Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@18:34:39 GMT

پوشش ۹۹ درصدی سنجش سلامت دانش آموزان طی ۳ دهه

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۸۵۲۴

پوشش ۹۹ درصدی سنجش سلامت دانش آموزان طی ۳ دهه

رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی با اشاره به این که طرح «حامی هوشمند» برای تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی دانش‌آموزان از جمله طرح‌های مفیدی است که می‌تواند به کمک «طرح هدایت» بیاید،گفت: تا کنون ۱۴۵ میلیارد تومان برای خرید این تجهیزات تخصیص یافته و برای اولین‌بار در بودجه سال جاری نیز  ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید این تجهیزات درنظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، سیدجواد حسینی در نشست با «انسیه خزعلی» معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری که در محل معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری برگزار شد، ضمن بیان ویژگی‌های آموزش‌وپرورش استثنایی پرداخت و گفت: آموزش‌وپرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۰است و از آن زمان تاکنون پویش تحصیلی ۱۸برابر افزایش‌یافته است و اعتبارات سازمان نیز ۱۲برابر افزایش‌یافته است.

وی افزود: آموزش‌ و پرورش استثنایی ۱۵۰هزار دانش‌آموز را در ۱۷۰۰مدرسه خاص و ۲۰هزار مدرسه پذیرا و در قالب ۷گروه آسیب بینایی، شنوایی، ذهنی، جسمی حرکتی، اتیسم، چندمعلولیتی و مشکلات ویژه یادگیری تحت پوشش دارد.

 حسینی با بیان این که ۲۳هزار معلم در آموزش ‌و پرورش استثنایی وظیفه تعلیم ‌و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را برعهده دارند، گفت: از این تعداد ۱۴هزار و ۱۱۷نفر خانم هستند همچنین مدیریت هزار و ۵۷۲ مدرسه استثنایی بر عهده بانوان است.

حسینی، آموزش ‌و پرورش استثنایی را مینیاتوری از وزارت آموزش‌ و پرورش دانست و گفت: سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی علاوه بر ارائه خدمات آموزش ‌و پرورش عادی خدمات توان‌بخشی را  نیز در سه قلمرو ارائه می کند.

 وی افزود: خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای، ارائه خدمات حمایتی در قالب ۱۸آیتم و ارائه خدمات مشاوره و توان‌بخشی در ۵۳مرکز مشاوره سه قلمرو خدمات توان‌بخشی است.

 حسینی به بیان یکی از ویژگی‌های دیگر آموزش ‌و پرورش استثنایی پرداخت و گفت: در آموزش ‌و پرورش استثنایی علاوه بر دوره‌های آموزش ‌و پرورش عادی دو دوره پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای برای دانش‌آموزان ناتوان و کم‌توان ذهنی وجود دارد و دانش‌آموزان در این دوره‌ها در ۳۶شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند.

 وی افزود: هم چنین دوره پیش‌دبستان در این سازمان از بدو تولد وجود دارد و به کودکان و خانواده‌های آنان خدمات توان‌بخشی ارائه می‌شود.

وی با بیان این که آموزش ‌و پرورش استثنایی در سه قلمرو خدمات فراسازمانی ارائه می‌کند، گفت: «رفع مشکلات یادگیری دانش‌آموزان عادی از طریق ۷۹۰مرکز اختلالات یادگیری»، «برنامه سنجش سلامت جسمانی آمادگی تحصیلی» و «برنامه تلفیقی فراگیر» سه خدمت آموزش ‌و پرورش استثنایی به ‌تمامی دانش‌آموزان است.

رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی افزود: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از سال ۱۳۷۱با پوشش ۱.۵درصدی آغاز و امسال یعنی سال ۱۴۰۰با پوشش ۹۹درصدی به انجام رسیده است.

وی تصریح کرد: در قالب برنامه تلفیقی فراگیر هم اکنون ۷۰هزار دانش‌آموز استثنایی در ۲۰هزار مدرسه عادی در حال تحصیل هستند.

حسینی با اشاره به دو فعالیت جدید سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی گفت: مشارکت و توانمندسازی خانواده‌ها به‌ویژه با رویکرد آموزش، پرورش و توان‌بخشی خانواده محور، یکی از این فعالیت‌های جدید است که در سال ۱۴۰۰ به‌عنوان یک بسته تحولی مبتنی برسند تحول بنیادین با ۷ فعالیت، اجرایی شده است.

وی افزود: راه‌اندازی پارلمان مشورتی اولیا، طرح مدرسه یاری اولیا، طرح همیار معلم، طرح سامانه ندای همراه، ایجاد دبیرخانه‌های ملی هفت‌گانه اطلاع‌رسانی و توانمندسازی اولیا، طرح مددکار اجتماعی محله محور و گسترش کمی کیفی مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده، فعالیت‌های هفت‌گانه بسته تحولی آموزش، پرورش و توانبخشی خانواده محور می‌باشند.

حسینی گفت: دومین برنامه جدید سازمان توسعه مشارکت‌ها است که در سال ۹۹ به‌عنوان یک بسته تحولی تدوین و اجرایی شد و در سال ۱۴۰۰ نیز استمرار خواهد یافت و در این بسته توسعه مشارکت‌های سازمان در ابعاد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی موردتوجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی با بیان این که در قالب مشارکت خیرین، نهضت «از خشت تا بهشت» برای ساخت ۲۱۰ مدرسه مورد نیاز آموزش ‌و پرورش استثنایی از یک سال پیش کلید خورده است، گفت: تاکنون ۱۶۰ مدرسه از این تعداد ساخته شده و یا در حال ساخت است و این طرح تاکنون  ۱.۵ مترمربع فضای آموزشی استثنایی در کل کشور و ۲.۵ مترمربع فضای آموزشی مناطق محروم را ارتقا بخشیده است.

 به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط ‌عمومی وزارت آموزش ‌و پرورش،  حسینی بعد دوم مشارکت خیرین را مشارکت در تهیه تجهیزات آموزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی در قالب نهضت مشارکتی توان‌افزایی دانست و گفت: ۱۰۵ قلم تجهیزات توان‌بخشی و آموزشی برای تحصیل ۷۲ هزار دانش‌آموز استثنایی موردنیاز است که سال گذشته با مشارکت همه بخش‌ها ۱۴۵ میلیارد تومان برای خرید این تجهیزات تخصیص یافت و برای اولین‌بار در بودجه سال جاری نیز  ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید این تجهیزات اختصاص‌یافته است.

رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی سومین جلوه مشارکت را طرح هدایت دانست و گفت: در قالب طرح هدایت و از طریق مشارکت خیرین، دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی تاکنون ۳۶۱ هزار تبلت و گوشی هوشمند تهیه و به دانش‌آموزان کم‌برخوردار عادی و استثنایی اهدا شده است تا در دوران کرونا آموزش این دانش‌آموزان از بستر شبکه شاد تداوم یابد.

وی گفت: یکی از برنامه‌های طراحی شده طرح هدایت برنامه «حامی هوشمند» است که باهدف تأمین وسایل هوشمند آموزشی برای دختران دانش‌آموز کم ‌برخوردار و با مشارکت معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تدوین شده است و امید است این برنامه با قوت اجرایی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سنجش سلامت نوآموزان آموزش و پرورش برای خرید این تجهیزات پرورش استثنایی خدمات توان بخشی میلیارد تومان سازمان آموزش دانش آموزان دانش آموز طرح هدایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۸۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی هشت پایگاه اعتکاف علمی ویژه دانش آموزان در شهرستان سبزوار

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهرستان سبزوار گفت: برای ایجاد فضایی آرام برای مطالعه دانش آموزان کنکوری و رفع دغدغه خانواده‌ها و دانش آموزان در روز‌های آغازین سال نو، آموزش و پرورش سبزوار نسبت به راه اندازی هشت پایگاه اعتکاف علمی نوروز ۱۴۰۳، ویژه کنکور و امتحانات نهایی و دو پایگاه کلاس‌های تقویتی و آمادگی امتحانات نهایی ویژه پایه‌های دهم و یازدهم در سطح شهرستان اقدام کردهاست.

بخش ابادی افزود:پایگاه‌های مطالعاتی نوروزی شهرستان سبزوار از ۲۶ اسفندماه لغایت ۱۲ فروردین ماه به مدت ۱۶ روز از ساعت ۷ صبح تا ۲۱ شب با امکانات ویژه و با برنامه‌های جمع بندی و رفع اشکال دروس، کلاس‌های تقویتی، مشاوره‌ای و... در فضایی مطلوب و آرام و با لحاظ نمودن شرایط ماه مبارک رمضان، فعالیت دارند.

وی گفت: همچنین پایگاه‌های کلاس‌های تقویتی و آمادگی امتحانات نهایی نیز در ایام نوروز برای ارتقای کیفیت آموزشی فعالیت دارند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهرستان سبزوار افزود: هدف از برپایی پایگاه‌های اعتکاف نوروزی، علاوه بر برگزاری کلاس‌های جمع بندی دروس مطالعه شده، افزایش خودباوری، انگیزه و اعتماد به نفس، مشاوره درسی و تشخیص نقاط قوت و ضعف و استفاده حداکثری از زمان طلایی در تعطیلات نوروز می‌باشد.

بخش ابادی گفت: پایگاه‌های مطالعاتی اعتکاف علمی نوروزی ۱۴۰۳ شهرستان سبزوار، جمعیتی در حدود ۵۰۰ دانش آموز از شهرستان سبزوار و تعدادی دانش آموز مهمان از سایر نواحی و شهرستان‌ها را تحت پوشش قرار داده اند.

دیگر خبرها

  • ۳۰ هزار کتاب برگزیده رشد در سامانه دانش آموزان قرار گرفت
  • باید در حوزه آموزش‌های ناب تربیتی تمرکز شود
  • اعلام نتایج «پویش مهر» از اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نتایج پویش مهر از اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام می‌شود/ ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز
  • ساده‌زیستی در میان دانش‌آموزان استان قزوین ترویج شود
  • اجرای پویش ملی در پناه خدا ویژه دانش آموزان در ایام نوروز و ماه رمضان
  • افزایش ۲۲۰ درصدی رتبه‌های برتر کنکور توسط دانش‌آموزان مناطق محروم
  • سازمان دانش‌آموزی، بستری برای حضور اجتماعی ومسئولیت‌پذیری دانش آموزان
  • تمرین‌های تمرکزی باید جایگزین تمرین‌های عادی شود
  • راه اندازی هشت پایگاه اعتکاف علمی ویژه دانش آموزان در شهرستان سبزوار