Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا سید صادق موسوی صبح امروز در نشست رسانه‌ای سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران در سالن ۲ سازمان سینمایی، اظهار داشت: این جشنواره توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود و به زعم من در سال‌های گذشته شاهد ارتقای سطح کیفی جشنواره از هر حیث بوده ایم. البته که هنوز تا نقطه آرمانی فاصله داریم اما به دلایل متعدد این جشنواره می‌تواند بهترین و معتبرترین جشنواره سینمایی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: چون ژانر فیلم کوتاه به دور از مناسبات اقتصادی حاکم بر سینمای حرفه‌ای و ژانر خلاق و نوآورانه‌ای که دارد و به دلیل حضور فیلمسازان جوان و نوآور قابلیت ارتقا دارد.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، گفت: در بخش بین‌الملل نیز توانستیم امسال تنها جشنواره «اسکار کوالیفاید» در ایران شویم. ضمن این که میان کشورهای مسلمان فقط ما، مصر و ترکیه جشنواره ای مورد تایید آکادمی اسکار داریم.

موسوی گفت: در ابتدا به دلیل سوءتفاهمات پیش آمده باید بگویم که بخش مسابقه ملی ما ارتباطی به اسکارکوالیفاید ندارد و جایزه بزرگ در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره به آکادمی اسکار معرفی می‌شود. این رویداد سینمایی به واسطه حضور فیلمسازان و حمایتی که سازمان سینمایی طی چهار دهه از این جشنواره به عمل آورده است توانست این امکان را کسب کند که جزو تاییدیه اسکار باشیم.

وی ادامه داد: اسکار می‌داند که ما جزوی از جمهوری اسلامی ایران هستیم و از بیش از ۶ هزار اثری که برای ما ارسال می‌شود تنها می‌توانیم با وجود قواعد اسلامی تنها یک درصد از آنها را برگزینیم. ضمن این که داوران بخش بین‌الملل فیلم اصلی را تماشا می‌کنند اما چیزی که در ایران اکران می‌شود، مطابق با قوانین و ضوابط‌ ایرانی است و آکادمی اسکار نیز از این ماجرا خبر دارد.

موسوی گفت: خوشحالم که این حق در دوره من و همکارانم استیفا شد. سال گذشته چهار هزار و ۵۰۰ اثر در بخش بین‌الملل ثبت نام کرده بودند و امسال بیش از دو هزار اثر نیز اضافه شدند. یکی از دلایل ما جوایز ارزی بود که در بخش جایزه بزرگ پنج‌هزار یورو اهدا می شود. موقعیت ما در منطقه و صنعت سینمایی که وجود داشت و قدمت این رویداد، مولفه‌هایی بود که نشان از اعتبار جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران دارد. 
وی افزود: امسال برای اولین بار ایمیل فیلمسازان خارجی را دریافت کردیم که سوال می کردند به چه علت فیلم ما در جشنواره نیست؟ چون در کل جهان، تعداد ۱۲۷ جشنواره اسکارکوالیفاید هست و ۶۷ تا از آن‌ها تنها در آمریکا برگزار می‌شوند و ایران عزیز ما سومین کشور مسلمانی است که از این امتیاز برخوردار است. ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، مصر و ترکیه و ایران تنها کشورهایی هستند که جشنواره‌هایشان اسکارکوالیفاید هستند.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، گفت: در ابتدا پرونده درخواست اسکارکوالیفاید ما ریجکت شد برای این که جزو جشنواره‌های رایگان بود. ما علت را به آکادمی توضیح دادیم که این ماجرا به دلیل تحریم‌ها است و این‌گونه ما تنها رویدادی شدیم که اسکارکوالیفاید هست و ظرف ده روز به ۴۵۰۰ فیلم ثبت‌نامی، ۲۱۰۰ فیلم خارجی از اقصی نقاط جهان اضافه شد و چنین رخدادی مهم‌ترین دستاورد جشنواره بود و باعث ایجاد حساسیت‌های بیشتری نسبت به جشنواره نیز شد.

موسوی گفت: داوران امسال جشنواره، به دلیل «اسکارکوالیفاید» شدن این رویداد تراز بالاتری داشتند. نزدیک به ده درصد آثاری نیز که در بخش بین‌الملل حضور دارند، آثار ایرانی را تشکیل می‌دهند. بیشترین فیلم از هند ۶۲۱ فرانسه،با ۵۹۰ فیلم اسپانیا، با ۵۸۶ فیلم برزیل،  با ۲۷۲ فیلم ایتالیا، با ۲۷۴ روسیه و در مراتب بعدی چین، ترکیه و... حضور داشتند در این جدول کمترین آن ۶۲ فیلم از پرتغال بوده است. ۱۲۸ کشور خارجی به  این رویداد اثر ارسال کرده‌اند و این افتخار بزرگی برای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران هست هرچند که به خاطر تحریم‌ها مبلغ جوایز ارزی کاهش یافته است.

دبیر این دوره از جشنواره گفت: در بخش ملی نیز باید بگویم که همه از رویدادهای این روزها آگاه هستیم. به لحاظ رشد کمی ما امسال بیشترین آثار را داشتیم.

موسوی افزود: ۱۷۷۵ فیلم در بخش‌های مختلف به جشنواره اثر ارسال کردند که از این میان ۱۲۵ اثر در کل انتخاب شدو این  یعنی ۷ درصد آثار راه پیدا کردند و ۹۳ اثر بیرون ماندند. در بخش داستانی هم تنها ۴ درصد آثار توانستند در جشنواره شرکت کنند.

موسوی درباره برخی اعتراضات اخیر صورت گرفته گفت: اعتراض‌ها جنس‌های مختلفی دارند اما مهم‌ترین منطق برای نبودن بسیاری از آثار صرفا محدودیت فرصت است.زیرا ۱۶۵۰ اثر به ناگزیر از جشنواره بیرون ماندند و از این میان اگر ده درصد آن‌ها معترض باشند یعنی ۱۶۵ نفر فقط معترض فعال داریم. من می‌فهمم که بچه‌ها با سختی‌های بسیار به ساخت آثارشان مبادرت می‌ورزند. سعی می کردم خودم را در جریان گلایه ها جای فیلمسازان قرار بدهم

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، افزود: جان کلام این است که همه نیاز به دیده شدن دارند به هر حال جوان هستند و خود را متعلق به حوزه فرهنگ و هنر می‌دانند. با مشقت فیلم تولید می‌کنند به امید دیده شدن. می‌دانم که هر سال دلخوری‌هایی پیش می‌آید اما ای کاش رویدادی بود که همه این فیلم‌ها می‌توانستند در بستری دیده شوند.

موسوی تاکید کرد: همه این فضای پر خشم به خاطر کمبود امکانات است. در این مدت توهین هایی‌ به من شد که تنها با این موضوع توانستم آرام شوم که خودم را جای آنها می‌گذاشتم. آنها فکر می‌کردند برخی حمله می‌کردند و شب پیام می‌دادند که ناراحت نشو. من یا هر کسی دیگری که مسئولیت می‌پذیریم باید خودمان را سیبل کنیم چون به هرحال برخی از آنها به حق است.

موسوی خاطر نشان کرد: قبل از هرچیز مانند سلیقه، باند و... باید بدانیم یک جمعیت چهل هزار نفری داشتیم که فیلم‌هایشان بیرون مانده و باید آنها را درک کرد. اگر حتی ۱۲۵ فیلم بی نقص را هم انتخاب می‌کردیم بقیه نمی‌توانستند این موضوع را بپذیرند. امیدوارم جشنواره‌های دیگر، پلتفرم‌ها و دیگر رویدادها بتوانند این فرصت را برای جوانان فیلم کوتاه فراهم کنند تا این فیلم‌ها دیده شود این انتظار بزرگی نیست.

وی ادامه داد: نکته دیگری که می‌خواهم بگویم درباره سیاست های جشنواره است اگر دوستان ما یک‌بار فراخوان را بخوانند بسیاری از مسایل حل می‌شود این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد و با بودجه بیت‌المال برگزار می‌شود و باید در چارچوب سیاست‌های آن نقد شود.

موسوی با تاکید بر اینکه ما جشنواره ای خنثی نیستیم.، گفت: بسیاری از جشنواره‌ها در جهان ممکن است محدودیت نداشته باشند اما در ابتدای فراخوان نوشته بودیم چه اولویت‌هایی داریم. مثلا فیلم‌های امیدبخش، با محوریت همبستگی اجتماعی و سرمایه های اجتماعی و... مورد قبول بود. اگر دو فیلم با دو موضوع متفاوت و با کیفیت برابر باشند حتما آن فیلمی را انتخاب می‌کنیم که درباره خانواده باشد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، تاکید کرد: حتی در جایزه ها هم گفته ایم بیشتر به فیلمی جایزه می‌دهیم که درباره همبستگی اجتماعی باشد برخی فیلم‌ها را کنار گذاشتیم چون کاملا مغایر با اولویت‌ها بود. دست کم در این پنج سال از همه آقایان و خانم‌ها شنیده‌ام که ۱۰تا  ۱۵ فیلم شاخص هستند، برخی در سطح دو و نسبت زیادی در رده سوم کیفیت قرار دارند. اگر بخواهیم بسته رفتار کنیم باید تنها ۱۵ فیلم انتخاب کنیم. چند سال پیش کمی فضا را باز کردیم اما بقیه گفتند چرا همه فیلم ها راه پیدا کرده است بنابراین کار سختی را همیشه پیش رو داریم.

دبیر جشنواره سی و هشتم توضیح داد: ما سه مولفه اصلی داریم. همه فیلم‌ها باید از شورای پروانه نمایش مجوز بگیرد. امسال پنج فیلم مجوز نگرفت و چهار فیلم اصلاحیه خورد. این فیلم‌ها به لحاظ کیفی هم باید حداقل‌هایی داشته باشند و دیگر اینکه باید در چارچوب اولویت‌ها باشند. ما چیزی را پنهان نکردیم این سه پارامتر برای ما مهم بود. آن چهار فیلمی را که شورا رد کرد، ما قبول کرده بودیم برخی فیلم‌ها خوب بودند اما جامعه ستیز بودند و  با سیاست‌های اعلامی ما مغایرت داشتند.

ادامه دارد...

برچسب‌ها سینمای ایران جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران سید صادق موسوی انجمن سینمای جوانان ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سینمای ایران جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران سید صادق موسوی سینمای ایران جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران سید صادق موسوی انجمن سینمای جوانان ایران بخش بین الملل آکادمی اسکار جشنواره ها فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۹۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت

صحرا اسداللهی بازیگر و کارگردان فیلم کوتاه «اسپاسم» توانست از هفتمین جشنواره بین‌المللی زنان بیروت، جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کند. مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی بیروت شب گذشته ۳۱ فروردین ماه مصادف با ۱۹ آوریل در بیروت لبنان برگزار شد.

صحرا اسداللهی پیش از این، جایزه بهترین بازیگر زن فستیوال فیلم‌های اسیایی لس آنجلس را در کارنامه دارد.

فیلم کوتاه «اسپاسم» به کارگردانی صحرا اسداللهی، تهیه کنندگی زاهد برزگر و نویسندگی نفیسه زارع و عاطفه صالحی است که در هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی زنان بیروت حضور داشت.

جشنواره بین‌المللی فیلم زنان بیروت (BWFF) یکی از مهمترین فستیوال مربوط به زنان در جهان است که در بیروت توسط انجمن فیلم بیروت با موضوع «زنان برای رهبری» برگزار می‌شود و نقش زنان را به عنوان رهبر در جوامع خود برجسته می‌کند. BWFF به مسایلی مانند برابری جنسیتی، هویت جنسی، خشونت خانگی در میان سایر موارد از طریق چشم انداز و سینما که دریچه‌ای به سوی جامعه و به ویژه زنان در این مورد است، می‌پردازد.

این فیلم کوتاه، پیشتر در چهل و دومین جشنواره ونکوور کانادا، بیست و پنجمین جشنواره زنان سئول کره جنوبی، بیست و هشتمین جشنواره رباط مراکش و پانزدهمین جشنواره موزیک و فیلم‌های مستقل جهان در آمریکا حضور داشته و نامزد بهترین بازیگر زن و فیلمبرداری در پانزدهمین جشنواره موزیک و فیلم‌های مستقل جهان در آمریکا شده است.

صحرا اسداللهی، تینو صالحی، نیما مظاهری و کاوه سوری بازیگران «اسپاسم» هستند.

فهرست عوامل فیلم کوتاه «اسپاسم» عبارت است از: کارگردان: صحرا اسدالهی

 تهیه کننده: زاهد برزگر، نویسندگان: نفیسه زارع و عاطفه صالحی، مشاور کارگردان: نفیسه زارع، دستیاران کارگردان: محمد اسماعیل‌زاده، فیلمبردار: سیدمحسن حسینی، دستیاران فیلمبردار: امین شاهسواری، سعید گودرزی و مبین حسینی، صدابردار: ایرج نوروزی، دستیاران صدا: سالار سلیمی و محمد کندری، طراح صحنه: ریحانه اسماعیلیان، دستیار صحنه: اصغر امامی، طراح لباس: نسیم زارعی، طراحی و ترکیب صدا: ندا محسنی، اصلاح رنگ: آرش کاظمی زاده، مدیر تولید: سیدمحمد رضوی، طراح پوستر: علی غیبی و مجید ریاحی، زیرنویس: بهار باقری و بونا الخاص، مشاور رسانه‌ای: آزاده فضلی، پخش بین‌الملل: الهه گودرزی (مینروا فیلم).

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • تقدیر رسمی از سازنده فیلم بدون حجاب
  • برگزاری جشنواره لاله‌ها در باغ ایرانی
  • «افسانه کوه ننوک» به کوزوو می‌رود
  • «افسانه کوه ننوک» در راه کوزوو است
  • فراخوان بیستمین جشنواره فیلم کوتاه «نهال» منتشر شد
  • حضور ۳ فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند
  • هت‌تریک فیلم‌های ایرانی در جشنواره بین‌المللی هند
  • صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
  • «از هرات تا تهران» آماده نمایش شد/۲ انتصاب در انجمن سینمای جوانان
  • وزن خود را با شرکت در رویداد مثبت ۱۰۰ کم کنید