؛ میرزازاده غول ترکیه‌ای را به زیر کشید
  • سابقه ۱۴ ساله تولید مکمل‌های غذایی و دارویی در کشور/ نتیجه دستاوردها یک نگاه استراتژیک است
  • تبلیغ کولر گازی متوقف نشده است
  • افزایش مناسبات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است
  • ایران با تاریخی 2500 ساله همواره نیرومند بوده؛ دردتان چیست؟
  • تغییرات آب‌وهوایی امنیت جهانی را هدف قرار داد
  • صنایع انرژی بر، ۲ درصد برق مصرفی خود را از انرژی تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • کنان ییلدیز در آستانه تمدید قرارداد با یوونتوس