Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نمی‌توانیم شاهد افزایش مصرف انرژی باشیم، ولی رشد اقتصادی ۴ درصد باشد، چون در دنیا بین رشد اقتصادی و مصرف انرژی تناسب وجود دارد.

 سید مسعود میرکاظمی در مراسم تودیع و معارفه رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی افزود: علیرغم این که رشد اقتصادی ما پایین است، اما مصرف انرژی در ده سال گذشته بسیار بالا رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: این عقب ماندگی رشد اقتصادی به خاطر لجام گسیختگی مصرف انرژی است، ما نمی‌توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم، باید عرضه را بیشتر کرد و مصرف انرژی را نیز مدیریت کنیم.


رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: امروز باید منابع را اهرم کنیم و کمک‌ها بصورت مستقیم نباشد، در شرکت‌های بزرگ مانند فولاد، پتروشیمی‌ها و بخش‌های معادن که درآمد‌های خوبی دارند می‌توان با آن‌ها مذاکره کرد و صنعت متعهد شود نه نیروگاه‌ها، که بازگشت پول اتفاق بیفتد.

میرکاظمی گفت: اگر با همین فرمان جلو برویم بعد از مدتی ذخیره صندوق توسعه ملی خالی خواهد شد و این منطقی نیست و از طرف دیگر نیز اگر توجهی به وضعیت نیروگاه‌ها نداشته باشیم مشکل تولید برق نیروگاه‌ها برطرف نمی‌شود.

میرکاظمی درباره صنعت برق گفت: حدود ۱۱ هزار مگاوات کمبود برق داریم که صندوق توسعه ملی می‌تواند برای ساخت زیرساخت صنعت برق کمک کند، اما شیوه و شکل کمک باید تغییر یابد، چون اگر انرژی نباشد تولید در صنایع شکل نمی‌گیرد و به این موضوع در بودجه ۱۴۰۱ توجه شده است.

وی افزود: در پالایشگاه‌ها نیز همین مصداق وجود دارد که اگر این روند ادامه پیدا کند باید واردکننده فرآورده شویم بنابراین باید عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم تا جلوی خام فروشی گرفته شود و محصولات با ارزش افزوده بالا عرضه کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در خیلی از استان‌ها که کشاورزی محور توسعه آن استان است، صنایع تبدیلی آن خیلی ضعیف و میزان صادرات خیلی پایین است.

میرکاظمی افزود: سایر جهت گیری‌ها نیز در برنامه آمایش سرزمین مدنظر قرار گرفته که محور برنامه هفتم توسعه خواهد بود و در بودجه سال آینده نیز به دقت به آن توجه شده است.

وی گفت: براساس آمایش سرزمین، در جایی که آب وجود ندارد نباید پتروشیمی‌ها فعال باشند بنابراین هر سرمایه‌گذاری که انجام می‌شود باید حرکتی در اقتصاد کشور باشد و منجر به رشد اقتصادی در کشور شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در چهل سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام شده است، اما منجر به افزایش تولید در کشور نشده است.

میرکاظمی گفت: ظرفیت‌های موازی یعنی ظرفیت‌هایی که همدیگر را اشغال کرده‌اند و قدرت رقابت ندارند مانند صنایع کوچک که من خیلی به صندوق توسعه ملی توصیه نمی‌کنم، چون تجربه و آمار نشان می‌دهد واحد‌های کوچک علیرغم اینکه اشتغال ایجاد کرده‌اند، اما منجر به افزایش تولید ملی نشده‌اند.

وی افزود: صندوق توسعه ملی باید با بانک‌های عامل رابطه منطقی و قابل اعتماد برقرار کند و اقساط باید وصول شود و جهت گیری‌ها باید به سمت کمک به منافع ملی باشد.
 

/خبرگزاری صدا و سیما

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس سازمان برنامه و بودجه صندوق توسعه ملی رشد اقتصادی مصرف انرژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۹۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ تکلیف جذب کادر درمان مشخص شد

به گزارش تابناک، نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه‌شنبه 28 فروردین ماه 1403 با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد  و داوود منظور با اشاره به لزوم کاهش تکیه بر درآمدهای ناپایدار که در نوسان و عامل کسری بودجه نیز هستند بیان کرد: دولت افزایش درآمد پایدار را در بودجه ۱۴۰۳ در نظر گرفته است و این درآمدها از ۴۵ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۵۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده و برنامه برای رسیدن به ۶۰ درصد در سال ۱۴۰۳ است.

 

وی ادامه داد: امیدواریم هرچه سریعتر قانون برنامه هفتم توسعه را دریافت کنیم چراکه ظرفیت ها و رویکردهای جدیدی در این برنامه درنظر گرفته شده است. در اولین جلسه مجلس در سال جدید بخش دوم بودجه تحویل داده شده است و مجلس هم فورا بررسی را آغاز کرد.


منظور گفت: یکی از مطالبات مهم مردم اعطای اعتبارات بیشتر به بخش فرهنگ، گردشگری، ورزش و جوانان است و در بودجه امسال شاهد افزایش ۴۵ درصدی بودجه این بخش بوده ایم و بخش ورزش افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه داشته است. همچنین در بخش سلامت شاهد افزایش ۳۰ درصدی بودجه بوده ایم و امسال ۲۵ هزار کادر درمان و ۱۸۰۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی جذب خواهد شد.

دیگر خبرها

  • منظور:‌ قانون برنامه هفتم توسعه به زودی به دولت ابلاغ می‌شود
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال ۲۷ هزار کادر درمان و ۷۰ هزار معلم جذب خواهند شد
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهد شد
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ تکلیف جذب کادر درمان مشخص شد
  • اهتمام جدی توانیر در استفاده از ظرفیت‌های قانونی جهت توسعه تولید پراکنده و انرژی‌های نو
  • تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی ماموریت اصلی سازمان برنامه و بودجه است
  • دولت بر ایجاد بازار گسترده ای برای نفت خام ایران به ویژه در شرق آسیا متمرکز شده است
  • شرکت سهام عام پروژه بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی در توسعه اقتصادی کشور
  • باهنر: مجلس یازدهم از رهبر انقلاب ۵ اخطار علنی گرفت
  • ۳ نرخی شدن بنزین واقعیت دارد ؟