Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-28@21:39:47 GMT

ایران و عربستان چگونه به توافق رسیدند؟

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۶۳۵۷

ایران و عربستان چگونه به توافق رسیدند؟

فرارو- یک دیپلمات خارجی در عربستان به خبرگزاری فرانسه گفته است ایران و عربستان به توافق برای بازگشایی کنسولگری دست یافتند. این دیپلمات اعلام کرد: من فکر می‌کنم اعلام عادی سازی روابط شاید در چند هفته آینده اتفاق بیافتد.
به گزارش فرارو، این منبع آگاه که مستقر در عربستان است، گفت که دو طرف در آستانه توافق برای کاهش تنش بین دو کشور و جنگ نیابتی در منطقه در جریان دور آخر مذاکرات بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که از جزئیات مذاکره بین دو کشور آگاه است، اضافه کرد که دو طرف "به احتمال بسیار زیاد" در دور جدید مذاکرات که احتمالا چند روز آینده برگزار می‌شود، بر سر "جزئیات نهایی به توافق" می‌رسند.
تلویزیون الاخباریه عربستان هفته گذشته گزارش داد که مذاکرات مستقیم و صادقانه بین دو کشور که ثبات در منطقه را در پی خواهد داشت، جریان دارد. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز چند ماه گذشته اعلام کرد که ریاض خواهان رابطه ویژه و خوب با تهران است. عربستان از سال ۲۰۱۵ با رهبری یک ائتلاف نظامی در جنگ داخلی یمن مداخله داشته و به گفته این دیپلمات خارجی عربستان سعودی خواستار پایان جنگ در یمن است که میلیارد‌ها دلار هزینه برای ریاض داشته است.
ایران و عربستان به این توافق نیاز دارند
علی بیگدلی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با فرارو با اشاره به توافقات ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، اظهارداشت: براساس اخبار منتشر شده، قرار است سرکنسولگری‌های دو کشور در مشهد و جده فعالیت خود را از سر بگیرند، تا در آینده نزدیک نیز سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و ریاض بازگشایی شود، این موضوع می‌تواند منطقه خاورمیانه را دستخوش تغییرات بنیادی کند.
وی افزود: بار‌ها کارشناسان با توجه به تغییراتی که در منطقه خاورمیانه در حال رخ دادن است، نسبت به این موضوع هشدار‌ دادند، اما طی یک سال گذشته متاسفانه مسئولان سیاست خارجی کشور نسبت به این موضوع بی تفاوت بودند، با توجه به تحرکاتی که اسرائیل در حال برنامه‌ریزی آن است، می‌خواهد عمق استراتژیک خود در حوزه خلیج فارس را گسترش دهد و برقراری ارتباط رسمی با بحرین و امارات نیز در این راستا است، از سویی این رژیم برای سایر کشور‌های عرب منطقه نیز چنین برنامه‌ای دارد.
بیگدلی گفت: در شمال غرب کشورمان نیز با توجه به تحرکاتی که آذربایجان، ترکیه و اسرائیل در سال گذشته داشتند، مشکلات را برای ما به وجود آوردند و بعد از جنگ قره‌باغ شاهد هستیم که آذربایجان ادعا‌های گوناگونی را در مورد مناطق مرزی بیان کرده، در شرق نیز با سقوط دولت افغانستان و روی کار آمدن طالبان به طور قطع ما با مشکلات قابل توجهی روبرو خواهیم شد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در مرز عراق و ترکیه نیز گروهک‌های تروریستی اخیرا فعال شده‌اند، وی اضافه کرد: با تمام این حواشی، اینکه در جنوب نیز ما با توجه به باز شدن پای اسرائیل به این مناطق مورد تهدید واقع شویم برای امنیت کشورمان بسیار مخرب است، بنابراین از چند ماه گذشته با میانجیگری دولت عراق، ایران و عربستان وارد مذاکره شدند و چند گفتگوی پنهانی در عراق انجام دادند، دو کشور بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات و حصول اولیه توافق این گفتگو‌ها را علنی کردند.
بیگدلی با اشاره به اینکه عربستان این موضوع را دریافته که آمریکا نمی‌تواند مشکلات این کشور در خاورمیانه را حل کند، ادامه داد: بنابراین با توجه به درگیری عربستان در باتلاق یمن، این کشور میانجیگری عراق را پذیرفت و وارد گفتگو با ایران شد، به بیان دیگر می‌توان گفت با توجه به نیاز دو سویه ایران و عربستان به گفتگو، دو طرف برای حل مشکلات باید اختلافات خود را حل کنند، در این راستا دو طرف از یکدیگر انتظاراتی دارند. لازم به ذکر است که موفقیت آمیز بودن این مذاکرات، به برآورده شدن انتظارات دو طرف بستگی دارد.
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: عربستان انتظارات گسترده‌ای از ایران دارد که مهم‌ترین آن‌ها راضی کردن حوثی‌ها به صلح با این کشور است، این کشور می‌خواهد از حدود ۷ سال جنگ در یمن، به این درگیری نظامی خاتمه دهند، بنابراین با توجه به نفوذی که ایران بر روی حوثی‌ها دارد، بن‌سلمان می‌خواهد از این موضوع استفاده کنند و با بستن پیمان صلح با حوثی‌ها این قضیه را خاتمه دهند.
وی گفت: مسئله مهم برای عربستان این است که آن‌ها می‌خواهند از لحاظ اقتصادی وابستگی خود به نفت را کاهش دهند. برای همین بر روی جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توریست حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند، بنابراین تا زمانی که تهدید حوثی‌ها وجود داشته باشد و خاک عربستان در تیرس موشک یمنی‌ها قرار داشته باشد، امنیت در عربستان ثبات نخواهد داشت، بنابراین صلح با حوثی‌ها از لحاظ اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای عربستان از اهمیت بسزایی برخوردار است و بن‌سلمان می‌خواهد این موضوع هرچه زودتر عملیاتی شود.
بیگدلی خاطر نشان کرد: در مقابل ایران نیز از عربستان انتظارات خاص خود را دارد، در درجه اول اگر روابط دو کشور حَسَنِه شود، باید فعالیت‌های شبکه ماهواره‌ای سعودی، ایران اینترنشنال که علیه ایران نفرت پراکنی می‌کند، متوقف شود و حمایت‌هایی که عربستان از برخی گروه‌های مخالف ایران انجام می‌دهد را رها کند و علیه مواضع ایران در منطقه نیز حرکت نکند، بنابراین دو کشور انتظارات قابل توجهی از طرف مقابل دارند و انجام این توقعات نیز به اعتقاد بنده شرط موفقیت گفتگو‌ها است.
این استاد دانشگاه همچنین در خصوص موضع آمریکا در این باره نیز گفت: با توجه به اینکه آمریکا دوست دارد، تنش‌ها در خاورمیانه فروکش کند، از این گفتگو‌ها بسیار استقبال می‌کند و نسبت به این مذاکرات نیز چراغ سبز خود را نشان داده، هرچند که عربستان بدون اجازه آمریکا وارد گفتگو با ایران نمی‌شد، بنابراین این مذاکرات در سایه موافقت آمریکا رخ داده، از سویی باید دید دو طرف می‌توانند از پس انتظارات هم پس آیند، تا روابط دو کشور به صورت پایدار و با ثبات از سر گرفته شود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: ایران و عربستان مذاکره با عربستان تهران و ریاض جنگ یمن ایران و عربستان حوثی ها دو کشور دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۶۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: اسرائیل بدون توجه به مواضع جهانی جنگ را ادامه می‌دهد

یکی از مسئولان حماس با اشاره به بسته بودن باب هرگونه توافق در سایه کارشکنی‌های رژیم اشغالگر اعلام کرد که هیچ پیشرفتی در مذاکرات وجود ندارد و صهیونیست‌ها بدون توجه به هیچ یک از مواضع بین‌المللی، می‌خواهند جنگ را ادامه دهند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «غازی حمد» از اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس فلسطین در سخنانی با اشاره به عدم وجود هیچ قصدی از جانب صهیونیست‌ها برای دست کم کاهش تجاوزات خود علیه مردم فلسطین اعلام کرد که اقدام اشغالگران به ارتکاب جنایات و قتل‌عام‌های فجیع علیه مردم فلسطین، آن هم چند ساعت بعد از صدور قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در غزه، نشان می‌دهد که رژیم اشغالگر هیچ توجهی به خواست و مواضع بین‌المللی ندارد.

غازی حمد در گفت‌وگو با المیادین تاکید کرد که هیچ پیشرفتی در مذاکرات وجود ندارد و موضع اسرائیل همچنان ناسازگارانه بوده و روشن است که صهیونیست‌ها بدون توجه به هیچ یک از مواضع بین‌المللی، می‌خواهند جنگ را ادامه دهند.

این مسئول حماس تصریح کرد که طرف اسرائیلی هربار بدون موضع‌گیری مشخص و به گونه‌ای که نشانگر سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم است، در مذاکرات عمل می‌کند.

وی ادامه داد که دروازه اصلی توافق همچنان بسته است؛ زیرا رژیم اشغالگر هر ایده‌ای برای رسیدن به توافق را رد می‌کند.

مقاومت فلسطین: صهیونیست‌ها حرفی از آتش‌بس نمی‌زنندمقاومت فلسطین: بدون پایان جنگ خبری از تبادل اسرا نیست

حمد در ادامه گفت که سران رژیم صهیونیستی در توهم به سر می‌برند و هرگز نمی‌توانند به اهداف خود در غزه برسند و شکست‌های این رژیم ادامه دارد.

غازی حمد درباره تهدیدهای سران رژیم صهیونیستی از جمله نتانیاهو برای حمله به رفح هم اظهار داشت که ارتکاب این جنایت توسط اشغالگران بعید نیست و جامعه بین‌المللی باید برای جلوگیری از وقوع آن، صهیونیست‌ها را تحت فشار قرار دهد.

در سایه بن‌بست همه مذاکرات مربوط به آتش‌بس غزه، یک منبع ویژه وابسته به مقاومت فلسطین با اشاره به جزئیات مذاکرات جاری در این زمینه اعلام کرد که ناسازگاری و کارشکنی‌های رژیم اشغالگر موجب به نتیجه نرسیدن مذاکرات می‌شود.

جنبش حماس همچنین برای شفاف‌سازی دوباره موضع خود با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که ما به همه خواسته‌های خود مبنی بر برقراری آتش‌بس جامع و دائمی، خروج نیروهای اشغالگر از نوار غزه، بازگشت آوارگان به مناطق خود و انجام یک معامله دقیق و جدی برای تبادل اسرا پایبندیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حجم تبادل تجاری ایران و ترکمنستان در حال افزایش است/رئیس جمهور به عشق آباد سفر می‌کند
  • توافق ایران و ترکمنستان برای سفر رئیسی به عشق آباد
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • حماس: اسرائیل بدون توجه به مواضع جهانی جنگ را ادامه می‌دهد
  • حماس: امکان توافق آتش‌بس با اشغالگران وجود ندارد
  • دیدار سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان
  • رایزنی سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان
  • واکنش دوحه به خروج هیأت اسرائیلی از مذاکرات آتش‌بس غزه
  • با توجه به موضع آمریکا، امیدی به مذاکرات نیست
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟