Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از medicalxpress، تحقیقات نشان داده است که برخی از اسید‌های نوکلئیک، مانند RNA، DNA و مولکول‌های مربوطه، می‌توانند ازجمله روش‌های درمانی موثر بیماری در محیط آزمایشگاه است که  از این روش‌ها  برای بهبود درمان بیماری‌های مانند سرطان و بیماری‌های ژنتیکی و عروقی می توان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسید‌های نوکلئیک درمانی (TNA) به طور بالقوه می‌تواند به عنوان ابزار، دارو یا واکسن برای درمان، پیشگیری یا تشخیص شرایط در سطح ژنتیکی مورد استفاده قرارگیرند.

چانگی جانی چن، استاد جراحی و زیست شناسی مولکولی و سلولی در کالج پزشکی بیلور معتقد است: در حال حاضر، تعداد انگشت شماری از TNA‌ها برای کاربرد‌های بالینی تأیید شده اند، اما با این حال، پیشرفت در این حوزه محدود است، زیرا TNA‌ها به طور معمول در ارگانیسم‌های زنده به سختی ارائه می‌شوند.

اسید‌های نوکلئیک هنگام ورود به بدن با موانع متعددی از جمله اندوتلیال روبرو می‌شوند که دسترسی به آن‌ها محدود می‌شود.

کاهش توزیع مطلوب اسید‌های نوکلئیک، احتباس کبد، ترخیص کلیه و تجمع غیر منتظره در بافت از دیگر مشکلاتی است که اندوتلیال‌ها براثر هضم سریع آنزیمی به دنبال خواهند داشت.اندوتلیال (TNA) می‌توانند سیستم ایمنی بدن را فعال و عوارض جانبی شدیدی ایجاد کنند.

محققان براین باورند که علیرغم تمام مشکلاتی که اندوتلیال‌ها به همراه خواهند داشت، اما روش‌های امیدوار کننده‌ای برای درمان انواع بیماری‌ها هستند.

علاوه بر اندوتلیال، یکی دیگر از پرکاربردترین سیستم‌های تحویل، لیپوزوم‌ها هستند که از کیسه‌های کروی کوچک لیپید‌هایی که به طور مصنوعی تشکیل شده است و قطرات آب حاوی TNA‌ها را حمل می‌کنند در این روش از سیستم‌های تحویل مبتنی بر ویروس نیز استفاده شده است که هر دو استراتژی مفید بوده اند، اما چالش‌های کارآمدی و ایمنی را به همراه دارند.

چن گفت: یافته‌های قبلی ما نشان داد که RNA‌های خاصی، مانند microRNA-۱۹۸ (miR-۱۹۸)، به عنوان یک سرکوب کننده طبیعی تومور، می‌توانند کاربرد‌های بالینی در سرطان داشته باشند.

سالهاست که آزمایشگاه من سیستم‌های تحویل TNA را توسعه می‌دهد، چن گفت: براساس سال‌ها تحقیق توانستیم سیستم‌های تحویل TNA را توسعه دهیم و در نهایت، رویکرد جدیدی را بر اساس پلیمر‌های پلی اتیلنیمین (PEI) اصلاح شده با لاکتیک و گلیکولیک اسید (LGA)، به نام LGA طراحی، سنتز و مشخص کنیم.

پلیمر‌های LGA-PEI خود به خود نانوذرات را با لایه‌هایی تشکیل می‌دهند که TNA‌هایی مانند miR-۱۹۸ را در بر می‌گیرد و آنها را از هضم آنزیمی محافظت می‌کند و جذب سلولی را افزایش می‌دهد.

افزایش جذب نانوذرات حاوی TNA می‌تواند منجر به بهبود اثرات ضد سرطانی شود. آزمایش بر روی سلول‌ها در مدل‌های آزمایشگاهی و موش نشان داده است که تحویل نانوذرات LGA-PEI از TNA‌ها نسبت به نانوذرات قبلی سمیت کمتری دارد.

در این مطالعه از ترکیب آنتی بادی‌ها یا قطعات آنتی بادی با نانوذرات LGA-PEI از انتقال آن‌ها به سلول‌های سرطانی جلوگیری شده است. همچنین آنتی بادی‌ها باعث بهبود زایمان خواهند شد.

آنتی بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که توسط سیستم ایمنی تولید می‌شوند و می‌توانند مارکر‌های خاصی را در سطح سلول تشخیص داده و به آن‌ها متصل شوند. هنگامی که آنتی بادی‌ها به مولکول‌های دیگر و یا به نانوذرات متصل می‌شوند، می‌توانند واسطه رساندن آن‌ها به سلول‌های سرطانی خاص باشند و نشانگر‌های منحصر به فردی را که در سلول‌های دیگر نیستند نشان دهند و سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهند در حالی که بیشتر سلول‌های طبیعی را نجات می‌دهند.

چن گفت: در مطالعه فعلی، ما آنتی بادی قطعه‌ای علیه MSLN را به پلیمر LGA-PEI خود متصل کردیم و از برچسب‌های فلورسنت برای نشان دادن بهبود تحویل TNA‌های هدفمند MSLN در سلول‌های سرطانی لوزالمعده که در آزمایشگاه و در مدل‌های حیوانی رشد کرده اند، استفاده کردیم.

آزمایشگاه چن علاقه‌مند است مطالعاتی را انجام دهد که اثربخشی این سیستم تحویل هدفمند فعال را در مهار رشد و متاستاز تومور و همچنین بهبود بقای کلی حیوانات حامل تومور در مقایسه با زایمان غیرفعال یا سایر موارد غیر مورد آزمایش قرار دهد.

هدف قرار دادن سیستم‌های تحویل سیستم تحویل نانوذرات بهبود یافته یک بستر تکنولوژیکی است که می‌تواند برای توسعه انواع درمان‌ها، استراتژی‌های تشخیص مولکولی یا واکسن‌ها به سایر انواع سرطان یا بیماری‌ها گسترش یابد.

بیشتربخوانید:

درمان انواع سرطان با روش‌های متفاوت به کمک نانو ذرات بهبود درمان سرطان روده بزرگ و ملانوم با فناوری نانو

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نانو فناوری درمان سرطان اسید های نوکلئیک سیستم های تحویل سلول های سرطانی آنتی بادی ها بیماری ها سلول ها روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۵۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از عمر جاودان «عروس دریایی نامیرا» چه می‌دانید!

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ عروس دریایی نامیرا (Immortal Jellyfish) یک موجود دریایی خارق‌العاده است که دانشمندان و دوستداران طبیعت را مجذوب خود می‌کند. چیزی که این عروس دریایی را بسیار قابل توجه می‌کند توانایی منحصر به فرد آن برای بازگشت به مرحله جوانی است! در میان تمام حیوانات مختلف که در سیاره ما زندگی می‌کنند، این عروس دریایی به دلیل قدرت باورنکردنی‌اش در معکوس کردن روند پیری متمایز است. تصور کنید پیر می‌شوید، فقط مثل یک مسافر زمان دوباره جوان شوید! این پدیده که به «تغییر متمایز» (transdifferentiation) معروف است، به عروس دریایی اجازه می‌دهد تا به طور بالقوه برای همیشه زندگی کند! گویی راز جوانی ابدی را در اعماق اقیانوس کشف کرده است.

هنگامی که عروس دریایی نامیرا  به پایان چرخه زندگی خود می‌رسد، به جای اینکه مانند بقیه موجودات زنده بمیرد، دچار دگرگونی قابل توجهی می‌شود. این جاندار شروع به تنظیم مجدد سلول‌های خود می‌کند و سلول‌های بالغ خود را به سلول‌های نابالغ تبدیل می‌کند! این فرآیند عروس دریایی را قادر می‌سازد تا دوباره به مرحله پولیپ (polyp) بازگردد و بار دیگر شبیه خودِ جوان‌ترش شود. دانشمندان هنوز در حال مطالعه و تلاش برای کشف رازهای پشت این توانایی شگفت انگیز برای بازسازی و اساساً فریب مرگ هستند. عروس دریایی نامیرا  مانند یک ابرقهرمان واقعی با قدرت بازسازی است!

این ویژگی منحصر به فرد عروس دریایی نامیرا  توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و ما را در حیرت از شگفتی‌های دنیای طبیعی قرار می‌دهد. ایده موجودی که می‌تواند به طور مداوم ساعت بیولوژیکی خود را تنظیم مجدد کند، پرده از ظرفیت بی حد و حصر حیات برمی‌دارد. شاید روزی انسان‌ها با الهام از توانایی‌های باورنکردنی این عروس دریایی کوچک و در عین حال خارق العاده، اسرار جوانی ابدی را کشف کنند. تصور کنید بتوانیم زمان را به عقب برگردانیم و هر زمان که خواستیم از نو شروع کنیم!  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • سئو سایت وردپرس چیست؟
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی
  • اضافه شدن سه بیمار دیگر به جمعیت بیماران سرطانی در استان
  • آغاز فصل نوغانداری در مازندران
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • از عمر جاودان «عروس دریایی نامیرا» چه می‌دانید!