Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-28@18:48:34 GMT

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۸۶۹۴

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال ۱۴۰۰

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال ۱۴۰۰ گفت: یکی از مهمترین چالش‌های موجود در «تولید» و همچنین «موانع» پیش‌روی بنگاه‌های اقتصادی ایران، بحث تامین مالی بنگاه‌ها است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، سیدمحمد هاشمی‌نژاد گفت: سال ۱۴۰۰ که با شعار«تولید، پشتیبانی ها، و مانع زدایی ها» از طرف رهبر معظم انقلاب مزین شده است، اهمیت بازارهای مالی به خصوص بازار سرمایه، به عنوان یکی از شریان های اصلی تامین مالی در اقتصاد را برای سیاست گذاران اقتصادی نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که در حال حاضر که شرایط اقتصادی کشور تحت تاثیر «شیوع کرونا» و «تحریم های آمریکا» قرار دارد، بازار سرمایه می تواند بیش از پیش، به عنوان ابزاری جهت تحقق شعار مهم سال ۱۴۰۰ شناخته شود، افزود: تحولات اساسی که در بازار سرمایه به خصوص پس از آغاز سال ۱۳۹۹ رخ داده است، منجر به این موضوع شده بازار سرمایه از یک بخش کوچک و کم اهمیت در اقتصاد کشور به یک نیروی تعیین کننده در تحولات اقتصادی در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: فرصت های بوجود آمده سبب ارتقای نقش بازار سرمایه در تجهیز منابع سرمایه گذاری و تشویق مردم به پس انداز و سرمایه گذاری وجوه خود در بخش های تولیدی و امکان سوق دادن سرمایه از بازار های غیر مولد همچون ارز و طلا به بخش های واقعی اقتصاد شده است.

نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل گروه مالی ساتا با بیان این که امروزه یکی از مهمترین چالش های موجود در «تولید» و همچنین «موانع» پیش روی بنگاه های اقتصادی ایران، بحث تامین مالی بنگاه ها می باشد، ادامه داد: موضوع تامین مالی علاوه بر اهمیت در صنایع مادر، از اهمیت بالای در صنایع کوچک و متوسط نیز برخوردار است. از مهمترین فرصت های ایجاد شده ناشی از تحولات اخیر بازار سرمایه، افزایش ظرفیت تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای کسب و کار های بزرگ، متوسط و کوچک می باشد. در صورت سیاست گذاری و اصلاحات ساختاری در بحث تامین مالی می توان زیر ساخت های عظیمی برای تامین مالی تولید فراهم نمود.

وی افزود: علاوه بر فراهم بودن بستر تامین مالی تولید برای شرکت های بورسی، دولت نیز می تواند با سیاست گذاری مناسب جهت واگذاری شرکت های دولتی و خروج دولت از برخی از بازار ها و حوزه های اقتصادی فضای مناسبی را برای گسترش دامنه فعالیت های بخش خصوصی فراهم کند. این در حالی است که بورس کالا نیز می تواند به عنوان یکی از ابزار های کلیدی در پشتیبانی از تولید، شناخته شود و سیاست گذار با استفاده از سیاست های مناسب، از پتانسیل های این بازار جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۰ بهره ببرد.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: بورس کالا باعث نظم بازار کالا می شود، به طوریکه با تمرکز مبادلات مواد اولیه و کالاهای واسطه ای در بورس، شاهد شفافیت و عدالت در حوزه بازار و تولید هستیم از این رو بورس کالا از ابزارهای کلیدی پشتیبانی از تولید به شمار می رود. شفافیت و کشف عادلانه قیمت از دیگر مزیت های بورس کالا برای اقتصاد کشور است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در این میان لازمه پشتیبانی و مانع زدایی در مسیر تولید، عرضه همه کالاهای مشابهی که تولید می شوند، در بورس کالاست تا از تفاوت قیمتی کالاها و عرضه کالاها در خارج از بورس جلوگیری شود که این اتفاق به تولید کشور کمک می کند.

هاشمی‌نژاد با بیان این که بازار سرمایه با کمک فرصت های موجود در خود می تواند در زمینه تحقق بخش سوم شعار سال ۱۴۰۰، یعنی مانع زدایی از بخش تولید، نقش پررنگی را بازی کند، اضافه کرد: در «زمینه مانع زدایی از تولید» ذینفعان بازار سرمایه که شامل ارکان، نهاد های مالی، ناشران و دولت  هستند، می توانند با اقداماتی از جمله تسریع و ساده‌سازی فرایند صدور مجوزها و رفع مقررات تشریفاتی و موانع دست و پاگیر اداری را به منظور تشویق بنگاه‌های تولید و سرمایه‌گذاران و ترغیب آنان به حضور گسترده‌تر در بازار سرمایه در راس سیاست‌های خود قرار دهند.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت بازار سرمایه و پتانسیل های این بازار در تحقق شعار سال ۱۴۰۰، پیشنهاد می شود سیاست گذاران به نکاتی در خصوص مدیریت کاراتر این بازار در جهت تحقق شعار مهم «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» توجه کنند.

هاشمی‌نژاد گفت: تسهیل تأمین مالی بخش خصوصی از بازار سرمایه از طریق تسهیل فرآیند ورود شرکت ها به بورس و افزایش سرمایه آنها ونیز فرآیند انتشار اوراق بدهی؛ ممانعت از مداخلات دولت همچون قیمت گذاری دستوری در بازارهایی که شرکتهای بورسی در آن فعال هستند و میتواند به اعتماد سرمایه گذاران لطمه وارد کند؛ استفاده از ظرفیت های بورس کالا در کشف عادلانه قیمت و نظام توزیع کالا؛ واگذاری مدیریت شرکت های دولتی همزمان با واگذاری مالکیت آنها از طریق بازار سرمایه؛ ایجاد فضای مطالبه گری از مدیریت شرکت های بورسی با استفاده از زمینه سازی جهت شفافیت اطلاعاتی بازار؛ زمینه سازی برای واگذاری بنگاه های دولتی از طریق بازار سرمایه؛ تسریع و ساده‌سازی فرایند صدور مجوزها و رفع مقررات تشریفاتی و موانع دست و پاگیر اداری؛ زمینه سازی جهت تسهیل تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط و تنوع بخشی به ابزار های مالی در بازار سرمایه جهت مدیریت ریسک و تامین مالی از جمله ایت پیشنهادات است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان با تاکید بر این که فضای جدید ایجاد شده در بازار سرمایه می تواند زمینه ساز دستیابی به اهداف شعار مهم سال ۱۴۰۰ باشد، یادآور شد: لازم است تمامی فعالین و بازیگران که شامل دولت، نهاد های مالی، ناشرین و ... هستند، با استفاده از ظرفیت های موجود در بازار سرمایه و همچنین پتانسیل های بالقوه در این بازار گامی مهم را در تحقق شعار «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» ایفاد کنند.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان سال رونق تولید بازار سرمایه بورس تهران بورس بازار بورس اخبار بورس کارشناس بازار سرمایه تحقق شعار سال ۱۴۰۰ بازار سرمایه بازار سرمایه تحقق شعار مانع زدایی تامین مالی بورس کالا بنگاه ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۸۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به انتخاب شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، مصداق آشکار مشارکت مردم در عرصه تولید به شمار می‌روند و هرگونه اقدام برای کمک به رشد تولید در این شرکت‌ها، گامی در راستای تحقق شعار سال خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی صندوق نوآوری و شکوفایی، محمدصادق خیاطیان در تشریح شرایط زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور اظهار کرد: به گواه آمارهای رسمی، این زیست‌بوم اکنون بالغ‌تر شده و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به حدود ۱۰ هزار شرکت رسیده است و سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی به عنوان یک شاخص راهنمای مهم نه چندان پرشتاب، اما به طور مستمر در حال افزایش است، بعضی از شرکت‌های دانش‌بنیان با موفقیت وارد بازارهای بین‌المللی شده‌اند، بعضی توانسته‌اند در زنجیره ارزش صنایع مختلف کشور جای بگیرند و بعضی نیز با مشارکت سایر ذی‌نفعان کمر همت به رفع مشکلات و چالش‌های مزمن کشور بسته‌اند.

وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری و همسو با اهداف دولت سیزدهم در قانون برنامه هفتم توسعه، راهبرد نسبتاً جامعی برای افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور به ۷ درصد تدارک دید و بخشی از آن را به اجرا گذاشت. یکی از ارکان مهم این راهبرد، برنامه «رشد تولید» بود که همسو با شعار سال ۱۴۰۲ طراحی شده بود و شعار آن، «۱۰۰۰ شرکت، ۱۰۰۰ محصول، ۱,۰۰۰ هزار میلیارد ریال رشد فروش» بود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ با اجرای این بسته، ۷۶ شرکت دانش‌بنیان توانستند ۲,۷۲۵ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش با ضمانت صندوق نوآوری از شبکه بانکی دریافت کنند. برآوردها نشان می‌دهد که اعطای این تسهیلات، به افزایش بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومانی فروش محصولات دانش‌بنیان منجر شده است.

خیاطیان افزود: یکی دیگر از مؤلفه‌های این راهبرد که همسو با اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان نظام، به ویژه «مردمی‌سازی اقتصاد» طراحی شده بود، توسعه فرهنگ تأمین مالی جمعی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور بود. در همین راستا بود که یک مسابقه تلویزیونی با عنوان «شکوفا» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و تضمین ۱۰۰ درصدی اصل سرمایه سرمایه گذاران تولید و پخش شد، تاکنون از طریق این برنامه بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان سرمایه برای ۱۶ شرکت با مشارکت ۳۴۷۰ سرمایه گذار جذب شده است.

وی خاطرنشان کرد: نامگذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب، عزم صندوق نوآوری و شکوفایی برای کمک به جهش تولید شرکت‌های دانش‌بنیان را راسخ‌تر کرده است. به واسطه خاستگاه و ماهیت شرکت‌های دانش‌بنیان، این شرکت‌ها مصداق آشکار مشارکت مردم در عرصه تولید به شمار می‌روند و بی‌تردید هرگونه اقدام برای کمک به رشد تولید در این شرکت‌ها، گامی در راستای تحقق شعار سال خواهد بود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: برخی از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند دستمایه خوداشتغالی یا کارآفرینی و خلق کسب‌وکارهای جدید و سودآور برای شهروندان در اقصی نقاط کشور قرار گیرد. این اتفاق مستلزم معرفی این محصولات به شهروندان و اعطای تسهیلات لیزینگ ارزان به خریداران است. این تسهیلات که به واسطه کمک به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، یکی از خدمات اولویت‌دار صندوق به شمار می‌رود، امسال بیش از پیش تقویت خواهد شد.

خیاطیان تأکید کرد: برنامه‌های صندوق برای تعمیق تأمین مالی جمعی در حوزه دانش‌بنیان با قوت ادامه خواهد یافت. گرچه قانون جهش تولید دانش‌بنیان با تکیه بر سازوکار اعتبار مالیاتی، راه را برای تزریق منابع مالی شرکت‌های بزرگ کشور به حوزه فناوری و نوآوری هموارتر کرده است، اما مسیر ورود سرمایه‌های خرد مردمی به این حوزه، از ابزارهایی مانند تأمین مالی جمعی می‌گذرد.

کد خبر 739849

دیگر خبرها

  • تعامل و همکاری دستگاهها لازمه ی تحقق شعار سال
  • طغیانی: تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور است
  • توجه به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم
  • شناسایی و پیگیری روش‌های تقویت مالی در حوزه علم و فناوری
  • جهش تولید در گرو حمایت از سرمایه‌های خرد است/تثبیت سرمایه‌گذاری عامل تحقق شعار سال
  • رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری
  • بیگانی : پیش بینی بازاری داغ برای فعالان بورس در تابستان 1403 / صندوقهای طلا، کالا و بعضی سهامی، برندگان سال 1402 بازار سرمایه / حضور ترامپ در انتخابات تمام بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد
  • آمادگی اوقاف استان زنجان برای تحقق شعار سال در حوزه سرمایه‌گذاری و تولید
  • آمادگی اوقاف زنجان برای تحقق شعار سال درحوزه سرمایه گذاری و تولید
  • اجرای آمایش سرزمین از راهکارهای تحقق شعار سال است