Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اکبر رحمتیان روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ماهی تولیدی علاوه بر عرضه در بازارهای یزد، به استان‌های هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان نیز عرضه شد.

مدیرجهادکشاورزی بافق با بیان اینکه از هرکیلوگرم ماهی تیلاپیا حدود ۳۵ درصد فیله قابل استحصال است ،تصریح کرد: فرآوری ماهی در واحدهای دارای مجوز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی،سیستم‌های پرورش ماهی در شهرستان را سنتی، بیوفلاک و متراکم  اعلام کرد و گفت:  در سیستم‌های بسته حدود ۱۰ نفر به کار اشتغال دارند و بزرگترین مشکل تولیدکنندگان این نوع آبزی در شهرستان، نبود واحد فرآوری است که به همین منظور مجوز راه اندازی ۲ واحد فرآوری نیز در حال دریافت است.

به گفته وی، ۲ مجتمع با ۲ روش سیستم بیوفلاک و سیستم مدار بسته آر. آ. اس(RAS) با تکثیر سه میلیون قطعه بچه ماهی در سال و تولید سالانه ۱۰۰ و ۳۰۰ تن ماهی تیلاپیا در مجموع سال گذشته در این شهرستان به بهره برداری رسید.

این مسوول با اشاره به ظرفیت‌های خوب شهرستان در حوزه پرورش ماهی خاطرنشان کرد: مجوز ۷۵۰ تن پرورش تیلاپیا  سال ۱۴۰۰ اخذ  شد و ۶ ماهه گذشته ۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش تکثیر و پرورش این گونه ارزشمند در بافق انجام شد.

وی اضافه کرد: در همین مدت ۴۸۳ هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیا در استخرهای پرورش ماهی بافق رهاسازی شد که حاصل پرورش آن‌ها، برداشت ۲۴۱ تن ماهی است که نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش دارد.

 به گفته رحمتیان با آغاز شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه سال ۱۳۹۸، ترس و وحشتِ حاکم برجامعه باعث شد تا آبزی پروران بچه ماهی‌ کمتری رهاسازی کنند، به همین علت سال ۹۹ تولید گونه تیلاپیا در بافق به شدت کاهش یافت.

وی با اشاره به دریافت مجوز فرآوری این ماهی ، اظهار کرد: دریافت مجوز یک واحد ۲۵۰ تنی و یک واحد ۵۰ تنی برای فرآوری این آبزی در حال پیگیری است که ارزش افزوده خوبی نصیب پرورش دهندگان می‌شود.

وی  با اشاره به اینکه این ماهی برای اولین بار در سال ۱۳۸۷ شمسی از اندونزی برای انجام تحقیقات و پژوهش به مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شوربافق  انتقاال یافت، افزود: مطالعه در خصوص امکان بومی سازی شرایط پرورش این آبزی چندین سال به طول انجامید و با توجه به خصوصیات خاص آن و دغدغه‌های سازمان حفاظت از محیط زیست ، صدور مجوز پرورش این گونه، تا سال ۱۳۹۷ در استان به تعویق افتاد.

رحمتیان اضافه کرد: پرورش آزمایشی تیلاپیا در هشت استخر خاکی مجتمع پرورش ماهی بافق و ۲ استخر ذخیره آب کشاورزی در سال ۱۳۹۲ ، برای یک دوره (رهاسازی در فصل بهار و صید در فصل پاییز) انجام شد، اما پس از آن به دلیل موافقت نکردن سازمان حفاظت از محیط زیست با رها سازی در سیستم آبزی پروری شهرستان، پرورش آن متوقف شد که با پیگیری مسوولان مربوطه پرورش این گونه با ارزش از سال ۹۸ در بافق رسمی و قانونی از سرگرفته شد.

پرورش ماهی تیلاپیا در ۱۱ باب مزرعه و ۲ مجتمعِ بافق انجام می شود که به لحاظ کیفیت آن و بازار مناسب عرضه هر سال بر تعداد استخرها افزوده می‌شود که  رونق تولید و اشتغال بیشتری را به دنیال دارد.

ماهی تیلاپیا تولیدی بافق علاوه بر مصرف مردم منطقه و مرکز استان در شهرستان‌های بهاباد ، کوهبنان کرمان، منطقه نوق و سیریز رفسنجان و سایر استان ها نیز عرضه می‌شود.

شهرستان بافق رودخانه دایمی ندارد،اما تعدادی رودخانه فصلی( مسیل)  دارد و عمده آب های زیرزمینی آن لب شور و شور است.   

مرکز شهرستان ۵۲ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مزرعه پرورش ماهی ماهی تیلا پیا رونق تولید بافق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مزرعه پرورش ماهی ماهی تیلا پیا وزارت جهاد کشاورزی مزرعه پرورش ماهی ماهی تیلا پیا رونق تولید بافق ماهی تیلاپیا پرورش ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۸۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت ماهی از قفس در گلستان

جباری گفت: طی ماه‌های گذشته بیش از ۲۲۰۰۰ قطعه ماهی در "قفس پرورش ماهی" رهاسازی شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰ روز آینده، بیش از ۳۰ تن ماهی از این قفس برداشت شود.

او افزود: پرورش ماهی در قفس در راستای توسعه آبزی‌پروری و رونق اقتصاد استان با رویکرد اقتصاد دریا محور و افزایش تولید ماهی در گلستان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: پرورش ماهی در قفس باعث کاهش فشار صید بی رویه از دریا و حفظ ذخایر آبزیان و سلامت اکوسیستم‌های دریایی می‌شود و این امر به حفظ ذخایر طبیعی آبزیان دریایی کمک می‌کند.
جباری گفت: پرورش ماهی در قفس می‌تواند برای افراد بومی زیادی در استان گلستان اشتغال ایجاد کند و همچنین این امر باعث تحقق شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم" می‌شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: استان گلستان یکی از استان‌های مستعد و پیشرو در زمینه پرورش ماهی در قفس است.

در حال حاضر ۷۵ قفس در پهنه آبی استان مستقر است و پیش بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۸۰ تن ماهیدر این قفس‌ها تولید شود.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • تجهیز و نوسازی ۱۵۰ هکتار از شالیزار‌های آمل
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • آغاز برداشت ماهی از قفس در گلستان
  • آغاز برداشت ازگیل از باغ‌های خفر
  • شناسایی ۱۸ تغییر کاربری غیرمجاز در بهشهر
  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد
  • بالغ‌ بر ۶۰ هزار اصله نهال در جوین غرس شد
  • آغاز برداشت محصولات زراعی پاییزه در شهرستان کارون
  • آغاز برداشت توت فرنگی در مازندران
  • پیش بینی تولید ۲۱ هزار تن توت فرنگی در بابلسر