Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر پایگاه تاریخی الموت گفت:در نقاط دیگری از دنیا شاهد هستیم شبکه‌های تلویزیونی برای موضوعات مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری ایجاد شده است. با چنین تمهیداتی می‌توان برای مردم فرهنگ سازی کرد و آگاهی‌های لازم درباره چگونگی و چرایی جلوگیری از رویه‌های غلطی نظیر گنج یابی و عتیقه یابی به شهروندان ارائه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمیده چوبک مدیر پایگاه تاریخی الموت و دانشیار پیشین پژوهشگاه میراث فرهنگی درخصوص نقشی که نیروی انتظامی برای صیانت از آثار تاریخی باید برعهده داشته باشد به میزان گفت: در مورد مساله حفاری‌های غیر مجاز در محوطه‌های باستانی یا تخریب عامدانه آثار تاریخی تقویت یگان حفاظت امری ضروری و بسیار مهم است. من تصور می‌کنم زمانی نیروی انتظامی در مساله حفاظت از آثار تاریخی به نوعی همکار میراث فرهنگی به شمار می‌آمد که البته الان هم این نقش برای این نهاد وجود دارد. اما تصور می‌کنم ما نیازمند این هستیم که بخشی از کارکنان نیروی انتظامی در زمینه رشته‌های مربوط به باستان شناسی و میراث فرهنگی یا حفاظت از این آثار به صورت تخصصی تحصیل کنند. اگر قانونی برای ایجاد چنین نیرویی شکل بگیرد و بخشی از کارکنان نیروی انتظامی به صورت تخصصی وظیفه حفاظت از آثار تاریخی را برعهده بگیرند این خود می‌تواند به صورت یک سرمایه برای میراث فرهنگی در بیاید.   وی ادامه داد: استفاده از قابلیت‌های یک نیروی پلیسی که فارغ التحصیل این حوزه باشد و از دانش لازم برخوردار باشد در زمینه حفاظت فیزیکی از آثار باستانی واقعا می‌تواند کارگشا باشد. البته در حال حاضر خوشبختانه تا جایی که من اطلاع دارم در مراجع قانونی با متخلفانی که به عرصه و حریم آثار تاریخی صدمه وارد می‌کنند بسیار قاطعانه برخورد می‌شود تا جلوی این رفتار‌های مخرب گرفته شود. درکنار این صدا و سیما هم لازم هست تا در این زمینه وارد شود. چون بدون کمک صدا و سیما واقعا کار حفاظت از آثار باستانی دشوار خواهد بود. به نظر من حتی لازم است تا یک شبکه تلویزیونی یا رادیویی به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اختصاص داده شود. در نقاط دیگری از دنیا شاهد هستیم شبکه‌های تلویزیونی اختصاصی برای موضوعات مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری ایجاد شده است. با چنین تمهیداتی می‌توان برای مردم فرهنگ سازی کرد و آگاهی‌های لازم درباره چگونگی و چرایی جلوگیری از رویه‌های غلطی نظیر گنج یابی و عتیقه یابی به شهروندان ارائه شود.
چوبک درباره اقدام‌ها برای واگذاری بنا‌های ارزشمند تاریخی به نهاد‌هایی غیر از وزارت میراث فرهنگی گفت: چنین اتفاقی می‌تواند برای آثار تاریخی نتایج مفیدی را به همراه داشته باشد. این کار یک تجربه جهانی به شمار می‌آید و در نقاط دیگر دنیا هم متداول است. برای مثال در کشور فرانسه مجموعه شامپیون که بزرگترین مجموعه میراث فرهنگی هم هست به بخش خصوصی واگذار شده است. ولی نظارت علمی و اجرایی از طرف مرکز تحقیقات ملی فرانسه برای این مجموعه اعمال می‌شود. همین نقش را در کشور ما وزارت میراث فرهنگی بر عهده دارد. اما اینکه چقدر می‌تواند این نظارت‌ها را اعمال کند و تا چه اندازه می‌تواند این کار را با اقتدار به انجام برساند مساله بسیار مهمی خواهد بود. من بزرگترین نقص در زمینه حفاظت و مرمت آثار تاریخی را به سیاست‌هایی که دولت در این زمینه دارد مربوط می‌دانم. متاسفانه دولت پروژه‌های حوزه میراث فرهنگی را مانند عملیات‌های عمرانی می‌بیند که مثلا پروژه‌ها باید در سامانه ثبت بشود و پیمانکار در مناقصه وارد شود. درحالی که پروژه‌های میراث فرهنگی اموری تخصصی و ظریف هستند و نیاز به وجود استادکار‌های مجرب و مخصوص این کار دارد.   بیشتر بخوانید: بودجه میراث فرهنگی با حجم آثار تاریخی تناسبی ندارد   مدیر پایگاه تاریخی الموت خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز شرایط به گونه‌ای است که استادکار‌های ما مجوز کارشان را به جای اینکه از میراث فرهنگی بگیرند باید این مجوز را از استانداری‌ها یا سازمان برنامه بگیرند. درحالی که به نظر من باید میراث فرهنگی صلاحیت پیمانکاران را احراز کند و به حفظ استادکار‌ها بپردازد. ما زمانی استادکار‌هایی داشتیم که از ابتدای جوانی تا سال‌های پیری در محوطه‌های تاریخی مشغول به کار بودند و دقت بالایی در کارشان داشتند. اما امروز یک پیمانکار باید طبق قراردادی که می‌بندد مثلا برای سه ماه در جایی مشغول کار شود و فلان مقدار درآمد به دست بیاورد. آن کاری که از طریق پیمانکار و به قصد سودآوری و با عجله انجام بشود معلوم است که چه نتیجه‌ای خواهد داشت.    وی افزود: در گذشته آن استادکاری که در محوطه‌های تاریخی مشغول کار می‌شد دنبال سود نبود و دنبال انجام یک خدمت علمی، هنری و فنی بود. امروز پیمانکار دنبال این است که هشتاد درصد سودآوری داشته باشد و بیست درصد هم کار را پیش ببرد. این به معنای اتلاف سرمایه‌ها و منابع اعتباری میراث فرهنگی است. این درست است که اعتبارات مالی میراث فرهنگی برای انجام پروژه‌ها و حفاظت از آثار تاریخی کافی نیست، اما همین بودجه‌ای که هست متاسفانه، چون در چرخه سامانه کار‌های اجرایی دولت قرار گرفته ارزشش به یک سوم رسیده است. چون فقط از یک سوم از این بودجه برای پیشبرد کار‌ها بهره برداری می‌شود. اما درمورد واگذاری‌ها اگر نظارت‌ها به درستی اعمال شود و ضوابط صحیحی برای این کار تدوین شده باشد که تا جایی که من اطلاع دارم این اتفاق محقق شده مشکلی نخواهیم داشت و این مساله می‌تواند به حفاظت آثار کمک کند. چون اصولا وقتی بنایی متروک بماند و مورد بهره برداری قرار نگیرد همین مساله رها شدگی خود به یکی از عوامل تخریب بنا تبدیل می‌شود.   انتهای پیام/ برچسب ها: حمیده چوبک میراث فرهنگی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: میراث فرهنگی آثار تاریخی نیروی انتظامی حفاظت از آثار میراث فرهنگی استادکار ها پروژه ها کار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۵۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) نگاهی به قلعه تاریخی فراموش شده

عماد یوسفی؛ عظمت قلعه میرآباد، خاک منحصر به فرد، رویش گیاهی متنوع و متفاوت آن نسبت به خاک و گیاهان دیگر منطقه نشان دهنده آن است که خاک این قلعه متعلق به مکان‌هایی دور دست میباشد.

طبق گفته کارشناسان میراث فرهنگی، این قلعه قدمتی بسیار طولانی دارد و به دوران هزاره قبل از میلاد مسیح بر میگردد.

باتوجه به توسعه گردشگری در مناطق اورامانات میطلبد اداره کل میراث فرهنگی نسبت به بازسازی و مرمت این قلعه اقدام کند تا شاهد حضور گردشگران در این منطقه باشیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

سنگ چین بی نظیر این قلعه

این قلعه در شهر ما وجود داره و جزء آثار بسیار گرانبهای این کشور است و اشیای بسیار قدیمی درآن دفن شده است و تا چند سال پیش هم حتی درب ورودی داشت، اما متاسفانه به دلیل بی توجهی مسئولین و بارش برف و باران درب مسدود شده و سال به سال داره بیشتر تخریب می شود و سالهاست فقط مردم از این قلعه تاریخی محافظت می کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی نمایی از ارتفاع بسیار بلند این قلعه   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی در خواست امام جمعه، بخشدار، شهردار و جمعی از معتمدین شهر میراباد از مسئولین میراث فرهنگی مبنی بر توجه ویژه به قلعه تاریخی و ارزشمند میراباد

دیگر خبرها

  • یک فعال میراث‌فرهنگی: بافت تاریخی محله «ابواسحاقیه» اصفهان شرایط دشواری دارد
  • اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای بازسازی بازار تاریخی اراک
  • اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت بازار سرپوشیده اراک
  • غار «هستیجان» سال آینده به سایت کاوشگری تبدیل می شود
  • گردشگری و میراث فرهنگی یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان نایین است
  • اعلام ساعت کار موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • فروش و نقل و انتقال آثار ملی توسط بخش خصوصی محدودیت ندارد
  • استقبال پایگاه جهانی عباس‌آباد بهشهر از نوروز با شاهنامه‌خوانی
  • ثبت زبان ترکی خلجی استان مرکزی در فهرست آثار ملی
  • (ویدیو) نگاهی به قلعه تاریخی فراموش شده