Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، گفت‌:یکی از دلایل افزایش اقبال و رغبت به تحصیل در دانشگاه فنی و حرفه‌ای صرف کمترین هزینه و زمان در دانشگاه و جذب بالای اشتغال آنان در بازار کار است . رضا مهدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با میزان، گفت:در سال تحصیلی جدید بیش از ۸۵ هزار دانشجو در این دانشگاه ثبت نام کرده اند که این میزان نسبت به سال گذشته نزدیک به دو برابر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در پاسخ به این سوال که عامل موثر در افزایش رغبت دانش آموزان به رشته‌های فنی و انتخاب دانشگاه فنی و حرفه‌ای چه بوده است، گفت:عوامل زیادی در اقبال دانش آموزان به تحصیل در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای وجود دارد، لذا نمی‌توان به تنهایی یکی از فاکتور‌ها را متاثر دانست.


هویت بخشی به دانشگاه
وی ادامه داد:تا سال‌های قبل دانشگاه فنی وحرفه‌ای خیلی شناحته شده نبود و ان را بیشتر مجموعه موسسات اموزشی پراکنده در کشور می‌دانشتند، امادر سال‌های اخیر با ریاست جدید این دانشگاه هویت بخشی جدید در حوزه شناسایی دانشگاه اتفاق افتاد، واحد‌های استانی دانشگاه هر کدام دارای ریاست است و اینگونه با استانداری‌ها و فرمانداری‌ها وارد تعامل شده و به این واسطه با صنایع بزرگ ارتباط پیدا کرده اند و این واحد‌ها قوی‌تر شده اند.
هزینه تحصیل پایین
معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: یکی از موضوعات مهم بحث هزینه است، دانشگاه فنی و حرفه‌ای اکنون ظرفیت کمی در دوره‌های شهریه پرداز دارد و بیشتر دانشجویان این دانشگاه در دوره روزانه مشغول به تحصیل هستند. از این رو اقبال دانش اموزان و همچنین خانواده‌های انان به حضور در این دانشگاه است که علاوه بر تحصیل رایگان از خدمات ویژه‌ای همچون خوابگاه، تغذیه، خدمات مشاوره‌ای و سلامت سایر آموزش‌ها نیز در کنار تحصیلی بهره مند می‌شوند.
تغییر نگرش خانواده‌ها
وی ادامه داد:موضوعی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده تغییر نگرش خانواده‌ها به تحصیل فرزنداشان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای است، سابق بر این نگاه مثبتی به تحصیل در این رشته‌ها وجود نداشت و آن هم به دلیل عدم شناخت از ماهیت ان بود، اما امروزه با توجه به موضوع تحمیل هزینه‌های مازاد تحصیلی در برخی از رشته‌ها آنان نیز به این نتیجه رسیده اند که آموزش و تحصیل در رشته‌های مهارتی با کمترین هزینه می‌تواند آینده شغلی مثبتی را برای فرزندانشان به ارمغان بیاورد.
اهمیت مهارت محوری برای بازار کار
وی با اشاره به اهمیت مهارت محوری در امر اشتغال گفت:امروزه آنچه حرف اول را می‌زند مهارت است، مهارت محوری اصلی اساسی است که دانشگاه فنی و حرفه‌ای مد نظر دارد، دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای با توجه به این موضوع بعد از فارغ التحصیلی و حتی در دوران تحصیل مشکل عمده‌ای برای یافتن شغل و موضوع اشتغال ندارند.
وی ادامه داد:بر طبق آماری که مرکز پایش وزارت علوم در ماه گذشته منتشر کرده است ۹۲ درصد فارغ اتحصیلان دوره کاردانی مشغول به کار هستند و این موضوع کاملا مشخص است کهع بخش عمده‌ای از این فارغ اتحصیلان از دانشگاه فنی و حرفه‌ای هستند.
وی افزود: از این رو افراد با کمترین هزینه و کمترین زمان می‌توانند مهارت‌هایی را بیاموزند که به واسطه آن به راحتی جذب بازار کار شوند.
ایجادرشته‌های جدید
وی گفت:یکی دیگر از علل رغبت دانش اموزان به انتخاب رشته‌های فنی و حضور در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ایجاد رشته‌های جدید و کاربردی در این دانشگاه است، برای مثال در سال‌های اخیر رشته‌ای همچون تعمیر و نگهداری و نصب آسانسور از جمله رشته‌های موردتوجه و پرکاربرد در بازار کار است.

وی در پایان با اشاره به اینکه تحصیل در دوره‌های کارشناسی و پس از ان کارشناسی ارشد و مقاطع بالاتر توقعاتی را در مورد بازار کار در دانشجویان ایجاد می‌کند که پس از فارغ اتحصیلی مشاهده می‌کنند که آنچه که متصور بوده اند اتفاق نیفتاده و کارفرمایی انتظارآنان را نمی‌کشد، اما داشجویان دوره‌های فنی و حرفه‌ای با کمترین زمانی که صرف می‌کنند بالاترین بازدهی را برای بازار کارو کارفرما ارائه می‌دهند ،از این رو سالیان طولانی تحصیل را برای یافتن شغلی ایده ال را طی نمی کنند و بلافاصله پس از فارغ التحصیلی مهارت‌های اموخته شده را به کار می‌بندد و مشغول به کار می‌شوند

بیشتر بخوانید: دانشجویان دریافت واکسن را به تعویق نیندازند
انتهای پیام/ برچسب ها: دانشگاه فنی و حرفه ای بازار کار

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دانشگاه فنی و حرفه ای بازار کار دانشگاه فنی و حرفه ای بازار کار رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۵۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسبقیان: داورزنی مثل بچه‌اش والیبال را دوست داشت/ این رشته برای مردم مهم است

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدشروین اسبقیان، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان پس از مجمع انتخاباتی فدراسیون والیبال در خصوص شکل اجرا و برگزاری این انتخابات، اظهار کرد: ۴۰ سال است در این ورزش حضور دارم و امروز قطعا جلوه‌هایی از پهلوانی و احترام به قوانین را شاهد بودیم. مجمع امروز منظم و مرتب بود و از همه اعضای حاضر در آن تشکر می‌کنم. از وحید مرادی هم تشکر می‌کنم که کاملاً با وزارت ورزش در برگزاری مجمع هماهنگ بود.

وی با اشاره به زحمات محمدرضا داورزنی در فدراسیون والیبال، عنوان کرد: او والیبال را مانند بچه‌اش دوست داشت و در کنار این رشته خواهد ماند. نباید خدمات ارزشمند مرحوم یزدانی‌خرم را نیز فراموش کنیم که با زحمت فراوان والیبال مدرن را پایه‌گذاری کرد.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش درمورد روند آینده فدراسیون، گفت: فدراسیون والیبال برای وزارت ورزش و تمام جامعه، بسیار مهم است. در سال‌های گذشته، موفقیت‌های خوبی داشتیم و تیم‌های بزرگی را نیز شکست دادیم و حالا هم مردم انتظار دارند رئیس جدید فدراسیون، روند گذشته را با سیر صعودی پیش بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شرایط تحصیل همزمان دانشجویان پیام نور در دو رشته متفاوت چیست؟
  • بهره‌مندی دانشجویان از مزایای بورس/ لزوم پیوند میان رشته‌ای‌ها با رشته‌های موجود 
  • معتمدی: دانشجویان در دوران تحصیل از مزایای بورس بهره‌مند می‌شوند/ لزوم پیوند میان رشته‌ای‌ها با رشته‌های موجود 
  • ۹ هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۱۰ مرکز واحد استان همدان تحصیل می‌کنند
  • سهمیه ۱۳۰۰ نفری پذیرش دانشگاه پیام نور در استان همدان
  • تحصیل بیش از ۹ هزار دانشجو در دانشگاه پیام نور استان همدان
  • مسیر سخت بازی سازی حرفه‌ای
  • شرکت ۵۰۰ مددجوی ندامتگاه فردیس در آزمون فنی و حرفه‌ای
  • عملکرد یک ساله دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف/ از افزایش جذب دانشجویان خارجی تا آماری از فعالیت انتخاباتی دانشگاه‌ها
  • اسبقیان: داورزنی مثل بچه‌اش والیبال را دوست داشت/ این رشته برای مردم مهم است