Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ایرنا از گمرک، «سید روح اله لطیفی» اظهار داشت: در نیمه نخست امسال پنج میلیون و ۵۴۹ هزار و ۳۱۱ تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۴۸۳ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۷۸۴ دلار بین ایران و اتحادیه اقتصادی گمرکی اوراسیا تبادل شد که سهم صادرات یک میلیون و ۱۶۷ هزار و ۸۵۸ تن به ارزش ۵۱۴ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۳۲۴ دلار و سهم واردات نیز چهار میلیون و ۳۸۱ هزار و ۴۵۳ تن به ارزش یک میلیارد و ۹۶۸ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۴۶۰ دلار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: صادرات ایران در این مدت به پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از نظر وزنی حدود پنج درصد و از لحاظ ارزش ۳۶ درصد افزایش داشته است.

لطیفی در خصوص میزان صادرات به اعضای اوراسیا تصریح کرد: روسیه با ۵۰۳ هزار و ۷۷۳ تن به ارزش ۲۷۰ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۸۸۵ دلار با رشد ۶ درصدی در وزن و ۳۲ درصدی در ارزش نسبت به سال گذشته در رتبه نخست خرید کالای ایرانی قرار گرفته است سپس ارمنستان با خرید ۴۱۲ هزار و ۶۲۳ تن به ارزش ۱۲۳ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۲۰۲ دلار و کاهش ۲۰ درصدی در وزن و رشد ۲۹ درصدی در ارزش، قزاقستان با ۲۲۷ هزار و ۲۶۵ تن به ارزش ۷۸ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۴۹۶ دلار و رشد ۹۵ درصدی در وزن و ۲۸ درصدی در ارزش در رتبه های بعدی ایستاده اند.

وی افزود: قرقیزستان نیز چهارمین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی به این اتحادیه با ۱۹ هزار و ۹۲۱ تن به ارزش ۳۲ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۷۳۷ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه ۳۴۱ درصد در وزن و ۲۵۹ درصد در ارزش افزایش داشته است و نهایتا بلاروس با چهار هزار و ۲۷۶ تن به ارزش ۹ میلیون و ۵۰۵ هزار و چهار دلار آخرین مقصد کالاهای ایرانی با رشد ۷۳ درصدی در وزن و ۲۲ درصدی در ارزش بوده است.

سخنگوی گمرک در خصوص واردات از اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: در این بخش از مبادلات با این اتحادیه در نیمه نخست امسال، شاهد رشد ۱۴.۵ درصدی در وزن و ۴۱ درصدی در ارزش هستیم که روسیه با سه میلیون و ۵۷۵ هزار و ۲۶۴ تن به ارزش یک میلیارد و ۷۱۶ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۸۲ دلار که با ۸۱.۵ درصد وزن و ۸۷ درصد ارزش از کل واردات اتحادیه اوراسیا را به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه نیز سه درصد در وزن و ۳۴ درصد در ارزش افزایش را تجربه کرده است.

وی افزود: بعد از روسیه، قزاقستان با ۸۰۲ هزار و ۲۳ تن به ارزش ۲۳۴ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۹۸۸ دلار قرار دارد که رشد ۱۳۵ درصدی در وزن و ۱۳۷ درصدی در ارزش را در فروش کالا به ایران نسبت به مدت مشابه داشته است.

لطیفی تاکید کرد: بلاروس با سه هزار و ۷۰ تن کالا به ارزش ۱۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۸۸۰ دلار و کاهش ۴۲ درصدی در وزن و کاهش ۲۸ درصدی در ارزش در رتبه سوم و ارمنستان با ۸۶۴ تن کالا به ارزش چهار میلیون و ۶۲۷ هزار و ۹۶۹ دلار و کاهش ۷۴ درصدی در وزن و افزایش ۲۶ درصدی در ارزش، چهارمین شریک ایران در تامین کالاها و قرقیزستان با ۲۳۲ تن کالا به ارزش ۳۷۲ هزار و ۴۴۱ دلار پنجمین فروشنده کالا به ایران با کاهش ۷۸ درصدی وزن و ۶۷ درصدی ارزش نسبت به مدت مشابه بوده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین اعلام گمرک، تجارت خارجی ایران در نیمه نخست سال جاری به ۷۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۵ میلیارد دلار رسید که سهم صادرات ۶۰ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود.

برچسب‌ها روسیه توسعه صادرات قزاقستان واردات قرقیزستان اتحادیه اقتصادی اورآسیا تجارت بلاروس صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه توسعه صادرات قزاقستان روسیه توسعه صادرات قزاقستان واردات قرقیزستان اتحادیه اقتصادی اورآسیا تجارت بلاروس صادرات غیر نفتی نسبت به مدت مشابه اتحادیه اقتصادی تن کالا به ارزش درصدی در وزن درصدی در ارزش نیمه نخست تن به ارزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۰۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به حدود ۵ میلیون دلار رسید

 معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در سال ۱۴۰۲ میزان صادرات صورت گرفته از طریق گمرکات کردستان یک هزار و ۱۰۲ تن معادل با ۵۱۸ میلیون دلار بود و میزان صادرات صورت گرفته از طریق سایر گمرکات نیز ۴۹۱ هزار تن معادل ۳۱۳ میلیون دلار بوده است.

طه سمیعی به میزان واردات ثبت سفارش شده از طریق گمرکات کردستان اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۲ میزان واردات ۳۳ هزار و ۶۰۰ تن معادل با ۳۶۳ میلیون دلار بوده است.

وی اظهار کرد: همچنین حجم ترانزیت صورت گرفته در سال گذشته از طریق گمرکات کردستان ۲ هزار و ۵۹۶ تن بوده که ۳ هزار و ۷۸۴ میلیون دلار ارزش داشته است.

سمیعی جمع کل مبادلات تجارت خارجی در سال ۱۴۰۲ را ۴ هزار و ۲۲۳ تن عنوان کرد و ادامه داد: ارزش دلاری این میزان مبادله ۴ هزار و ۹۷۸ میلیون دلار بوده است.

وی هدف صادراتی تعیین شده برای سال گذشته را ۴۸۸ میلیون دلار عنوان کرد و یادآور شد: عملکرد ۱۲ ماهه این حوزه در سال گذشته نشان از تحقق ۱۰۶ درصدی مبادلات تجارت خارجی دارد.

معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: مهمترین اقلام صادراتی از طریق گمرکات کردستان تخم خوراکی ماکیان، گوجه فرنگی زراعی، محصولات اهنی اسفنجی، تراکتور کشاورزی و سیب تازه بوده است.

سمیعی گفت: طلای خام، آلیاژ آلومینیوم کار نشده، دستگاه تهویه مطبوع ۲ تکه، قراضه و ضایعات انباره‌های سرب و قراضه و ضایعات آلومینیوم نیز از مهمترین اقلام وارداتی بوده است.

وی با بیان اینکه عراق، افغانستان، سوریه، ترکیه و هند کشور‌های عمده هدف صادراتی ایران بوده اند، اظهار کرد: عراق، چین، امارات متحده عربی، ترکیه و آلمان نیز کشور‌های عمده مبدا وارداتی کشور بوده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • تجارت ۵ میلیارد دلاری گمرکات کردستان در سال گذشته
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • تخلیه ۲.۲ میلیون تنی ۶ قلم کالا طی فروردین‌ماه در بنادر
  • تخلیه ۲.۲ میلیون تنی ۶ قلم کالا در بنادر/ رشد ۱۰۰ درصدی تخلیه شکر
  • افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه
  • ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به حدود ۵ میلیون دلار رسید
  • ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به ۵ میلیون دلار رسید
  • تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون دلار گذشت
  • تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار گذشت
  • هدف گذاری برای تجارت ۱۰میلیارد دلاری ایران و پاکستان