Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که با بیشترین کشورها، مرز مشترک دارد و طول مرزهای آن از دریا و خشکی با کشورهای متعدد، آسیایی، اروپایی، حوزه قفقاز و کشورهای عربی مرز مشترک دارد.

یکی از استان هایی که سهم عمده ای در مرزهای ایران با کشورهای دیگر به ویژه در حوزه مرز خشکی دارد، آذربایجان غربی است که ۹۶۷ کیلومتر مرز ایران با کشورهای عراق، ترکیه و نخجوان در این استان واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود ۲۵۰ کیلومتر مرز با شمال عراق و در شهرستان های سردشت، پیرانشهر و اشنویه، ۵۵۰ کیلومتر مرز با ترکیه و در شهرستان های اشنویه، ارومیه، سلماس، خوی، چالدران و ماکو و ۱۵۰ کیلومتر مرز با جمهوری خودمختار نخجوان در شهرستان های ماکو و پلدشت این استان را به یکی از پرمرزترین استان های کشور تبدیل کرده است.

در این مرز طولانی، پنج پایانه برای ورود و خروج محموله های بازرگانی و همچنین مسافران راه اندازی شده که شامل سرو ارومیه، رازی خوی و بازرگان ماکو در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز شمال عراق است.

تاثیر این پایانه ها زمانی آشکار می شود که وقتی می بینیم سالانه حدود پنج میلیون نفر از این مرزها به کشور وارد و خارج می شوند و این پایانه ها مورد استفاده اتباع بسیار زیادی از کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی، خاورمیانه، قفقاز و حتی برخی کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی است.

طبق نظر همه کارشناسان و صاحب نظران از آنجایی که پایانه های مرزی نخستین تابلوی نشان دهنده وضعیت و ویترین یک کشور در مقابل چشمان مسافران خارجی است، باید این پایانه ها به زیبایی آراسته شوند تا زمینه برای حضور بیشتر گردشگران فراهم شود.

این مهم به خوبی در سال های اخیر مورد توجه واقع شده و بهسازی پایانه های پنجگانه در دستور کار قرار گرفته است.

بهسازی پایانه های مرزی بازرگان و سرو به اتمام رسیده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: بهسازی پایانه های مرزی بازرگان در شهرستان ماکو و سرو در شهرستان ارومیه به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

ارسلان شکری افزود: مرمت و بهسازی سالن تجاری پایانه مرزی بازرگان با اعتبار ۷۵ میلیارد ریال به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است.

وی اضافه کرد: سالن مسافری و محوطه سازی پایانه مرزی سرو نیز با اعتبار بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال تمام شده و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی بیان کرد: احداث ساختمان اصلی تجاری و مسافری این پایانه مرزی به مساحت تقریبی ۹ هزار و ۵۰۰ مترمربع در سه طبقه سازه فلزی با جدیت پیگیری می‌شود به طوری که هم اکنون این پروژه نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شکری ادامه داد: آذربایجان غربی مهمترین دروازه ورودی به اروپا و بر سر کریدورهای مهم بین المللی شرق و غرب، کریدور بزرگراهی آسیای جنوب شرقی، آلتید و تراسیکا قرار دارد و نقش قابل توجهی در صادرات بخصوص صادرات غیر نفتی با توجه به وجود پنج پایانه رسمی در کشور ایفا خواهد کرد.

۶۴ درصد تجارت زمینی کشور از مرزهای آذربایجان غربی انجام می شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در خصوص اهمیت این پایانه ها نیز بیان کرد: ۶۴ درصد تجارت زمینی شامل صادرات و واردات کشور از مرزهای گسترده این استان صورت می گیرد.

شکری افزود: از ۹ مرز بین المللی آذربایجان غربی، ۶ مرز رسمی زمینی بوده که نشان از سهم ۲۳ درصدی استان از مجموع مرزهای زمینی فعال کشور است.

وی اضافه کرد: سالانه بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای ترانزیتی از مرزهای آذربایجان غربی به ویژه پایانه مرزی بازرگان جابجا می شوند که رتبه سوم کشوری در این ارتباط از آن پایانه مرزی بازرگان است.

چندی پیش رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در سفر به آذربایجان غربی، بازدید از پایانه های مرزی را نیز جزء مهمترین برنامه های خود گذاشته بود که در این بازدید خبرهای خوبی نیز در خصوص این پایانه ها داشت.

سرمایه گذاری بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریالی در پایانه های مرزی آذربایجان غربی

معاون وزیر و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که از پایانه های افتتاح شده سرو ارومیه و در حال احداث رازی خوی بازدید کرده بود، در این باره گفت: برای اجرای طرح های عمرانی در پنج پایانه رسمی اآذربایجان غربی حدود ۲ هزار و ۳۰۰  میلیارد ریال هزینه شده است.

داریوش امانی افزود: طرح جامع ساخت پایانه مرز رازی بعنوان یکی از مهم‌ترین مرزهای زمینی کشور در خصوص جابجایی و ترانزیت مسافر محسوب می شود  که جهت سرعت بخشی به کار آمادگی کامل برای رفع مشکلات احتمالی در روند اجرا از جمله موانع اعتباری مورد نیاز هستیم.

وی اضافه کرد: اولویت نخست کاری سازمان راهداری و حمل و ‌نقل جاده ای در سال جاری، راههای منتهی به پایانه های مرزی است  و نگهداری از راه‌های موجود نیز دارای اهمیت بالایی است.

وی تاکید کرد: آذربایجان غربی با وجود پنج مرز رسمی از پتانسیل بالایی در تبادل و حمل و نقل کالا و مسافر با کشورهای همسایه برخوردار بوده که این امر  اهمیت نگهداری از راه های استان را  دوچندان کرده است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در این باره نیز آمار خوبی ارائه کرد و گفت که حدود سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار استانی برای نگهداری از راه‌های استان در نظر گرفته شده بود که ۶۰ درصد آن تخصیص پیدا کرد و امسال نیز این اعتبارات حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است.

شکیل ترین پایانه مرزی کشور در مراحل آخر احداث

معاون سازمان راهداری نیز در بازدید از پایانه مرزی رازی خوی که هفته های انتهایی ساخت را می گذراند، گفت: این طرح جامع با پیشرفت فیزیکی نزدیک به ۸۰ درصد به عنوان یکی از پایانه های مرزی زمینی مهم کشور و یکی از دروازه های اصلی ورود ایران به اروپا محسوب می شود.

محمد تیموری افزود: این پایانه مرزی یکی از پایانه های شکیل کشور به شمار می رود که به جهت توپوگرافی منطقه شاهد تجمیع سالن های تجاری و مسافری در یک‌ساختمان با مساحتی بالغ بر ۹ هزار مترمربع را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: آذربایجان غربی بیشترین تعداد مرزهای زمینی کشور در خود را داراست که براین اساس وبا توجه به مدیریت مناسب شاهد سرمایه گذاری بالایی برای ساخت و ساز  در این مبادی ورودی و خروجی  و توجه ویژه سازمان به کیفی سازی خدمات، تسهیل تردد و کاهش زمان  انتظار در پایانه های مرزی هستیم.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سرعت بخشی به پروژه راهسازی مسیر منتهی به پایانه مرزی رازی را ضروری دانست ‌و اظهار کرد: جلب رضایت عمومی ، افزایش مبادلات مرزی و انتخاب این مرز بعنوان مسیر حمل و نقل کالاهای ترانزیتی نیازمند داشتن جاده ای ایمن ، عریض و منطبق بر شاخصه های راه بین المللی و ترانزیتی است.

با توجه به اقدامات انجام شده، انتظار می رود که در دوران پساکرونا که رفته رفته کشورها به وضعیت عادی برمی گردند، پایانه های مرزی آذربایجان غربی به عنوان ورودی ایران از سمت اروپا، نقش قابل توجهی را در میزبانی از گردشگران خارجی ایفا کنند و پذیرای میهمانانی از کشورهای مختلف باشند و در پایان سفر آنان نیز، خاطره ای خوش را برای اتباع دیگر کشورها بر جای بگذارند.

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران آذربایجان غربی جمهوری خود مختار نخجوان ارومیه ماکو سلماس عراق ایران ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران آذربایجان غربی جمهوری خود مختار نخجوان جمهوری اسلامی ایران آذربایجان غربی جمهوری خود مختار نخجوان ارومیه ماکو سلماس عراق ایران ترکیه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی پایانه های مرزی پایانه ها میلیارد ریال مرزی بازرگان پایانه مرزی کیلومتر مرز پایانه مرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۶۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات روند سرمایه گذاری خارجی در یک دهه اخیر

مدیرکل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: ۵ میلیارد و ۵۳۱ میلیون دلار سرمایه‌های خارجی مصوب و معتبری است که سال گذشته هیئت سرمایه گذاری خارجی تصویب کرده و به تائید وزیر امور اقتصادی و دارایی رسیده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار  اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ابوالفضل کوده ئی در پاسخ به دلایل افزایش ورود سرمایه در طی سال‌های اخیر اظهار کرد: قبل از صدور مجوز سرمایه گذاری، نیاز به یکسری از مجوز‌های اولیه مثل جواز تاسیس و پروانه بهره برداری است. در تعامل نزدیک با دستگاه ها، این فرآیند‌ها سهولت پیدا کرد و زمان صدور مجوز‌های اولیه را کوتاه‌تر کردیم.

وی ادامه داد: در فرآیند صدور مجوز سرمایه گذاری، افزایش تعداد جلسات هیات سرمایه گذاری را در دستور کار قرار داده بودیم. علاوه براینکه هر ماه جلسه هیات سرمایه گذاری خارجی برگزار شد، چندین جلسه فوق العاده هیات نیز برگزار شد. بنابراین، رسیدگی به طرح‌ها و تسریع در فرآیند صدور مجوز‌های اولیه، صف تشکیل شده را کوتاه‌تر کرده است.

کوده ئی ادامه داد: دلیل دیگر، یکسری از سیاست‌های دولت برای بهبود شرایط و بستر‌های جذب و ورود سرمایه‌های خارجی بوده است. از جمله، متنوع سازی کانال‌های ورود سرمایه‌های خارجی. این تغییر از طریق سیستم‌های بانکی و افزودن برخی اقلام سرمایه‌ای جدید بوده است. به عنوان مثال، توانستیم برای طلا و فلزات گرانبها مصوبه هیات وزیران را اخذ کنیم و به لیست اقلام سرمایه‌ای اضافه شدند.

مدیرکل سازمان سرمایه گذاری خارجی در ادامه بیان کرد: دلیل دیگر، شناسایی، احصاء و معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در کشور بوده است. یعنی سعی کردیم متقاضیان سرمایه گذاری خارجی را یک گام به جلوتر ببریم. از جمله موارد دیگر، ارتقای توانمندی و مهارت‌های مراکز خدمات سرمایه گذاری در استان‌ها بوده است. یعنی بازو‌های اجرایی در استان‌ها را فعال کردیم تا تمرکز متقاضیان به اجبار در سازمان سرمایه گذاری خارجی نباشد، بلکه بتوانند خدمات اولیه را در استان‌ها بگیرند. فاز اول اطلس سرمایه گذاری را ایجاد کردیم. زمانی که یک متقاضی تصمیم می‌گیرد که در یک پروژه سرمایه گذاری کند، نیاز به مطالعات امکان سنجی و ... دارد. در کنار این موارد، یکسری از اطلاعات تحت عنوان اطلاعات مکان یابی طرح‌ها نیز مورد نیاز است.

او اظهار کرد: مجموعه این عوامل به همراه پیام‌های مثبت و برگزاری سمینار‌ها و مشارکت در سمینار‌های بین المللی در جلب و تشویق سرمایه گذاری به ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور موثر بوده است.

این مقام مسئول در پاسخ به میزان ورود سرمایه در 10 سال گذشته گفت: در سال 93، 264 میلیون دلار، سال 94، 866 میلیون دلار، در سال 95، 1 میلیارد و 682 میلیون دلار، در سال 96، 2 میلیارد و 631 میلیون دلار، در سال 97، 825 میلیون دلار، در سال 98، 1 میلیارد و 103 میلیون دلار، در سال 99، 1 میلیارد و 803 میلیون دلار، در سال 1400، 2 میلیارد و 199 میلیون دلار، در سال 1401، 4 میلیارد و 193 میلیون دلار و در سال 1402، 5 میلیارد و 531 میلیون دلار سرمایه گذاری مصوب و معتبر بوده است.

وی در پاسخ به اینکه چه کشور‌هایی بیشترین حجم ورود سرمایه را در دولت سیزدهم داشته اند، گفت: روسیه، چین، امارات متحده عربی، ایرانیان مقیم خارج از کشور، ترکیه، عراق، افغانستان، هندوستان و عمان از جمله مهم‌ترین کشور‌هایی بودند که در کشور ما سرمایه گذاری کرده اند. اما در سال 1402، چینی‌ها بیشترین میزان ورود سرمایه خارجی به کشورمان را داشته اند.

کوده ئی گفت: جذاب‌ترین بخش‌های سرمایه گذاری به لحاظ تعداد سرمایه گذاری‌های انجام شده، عبارت اند از: صنعت، کشاورزی، خدمات، ساختمان، تامین آب و برق و گاز، حمل و نقل، ارتباطات و معدن. اگر هماهنگی‌های ما با دستگاه‌های زیربط بیشتر شود و مشوق‌هایی هدفمند برای جذب سرمایه گذاری، رفع موانع موجود (از جمله نرخ ارز و موانع صادراتی) اعمال شود، به نظر می‌رسد که می‌توانیم حتی از سال 1402 نیز رقم سرمایه گذاری خارجی را افزایش دهیم.

او در پاسخ به مهم‌ترین موانع سرمایه گذاری خارجی در کشور اظهار کرد: کندی صدور مجوز‌های اولیه، عدم تسلط و اشراف بدنه اجرایی بر موضوعات تامین منابع مالی خارجی، تفاوت نرخ ارز ETS با نرخ بازار آزاد، برخی محدودیت‌های صادراتی، مشخص شدن تفاوت میان تجارت و سرمایه گذاری از جمله مهم‌ترین موانع موجود هستند که با رفع آن‌ها می‌توانیم شاهد افزایش جلب سرمایه‌های خارجی در کشور باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری خارجی بیش از ۵ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار درکشور در سال گذشته
  • ثبت بیش از ۸ میلیون تردد در محور‌های آذربایجان‌غربی
  • جزئیات روند سرمایه گذاری خارجی در یک دهه اخیر
  • ارومیه مهیای جشنواره ورزشی ، تفریحی و فرهنگی می شود
  • تردد بیش از ۱۴۲ هزار مسافر در پایانه‌های مرزی خوزستان
  • ثبت بیش از ۸ میلیون تردد در محورهای آذربایجان‌غربی
  • صادرات ۱۴۸۹ میلیون دلاری کالا از آذربایجان‌غربی به کشورهای خارجی
  • آیا افغانستانی‌های مقیم ایران، تابعیت می‌خرند؟
  • دیوار مرزی برای کشور لازم است/ در زمینه اتباع خارجی خلاء قانونی داریم
  • بنای تاریخی کاخ موزه باغچه جوق ماکو پذیرای گردشگران