Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با انجام یک مطالعه تاثیر ماساژ پا با اسانس پرتقال را بر کاهش درد و اضطراب جراحی سزارین، بررسی کردند، کنترل درد و اضطراب پس از عمل، موضوع بسیار مهم در زنان تحت جراحی سزارین است. درد و اضطراب منجر به افزایش طول مدت بستری در بیمارستان و خستگی و افسردگی مادر و همچنین تاخیر در برقراری ارتباط مناسب مادرو نوزاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اهمیت این موضوع؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با انجام یک مطالعه، تاثیر ماساژ آروماتراپی با روغن اسانس پرتقال را بر درد و اضطراب پس از جراحی سزارین مورد بررسی قرار دادند.

برای این منظور تعداد ۸۰ نفر از مادرانی که تحت جراحی سزارین قرار گرفته بودند به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (ماساژ پا با روغن اسانس پرتقال) و کنترل (ماساژ پا بدون روغن اسانس پرتقال) تقسیم شدند. پژوهشگران میزان درد و اضطراب آن‌ها را در سه زمان؛ قبل، بلافاصله بعد و یک ساعت پس از ماساژ پا، با استفاده از پرسش‌نامه‌های استاندارد اندازه گیری کردند.

نتایج این بررسی نشان داد که نمره درد و اضطراب هر دو گروه قبل از مداخله، تفاوت قابل توجهی نداشت؛ اما بلافاصله پس از مداخله نمره درد و اضطراب در هر دو گروه در مقایسه با قبل از مداخله کاهش یافته بود. درمورد درد این اختلاف معنادار نبود؛ اما در گروه مداخله کاهش بیشتری در نمره اضطراب مشاهده شد.

یک ساعت پس از مداخله، نمره اضطراب گروه مداخله و کنترل؛ نسبت به مرحله اول اندازه گیری؛ به ترتیب کاهش و افزایش یافته بود. نمره درد و اضطراب گروه مداخله و کنترل یک ساعت پس از مداخله به طور معنی‌داری با یکدیگر متفاوت بودند به طوری که نمره گروه مداخله به طور معناداری کمتر از گروه کنترل بود.

پژوهشگران این تحقیق می‌گویند: کاهش درد و اضطراب زنان تحت جراحی سزارین، باعث افزایش کیفیت زندگی مادر و نوزاد و بهبود وضعیت عملکرد بدنی و کاهش مدت بستری در بیمارستان و افزایش رضایتمندی مادر می‌شود. بر همین اساس توصیه می‌کنند که در مراقبت‌های پس از عمل؛ روش ماساژ آروماتراپی با روغن اسانس پرتقال مورد توجه واقع شود.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی تاثیر ماساژ پا با روغن اسانس پرتقال بر نمره درد و اضطراب زنان تحت جراحی سزارین» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و نسترن نوروزی، فاطمه مبارکی، علی عباسی، رضا محمد پورهدکی، سید محمد میرحسینی، محمد حسن بصیری نژاد؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در انجام آن مشارکت داشتند. 

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عمل جراحی جراحی سزارین کاهش درد گروه مداخله ماساژ پا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۵۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید اورژانس بر انتقال مادران باردار و سالمندان از ۵ استان

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر میعادفر در خصوص آخرین وضعیت آماده باش دستگاه‌ها در مواجهه با سیل گفت: با توجه به هشدار اعلان قرمز در ۵ استان در جلسه‌ای با حضور وزیر کشور، تمامی رؤسای اورژانس‌های کشور در حالت آماده باش هستند تا اگر خدای نکرده حادثه‌ای رخ داد بتوانیم ارائه خدمت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نگرانی‌هایی در روستاها و خصوصاً برای مادران باردار داریم؛ گفت: سعی می‌کنیم افراد در معرض خطر، سالمندان و زنان باردار در مناطق امن قرار بگیرند.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: با توجه به اینکه بارندگی‌ها از بعد از ظهر فردا آغاز می‌شود؛ تلاش کردیم از طریق خانه‌های بهداشت به افراد در معرض خطر و نیاز به کمک اعلام کنیم تا پیش از بعد از ظهر فردا نسبت به انتقال و جابجایی خودشان اقدام کنند.

سامانه بارشی وارد کشور شده و از فردا این سامانه بارشی تقویت خواهد شد و در بخش‌های غرب و جنوب غرب کشور وجود خواهد داشت. بیشترین شدت سیل‌آب در استان‌های ایلام، کردستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان است و در این استان‌ها سیلاب و طغیان رودخانه‌ها را شاهد خواهیم بود.

کد خبر 6058394 علی قدمی

دیگر خبرها

  • لوکاشنکو: نتیجه انتخابات روسیه پیام روشنی به مداخله‌های غرب بود
  • ممنوعیت‌های تغذیه‌ای مادران باردار در ماه رمضان + فیلم
  • تاکید اورژانس بر انتقال مادران باردار و سالمندان از ۵ استان
  • دکتر مصدق در روز ملی شدن صنعت نفت ایران، به مطبوعات چه گفت؟
  • فواید نوشیدن چای و قهوه برای میانسالی
  • زایمان موفق مادر مبتلا به التهاب درون شامه قلب، در مشهد
  • زوج‌ها اولین ماه رمضانشان را به «سحرنشینی» می‌روند/ پادکست زنده
  • دانشمندان می‌گویند کرونا باعث کاهش هوش مبتلایان شده است!
  • افزایش نظارت طالبان بر مراحل تدارکات نهادها در افغانستان
  • آنتونوف: مداخله خارجی خلالی در انتخابات روسیه ایجاد نمی‌کند