Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@16:12:48 GMT

بازگشت بی‌معنی امریکا به شورای حقوق بشر

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۶۹۷۹

بازگشت بی‌معنی امریکا به شورای حقوق بشر

سیدرضا میرطاهر شنبه ۲۴ مهر با درج یادداشتی در روزنامه جوان می نویسد: مجمع عمومی سازمان ملل روز پنج شنبه امریکا را به عنوان یکی از ۱۸عضو شورای حقوق بشر معرفی کرد. دوره سه‌ساله این شورا از اول ژانویه ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد. اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل برای هر دوره طی یک رأی‌گیری مخفی انتخاب می‌شوند. امریکا در دوره کنونی با کسب ۱۶۸ رأی موافق از مجموع۱۹۳ رأی، یکی از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واشنگتن با ادعای رویکرد جانبدارانه شورای حقوق بشر در قبال رژیم صهیونیستی، سال ۲۰۱۸ آن را ترک کرد. بدین ترتیب پس از گذشت سه سال و نیم از خروج یک‌جانبه دولت پیشین امریکا به ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» امریکا بار دیگر به شورای حقوق بشر سازمان ملل پیوست.

جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی پس از ورود به کاخ سفید داده بود که اقدامات ترامپ را معکوس کرده و به توافقات و نهادهایی که ترامپ، امریکا را از آن‌ها خارج کرده بود باز خواهد گشت. یکی از این نهادها شورای حقوق بشر سازمان ملل بود و دولت بایدن پس از تأخیری ۱۰ ماهه این وعده را عملی کرد. به‌رغم ادعاهای حقوق بشری متعدد دولت بایدن و حمایت از آن که اکنون در انتقادات و حتی اعمال تحریم‌ها علیه کشورهای رقیب و مخالف امریکا مانند چین و روسیه تجلی پیدا کرده، باید دید که آیا واشنگتن حاضر است موارد متعدد نقض حقوق بشر در داخل امریکا را به‌رسمیت بشناسد و اقدامی در راستای رفع آن‌ها صورت دهد.

شورای حقوق بشر پیش از این در گزارش‌هایی به موارد متعدد نقض حقوق بشر درامریکا مانند نژادپرستی گسترده، نقض حقوق زندانیان، نقض حقوق بومیان امریکا، نقض حقوق زنان، برخوردهای غیرانسانی با مهاجران غیرقانونی و پناهجویان و دیگر موارد اشاره کرده و خواهان رفع آن‌ها شده بود. به ویژه انتقاد شورای حقوق بشر سازمان ملل متوجه وضعیت ناهنجار و ضد انسانی سیاهان و نژادپرستی نظام‌مند در امریکا و درخواست برای تغییر این وضعیت بوده؛ آن‌هم کشوری که داعیه پیشتازی حقوق بشر در جهان را دارد. با این حال دولت امریکا همواره با خواسته‌های شورای حقوق بشر با بی‌اعتنایی برخورد کرده است.

مسئله دیگر اینکه دولت بایدن در ابتدای روی کار آمدن، وعده داده بود که در روابط با آن دسته از کشورهای متحد واشنگتن که به نقض حقوق بشر می‌پردازند به ویژه عربستان سعودی تجدیدنظر خواهد کرد. رژیم سعودی نه فقط در داخل عربستان به نقض گسترده حقوق شهروندان این کشور می‌پردازد، بلکه از سال ۲۰۱۵ به همراه امارات جنگی بی‌رحمانه علیه یمن به راه انداخته و هزاران نفر از مردم این کشور را در حملات گسترده هوایی به خاک و خون کشیده است. ضمن اینکه زیرساخت‌های این کشور فقیر عربی را نیز تا حد زیادی نابود کرده است.

به‌رغم محکومیت چندباره اقدامات جنایتکارانه ائتلاف سعودی از سوی نهادهای حقوق بشری، امریکا و متحدان اروپایی آن نقش اساسی در تدارک تسلیحاتی، لجستیکی و اطلاعاتی عربستان و امارات برای تداوم حملات علیه یمن ایفا می‌کنند. جو بایدن در کارزار انتخاباتی خود شعارهایی علیه ریاض سر داد و از جنگ یمن به عنوان «فاجعه راهبردی» یاد کرده و ادعا کرده بود که «به حمایت امریکا از عملیات تهاجمی ائتلاف سعودی در یمن از جمله فروش تسلیحات خاتمه خواهد داد». با این حال وی پس از راهیابی به کاخ سفید بار دیگر عربستان را متحد نزدیک امریکا خواند و معاملات تسلیحاتی با سعودی‌ها و اماراتی‌ها را از سر گرفته است. اکنون این سؤال مطرح است که امریکا با عضویت دوباره در شورای حقوق بشر آیا درصدد رفع اشتباهات خود است یا صرفاً قصد استفاده ابزاری از این نهاد حقوق بشری در راستای منافع خود دارد؟

منبع: روزنامه جوان برچسب‌ها سازمان ملل متحد واشنگتن روزنامه جوان ایالات متحده آمریکا حقوق بشر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد واشنگتن روزنامه جوان سازمان ملل متحد واشنگتن روزنامه جوان ایالات متحده آمریکا حقوق بشر شورای حقوق بشر سازمان ملل حقوق بشر نقض حقوق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۶۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی پرداخت می‌شود؟

به گزارش خبرآنلاین، سید مرتضی حسینی؛ معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی از اعمال افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در اردیبهشت‌ماه سال جاری خبر داد.

تسنیم نوشت: وی گفت:به مانند گذشته پرداخت‌های جدید حقوق بازنشستگان به اضافه مابه التفاوت فروردین ماه، از اردیبهشت امسال اعمال خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی درباره تکمیلی درمان بازنشستگان تامین اجتماعی افزود: سطح خدمات بیمه تکمیلی بازنشستگان در سال جدید افزایش یافته و نیمی از هزینه‌های بیمه تکمیلی افراد را سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد کرد.

حسینی تصریح کرد: در این راستا ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در سال جدید تعیین شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888320

دیگر خبرها

  • بازگشت لایحه عفاف و حجاب به مجلس شورای اسلامی
  • حقوق کارگران ۱۵ درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت
  • گزارشگر سازمان ملل: اسرائیل از مجازات فرار می‌کند
  • افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی چه زمانی پرداخت می‌شود؟
  • جدل بر سر قطعنامه شورای امنیت؛ امریکا وتو نکرد نتانیاهو برافروخت!
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی پرداخت می‌شود؟
  • گزارش گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل درباره نسل‌کشی در غزه
  • روایتی تازه از میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳
  • متهم شدن رژیم صهیونیستی به نسل‌ کشی در غزه در گزارش سازمان ملل
  • روایتی تازه از تصویب میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳