Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای شهر تهران فاقد سند بودن املاک محله «شمیران نو» را ابر مشکل این محله دانسته که باعث بروز مشکلات زیادی اعم از آسیب‌های اجتماعی و ترافیکی شده است.

به گزارش  گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در سومین محله‌گردی خود به سراغ «شمیران نو» رفت، محله‌ای که فاقد سند بودن املاک سبب بروز مشکلات فراوانی اعم از ترافیکی تا آسیب اجتماعی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آشفتگی محله را می‌شود از آشفتگی گفتار اهالی متوجه شد. به محض دیدار با عضو شورا برافروخته و با صدای بلند از مشکلاتشان می‌گویند. اولین مشکل بن‌بست بودن محله «شمیران نو» است. شمیران نو از شمال به جنگل لویزان، از طرف جنوب به خیابان شهید صبوری از طرف غرب به دیوار نیروی دریایی و از طرف شرق به نارمک شمالی (خیابان هنگام) محدود می‌شود.


اما دیوار پادگان نیروی دریایی، مسدودسازی دسترسی غربی محله و واگذار شدن محیط آن به اصناف مختلف خود ابتدای بخش اعظمی از مشکلات محله است. «بعضی شب‌ها اینجا زباله می‌سوزانند و دود زباله از پنجره و دریچه کولر به داخل خانه می‌آید؛ این گلایه فردی است که در همسایگی پادگان کارگاه نجاری دارد. به گفته او «گاهی زباله‌هایشان را به این طرف دیوار و داخل کوچه پرت می‌کنند.» ادعا‌هایی که صحتش را می‌شد بر روی تخم‌مرغ‌هایی که از حصار پادگان تا روی دیوار «شره» کرده دید. صحبت‌هایش را خانم دیگری قطع می‌کند و می‌گوید «تعمیرگاه شرکت واحد اتوبوسرانی هم همینجاست، آلودگی صوتی که دارد به کنار، دود زیادی هم مدام از پادگان بلند می‌شود.»


اوضاع نامناسب جمع‌آوری زباله و بد بویی جوی‌های آب هم هرچند بار‌ها از زبان اهالی نقل شد، اما کاملا به چشم می‌آمده و تعداد زیاد زباله‌گردان که برای چندمین بار یک مخزن را زیرو رو میکردن باعث تعجب شده بود. «موش‌هایی که با همدیگر مچ می‌اندازند و قد کانگرو شده‌اند» اظهارات اهالی محله برای توضیح شرایط اسفبار نظافت خیابان‌ها و مقابله ضعیف با حیوانات موذی بود.


اما ابر معضل اهالی شمیران نو فاقد سند بودن املاک این محله و تخلفات بزرگ ساخت و ساز است. بررسی میدانی در سطح محله نشان می‌دهد با گذشت ۴۰ سال از شکل‌گیری محله، هنوز هم ۶۲‌درصد از املاک شمیران‌نو سند نداشته و قولنامه‌ای خرید و فروش می‌شوند.


این شرایط سبب بروز تخلفات بزرگ ساخت و سازی در محله شده است؛ از پشت‌بام فروشی تا زیرزمین‌فروشی. برخی خانه‌ها چند مالک دارند، یکی مالک پشت‌بام است، یکی زیرپله، دیگری زیرزمین و برخی فروشنده‌ها ملک، پشت‌بام، راهرو، زیرزمین و حیاط را جداگانه می‌فروشند. در نگاه اول ساخت‌وساز نامتقارن، خانه‌های فرسوده و ساختمان‌های غیراستاندارد که یک‌شبه مانند قارچ از زمین سر برآورده‌اند و تغییر کاربری فضا‌های مسکونی به تجاری توی ذوق می‌زند. کسبه می‌گویند «برای تعویض کرکره مغازه و سرامیک کردن کف مغازه باید به شهرداری پول بدهیم، اما یک کوچه آنطرفت‌تر چند طبقه غیرقانونی ساخته شده و کسی کاری ندارد.»


بی‌سند بودن املاک سبب معضل ریزدانگی و فرسودگی بافت محله شده است. مدیر توسعه محلی شمیران نو می‌گوید «حاصل همه این سازوکار‌های غیرقانونی این است که ۹۵‌درصد از کالبد محله فرسوده و ۸۳‌درصد آن تخریبی است؛ یعنی با زلزله‌ای بیشتر از ۵ ریشتر فرو ریخته و با وجود تراکم جمعیتی در این بافت، یک فاجعه رخ می‌دهد.» موضوعی که اهالی محله نیز بر آن تاکید دارند و کوچه‌های آشتی کنان زیاد با ساخت و ساز‌های غیرمعمول و نامیدنشان به «هیچم» شرایط نامناسب محله را فریاد می‌کشند.


از آنجایی که ساخت‌وساز‌ها بر اساس اصول مهندسی صورت نگرفته، هرکسی با هدف اینکه خانه بزرگ‌تری بسازد، بخشی از معبر را اشغال کرده و معابر هم غیراصولی شکل گرفته‌اند و ترافیک سنگین یکی دیگر از معضلات بی‌سند بودن املاک است. به گفته املاکی محل؛ «۹۸ درصدخانه‌های محله پارکینگ ندارند و در خیابان‌ها دوبله و سوبله پارک می‌کنند. «ماشین‌هایی که به دلیل ناامنی طعمه دزدان شده و نهایتا بخشی از بدنه خودرو در گوشه‌ای رها می‌شود.» اینرا راننده تاکسی محله می‌گوید.


اما محله‌گردی ناصر امانی، عضو شورا فقط به شنیدن معضلات تاریخی شمیران نو محدود نمی‌شود. نبش خیابان قباد تابلوی «مرکز سلامت جامعه صاحب‌الزمان (عج)» خودنمایی می‌کند، اما از بالای دیوار ساختمان نیمه مخروبه مرکز، بقایای سرنگ، زرورق، سیخ و ... که در گوشه و کنار پراکنده‌اند، به چشم می‌خورد. به گفته اهالی معتادان از حصار فرو ریخته پشت ساختمان وارد مرکز شده و در اتاق‌های بی در و پیکر ساختمان مخروبه جا می‌گیرند.


به گفته شورایاری محل «ساختمان این مرکز به دلیل فرسودگی تخریب شد و قرار بود در مدت کوتاهی بازسازی شود، اما همچنان به صورت ویرانه رها شده است. زمین درمانگاه وقفی است، اما برای کاربری درمانی به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شده که با وجود بار‌ها مکاتبه برای بازسازی و استفاده از آن، پاسخی دریافت نکرده‌ایم.».


اما معتادان متجاهر تنها در زمین مرکز بهداشت مخروبه حضور پرقدرت ندارند، بلکه در حاشیه همان خیابان قبادی و در جایی که زمانی بنا بود محل بزرگراه زین‌الدین باشد، اما بعد از تغییر محل بزرگراه و عقب‌نشینی و تخریب خانه‌ها، رها شده باقی مانده نیز، کلونی‌های زیادی دارند که راه رفتن در کنار آن‌ها هنگام نعشه صبحگاهی، خللی در خوابشان ایجاد نمی‌کند، اما همسایگان روبروی این زمین را به شدت آزرده خاطر کرده است به اضافه آنکه روشنایی محله نیز مطلوب نیست فضا را برای بروز ناامنی و فروش مواد مخدر در غالب‌های مختلف فراهم می‌کند. به گفته شهردار محله فقط دو پلاک ۱۵۰۰ متری از این زمین متعلق به شهرداری است و مابقی مالک شخصی دارند. تکلیف زمین‌های شخصی قولنامه‌ای هم باید از سوی سازمان ثبت‌اسناد و شهرداری پیگیری شود. به اضافه اینکه زمین‌های رها شده محل تخلیه نخاله‌های ساختمانی نیز شده و درختان خشک‌شده کنار خیابان هرچند با آبیاری اهالی محل شرایط بهتری از خانه باغ سالمندان خیابان قباد دارند، اما کمک اهالی کفاف آن‌ها را نمی‌دهد.


زمین‌های سوخته و رها شده فوتبال در اثر اختلاف مدیر محله سابق و شورایاری‌ها می‌گوید که شمیران نو شرایط مطلوبی از جهت سرانه ورزشی نیز ندارد و اساسا به جای حضور جوانان محله، معتادان فضای مناسبی برای حضور پیدا کرده و نبود نظارت از سوی شهرداری، اوضاع را هر روز وخیم‌تر کرده است.


اما یکی دیگر از مشکلات شمیران‌نو ترافیک خیابان وارباز است. خیابانی که ورودی محله و حد فاصل خیابان هنگام تا میدان پاکدامن است و در دو طرفش صد‌ها مغازه و پاساژ و مرکز تجاری قرار دارد. به نظر می‌رسد متهم اصلی ترافیک این محله، وجود این راسته تجاری است، چون همین که مغازه‌ها باز می‌شود تا پاسی از شب بار ترافیک محله سنگین می‌شود.


به گفته اهالی «در این خیابان صد‌ها مغازه وجود دارد و مغازه‌دار‌ها از صبح تا شب ماشینشان را در حاشیه خیابان پارک می‌کنند. مشتری‌ها هم که می‌آیند، چون جای پارک پیدا نمی‌شود دوبله پارک می‌کنند و همین موضوع موجب تشدید ترافیک محله می‌شود.»


شورایار محله می‌گوید: «قرار بود شهرداری در وسط خیابان رفیوژ نصب کند تا خودرو‌ها نتوانند دوبله پارک کنند؛ اما معلوم نیست چرا این طرح اجرا نشده است.» به گفته دیگری؛ «مخالفت تعدادی از کسبه، دلیل مخالفت بوده است.»


سد معبر وانت‌بار‌های میوه‌فروش در اطراف میدان پاکدامن تا انتهای خیابان غفاری از دیگر موضوعاتی است که به ترافیک و راه بندان این محله دامن زده است. یکی از کسه می‌گوید؛ «متأسفانه معضل وجود وانت‌بار‌های میوه‌فروش از سال‌ها پیش در محله وجود داشته و عاملی است برای تشدید ترافیک. چون آن‌ها در کنار خیابان به‌صورت دوبله می‌ایستند و موجب راه بندان می‌شوند. وانتی‌های میوه‌فروش اکثراً محلی نیستند و از نقاط مختلف شهر می‌آیند و متأسفانه در این سال‌ها هیچ نهاد و سازمانی نتوانسته آن‌ها را ساماندهی کند.» به گفته یکی از کسبه «برخی از وانتی‌ها مواد مخدر نیز می‌فروشند.» شهردار منطقه می‌گوید؛ موضوع را به پلیس اطلاع داده و سعی کرده سد معبر را رفع کند، اما ساکنان، چیز دیگری می‌گویند.


شورایاری‌ها محله همچنین از پارکینگی می‌گفتند که برای مدت‌ها از محل اجاره آن برای هزینه‌کرد‌های محله استفاده می‌کردند، اما شهرداری منطقه پارکینگ رو از شورایاران گرفته و به اجاره داده است.


به گفته عضو شورای شهر که در میان اهالی و معتمدان محله حضور پیدا کرد، بخشی از مشکلات محله مربوط به مدیریت شهری می‌شود و مابقی باید در تعامل با سایر نهاد‌ها و حوزه‌ها حل و فصل شود. مشکل نظافت خیابان‌ها و جمع‌آوری زباله، تامین روشنایی در محیط‌های مربوط به شهرداری، کنترل زباله‌گردی، حفاظت از زمین‌های فوتبال، آبیاری فضای سبز، جلوگیری از بروز تخلفات ساختمانی، حل بخشی از مشکلات ترافیکی و سد معبر از جمله اقداماتی که شهرداری باید به جد در دستور کار قرار داده و اوضاع را ساماند دهد، اما سند دار کردن املاک، نوسازی بافت‌های فرسوده، رفع بن‌بست بودن محله با تغییر کاربری پادگان نیروی دریایی «کوهک» از جمله مشکلاتی است که باید در تعامل با سازمان ثبت اسناد، وزارت راه و شهرسازی، ارتش و بنیاد مستضعفان به سرانجام برسد، اما به عنوان نماینده مردم از طریق مذاکرات، نامه‌نگاری و جلسات مختلف با این نهاد‌ها پیگیری ویژه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شمیران نو شورای شهر ایران ترافیک سند بودن املاک شمیران نو رها شده خانه ها بار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۸۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گازکشی نشدن برخی از محله‌های روستای بهارستان و دردسرساز شدن آن برای اهالی

روستای بهارستان از توابع شهرستان مشهد است. این روستا از نعمت گاز برخوردار است اما کوچه ای که در نزدیکی گاوداری است از نعمت گاز بی بهره است و ساکنان این کوچه با مشکل مواجه هستند بارها این موضوع را پیگیری کرده اند اما تاکنون نتیجه ای در برنداشته است.

شهروندخبرنگار ما با ارسال پیامی خواستار رسیدگی به این مشکل شد.

متن پیام شهروندخبرنگار

روستای بهارستان که نام قدیم آن کورده است از نعمت گاز برخوردار است، اما تنها کوچه ما هست که به مدت ۱۰ سال گاز ندارد و ما از نفت استفاده می‌کنیم بار‌ها پیگیری کرده ایم، اما نتیجه‌ای نداشته است.
به چند دلیل ما از نعمت گاز برخودار نیستیم اول اینکه ده سال پیش گفتند کوچه تو بافت نیست و هر ده سال یک بار نقشه عوض می‌شود الان داریم میرم تو دوازده سال و مشکل نقشه با گذشت ۱۲ سال حل می‌شود، اما الان گفتند به دلیل گاو داری امکانش وجود ندارد این گاوداری الان نزدیک چهل سال است که تاسیس شده است سوم اینکه می‌گویند شما‌ها در زمین‌های کشاورزی خانه ساختید اگر زمین‌های کشاورزی است چرا همچنان زمین می‌فروشند و مردم در حال ساختن خانه هستند. خواهش میکنم پیگیری کنید.

منبع: جهانگرد - خراسان رضوی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان
  • پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند
  • پرداخت تسهیلات ساخت، مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند
  • ۲۵ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند
  • بهره برداری از ۲۵ هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی
  • گازکشی نشدن برخی از محله‌های روستای بهارستان و دردسرساز شدن آن برای اهالی
  • ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد
  • اجرای ۱۲ طرح زیربنایی و بازآفرینی شهری در استان اردبیل
  • آغاز نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد در کشور
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد