Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسفندیار حسنی‌مقدم گفت: حدود نیم درصد سدها و آب‌های قابل برنامه‌ریزی در استان وجود دارند که این موضوع ظلم تاریخی در حق استان است.

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان؛ حسنی‌مقدم روز جمعه در نشست شورای بخش کشاورزی که با حضورفرهاد زیویار استاندار لرستان برگزارشد،اظهار کرد: از جمله وظایف اساسی وزارت جهاد کشاورزی امنیت و سلامت غذایی، حفاظت از منابع پایه شامل آب و خاک، جنگل و مرتع برای آیندگان و حمایت از نیروی انسانی است هم‌اکنون ۱۵۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی در استان داریم و حدود ۶۰۰ هزار نفر از بخش کشاورزی ارتزاق می‌کنند که اشتغال آن نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر است و ۸ هزار فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی می باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوبا بیان  اینکه قبل انقلاب کمتر از ۵۰۰ هزار تن حجم تولیدات استان بوده است، افزود: هم‌اکنون این آمار به ۲.۹ میلیون تن رسیده و تقریبا ۶ برابر شده که جهش عظیمی در این حوزه است.

حسنی مقدم تصریح  کرد: هم‌اکنون ارزش افزوده محصولات کشاورزی لرستان ۱۴ هزار میلیارد تومان است و بخش کشاورزی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد اقتصاد استان را شامل می‌شود.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه بر اساس سند آمایش، محور و مدار توسعه استان کشاورزی، دامپروری و سپس گردشگری است، گفت: استان ما نزدیک به ۲.۸ میلیون هکتار مساحت دارد که ۱.۲ میلیون هکتار آن جنگل است و رتبه دوم را بعد از استان فارس داریم.

او با اشاره به ۷۸۵ هزار هکتار زمین کشاورزی در لرستان، میزان مرتع این استان را نیز ۸۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: شاه بیت توسعه نیافتگی این منطقه در وجود ۶۰۰ هزار هکتار دیم‌زار درمقابل ۱۸۵ هزار هکتار زمین آبی است که باید حدود ۱۵۰ هزار هکتار زمین دیم تبدیل به آبی شوند تا به متوسط کشور برسیم.

حسنی‌مقدم تخصیص آب لرستان را نیز یک میلیارد مترمکعب اعلام کرد ویادآورشد: ۱۱ درصد آب‌های کشور را داریم و سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب آب از استان خارج می‌شود که ما فقط نظاره‌گر هستیم درحالی‌که حداقل ۱.۷ میلیارد مترمکعب تخصیص می‌خواهیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه ۵ درصد جمعیت استان عشایر هستند که حدود ۱۵ هزار خانوار می‌شوند، گفت: یک‌چهارم گوشت استان توسط این قشر تامین می‌شود.

اوبه ظرفیت شیلات لرستان اشاره کرد و با بیان اینکه رتبه اول تولید را بین استان‌های غیرساحلی داریم، ادامه داد: همت و تلاش خود را در استان روی تولید خاویار گذاشته‌ایم و تابحال نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

 حسنی‌مقدم به ظرفیت خوب استان در زمینه گیاهان دارویی نیز اشاره کرد وافزود: هم‌اکنون ۴ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت این گیاهان است و قرار است طی ۱۰ سال ۱۸ هزار هکتار به کاشت آنها اختصاص یابد. در صورت تحقق این مهم ۴۵ هزار شغل در استان ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان تاکیدکرد: هم‌اکنون سالی صد هزار تن کود شیمیایی، ۲۵ هزار تن بذر، ۱۳۰۰ تن سم و ۵۰۰ هزار تن نهاده دامی در استان بین بهره‌برداران توزیع می نمائیم .

او با اشاره به پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت از محل اشتغال روستایی و عشایر به بهره‌برداران این بخش نیز، یادآورشد: در سه سال اخیر به ۷۷۰ طرح ۱۸۴ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت و ۴ هزار شغل ایجاد شده‌ است؛ متاسفانه بانک‌های استان همکاری لازم را در این زمینه ندارند.

 حسنی‌مقدم گفت: سیلاب سال ۹۸ حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به زیربخش کشاورزی خسارت وارد آورد و از ۲۲۰۰ نقطه آسیب دیده به ۴۷۰ مورد رسیدگی شده است؛ همچنین ۳۱ هزار مورد کمک بلاعوض داده شد و ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت شد.

او با بیان اینکه خشکسالی امسال ۶۰۰ هزار تن کاهش محصول را به دنبال داشته است،  ادامه داد: حدود نیم درصد سدها و آب‌های قابل برنامه‌ریزی در استان وجود دارند که ظلم تاریخی در حق استان است و اگر در استان سدهای بیشتری داشتیم خشکسالی و سیل ما را اذیت نمی‌کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان در رابطه با زوال جنگل‌های زاگرس نیز ، افزود: ۴۰ درصد آب شیرین کشور از این جنگل‌ها تامین می‌شود و انتظار داریم معادل نجات دریاچه ارومیه برای این عرصه‌های طبیعی درنظر گرفته شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خشکسالی کشاورزی سدسازی سیل 98 رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان کشاورزی لرستان میلیارد تومان بخش کشاورزی هزار هکتار حسنی مقدم هم اکنون هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۵۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غرب کشور در انتظار سنگین‌ترین سیلاب سال

هشدار قرمز هواشناسی برای ۵ استان غرب کشور حاکی از آن است که نزدیک شدن به رودخانه‌ها و سفر به این مناطق، احتمال بروز خسارت جانی در پی دارد.

به گزارش فارس، از هر ۱۰ نفری که به دلیل سیل جان خود را از دست می‌دهند، ۶ نفر بی‌توجه به هشدار‌ها برای بازدید یا اتراق به نزدیکی رودخانه‌ها نزدیک شده‌اند.

ستاد مدیریت سیلاب وزارت نیرو برای ۵ استان غرب کشور در آستانه سال نو سیلاب سنگین پیش‌بینی کرده و سازمان هواشناسی نیز برای این مناطق هشدار قرمز صادر کرد.

هشدار قرمز هواشناسی به معنای احتمال آسیب گسترده ناشی از سیل است و پیش‌بینی می‌کند، در سفر و نزدیک شدن به این مناطق خطر جانی وجود دارد. سال ۹۸ ورود سامانه‌های بارشی مشابه به غرب کشور به هزاران میلیارد خسارت مالی و کشته شدن ۱۹ تن منتهی شد.

سازمان هواشناسی جهانی توصیه می‌کند، با دیدن هشدار رنگ قرمز باید برای در امان نگه‌داشتن خود و دیگران از اثرات مخاطرات جوی اقدام کنید، این احتمال وجود دارد که با اختلال قابل توجهی در سفر‌های زمینی و هوایی، تأمین انرژی، خسارت گسترده به دارایی و زیرساخت‌ها و تهدید جانی روبرو شوید و باید از مسافرت و حضور در مناطق پرخطر اجتناب کرده و از توصیه‌های نیرو‌های امدادی و مقامات محلی پیروی شود

دیگر خبرها

  • خسارت سیلاب به اراضی کشاورزی سیروان
  • خسارت سرمازدگی به باغات چغاله خفر + فیلم
  • خسارت سرمازدگی به باغداران خفر
  • شدت خشکسالی در ایران کاهش یافت
  • غرب کشور در انتظار سنگین ترین سیلاب سال
  • احتمال وقوع سنگین‌ترین سیلاب سال در غرب کشور
  • غرب کشور در انتظار سنگین‌ترین سیلاب سال
  • اجرای پروژه کاداستر ۲۹۰ هزار هکتار در قالب سند تک‌برگ حدنگاری اراضی کشاورزی لرستان
  • پرداخت تسهیلات و مطالبات کشاورزان لالی و هندیجان
  • روایتی از قلعه‌ای به بلندای تاریخ/ «دهخدا» مهمان امیرمفخم