Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مرگ آگاهی» یکی از مفاهیم پرچالشی است که از سنین پایین ممکن است با ناآگاهی خانواده‌ها و آموزش نادرست، خطراتی برای سلامت روان بچه‌ها ایجاد کند.

خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: یکی از مفاهیم چالش برانگیزی که خیلی از والدین نسبت بدان نگرانی دارند، پرسش بچه‌ها درباره مفاهیمی مثل مرگ است و اینکه والدین در این شرایط چه پاسخی باید به بچه‌ها بدهند که اولا برای بچه قابل هضم باشد، دوما صحیح و سوما اضطراب بچه‌ها را زیاد نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه اینکه گاهی والدین از پاسخ دادن به این پرسش تفره می‌روند، اما بچه‌ها که کنجکاوی شان حد و مرز ندارد از دیگران پرس و جو کرده و مفاهیمی نادرست را می‌شنوند که بر سلامت روانشان اثرگذار است؛ بنابراین با توجه به اینکه مرگ یکی از واقعیت‌های دردناک زندگی است که توضیحش هم برای بچه‌ها فرایند سخت تری دارد، در این گزارش می‌خواهیم آموزش دهیم که چطور این موضوع را با کمترین اضطراب به بچه‌ها توضیح دهید.

۱-خود را برای پرسش‌های بچه‌ها آماده کنید

پرسش‌هایی از این دست که «مامان، بابا مردن یعنی چی»، «بهشت کجاست»، «خدا کیه» و مفاهیمی از این دست از سنین چهار ـ پنج سالگی در بچه‌ها شروع می‌شود و هر چه بزرگتر می‌شوند، کیفیت بهتری می‌گیرد پس خودتان را برای این پرسش‌ها آماده کنید مخصوصا که اگر کسی اطرافتان به رحمت خدا رفته باشد، این پرسش‌ها با دیدن بچه‌ها قوت می‌گیرد.

هر والدین متناسب با اعتقادات شخصی، مذهبی و ارزش‌های خانوادگی اش به این سوالات پاسخ می‌دهد پس اگر در چنین مواردی دارای تردید و ابهام هستید، یا جواب درستی و مشخصی برای خودتان ندارید، حتما مطالعه و تفکر کنید تا وقتی که با این پرسش مواجه شدید، جوابی برایش داشته باشید و تفره نروید.

۲- قبل از ۲ سالگی

بچه‌ها قبل از ۲ سالگی متوجه مفهوم مرگ نمی‌شوند، اما متوجه می‌شوند که اتفاقی افتاده و چیزی عوض شده و یا اگر این اتفاق در خانه خودتان باشد، متوجه می‌شوند که فضای خانه یا محیط زندگی شان متشنج شده است، در نتیجه پریشانی زیادی را تجربه می‌کنند، اما آن را بیان نمی‌توانند بکنند.

پس در این دوره باید توجه ویژه‌ای به احساسات بچه‌ها داشت و اگر کودک در حوالی ۲ سالگی هم سوالی پرسید صرفا این توضیح را بدهید که:

«فرد متوفی از این دنیا رفته و دیگر برنمی گردد».

۳-سه تا پنج سالگی

ذهن بچه‌ها در این دوره به گونه‌ای است که قبل از شنیدن توضیح فکر می‌کنند مرگ رویداد برگشت پذیری است و مثل خواب می‌ماند.

گفتن این جملات که «مرگ مثل خواب می‌مونه» یا «مامان بزرگ رفته یه جای دور» یا «رفته سفر» کار اشتباهی است بلکه اینطور مواقع باید به بچه بگویید که «مرگ یعنی بدن آدم دیگه کار نکنه».

در این دوره سنی حواستان باشد که به بچه‌ها یادآوری نکنید که هیچ اتفاقی بدی تقصیر اون‌ها نیست. مثلا اگر مرگ عزیزی را از نزدیک دیده اند یا پدر یا مادرشان را از دست داده اند، طرف دیگر می‌بایست این را مدام به بچه بگویید.

۴- شش تا ۹ سالگی

در این دوره بچه‌ها توضیحات منطقی‌تر و بهتری را بهتر متوجه می‌شوند و به طور کلی توصیه می‌شود که از مثال‌های عینی و توضیحاتی فیزیکی برایشان استفاده کنید. مثلا «توضیح کارکرد بدن و اندام‌های درونی» تا این موضوع برایشان عادی سازی شود و اضطراب مرگ در ذهنشان کاهش پیدا کند.

۵- ده سال به بالا

بچه‌ها در این سنین به روش‌های مختلف با مفهوم مرگ آشنا شدند، اما کم کم آمادگی پذیرش سازمان ارزشی والدین را هم پیدا می‌کنند یعنی می‌شود با آن‌ها درباره مفاهیم اعتقاد شخصی منحصر به فرد مثل بهشت، جهنم، خدا و ... هم صحبت کرد. برخی در سنین پایین‌تر این آموزش‌ها را شروع می‌کنند آن هم بد نیست، اما بهتر است درباره مواردی، چون جهنم و مرگ اطلاعاتی ندهید که باعث اضطراب بچه‌ها شود.

در نهایت نکاتی را نیز می‌بایست مدنظر قرار دهید:

۱- قبل از تجربه سوگ یا مواجهه مرگ با مفهوم مرگ این موضوع را برای کودک توضیح دهید و زمانش هم بستگی به آمادگی کودکتان دارد.

۲-در هر دوره سنی اگر تجربه سوگ شخصصی داشتید، احساسات بچه‌ها را در اولویت قرار دهید و در صورت امکان از درمانگر برای حل و فصل این موضوع استفاده کنید چرا که تجربه سوگ در دوره کودکی اتفاق پیچیده و آسیب زایی است.

۳- صادق باشید و کودک را با تعارض روبه رو نکنید.

مثلا از عبارات غیر واقعی که کودک را منتظر نگه می‌دارد، بپرهیزید. مثل «بابا بزرگ رفته یک سفر طولانی»!

یا عباراتی با مفهوم رهاشدگی مثل «بابابزرگ ما رو گذاشته و رفته» یا عبارات بدبینانه مثل «خدا اونو از ما گرفته» و تناقضات مثل «مامان بابا‌ها نمی‌میرن».

نکته دیگر این است که می‌توانید از انیمیشن، کتاب داستان و بازی و عروسک یا نقاشی برای توضیح مفهوم مرگ استفاده کنید منتها سن و سال بچه را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: چالش‌های آموزش غیرحضوری برای دانش‌آموزان

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

برچسب ها: مرگ روانشناسی کودک

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مرگ روانشناسی کودک مفهوم مرگ بچه ها پرسش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۵۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از سامانه پاسخگویی به شهروندان در سال جدید

معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران در نشست صمیمانه با اصحاب رسانه از تحقق «۵۲ رویداد در ۵۲ هفته کاری ۱۴۰۲» در قالب پویش اتحاد و همدلی و نیز رونمایی سامانه پاسخ به پرسش‌های متداول شهروندان در سال آینده خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران، مجید باقری در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه همزمان با پویش امید و افتخار در شهرداری تهران برای انسجام داخلی در این مجموعه ۵۲ رویداد در روز‌های چهارشنبه تحت عنوان «پویش همدلی و اتحاد» برگزار شد، اظهار کرد: یکی از تحولات چهارگانه شهرداری درون زا بود که پویش همدلی و اتحاد در همین راستا برگزار شد.

وی ادامه داد: سعی شد هر هفته یک رویداد مهم برگزار شود که در این راستا صدور احکام افزایش حقوق و مزایای تمامی کارکنان برای اولین بار در فروردین ماه برگزار شد.

باقری با بیان اینکه آنچه اهمیت دارد این است که وقتی فراخوانی برای حضور داوطلبانه کارکنان منتشر می‌شود، کارکنان مشارکت خواهند کرد یا خیر؟، گفت: علیرغم بمباران خبری در فضای مجازی، هرچه بوی امید و تعهد برای کارکنان می‌دهد مورد هدف قرار می‌گیرد. در روز‌های نخست رونمایی از بسته خرسندساز برخی گفتند این بسته مقروض‌ساز است، اما خوشبختانه استقبال خوبی از تسهیلات این بسته صورت گرفت.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران با تأکید بر اینکه ۱۷ هزار نفر از کارکنان در رویداد‌های ورزشی شرکت کردند، یادآور شد: در برنامه ورزشی پیاده‌روی خانوادگی که در مجموعه اراضی عباس‌آباد برگزار شد، نیز ۵ هزار نفر شرکت کردند.

‎وی افزود: با جلساتی که با وزارت کار و سازمان اداری و استخدامی داشتیم، تمام زیرساخت‌ها ایجاد شده که روند از بین نرود و افزایش حقوق قانونی در فروردین ماه اعمال شود.
 
‎باقری با بیان اینکه رونمایی از بسته انگیزشی و رفاهی کارگران پیمان‌های حجمی، برگزاری همایش پیشکسوتان مدیریت شهری، اجرای طرح QR کد و همایش فصلی مدیران از جمله برنامه‌های شهرداری برای کارکنان بود، خاطرنشان کرد: استقرار ۱۸ هزار QR کد در طول این مدت انجام شد و با تغییر جایگاه مدیریتی، کد‌ها نیز تغییر خواهد کرد و این کد‌ها روی میز کارکنان نصب شده و افراد می‌توانند انتقادات و پیشنهادات را بر اساس این کد‌ها ثبت کنند و برای ما قابل مشاهده باشد.
 
‎وی با اشاره به ارائه ۳۰ هزار خدمت توسط نیرو‌های شرکت شهر سالم به زائران اربعین در سال جاری، تصریح کرد: رویداد بزرگ جابجایی نیروی انسانی، رونمایی از سامانه من شهردارم، راه اندازی سامانه آموزش مجازی برای کارکنان، اجرای همایش پیاده روی کارکنان و برگزاری سومین رویداد ایده پردازی تهران ۱۴۰۴ و صدور کارت شناسایی برای کارکنان و تحقق هزار و ۱۰۰ پروژه دوره اول طرح من شهردارم از جمله اقدامات در قالب همایش همدلی و اتحاد به شمار می‌رود.
 
‎معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه تلاش بر این بود که هر هفته رونمایی از دستاورد جدیدی برای نیرو‌های انسانی شهرداری برگزار کنیم، گفت: تمام این اقدامات با مطالعات، کارشناسی، امکان سنجی و اختصاص بودجه انجام می‌شود. از بین تمام این اقدامات، تنها ترمیم حقوق صورت نگرفت و باعث شد دیگر اقدامات به حاشیه برود. ما تلاش بر این داشتیم که مشارکت کارکنان را در بخش‌های دیگر جلب کنیم.
 
‎باقری با اعلام اینکه ۴۵ هزار نفر در جشن‌های شهرداری تهران در برج میلاد حضور یافتند، خاطرنشان کرد: تمام کسانی که در قالب بسته خرسندساز درخواست تسهیلات داشتند، تسهیلات خود را دریافت کردند و تعدادی از کارکنان برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها باقی مانده که در سال آینده انجام خواهد شد.
 
‎وی با تأکید بر اینکه میزان مشارکت کارکنان در برنامه‌ها نوعی شاخص ارزیابی عملکرد محسوب می‌شود، اظهار کرد: ما دو نگرش سنجی انجام دادیم و نظرات کارکنان در خصوص مؤلفه‌های أخذ شد.
 
‎باقری همچنین تصریح کرد: ما پرسش‌های مردم از شهرداری تهران را در بخش‌های مختلف به تعداد ۷۰۰ مورد احصاء کردیم و پاسخ تمام این پرسش‌ها داده شد که در یک سامانه آماده شده و اوایل سال آینده رونمایی خواهد شد. شهروندان می‌توانند به این سامانه مراجعه و پاسخ پرسش‌های خود را دریافت کنند و اگر برای پرسش‌های تخصصی خود پاسخی نیافتند، به کلینیک مشاوره ما مراجعه کنند. در تمام حوزه‌های تخصصی شهرداری تهران کلینیک‌های مشاوره پیش‌بینی شده است. سامانه پرسش و پاسخ و کلینیک مشاوره در اوایل سال آینده آغاز به کار خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • رونمایی از سامانه پاسخگویی به شهروندان در سال جدید
  • از سرفه‌های طالقانی تا سیمای اشک‌آلود صدیقی
  • یک نکته و یک دنیا نگرانی/ چه شد که از طالقانی به صدیقی رسیدیم؟
  • چه شد که از طالقانی به صدیقی رسیدیم؟
  • رونمایی از سامانه پاسخ به پرسش‌های متداول تهرانی‌ها و آغاز به کار کلینیک مشاوره در سال آینده
  • رونمایی از سامانه پاسخ به پرسش‌های متداول شهروندان در سال آینده
  • سربازی کم شد؛ میزان دوره سربازی رسما چند ماه شد؟
  • «ایران و ریشه‌هایش‌» منتشر شد 
  • پاسخ یک صاحبنظر به یک پرسش راهبردی؛ یک فرزند با کیفیت مهمتر است یا چند فرزند بی کیفیت؟
  • پاسخ به یک پرسش راهبردی؛ یک فرزند با کیفیت مهمتر است یا چند فرزند بی کیفیت؟