Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در این ارتباط دادگاهی در بروکسل از روز پنجشنبه گذشته تشکیل شده که در آن به شکایت پنج زن که در جمهوری دموکراتیک کنگو در زمان استعمار بلژیک بر این کشور متولد و سپس از مادران سیاه پوستشان جدا شدند، رسیدگی می کند.

این زنان که۷۰ سال پیش و در سن دو یا سه سالگی به درخواست دولت وقت بلژیک و با همکاری مقامات کلیسای کاتولیک محلی از مادرانشان جدا شده بودند از دولت بلژیک به دلیل جنایت علیه بشریت شکایت و هر کدام غرامت ۵۰ هزار یورویی مطالبه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور زنان شاکی در دادگاهی در بروکسل

این زنان به نام‌های (Lea Tavares Mujinga ، Monique Bintu Bingi ، Noelle Verbeken ، Simone Ngalula  و  Marie-Jose Loshi ) از پدری بلژیکی و مادری کنگوئی متولد شده‌اند.

این ۵ نفر بخش بسیار کوچکی از ۱۵ هزار کودکی هستند که در آن زمان به اجبار از مادرانشان جدا شدند؛ طبق اسناد قانونی موجود، دولت وقت بلژیک خانواده‌های کودکان کنگوئی را تهدید می‌کرده که اگر فرزندانشان را رها نکنند، مجازات خواهند شد. با وجود این برخی اسناد و شواهد حکایت از آن دارد که دولت وقت بلژیک و کلیسا این گروه از کودکان را پس از استقلال جمهوری دموکراتیک کنگو رها کرده است به گونه‌ای که برخی از آنها توسط جنگجویان شبه نظامی مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

عکس دوران استعمار بلژیک در کنگو را نشان می دهد

به گزارش یورونیوز، «میشل هیرش» وکیل دادگستری بر این نظر است که مساله اصلی در رسیدگی به این شکایت‌ها پرداخت غرامت به کودکان دورگه که متحمل رنج شده‌اند، نیست بلکه به رسمیت شناخته شدن «جنایات» انجام شده توسط بلژیک است.

دویچه وله می‌نویسد: «سوفی کلمان - Sophie Calment» وکیل مشترک این پنج زن می‌گوید دولت بلژیک از پرداخت غرامت خودداری و حقایق را نقض می‌کند.

این دادگاه دو سال پس از عذرخواهی رسمی «شارل میشل» نخست وزیر پیشین بلژیک که به بی‌عدالتی و رنج استعمار در کنگو بلژیک سابق اعتراف کرد، برگزار می‌شود.

با این وجود، دولت بلژیک گفته حتی در صورت محکومیت تلاش خواهد کرد غرامت را از ۵۰ هزار به یک یورو کاهش دهد. نتیجه دادگاه تا ۶ هفته دیگر اعلام می‌شود.

لئوپولد دوم پادشاه بلژیک با شعار پایان دادن به بردگی و ساختن تمدن و فرهنگ انسانی پای به کنگو گذاشت. او پس از ۱۰  سال مذاکره و با انجام دسیسه‌ها و ترفندهای گوناگون، توانست در کنفرانس برلین در سال ۱۸۸۴ کشور کنگو را که ۸۰ برابر بلژیک بود به عنوان ملک شخصی در اختیار گیرد. در ۱۸ اکتبر ۱۹۰۸، پارلمان بلژیک به نفع الحاق کنگو به عنوان یک مستعمره بلژیک رای داد. به این ترتیب، در ۱۵ نوامبر ۱۹۰۸ کنگو مستعمره پادشاهی بلژیک شد.

در طول سال‌های ۱۸۸۵ تا ۱۹۰۸ بلژیک در دوران حکومت لئوپولد دوم پادشاه این کشور مرتکب جنایت‌های بسیاری در کنگو شد به گونه‌ای که این خشونت‌ها که اروپائیان از آن به عنوان دوران «وحشت کنگو» یاد می‌کنند به همراه بیماریهای اپیدمیک، قحطی و سقوط نرخ زاد و ولد به سبب این اختلالات، به کاهش شدید جمعیت کنگو به ۱۵ میلیون نفر منجر شد. خشونت‌ها به طور عمده به سبب اعمال قوانین سخت گیرانه کار برای صادرات کائوچوی طبیعی صورت می‌گرفت

چهره‌ای از خشونت‌های دوران استعمار بلژیک بر کنگو

تعدادی از بیماریهای مسری مانند ب آبله، آنفلوانزای خوکی جمعیت بومی را مورد تاخت و تاز قرار داد. فقط در سال ۱۹۰۱ تخمین زده شد که ۵۰۰  هزار کنگویی بر اثر بیماری خواب از بین رفتند.

تریپانوزومیاز آفریقایی یا بیماری خواب نوعی بیماری انگلی در انسان و دیگر حیوانات است که از انگل نوع تریپانوزوما بروسی به وجود می‌آید. دو نوع انگل به نام‌های تریپانوزوما بروسی گامبینس (T.b.g) و تریپانوزوما بروسی رودزینس (T.b.r.) انسان را مبتلا می‌سازند. ۹۸ درصد از موارد بیماری‌های گزارش‌شده از نوعِ T.b.g هستند. هر دوی این بیماری‌ها با نیش آلودهٔ مگس تسه‌تسه انتقال می‌یابند و بیشتر در مناطق روستایی معمول هستند.

جنایت‌های بلژیکی‌ها در دوران استعمار بر کنگو به این جا ختم نمی‌شد؛ بر اساس اسناد تاریخی، مقام های بلژیکی در بین سال‌های ۱۹۰۸ تا ۱۹۶۰ با جدا کردن کودکان جمهوری دموکراتیک کنگو از والدینشان، آن‌ها را به موسسه‌ها و خانه‌های مذهبی می‌فرستادند.

بیش از ۶۰ سال از آن دوران می‌گذرد و با وجود این که دولت بلژیک در سال ۲۰۱۹ به دلیل نقش این کشور در جدا کردن هزاران نوزاد از مادران آفریقایی شان عذرخواهی کرد و  فیلیپ اول پادشاه بلژیک هم سال ماقبل آن و برای اولین بار در تاریخ این کشور، از خشونت های اعمال شده در دورانی که جمهوری دموکراتیک کنگو مستعمره این کشور بود، ابراز تاسف کرده بود با این وجود بلژیک همچنان از پاسخ‌دهی به این جنایت‌ها طفره می‌رود.

برچسب‌ها کنگو استعمار بلژیک جمهوری دموکراتیک کنگو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کنگو استعمار بلژیک کنگو استعمار بلژیک جمهوری دموکراتیک کنگو جمهوری دموکراتیک کنگو استعمار بلژیک دولت بلژیک خشونت ها جنایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۹۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکایت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری علیه زمین‌خواری در هیر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، محمود قلی‌زاده گفت: به دنبال گشت‌زنی و کنترل مسئول منابع طبیعی شهر هیر و به دنبال مشاهده اقدامات عمرانی در حوزه منابع طبیعی و استعلام مختصات محل اجرا، مشخص شد فردی که مدیریت یکی از شرکت‌های خصوصی در استان را دارد با سوء‌استفاده از موقعیت خود و آشنایی به محل نسبت به فروش سه قطعه زمین از منابع ملی اقدام کرده است.
وی افزود: زمین‌ها به متراژ‌های ۱۸۵، ۲۰۰ و ۱۲۰ متر بوده و مستندات نشان می‌دهد افرادی که این زمین‌ها را خریده‌اند، از کلاهبرداری بودن این موضوع بی‌اطلاع بوده‌اند و بنابراین پرونده‌ای در این ارتباط تشکیل و در اسرع وقت به دادسرای عمومی و انقلاب ارجاع شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل به افرادی که زمین‌های مشکوک و بدون استعلام از منابع طبیعی خریداری کرده‌اند، توصیه کرد جهت اطمینان خاطر از غیرملی بودن اراضی خریداری شده، نسبت به استعلام از این اداره کل اقدام کنند.
قلی‌زاده از دوستداران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب در اراضی ملی، مراتب را با شماره تلفن‌های رایگان ۱۵۰۴ و ۱۳۹ به صورت شبانه‌روزی اطلاع دهند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

دیگر خبرها

  • شکایت ژاوی از روزنامه‌نگار معروف
  • استعمار غربی‌ها در استخدام پرستار از کشور‌های فقیر
  • کودتا و ناامنی در آفریقا؛ نقش استعمار فرانسه در قاره سیاه
  • لبنان: ۲۲ شکایت‌نامه علیه اسرائیل به سازمان ملل ارائه کردیم
  • درگیری کشاورزان معترض با پلیس بلژیک/ بروکسل غرق در کود و کاه!
  • شکایت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری علیه زمین‌خواری در هیر
  • شهادت ۱۵ فلسطینی در تازه‌ترین جنایت صهیونیست‌ها
  • شهادت ۱۵ فلسطینی در تازه‌ترین جنایت صهیونیست‌ها/ تلفات سنگین اشغالگران
  • شیخ نبیل قاووق: آمریکا شریک جنایت‌ها در غزه است
  • شکست پروژه تندروها علیه روحانی در سال ۱۴۰۲ /سالی سخت تر از دوران ریاست جمهوری!