Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@23:39:23 GMT

کابوس زرد

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۸۱۱۳

کابوس زرد

ایسنا/مرکزی پاییز که می شود نفس ها در شهرهای دودزده بیشتر بند می آید و اینگونه است که در این ایام چشم مردمان شهرهای صنعتی بویژه اراک به دودکش های صنایع غول پیکر است تا ببینند چه زمان دودهای زرد رنگ راهی آسمان می شوند و راه نفس‌شان را می بندند.

پاییز و زمستان ۱۴۰۰ هم مستثنی از پاییز و زمستان سال های قبل نیستند، به نوعی همه ما منتظریم ببنیم که چه زمانی شیر مازوت نیروگاه و پالایشگاه شازند باز می شود تا همگی به مانند همیشه فریاد برآوریم که "اینجا برای نفس کشیدن هوا کم است".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال آلودگی هوا از سال پیش پیشی گرفته و اوضاع آلودگی هوا بویژه در اراک و شازند خیلی خراب است. همین شرایط مردم را نسبت به مازوت سوزی غول های صنعتی شازند حساس تر کرده و هفته گذشته چندین مرتبه فیلم هایی در فضای مجازی منتشر شد که منتشرکنندگان آنها مدعی بودند که پالایشگاه شازند در حال مازوت سوزی است، حتی حامد آجرلو عضو شورای ششم شهر اراک نیز در صحن رسمی نسبت به این وضعیت هشدار داد، اما آیا واقعا پالایشگاه شازند در حال مازوت سوزی است؟

شواهد مبنی بر مازوت سوزی است

آجرلو گفت: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد رخداد این مسئله هستیم و پتروشیمی و پالایشگاه شروع به سوخت مازوت کرده اند.

وی بیان کرد: واقعا مردم شهر اراک چه گناهی کرده اند که باید تاوان این اشتباه را پس بدهند و بیمارستان خوانساری اراک شاهد بیماران سرطانی باشد. مسئولان ارشد استان چه زمانی باید جلوی این اتفاق تلخ و ناگوار را بگیرند؟

آجرلو در خصوص اطمینان خود از این موضوع به ایسنا گفت: شواهد مبنی بر مازوت سوزی بوده و اگر مدارک مستندی بود ارائه می دهم.

اگر گاز کم شود مصرف مازوت امری ناگزیر است

هفته گذشته رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به آغاز اورهال پالایشگاه شازند که آلودگی شدیدی را به راه انداخته است و ارتباطی با مصرف مازوت ندارد، گفت: هر روز پالایشگاه به محیط زیست اعلام می کند که کدام واحد برای اورهال خاموش می شود و این خاموشی باعث خروج دود شدید از دودکش های پالایشگاه می شود که در واقع کاری هم نمی توان کرد چراکه این صنعت بزرگ باید بروزرسانی شود.

علیرضا محرابیان در خصوص استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی شازند نیز بیان کرد: در حال حاضر نیروگاه از سوخت گاز استفاده می کند، اما قطعا اگر هوا سرد شود و با کمبود گاز روبرو شویم طبق تصمیم ملی، نیروگاه های کشور از جمله نیروگاه شازند از مازوت استفاده می کنند که طبیعتا باعث ناسالم شدن هوای شهرهایی مانند اراک می شود.

در کشور ما بر مازوت سوزی تاکید می شود

به گزارش ایسنا، با وجود آنکه محرابیان صراحتا اعلام کرد که در حال حاضر هیچ مازوتی در صنایع بزرگ شازند استفاده نمی شود، اما پیمان عین القضاتی رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اراک در نشست مطبوعاتی هفته فرهنگی اراک که پنجشنبه گذشته برگزار شد اشاره ای به وضعیت آلودگی هوا اراک کرد و گفت: چه سیاستی است که در کشور ما بر مازوت سوزی تاکید می شود. تقاضا داریم دولت فکر اساسی در این ماجرا داشته باشد تا سال آینده هفته اراک را در شرایطی برگزار کنیم که آلودگی هوا رو به افول باشد.

اراک امسال ۹۵ روز ناسالم را تجربه کرده/فعلا دود اورهال در چشم اراک و شازند است نه مازوت

علیرضا محرابیان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون اراک ۹۵ روز ناسالم را تجربه کرده است، گفت: اورهال پالایشگاه معمولا بیش از یک ماه طول می کشد ولی معمولا هفته اول اورهال که واحدها از مدار خارج می شوند و هفته بعد از پایان اورهال که واحدها مجددا وارد مدار می شوند خطوط دارای بیشترین آلودگی هستند، بر این اساس دود خروجی از دودکش به دلیل اورهال است نه مصرف مازوت.

به گزارش ایسنا تنها در نزدیک به هفت ماه اول سال ۱۴۰۰ اراکی ها ۹۵ روز ناسالم را تجربه کردند و وضعیت شازند و ساوه هم بهتر از اراک نبود. روز گذشته، جمعه، ۲۳ مهرماه، بر اساس آنچه علوم پزشکی اراک اعلام کرد، شهرهای اراک، شازند و ساوه، سه شهرستان آلوده برای گروه های حساس بودند.

دکتر سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ٢٤ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۹ صبح روز جمعه مورخ ۲۳ مهرماه برابر با عدد ۱۰۵ و کیفیت هوا، ناسالم برای گروههای حساس بوده است.

وی افزود: شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا در ساعت  ۹ صبح روز جمعه در شهرستان اراک ۱۴۶، شازند ۱۴۱، ساوه ۱۳۸ بوده است.

وی ضمن اشاره به ثبت نود و چهارمین روز ناسالم از ابتدای سال جاری، گفت: آلودگی هوا تهدیدی جدی، مستمر و فراگیر علیه سلامت  است و پیامدهای زیانباری بر سلامت افراد جامعه دارد، لذا توجه به نکات تغذیه ای، ایمنی و بهداشتی در کاهش این آسیب ها و عوارض ناشی از آن کمک کننده است.

ساوه امروز رکورد زد

به گزارش ایسنا، البته امروز، شنبه ۲۴ مهرماه نیز کیفیت هوای اراک و شازند ناسالم برای گروه های حساس و وضعیت ساوه ناسالم برای تمام گروه ها! گزارش شده و شاخص لحظه ای کیفیت هوا در ساعت ۹ صبح امروز به ترتیب در اراک ۱۴۴ ، در شازند ۱۳۷ و در ساوه ۱۵۵ اعلام شده است.

در چنین شرایطی از گروه های حساس از جمله مبتلایان به آسم، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های تنفسی، کودکان، افرادی که فعالیت زیادی در فضای باز دارند، سالمندان، مبتلایان به دیابت و زنان باردار خواسته می شود که حتی الامکان در منزل بمانند و از خود در برابر آلودگی هوا و ویروس کرونا محافظت کنند.

در واقع امسال آلودگی هوا وزنه فشار کرونا بر روح و جسم مردم این سه شهر را سنگین تر کرده و بدجور با این بیماری برای به گوشه رینگ راندن مردم دست به یکی کرده است.

از موضوع اورهال و آلایندگی به قول مسئولان ناگزیرش که بگذریم، آنچه در حال حاضر نگران کننده است، نزدیک شدن به فصل سرد سال و کم شدن گاز است، موضوعی که امسال حساس تر شده و از چندی قبل آلارم هایی درخصوص آن به گوش می رسد و کمبودش در کنار کمبود برق به فعالیت دستگاه های استخراج رمز ارزها ربط داده می شود، هرچند مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفته " مطمئن هستم با تحویل و انتقال امن و پایدار گاز، زمستان بسیار خوب و بدون مشکلی را پشت سر خواهیم گذاشت."

در مجموع هنوز نمی دانیم چطور زمستانی را پشت سر خواهیم گذاشت و هنوز دمای هوا به شکلی سرد نشده که مصرف گاز در کشور به شدت بالا رود و تاثیرش را بر نیروگاه و پالایشگاه و مازوت سوزی آنها ببینیم، اما کابوس مازوت سوزی در غرب اراک و برآمدن آن دود زردرنگ بویژه اینروزها که زمزمه وقوع موج ششم کرونا به گوش می رسد نگرانی ها را چند برابر می کند، مخصوصا اینکه هوای اینروزهای اراک هم دست‌کمی از وضعیت آلودگی با مازوت ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی محیط زیست آلودگی هوا اراك شازند ساوه مازوت پالایشگاه شازند روز ناسالم آلودگی هوا کیفیت هوا گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۸۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌بازی پاری‌سن‌ژرمن در بارسلونا/ کابوس اتلتیکو برابر دورتموند

به گزارش خبرنگار مهر، دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا شامگاه سه شنبه از ساعت ۲۲:۳۰ با برگزاری ۲ دیدار آغاز شد و تیم‌های پاری سن ژرمن و دورتموند با برتری برابر حریفان به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کردند.

نتایج این دیدارها به شرح زیر است:

* بارسلونا یک - پاری سن ژرمن ۴ (در مجموع ۶ بر ۴ به سود پاری سن ژرمن)

* دورتموند ۴ - اتلتیکومادرید ۲ (در مجموع ۵ بر ۴ به سود دورتموند)

آتش بازی پاری سن ژرمن در بارسلونا

در یکی از این دیدارها تیم فوتبال پاری سن ژرمن که در دیدار رفت و در خانه با نتیجه ۳ بر ۲ شکست خورده بود امشب میهمان بارسلونا بود که این دیدار در نهایت با نتیجه ۴ بر یک به سود پاری سن ژرمن به پایان رسید تا شاگردان لوییز انریکه در مجموع با برتری ۶ بر ۴ راهی مرحله نیمه نهایی شوند.

در این دیدار این تیم بارسلونا بود که در دقیقه ۱۲ گل نخست را به ثمر رساند. در این صحنه «لامین یامال» از سمت راست حرکت خود را آغاز کرد و خود را به محوطه جریمه پاری سن ژرمن رساند و با یک ارسال دقیق به مقابل دروازه توپ را به «رافینیا» رساند و این بازیکن موفق شد بارسلونا را یک بر صفر پیش بیندازد.

اما در دقیقه ۲۹ کابوس بارسلونا رقم خورد و در حالی که «برادلی بارکولا» با یک فرار سریع در آستانه ورود به محوطه جریمه بارسلونا بود با خطای «رونالد آرائوخو» متوقف شد تا این داور بازی آرائوخو را با کارت قرمز جریمه کند و بارسلونا ادامه بازی را ۱۰ نفره به کار خود ادامه دهد و امیدهای تیم پاریسی برای بازگشت به بازی پررنگ شود.

به دنبال این اخراج حملات پاری سن ژرمن تشدید شد و در دقیقه ۴۰ در حالی که «بردلی بارکولا» در سمت راست محوطه جریمه بارسایی ها صاحب توپ بود ارسال در عرض خود را انجام داد و «عثمان دمبله» موفق شد گل تساوی را به ثمر برساند تا نیمه اول با تساوی یک به یک به پایان برسد.

با آغاز نیمه دوم، شاگردان ژاوی تمرکز خود را بر دفاع از دروازه گذاشتند و در سوی مقابل هم شاگردان «لوییز انریکه» تلاش کردند با استفاده از ۱۰ نفره شدن حریف بتوانند نتیجه بازی را به سود خود برگردانند.

در دقیقه ۵۴ حملات پاری سن ژرمن نتیجه داد و این تیم موفق شد در دقیقه ۵۶ و با ضربه دقیق «ویتینیا» که از پشت محوطه جریمه بارسلونا شلیک شد دروازه حریف را باز کند تا بازی ۲ بر یک شود.

در دقیقه ۵۹ کار برای بارسلونا سخت‌تر هم شد و در حالی که توپ در محوطه جریمه به دمبله رسیده بود با خطای مدافع بارسلونا متوقف شد و داور خطای پنالتی اعلام کرد تا «کیلیان امباپه» پشت ضربه پنالتی قرار بگیرد و با یک ضربه دقیق توپ را به تور دروازه بارسلونا بچسباند و نتیجه را ۳ بر یک کند و علاوه بر اینکه تیمش را در مجموع ۵ بر ۴ پیش انداخت خود را به بازیکن محبوب ریالی ها که رقیب جدی بارسلونا است تبدیل کند.

در دقیقه ۸۹ هم در حالی که باسایی ها با تمام توان جلو کشیده بودند که بتوانند بازی را به تساوی بکشانند با ضد حمله سریع حریف غافلگیر شدند و امباپه موفق شد برای بار چهارم دروازه را باز کند تا این دیدار در نهایت با نتیجه ۶ بر ۴ به سود پاری سن ژرمن به پایان برسد و این تیم فرانسوی راهی مرحله نیمه نهایی شود.

آلمان برای اتلتیکومادرید کابوس شد

در دیگر دیدار امشب هم دورتموند آلمان میزبان اتلتیکومادرید اسپانیا بود. در دیدار رفت که به میزبانی اتلتیکومادرید برگزار شده بود مادریدی‌ها موفق شدند با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی برسند اما در دیدار برگشت اوضاع برای آنها تغییر کرد و دورتموند میزبان موفق شد با نتیجه ۴ بر ۲ به برتری برسد تا در مجموع دیدارهای رفت و برگشت به برتری ۵ بر ۴ دست پیدا کنند و به نیمه نهایی صعود کنند.

دورتموند در این دیدار ابتدا با گل‌های «یولیان برانت» (۳۴) و «یان ماتسن »(۳۹) در نیمه اول با نتیجه ۲ بر صفر از حریف خود پیش افتاد.

در نیمه دوم و در دقیقه ۴۹ اشتباه «متس هوملس» در خط دفاعی موجب شد این بازیکن با یک گل به خودی دروازه دورتموند را باز کند و نتیجه بازی ۲ بر یک شود.

در دقیقه ۶۴ این دیدار هم «آنخل کوره آ» موفق شد برای دومین بار دروازه دورتموند را باز کند و بازی را به تساوی بکشاند.

در دقیقه ۷۱ «نیکلاس فولکروگ» با یک ضربه سر تماشایی برای بار سوم دورتموند را صاحب گل کرد تا امید به اردوی آلمانی‌ها برگردد.

در دقیقه ۷۴ نوبت به «مارسل سابیتزر» رسید تا با یک شوت از پشت محوطه جریمه چهارمین گل دورتموند را هم در این بازی به ثمر برساند و نتیجه را ۴ بر ۲ کند.

در دیگر دیدارهای این مرحله هم شامگاه چهارشنبه از ساعت ۲۲:۳۰ منچسترسیتی میزبان رئال مادرید خواهد بود (تساوی ۳ به ۳ در دیدار رفت) و بایرن مونیخ از آرسنال پذیرایی خواهد کرد (تساوی ۲ به ۲ در دیدار رفت).

کد خبر 6080381

دیگر خبرها

  • اتفاقات شائبه برانگیز در لیگ دو
  • دستگیری قاتل زن ۴۵ ساله اراکی در شازند
  • ثبت بیش از ۵۰۰ مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان
  • قتل در اراک، دستگیری قاتل در شازند
  • بازی «۶۴۱۰ روز بی‌آینه» روایتی از شهید «حسین لشگری»
  • بزرگترین کابوس رئال مادرید در لیگ قهرمانان
  • (ویدیو) رونمایی کابوس هادی چوپان از عضلات ترسناکش
  • بازی رایانه‌ای «۶۴۱۰ روز بی‌آینه» و روایت اسارت شهید حسین لشگری
  • آتش‌بازی پاری‌سن‌ژرمن در بارسلونا/ کابوس اتلتیکو برابر دورتموند
  • تلاش برای کاهش آلایندگی نیروگاه شازند اراک