Web Analytics Made Easy - Statcounter

بینایی چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ بینایی همان توانایی است که به شما امکان می‌دهد دنیای اطراف خود را مشاهده کنید. شما به لطف چندین مؤلفه در چشم و مغز که با هم کار می‌کنند قدرت بینایی دارید. این قطعات شامل موارد زیر است:

•    عدسی چشم

•    شبکیه چشم

•    عصب باصره

هر قسمت سیگنال‌های نور و الکتریکی را به تصاویری تبدیل می‌کند که بتوانید مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه قسمت‌هایی از چشم بینایی را تشکیل می‌دهند؟

قسمت‌های مختلفی از چشم و مغز وجود دارد که با هم همکاری می‌کنند تا به شما در دیدن کمک کنند.

 اجزای اصلی بینایی عبارتند از:

•    قرنیه: این لایه جلوی چشم قرار دارد. قرنیه گنبدی شکل است و با خم شدن نوری که به چشم شما وارد می‌شود کار می‌کند.

‌    مردمک: مردمک چشم نقطه سیاه موجود در مرکز چشم است که به‌عنوان دروازه‌ای برای نور عمل می‌کند و این قسمت توسط عنبیه کنترل می‌شود.

•    عنبیه: این قسمت معمولاً به‌عنوان رنگ چشم شما شناخته می‌شود. عنبیه عضله‌ای است که اندازه مردمک چشم و میزان نوری که به چشم وارد می‌شود را کنترل می‌کند.

•    عدسیه: عدسیه پشت عنبیه و مردمک قرار گرفته است. با قرنیه همکاری می‌کند تا نوری را که به چشم وارد می‌شود را دقیقاً مانند یک دوربین متمرکز کند. عدسیه تصویر جلوی شما را به یک فوکوس واضح می‌رساند که به شما امکان می‌دهد جزئیات را به‌وضوح ببینید.

•    شبکیه: در پشت چشم قرار دارد، شبکیه یک‌لایه بافت است که نور ورودی به چشم را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. این سیگنال‌ها به مغز ارسال می‌شوند و در آنجا به‌عنوان تصویر شناخته می‌شوند.

    عصب بینایی: این قسمت از بینایی به عنوان عنصر اتصال بین شبکیه و مغز عمل می‌کند. عصب بینایی سیگنال‌های الکتریکی تشکیل شده در شبکیه را به مغز منتقل می‌کند. با وجود آن‌ها، مغز تصاویری ایجاد می‌کند.

•    اشک: اگرچه معمولاً با اسم اشک به فکر گریه می‌افتید، اما اشک برای خیس نگه‌داشتن چشم و کمک به تمرکز است. آن‌ها همچنین به محافظت از چشم در برابر تحریک و عفونت کمک می‌کنند.

مشکلات و بیماری‌ها

چه شرایطی می‌تواند بینایی من را تحت تأثیر قرار دهد؟

شرایط مختلفی وجود دارد که می‌تواند بینایی را تحت تأثیر قرار دهد. این شرایط غالباً توانایی عبور نور از چشم به مغز را مختل می‌کند. ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی اغلب می‌توانند از بسیاری از این شرایط جلوگیری کنند یا این مشکل را حل کنند.

 شرایطی که بینایی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

•    پیری: هرچه سن زیادتر می‌شود، خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی افزایش می‌یابد. اختلالات شایع شامل آب مروارید (کدر شدن لنز چشم) و دژنراسیون ماکولای وابسته به سن است، بیماری که باعث ازدست‌دادن توانایی دیدن یا اختلال در بینایی می‌شود.

    آسیب: صدمات ممکن است باعث جداشدن شبکیه یا کدر شدن قرنیه یا عدسیه شود. این آسیب می‌تواند از عبور نور از چشم جلوگیری کرده و باعث کاهش بینایی شود.

•    اختلالات رشد: مشکلات بینایی مانند آمبلیوپی (تنبلی چشم) وقتی یک یا هر دو چشم را دوران کودکی غیرطبیعی رصد می‌کند.

•    بیماری: بیماری‌هایی مانند گلوکوم (افزایش فشار مایع در چشم) می‌تواند به عصب بینایی آسیب برساند. در نتیجه، آن‌ها توانایی مغز در تبدیل سیگنال‌های الکتریکی به تصاویر را مختل می‌کنند.

    عفونت: عفونت در هر قسمت از چشم می‌تواند توانایی بینایی را تحت تأثیر قرار دهد.

•    عیوب انکساری: هنگامی که چشم به‌درستی نور را انحنا نمی‌دهد، مشکلات بینایی ممکن است رخ دهد. این مسئله ممکن است توانایی تمرکز چشم را مختل کرده و باعث نامشخص بودن بینایی شود. عدسی‌هایی، مانند عینک یا لنز چشم، اغلب می‌توانند توانایی دید واضح چشم را بهبود ببخشند.

چگونه می‌توانم روزانه چندین کار برای ارتقای بینایی سالم انجام دهم. برخی از این نکات عبارتند از:

•    انجام معاینات منظم چشم: پزشک چشم شما می‌تواند مشکلات چشمی را زود تشخیص داده و درمان کند. برنامه‌ریزی قرار‌های ملاقات سالانه برای مراقبت از چشم مهم است، بنابراین می‌توانید هرچه زودتر رسیدگی کنید به مشکلات مربوطه می‌پردازید.

    استفاده از عینک آفتابی: عینک آفتابی فقط کاربرد مدگرایی را ندارد، عینک آفتابی از چشمان در برابر اشعه‌های آسیب‌رسان آفتاب محافظت می‌کند و می‌تواند روند پیری چشم را کندتر کند.

•    استفاده از محافظ چشم: اگر شغل یا فعالیتی دارید که می‌توانید از ناحیه چشم آسیب ببیند، همیشه از محافظ چشم استفاده کنید. این می‌تواند شامل ورزش‌های مختلف، کار‌های ساختمانی یا کارخانه باشد.

•    رژیم غذایی سالم: غذا‌هایی را که برای چشم مفید هستند مانند میوه‌ها، سبزیجات و ماهی آزاد را مصرف کنید. سبزیجات برگ‌دار مخصوصاً اسفناج، کلم‌پیچ و کلم سبز برای چشم‌ها مفید هستند.

•    ورزش منظم: اختصاص دادن زمان برای انجام ورزش منظم می‌تواند به جلوگیری از انواع بیماری‌ها در طول زندگی کمک کند. این موارد می‌تواند شامل دیابت و فشارخون بالا باشد که می‌تواند مشکلات بینایی ایجاد کند.

•    از استعمال سیگار خودداری کنید: عدم استعمال سیگار می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش دهد.

چگونه پزشک سطح بینایی را تست می‌کند؟

پزشک در یک قرار ملاقات منظم معاینه چشم را در مطب انجام می‌دهد. در طی این قرار ممکن است آزمایشات مختلفی انجام شود. ممکن است از شما خواسته شود که هر بار یک‌چشم را بپوشانید و یک نمودار را بخوانید. همچنین ممکن است پزشک به شما قطره چشمی بدهد تا مردمک چشم‌ها گشاد شود. این کار باعث افزایش اندازه مردمک چشم می‌شود. این آزمایش به شما امکان این را می‌دهد تا به علائم آسیب یا بیماری در شبکیه یا عصب بینایی پی ببرید.

پربیننده ترین چه زمانی کرونا همانند سرماخوردگی می‌ شود؟ جزییات روند بازگشایی مدارس در آبان خوراکی هایی برای رهایی از غلظت خون بزرگترین محموله واکسن روسی در راه ایران مراقب سم خطرناک این سیب زمینی ها باشید

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بینایی تحت تأثیر قرار عصب بینایی مردمک چشم سیگنال ها بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۵۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری یحیی درباره جدایی مهدوی‌کیا و رامین رضاییان

رامین رضاییان در دومین دوره حضورش در پرسپولیس نیز نتوانست به جام قهرمانی برسد، اما در شرایطی که هواداران او انتظار امضای قراردادی جدید را با ستاره محبوب داشتند، ناگهان دانیال جانشین او شد و رامین به اصفهان رفت.

البته حضور شش ماهه رضاییان در پرسپولیس کم جنجالی نبود. از صحبت‌های او در برنامه زنده تلویزیونی که واکنش بازیکنان پرسپولیس را داخل تیم به دنبال داشت تا ماجرا‌های بعدی که به جدایی رضاییان منجر شد.

گل‌محمدی در این باره با ادبیات همیشگی و آرام خود عنوان کرد: رامین خیلی کمک می‌کرد و شرایطش تازه خوب می‌شد، اما مصاحبه‌ای کرد که جو را برای ماندنش سخت کرد.

او با اشاره به وضعیت رختکن توضیح داد: شرایطی که برای ادامه کارش در تیم و رختکن وجود داشت، خیلی سخت بود. در واقع تصمیم شخصی خودم نبود، تصمیم جمعی بود. کسی نیامد به من این حرف را بزند که رامین نباید باشد، اما این احساس داخل رختکن و تیم وجود داشت.

یحیی با اشاره به این مصاحبه ادامه داد: شاید بنده خدا نیتی هم نداشت و تازه هم با جو ایران آمده بود، اما صحبت‌هایی شد که باعث ایجاد اختلاف داخل تیم می‌شد و باید از این اختلاف جلوگیری می‌شد. هرچند که عملکردش واقعا خوب بود و زمانی که به سپاهان رفت، انقدر خوب بازی کرد که به تیم ملی هم دعوت شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا در ابتدای فصل تصمیمی برای بازگرداندن رامین رضاییان داشته؟ گفت: نه، برنامه‌ای نداشتیم.

یحیی در عین حال به کنار گذاشتن سیدجلال در پایان لیگ بیست و یکم نیز اشاره کرد و در این خصوص گفت: گاهی اوقات مربی به شرایطی می‌رسد که باید تصمیمات بزرگ و سختی بگیرد که شاید خیلی‌ها خوششان نیاید یا باورشان نشود، ولی باید گرفته شود. باید از یک مرزی عبور کنی و پوست اندازی کنی و شرایط جدیدی را به وجود بیاوری تا انگیزه جدیدی داخل تیم به وجود بیاید. شما گواردیولا را ببینید که حتی با وجود اینکه قهرمانی می‌آورد، ۳-۴ بازیکن را کنار می‌گذارد تا انگیزه وجود داشته باشد و بازیکنان فکر نکنند همیشه هستند.

وی افزود: به نظرم یک کار حرفه‌ای و درست است. گرفتن این تصمیمات در ایران خیلی سخت است. شاید هواداران ما مثل هواداران آنها خیلی حرفه‌ای برخورد نکنند. اینجا احساساتی‌تر هستند و بازیکنانی وجود دارند که در دل مردم جا دارند و خاطرات خیلی خوبی برای هواداران ساخته‌اند. وقتی مربی با اینها برخوردی دارد که جو جدیدی به وجود می‌آید، خیلی سخت است، اما ناچار هستی که این تصمیمات را بگیری.

او در مورد مهدوی کیا نیز صحبت قبلی خود را تکرار کرد: من نمی‌گویم تصمیمی که درباره مهدی [مهدوی کیا]گرفتیم، درست بود یا غلط ولی هدف این بود که باز هم مصلحت تیم در نظر گرفته شود.

منبع: ورزش سه

tags # رامین رضائیان ، پرسپولیس ، یحیی گل‌محمدی سایر اخبار (تصاویر) این چهره نخستین اروپایی شناخته شده تاریخ است! (عکس) جانور عجیبی که آنقدر رابطه جنسی برقرار می‌کند تا بمیرد! چگونه رابطه جنسی اجداد ما با نئاندرتال‌ها آنها را منقرض کرد؟! کاربرد عجیب آلت تناسلی سنگی در بین انسان‌های اولیه

دیگر خبرها

  • «تنبلی چشم» شایع‌ترین علت نابینایی یک چشمی
  • «تنبلی چشم» شایع‌ترین علت نابینایی یک چشم
  • «تنبلی چشم» شایع‌ترین علت نابینایی یک چشمی/ توصیه‌هایی به والدین برای درمان
  • خطر ۲ برابری زوال عقل با این علائم
  • تاسیس داروخانه در ملک مسکونی چه شرایطی دارد؟
  • شرایط حماس برای آتش‌ بس شرایطی کاملا منطقی است
  • باز طراحی ماستنگ فست بک در شرایطی بسیار خاص و زیبا (+عکس)
  • شرایط حماس برای آتش‌بس شرایطی کاملا منطقی است
  • قدومی: شرایط حماس برای آتش‌بس شرایطی کاملا منطقی است
  • افشاگری یحیی درباره جدایی مهدوی‌کیا و رامین رضاییان