Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ تربچه بیشتر در مناطق آسیایی مانند هند استفاده می‌شود از این ماده بیشتر به‌خاطر خاصیت درمانی آن استفاده می‌شود.

دایکون چیست؟

دایکون را به نام‌های دیگر نیز می‌شناسند که سفید است دانه‌ای روغنی و برگ تربچه شامل آن است این انواع مختلف تربچه در مناطق محلی در چین و ژاپن یافت می‌شود. این ماده در سرتاسر دنیا کاشته می‌شود به‌عنوان غذای انسان و چهارپایان همچنین به‌خاطر دانة روغنی آن در صنعت پوست و مواد آرایشی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 کشاورزان همچنین این ماده را می‌کارند به‌عنوان پوششی برای محصولاتشان تا سلامت دانه‌ها و بهبود محصولات سالخورده حفظ شود. دایکون را به‌عنوان تربچه زمستانی می‌شناسند گیاهی که آرام‌تر رشد می‌کنند و برگ‌های تربچه بزرگ‌تری دارند.

انواع دایکون

تربچة دایکون دارای حالتی ترد است و همچنین به هویج بزرگ شبیه است. مزة تربچة دایکون کمی ملایم‌تر از دیگر انواع تربچه است مزة آن را می‌توان به این صورت توصیف کرد شیرین و کمی تند.

اگرچه که بیشتر آن‌ها سفید هستند با برگ‌های بزرگ و نوک سبزرنگ دایکون در رنگ‌های متفاوت مانند قرمز سبز بنفش ظاهر شده است. این تربچه‌ها در سه شکل مانند استوانه‌ای مستطیلی و کروی رشد می‌کنند.

اکنون به برخی از انواع جذاب تربچه می‌پردازیم:

میاشیگ سفید:

 این نوع دایکون سفید است با شکلی استوانه‌ای در ریشه‌اش که حدود 41 تا 46 سانتی‌متر طول دارد. این گیاه حالتی ترد با مزه‌ای ملایم دارد.

کی. ان براوو:

 این نوع دایکون زیباست که دارای پوسته‌ای بنفش رنگ است که از بنفش روشن شروع می‌شود و به سمت سفید پیش می‌رود. ریشة این گیاه تا حدود 15 سانتی‌متر رشد می‌کند و دارای مزه‌ای شیرین است.

آلپاین:

دایکون آلپاین ریشة معمولاً کوتاهی دارد که حدود 13 تا 15 سانتی‌متر رشد می‌کند این نوع برای درست‌کردن کیم‌چی خیلی محبوب است. نوعی غذای گیاهی تخمیر شده که مزة آن معمولاً از انواع دیگر شیرین‌تر است.

تربچه هندوانه‌ای:

 این نوع دایکون پوست صاف و سبزی دارد و زمانی که آن را خرد می‌کنیم رنگ صورتی به چشم می‌خورد. این نوع تربچه دارای شکل کروی است و مزة آن تقریباً شیرین و تا حدودی تند است.

مینوویس ژاپنی:

این نوع دایکون یکی از بزرگ‌ترین انواع دایکون است که ریشة آن حدود 61 سانتی‌متر طول دارد. این‌ها معمولاً رنگشان سفید است و دارای مزة شیرین هستند و بافتی ترد دارند.

شونکیو:

 این نوع دایکون حالت استوانه‌ای دارد با پوست قرمزرنگ و انعکاس سفیدرنگ. این نوع تا حدود 10 تا 12 سانتی‌متر رشد می‌کند این نوع بلند دایکون با مزه شیرین و برگ‌های صورتی ساقه دار شناخته می‌شود.

خلاصه:

تربچه دایکون نوع بومی منطقة آسیا است اما در سراسر دنیا رشد می‌کند. این تنوع در دایکون شامل: آلپاین کیوان براوو شونکیو است. همة آن‌ها دارای شکل مزه و رنگ منحصربه‌فرد خود هستند.

مواد مغذی موجود در دایکون

دایکون مقدار خیلی پایینی کالری دارد در میان سبزیجات و مواد مغذی تأثیرگذاری دارد. حدود 18 سانتی‌متر و 338 گرم از دایکون شامل مواد مغذی زیر است:

•    کالری: 61

•    کربوهیدرات: 14 گرم

•    پروتئین: 2 گرم

•    فیبر: 5 گرم

•    ویتامین سی: 124درصد از نیاز روزانه

•    فولات یا ب9:24درصد از نیاز روزانه

•    کلسیم: 9درصد از نیاز روزانه

•    منیزیم: 14 درصد از نیاز روزانه

•    پتاسیم: 22 درصد از نیاز روزانه

•    مس: 19 از نیاز روزانه

دایکون منبعی غنی از مواد مغذی متفاوت مانند کلسیم منیزیم و پتاسیم و مس است. هنوز هم این ماده بالاترین میزان ویتامین سی و فولات را دارد.

ویتامین سی ماده‌ای مغذی محلول در آب است که برای سلامتی ضروری هستند و برای بسیاری از عملکرد‌های موجود در بدن ضروری هستند مانند تأثیرگذاری بر روی عملکرد سیستم ایمنی بدن و کمک‌کننده به رشد و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده.

به‌علاوه این گیاه آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است که از سلول‌های بدن در برابر اکسیداتیو شدن حفاظت می‌کند. دایکون همچنین غنی از فولات ویتامین بی است که به رشد سلولی کمک می‌کند و همچنین به تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌کند و کمک‌کننده است به سنتز دی‌ان‌ای است.

غذا‌های غنی از فولات در دوران بارداری خیلی مهم هستند چون این مادة مغذی در رشد و تکامل کودک تأثیرگذار است.

فواید سلامتی ذاتی

خوردن غذا‌هایی که دارای دایکون هستند به طرق مختلف می‌توانند باعث سلامتی شما شوند.

غنی از ترکیبات گیاهی محافظت‌کننده

دایکون دارای ترکیبات گیاهی محافظ است که برای بهبود سلامتی مناسب هستند و خاصیت مقابله‌کننده در برابر بیماری‌ها را دارد. یک مطالعة آزمایشگاهی نشان داد که دایکون حاوی آنتی‌اکسیدان پلی فنول فرولیک اسید و کرستین است که هر دوی این‌ها خاصیت ضدالتهابی و ضد سرطانی دارند و باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 به‌علاوه گیاهان چلیپایی مانند دایکون دارای ترکیبات بیولوژیکی فعال هستند که به آن‌ها گلوکوزینولیت می‌گویند که از شکسته شدن ایزوتیوسیانات به دست می‌آید. تحقیق آزمایشگاهی و تحقیق بر روی حیوانات نشان داده است که این ترکیبات خاصیتی قوی و ضد سرطانی را در بدن فراهم می‌آورند.

به‌علاوه مطالعات بر روی جمعیت زیاد نشان می‌دهد که خوردن مقادیر زیاد گیاهان چلیپایی مانند تربچه از برخی از انواع بیماری‌های خاص مانند سرطان‌های کولن و ریه جلوگیری می‌کند.

کمک‌کننده است به کاهش وزن

خوردن موادی که کالری کمی و فیبر بالایی دارند مانند دایکون به سالم بدن کمک می‌کند و همچنین به کاهش وزن کمک می‌کند تا به وزن ایده‌آل برسید.

دایکون گیاهی است که میزان کالری خیلی کمی دارد. تحقیقات نشان داده است که خوردن گیاهانی که میزان کالری پایینی دارند می‌توانند وزن خود را بهبود ببخشند.

برای مثال مطالعه بر روی 1197 فرد مشخص کرد که کسانی که میزان بیشتر گیاهان با کالری کم می‌خورند چربی در بدنشان کمتر است و میزان انسولین پایین‌تری دارند و میزان ذخیره هورمونی در چربی‌هایشان کمتر است.

برای اطلاعات بیشتر دایکون غنی از فیبر است ماده‌ای مغذی که میزان اشتها را کاهش می‌دهد با آرام‌کردن سرعت هضم و افزایش حس پرشدگی با این فرایند‌ها می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

جلوگیری می‌کند از بیماری‌های مزمن

دایکون گیاهی است که غنی از مواد مغذی است و همچنین سرشار از ترکیبات گیاهی ویتامین‌ها مواد معدنی و فیبر است همة این موارد در کنار هم کار می‌کنند تا از بدن شما در برابر بیماری‌ها حفاظت کند.

هرچه گیاهان بیشتری در رژیم غذایی قرار بگیرد باعث بهبود سلامتی فرد می‌شود خوردن گیاهان چلیپایی مانند دایکون باعث حفاظت از بدن در شرایط گسترده‌ای می‌شود. درحقیقت گیاهان چلیپایی و خوردن آن‌ها با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان‌های خاص و دیابت و شرایط نورولوژیکی در ارتباط است.

استفاده‌های آشپزی

•    از دایکون می‌توان به‌صورت خام‌ترشی و یا پخته استفاده کرد. این ماده بیشتر مورداستفاده در آشپزی آسیایی است اگرچه که به دیگر کشور‌ها و مناطق نیز رفته است. دایکون خام را بر روی سالاد رنده کنید برای اینکه دارای مواد مغذی است تبدیل می‌شود به روکشی ترد. دایکون را به سیب‌زمینی سرخ‌کرده اضافه کنید و از انفجار مزه‌ها لذت ببرید.

•    با دایکون کیم‌چی کره‌ای درست کنید

•    می‌توان از تربچه به‌جای هویج در سوپ و خورشت استفاده کرد.

•    دایکون را بخارپز کنید و روی آن روغن‌زیتون بریزید و به آن‌ها نمک فلفل اضافه کنید برای داشتن غذایی با کالری پایین

•    دایکون را با سیب‌زمینی مکعبی و هویج ترکیب کنید و سپس سرخ کنید

•    دایکون خام و خردشده را با دیگر سبزیجات سرو کنید بشقابی خوشمزه برای ذائقه‌های سالم پسند.

•    با دایکون کیک سنتی چینی دایکون را درست کنید

•    از مارپیچ استفاده کنید برای درست‌کردن نودل دایکون و آن‌ها را درون سس بادام‌زمینی خانگی بریزید.

•    دایکون را با برگ‌های فصلی به‌صورت رول درآورده و از بافت ترد آن لذت ببرید

•    دایکون در بشقاب‌های آسیایی‌ها به‌صورت زیر است مثلاً کاری و سوپ

•    تمام قسمت‌های دایکون قابل خوردن نیستند شامل قسمت بالای سبزرنگ آن که می‌توان آن را به سوپ اضافه کرد.

•    شما همچنین می‌توانید از ساقه دایکون استفاده کنید قسمتی که معمولاً در سالاد‌ها و سوشی‌ها در آسیا استفاده می‌شود.

اگرچه که خیلی کوچک است اما خاصیت درمانی خیلی قوی دارد و سرشار از آنتی‌اکسیدان است و خاصیت ضد سرطانی بر اساس مطالعات آزمایشگاهی دارد. سعی کنید از این‌ها استفاده کنید و از آن‌هایی که رایج‌تر هستند بیشتر استفاده کنید مانند بروکلی و...

پربیننده ترین جزییات روند بازگشایی مدارس در آبان چه زمانی کرونا همانند سرماخوردگی می‌ شود؟ خوراکی هایی برای رهایی از غلظت خون بزرگترین محموله واکسن روسی در راه ایران مراقب سم خطرناک این سیب زمینی ها باشید

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تربچه استفاده می شود نیاز روزانه استفاده کنید بیماری ها سانتی متر مواد مغذی تر رشد بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۵۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلفات کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌ آزاد اسلامی شامل چه مواردی است؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کانون‌های فرهنگی در راستای حمایت و هدایت از فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان و با هدف نهاد سازی به منظور تاکید بر هوست اسلامی ایرانی، ارتقا سطح همکاری گروهی، تعمیق فرهنگ مشارکت در دانشگاه، تاسیس و و تقویت حلقه‌های میانی و استناد اسناد بالادستی تشکیل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: کانون‌های ایثار و شهادت دانشگاه آزاد اسلامی آغاز به کار کرد

این کانون‌ها برای مثمر ثمر و هدفمند بودن، بر اساس آیین‌نامه اجرایی کانون‌های فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کنند.

کانون‌های فرهنگی نهادهایی داوطلبانه و دانشجویی هستند که در قالب قوانین این آیین نامه در حوزه‌های دینی و مذهبی، انقلاب اسلامی، اجتماعی، رسانه و فضای مجازی، فرهنگ و تمدن، اجتماعی فعالیت می‌کنند.

علاوه بر آن؛ شورای مرکزی نظارت بر کانون‌های دانشگاه آزاد اسلامی مرجع اصلی رسیدگی به اختلافات کانون‌ها و مسئول مستتقیم نظارت، رسیدگی و ارزیبای فعالیت این کانونها است.

لغو عضویت در کانون فرهنگی

البته عضویت و فعالیت در این کانون‌ها شرایط خاصی دارد و براساس آیین‌نامه اجرایی کانون‌های فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی امکان لغو این عضویت وجود دارد که شامل موارد زیر است:

*دانش آموختگی یا انصراف از تحصیل یا اخراج دانشجو

*عدم فعالیت در چار چوب اساس نامه کانون با تشخیص شورای مرکزی کانون یا شورای هماهنگی کانون‌ها یا استاد مشاور کانون با تایید شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی واحد

*محرومیت از تحصیل به واسطه حکم قطعی کمیته انضباطی

نحوه رسیدگی به تخلف کانون‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی

بر اساس ماده ۳۱، در صورتیکه دبیر و شورای مرکزی کانون پایبند به آیین‌نامه کانون‌ها، اساسنامه مصوب، مصوبات معتبر کانون یا آیین‌نامه انضباطی نباشد، متخلف محسوب می‌شود.

شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی واحد یا مرکز مرجع اولیه رسیدگی به تخلفات کانون‌ها در چارچوب این آیین نامه و شورای نظارت استانی کانون‌ها، مرجع تجدید نظر خواهی و شورای مرکز نظارت بر کانون‌های فرهنگی دانشجویی مرجع تجددی نظر نهایی است. همچنین آرای صادره توسط هر یک از این نهادها از زمان نقض توسط مرجه بالا دست لازم الاجرا است.

گفتنی است، چنانچه فعالیت‌های کانون مغایر مفاد این آیین‌نامه و وظایف مندرج در اساسنامه باشد، دبیر کانون توسط شورای شورای هماهنگی کانون‌های واحد مورد سوال قرار می‌گیرد. همچنین در صورت موجه نبودن دلایل وی، دبیر شورای هماهنگی به کانون مورد نظر اخطار کتبی خواهد داد.

علاوه بر آن؛ چنانچه کانون در مدت زمان یک نیم سال تحصیلی هیچ فعالیتی در سطح دانشگاه نداشته باشد، شورای هماهنگی در این خصوص دبیر کانون و شورای مرکزی را مورد سوال قرار می‌دهد. در صورت موجهخ نبودن ادله ارائه شده، بنا بر نظر اکثریت مطلق شورای فرهنگی ضمن صدور اخطار کتبی، مدت یک ماه به دبیر و شورای مرکزی کانون مهلت داده خواهد شد تا نسبت به فعال کرد کانون اقدام کنند.

در صورت عدم فعالیت کانون در مدت زمان در نظر گرفته شده، شورای هماهنگی کانون‌ها، شورای مرکزی کانون را منحل و نسبت به برگزای جلسه مجمع عمومی اقدام می‌کند. همچنین در صورتیکی کانون در طول فعالیت یک ساله خود ۳ اخطار مشابه از سوی شورای هماهنگی کانون ها دریافت کند، باید شورای مرکزی کانون منحل و نسبت به برگزاری جلسه مجمع عمومی کانون اقدام کند.

بر اساس تبصره ۱۵ این آیین نامه، شورای تخصصی و فرهنگی و اجتماعی واحد یا مرکز بدون استناد به مواد قانونی مندرج در این ایین نامه، شورای مرکزی کانون را منحل کند. در صورت انحلال شورای مرکزی کانون، اعضای شورا منحل شده، حق نامزدی در انتخابات آینده را ندارند.

بودجه و پشتیبانی کانون‌های فرهنگی

بودجه و اعتبارات مورد نیاز فعالیت کانون‌ها و هزینه‌های مترتب بر این آیین‌نامه در بودجه سالانه واحد یا مرکز پیش بینی و از محل اعتبارات فرهنگی و دانشجویی واحد یا مرکز تامین می‌شود.

معاونت فرهنگی دانشجویی واحد یا مرکز مسئول تامین بودجه مورد نیاز کانونه‌ها بوده و با نظر شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی واحد یا مرکز و در صورت لزوم از بودجه جاری استفاده کنند.

پشتیبانی کانون‌های فرهنگی

بر اساس ماده ۳۳؛ معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد یا مرکز باید یکی از کارشناسان اداره کل امور فرعنگی دانشگاه را به عنوان مسئول امور کانون‌ها منصوب کند.

معاونت فرهنگی و دانشجویی باید فضای فیزیکی مناسب جهت فعالیت کانون ها با حفظ شئون اسلامی در اختیار کانون‌ها قرار دهد. این فضا باید با هدف تامین محیطی امن و عفیفانه، متناسب با ویژگی‌های شخصیتی بانوان و دور از هر گونه اختلاط غیر ضروری دانشجویان باشد.

بر اساس تبصره‌ای از این آیین نامه اجرایی کانون‌های فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در صورت عدم برگزاری به موقع انتخابات مجمع عمومی کانون و عدم درج مدارک مورد نیاز در سامانه مدیریت مدیریت کانون فرهنگی و دانشجویی، هر گونه فعالیت کانون از وی سلب می‌شود.

در پایان می‌توان گفت که شورای مرکزی کانون‌ها وظیفه دارد بعد از دریافت مجوز فعالیت، ظرف مدت یک ماه، برنامه ۶ ماهه فرهنگی خود را جهت طرح در شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی واحد یا مرکز جهت عملیاتی شدن به معانت فرهنگی دانشجویی واحد یا مرکز ارائه دهد.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1221920 برچسب‌ها کانون فرهنگی

دیگر خبرها

  • اینفوگرافیک/ تو را است معجزه در کف / مواردی که در قرآن معجزه عصای حضرت موسی
  • چه مواردی شامل تخلفات کنکوری می‌شود؟ + موشن گرافی
  • مواردی که حضانت و نگهداری فرزند توسط یکی از والدین را سلب می‌کند(اینفوگرافی)
  • تخلفات کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌ آزاد اسلامی شامل چه مواردی است؟