Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کرونا زخم می‌زند، چه در اوج باشد یا زیر، قرمز باشد یا آبی، کمی بی احتیاطی و ساده انگاری برایش فرصت سازی می‌کند تا ضربه آخر را بر کالبد خسته شهر وارد کند.

کرونا ۲۰ ماهگی خود را جشن می‌گیرد و بسیاری از خانوارها نیز ۲۰ ماه در غم از دست دادن عزیزانشان نشسته‌اند، پیر و جوان، مرد و زن، از همه سن و قشر قربانی گرفت و داغ بر دل نهاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن اوایل که واکسن نبود ولی در سایه بی احتیاطی و ساده انگاری‌ها، کرونا کمین کرده بود و امروز که واکسن به وفور یافت می‌شود دوباره ساده انگاری‌ها، سفر و دورهمی متهمان اصلی شیوع بیماری هستند.

اوضاع و احوال مازندران طی پنج پیک گذشته هر روز بد و بدتر شد و حدود یک ماهی کرونا از تب وتاب افتاد اما هنوز جان دارد و نفس می‌کشد و با آن حال نزارش، زخم می‌زند و قربانی می‌گیرد.

حدود یک هفته‌ای باز خبرهای ناگواری از کرونا به گوش می‌رسد، کرونا خسته دوباره جان گرفت و شمار مبتلایان مازندران در آستانه سه رقمی شدن هستند و هر روز تعداد بیماران از روز قبل بیشتر می‌شود.

افزایش ۴۰ درصد تردد جاده‌ای

به آمار تردد و سفرهای جاده‌های مازندران که می‌نگریم، راز خیز دوباره کرونا برایمان آشکار می‌شود و طی تعطیلات روزهای پایانی ماه سفر، حجم سفر و ترددهای جاده‌ای در مازندران ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافت و این مسئله، کلید و مثلث طلایی کرونا است.

مسافرانی که طی ۲۰ ماه گذشته حتی در روزهای قرمز و نارنجی نیز دست از سفر نکشیدند و شبانه و بامدادان به جاده‌های استان شبیخون زدند و در تراژدی شمال سهم دارند.

کادر درمان خسته‌تر از دیروز

به مراکز درمانی که سر می زنیم، کادر درمان را خسته‌تر از دیروز می‌بینیم، نیروهایی که ۲۰ ماه با مشقت و سختی فراوان در تن پوش‌ها و کاورهایی که زندگی را سخت کرده، ایستادگی کردند و بسیاری نیز در این راه آسمانی شدند.

خزایی یکی از پرستاران غرب مازندران با بیان اینکه طی ۲۰ ماه گذشته همکاران ما سختی و مشقت‌های فراوانی را سپری کرده‌اند، گفت: طی این مدت داغ بوسه زدن بر دستان پدر و مادر و گونه‌های فرزند بر دلمان نشسته است اما در بازار و شهر، شاهد عادی انگاری و ساده انگاری مردم هستیم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بیماری کرونا به هیچ وجه شوخی بردار نیست، افزود: اگر مردم حال و روز کسانی را که با مرگ براثر کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند را ببینند، واقعیت این بیماری را بهتر درک می‌کنند زیرا این بیماری جوان و پیر نمی‌شناسد.

اگر مردم حال و روز کسانی را که با مرگ براثر کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند را ببینند، واقعیت این بیماری را بهتر درک می‌کنند زیرا این بیماری جوان و پیر نمی‌شناسد

وی با اظهار اینکه سفر، دورهمی ها، مجالس خانگی ترحیم و عروسی‌ها خطر نگرانی بیماری را تشدید می‌کند از مردم خواست برای حفظ سلامتی خود، پروتکل‌ها را بیشتر مدنظر قرار دهند.

این پرستار با بیان اینکه با بهبود شرایط انتظار آن را داشتیم که دیگر بخش کووید نداشته باشیم، گفت: اما از اوایل هفته قبل شاهد اوج گیری دوباره کرونا هستیم.

اگرچه به ظاهر مازندران از وضعیت خطر کرونایی خارج شده اما استمرار بی توجهی‌ها و ساده انگاری‌ها، فرش قرمزی است که زیر پای کرونا پهن می‌شود و در این وضعیت برخی از خانوارها بساط عروسی و مجالس‌ها را کوک کرده‌اند.

روند رو به رشد شمار مبتلایان، زنگ خطر موج ششم کرونا را طنین انداز کرده است اما بسیاری از مردم با زدن واکسن، شرایط را برای خود عادی کرده‌اند درحالی که غول کرونا همیشه در کمین است.

در روزهایی که کرونا رو به اوج است، واکسن زدن، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، پرهیز از سفر و دورهمی تنها چاره کار است تا ویروس را به خانه نبریم. با آنکه تزریق واکسن در استان از سه میلیون دز فراتر رفته اما رعایت نکردن شیوه نامه‌ها و سفر، پیک ششم را به صدا درآورده است و روزانه بین ۹۰ تا ۱۰۰ بیمار جدید در استان شناسایی می‌شود.

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن در استان تزریق شد، افزود: از این تعداد یک میلیون و ۹۰۰ هزار دز مربوط به نوبت اولی و بقیه نوبت دومی‌ها است.

دورهمی ها و سفر پاشنه آشیل کرونا

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر پرهیز از سفرهای غیرضرور اظهار داشت: رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی، حضور در تجمع‌ها و دورهمی ها و بی توجهی به بهداشت سبب تقویت بیماری کرونا خواهد شد.

وی یادآور شد: افزایش بیماران کرونایی طی روزهای اخیر در استان در سایه بی توجهی‌ها و رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی است و تداوم این روند زنگ موج ششم کرونا را به صدا درخواهد آورد.

موسوی با اظهار اینکه هرچند روند بیماری کرونا نزولی است نسبت به خیزها و جهش‌های بعدی بیماری اظهار نگرانی کرد.

وی با عنوان اینکه باید از پیک‌های گذشته کرونا درس بگیریم تا گرفتار پیک ششم نشویم، گفت: نباید تصور کنیم که با واکسیناسیون همه چیز تمام شده و اگر هوشیار نباشیم شاهد پیک جدید بیماری خواهیم بود.

پرهیز از بازگشایی شتابان مدارس

با آنکه روند واکسیناسیون سرعت گرفته اما از سر گیری سفرها و ساده انگاری سبب شده تا شمار مبتلایان و بیماران در مازندران جهش یابد و صدای پای موج ششم کرونا شنیده شود.

در چنین شرایط بازگشایی تدریجی مدارس از آبان ماه روی میز مسئولان قرار گرفته در حالی نگرانی‌هایی در این بخش وجود دارد و به تاکید کارشناسان، اجرای این طرح باید به دور از هرگونه شتاب زدگی و تعجیل باشد.

کد خبر 5327942

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا علوم پزشکی مازندران ساری ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا کرمانشاه خطبه های نماز جمعه شیراز واکسن کرونا عکس استانها سیدابراهیم رئیسی نیروی انتظامی شیوع کرونا یادروز حافظ ایلام ساده انگاری موج ششم ۲۰ ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۶۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی فوتسال ایران با سه پیروزی مقابل افغانستان، بحرین و کویت در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا راهی مرحله حذفی جام ملت‌های ۲۰۲۴ فوتسال آسیا شد تا حالا خود را برای دیدار امروز، چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، آماده کند.

بهروز عظیمی جوان‌ترین بازیکن حاضر در جمع ملی‌پوشان فوتسال ایران که در دیدار با بحرین هم توانست گل زیبایی را به ثمر برساند، در خصوص آخرین وضعیت خود و هم‌تیمی‌هایش با رسانه فدراسیون فوتبال صحبت‌هایی کرد که در ادامه می‌خوانید:

* وضعیت حال و هوای تیم پس از صعود قاطع به دور حذفی جام ملت‌های آسیا چطور است؟ باید تجربه جذابی برایت باشد...

خدا را شکر آخرین بازی گروهی را مقابل کویت با پیروزی پرگل و بدون گل خورده پشت سر بگذاریم. جو تیم خیلی خوب است. خدا را شکر جو تیم روز به روز بهتر می‌شود و تمرکز بالاتر می‌رود. همدل‌تر از همیشه شده‌ایم تا هر آنچه کادر فنی برای ما منظور کرده‌ است را در مسابقه اجرا کنیم و بتوانیم نتیجه خوبی برای ملت ایران بگیریم. بازی مقابل قرقیزستان می‌تواند سخت باشد. چند ماه پیش با آنها بازی کردیم. قرقیزستان در همان بازی توانست در چند دقیقه ابتدایی فشار بیاورد، اما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا پیروز شویم و جشن صعود به مرحله بعدی را بار دیگر بگیریم.

* فکر می‌کردی در اولین تجربه جام ملت‌ها بتوانی گلزنی کنی؟

سطح مسابقات فوق‌العاده بالاست. همه تیم‌ها خیلی پیشرفت کرده‌اند و دیگر هیچ دیداری ساده نیست. من در دوره‌های قبلی نبودم اما از باتجربه‌ها می‌شنوم که چقدر همه تیم‌ها عوض شده‌اند. تمام تیم‌ها پیشرفت داشته‌اند. وقتی ژاپن قهرمان دوره قبل در مرحله گروهی حذف شد، معنی‌اش جام شگفتی‌ها در این دوره است. از کادر فنی بابت اعتمادی که داشتند خیلی تشکر می‌کنم. احساس خوبی دارم در جمع فعلی هستم و برای موفقیت کشورم تلاش می‌کنم.

* پیش‌بینی تو از نتیجه این دوره از رقابت‌ها چیست؟

وقتی به قهرمانی فکر می‌کنید هیچ چیز دیگری مهم نیست. واقعا قرقیزستان با برزیل در مسیر قهرمانی فرق نمی‌کند. باید با تمام توان بازی کرد و به پیروزی در هر دیدار رسید. تیم ملی ایران به هیچ چیزی جز قهرمانی فکر نمی‌کند.

دیگر خبرها

  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد
  • برای ما قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد/ فقط به قهرمانی فکر می‌کنیم
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • عادی‌انگاری توهین به مقدسات و اعتقادات ممنوع
  • کدام میوه‌های تابستانی ویتامین C بالایی دارند؟
  • برپایی رزمایش جهاد دامپزشکی با ۱۲۶ هزار خدمت در آمل
  • برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید