Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مقام وزارت امور خارجه روسیه اعمال فشار آمریکا بر جمهوری‌های آسیای مرکزی به منظور ایجاد تأسیسات نظامی به بهانه مبارزه با تروریسم را خطرناک نامیده و گفت: روسیه، چین، ایران و خود کشورهای منطقه با این اقدام مخالفند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "الکساندر استرنیک" مدیر اداره سوم کشورهای جامعه مشترک المنافع در وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که به عقیده مقامات مسکو، اعمال فشاری که دولت ایالات متحده بر جمهوری‌های منطقه آسیای مرکزی با هدف استقرار نظامیان یا تأسیسات نظامی آمریکایی در این کشورها وارد می‌کند، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام روس در نشستی در زمینه افغانستان و تأثیر تغییرات رخ داده در آن در سیستم روابط منطقه‌ای، در دانشگاه روابط بین الملل مسکو (که زیر نظر وزارت امور خارجه روسیه فعالیت می‌کند)، گفت: «ما معتقدیم که  اعمال فشارهای آمریکا و متحدانش بر شرکای مسکو در منطقه آسیای مرکزی با هدف متقاعد کردن آنها برای ایجاد تأسیسات نظامی مختلف به بهانه اقدامات ضدتروریستی، بسیار خطرناک است. چنین اعمال فشارهایی برای روسیه، چین، ایران و خود کشورهای منطقه آسیای مرکزی موکداً غیرقابل قبول است، برای اینکه ما به خوبی درک می‌کنیم که هدف از تلاش برای ایجاد چنین پایگاه‌هایی در منطقه چیست.»

این دیپلمات روس همچنین تأکید کرد که برگزاری مانورهای مشترک نظامی روسیه، ازبکستان و تاجیکستان، تا هر زمان که لازم باشد و اوضاع در افغانستان به گونه‌ای باشد که خطرات بالقوه از آن محتمل است، همچنان ادامه پیدا خواهند کرد. به گفته وی، مانورهای انجام شده قبلی در مناطق مرزی افغانستان، تاکنون از لحاظ تأثیرگذاری بر نیروهای تندرو و تروریستی فعال در مناطق شمالی این کشور موفقیت آمیز بوده و آنها را از هر نوع خیال واهی درباره نفوذ به کشورهای آسیای مرکزی باز داشته است.

استرنیک یادآور شد که در شرایط کنونی برای روسیه و کشورهای همسایه افغانستان در وهله نخست بسیار اهمیت دارد تا این کشور دچار هرج و مرج و بی قانونی نشده و دچار فروپاشی اقتصادی و بحران انسانی نگردد.

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرده که شرکای این کشور در منطقه آسیای مرکزی به مسکو اطمینان داده‌اند که تمایلی برای استقرار نیروهای نظامی آمریکایی در خاک کشورهایشان ندارند و تلاش‌های واشنگتن در این رابطه برای روسیه و متحدین راهبردی آن در سازمان پیمان امنیت جمعی کاملاً غیرقابل قبول است.

پیش از این، روزنامه "پولیتیکو" به نقل از منابع خبری خود نوشت که مقامات پنتگون قصد دارند طی ماه‌های آتی به ازبکستان سفر کرده و امکان استقرار نیروهای ضدتروریستی آمریکایی در خاک این کشور، به منظور انجام حملات بالقوه سریع به مواضع نیروهای تروریستی فعال در افغانستان را مورد بررسی قرار دهند.

یک مقام وزارت دفاع ازبکستان در واکنش به این خبر گفت که تاکنون هیچ پیشنهادی درباره استقرار نیروهای ضدتروریستی آمریکایی در خاک ازبکستان دریافت نشده و بطور کلی مقامات تاشکند قصد چنین اقدامی را ندارند.    

ابراز نگرانی پوتین و رهبران کشورهای آسیای مرکزی از اوضاع افغانستانتأمین امنیت آسیای مرکزی؛ موضوع مذاکرات پوتین و توکایفمانور نظامی مشترک روسیه-تاجیکستان-ازبکستان در خطوط مرزی افغانستان

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان آسیای میانه اخبار روسیه اخبار افغانستان آسیای میانه اخبار روسیه منطقه آسیای مرکزی امور خارجه روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۰۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجوه فراملی و فرانظامی عملیات‌ «وعده‌صادق»

به گزارش همشهری آنلاین، محمد لسانی؛ کارشناس فرهنگ و ارتباطات در روزنامه همشهری نوشت؛ واگرایی کشورهای عربی از رژیم صهیونیستی به‌خاطر موج نفرت امت اسلامی تا سال‌ها ادامه داشت اما ۲عامل باعث کمرنگ‌شدن و رنگ‌باختن این مرزبندی شد؛ اول اجبار و فشار ایالات‌متحده به حکام مرتجع منطقه‌ای و دوم، سرکوب داخلی که حکومت‌های منطقه بر امت اسلامی روا داشتند و از شکل‌گیری تفکر ضدصهیونیستی جلوگیری‌کردند و با ترویج فرهنگ غربگرایانه و سیاست‌های لیبرالی رسما به همگرایی با بلوک غرب می‌اندیشیدند.

در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، ایده «صلح ابراهیم» با کنارزدن نقاب‌ها و همسویی کشورهای عربی با صهیونیست‌ها عملا در مسیر عادی‌سازی‌ روابط تجاری و سیاسی رژیم با کشورهای اسلامی قدم برداشت. این مسئله اگر ادامه می‌یافت منجر به تشکیل بلوک منطقه‌ای با محوریت این رژیم و دست برتر آن در معادلات منطقه‌ای و جهانی می‌شد.

لازمه تشکیل خاورمیانه جدید با طراحی آمریکایی‌ها، فراموشی آرمان آزادی فلسطین و به قهقرا رفتن اسلام ناب‌ محمدی بود.

۲عملیات بزرگ «طوفان‌الاقصی» و «وعده صادق» معادلات را به‌طور کلی عوض کرد. عملیات اول، به نقش گروه‌های جهادی و عملیات دوم، به نقش حکومت‌های مستقل در آزادسازی بیت‌المقدس، قبله اول مسلمانان جهان اشاره کرد که در صورت تشکل، انسجام و استقلال دولت‌های اسلامی و ضربه مقتدرانه، می‌توان قدس شریف را به دامن جغرافیای اسلام برگرداند و دست تعدی و تجاوز را از سر مسلمین در فلسطین دور کرد.

عملیات کوبنده «وعده صادق» یک شوک به امت اسلامی وارد کرد و کاملا محتمل است که موج جریانات اسلامگرا و ضداستکباری‌ای از بدنه جوانان پرشور منطقه شکل بگیرد که اولا علیه حکام دست‌نشانده قیام کنند و ثانیا پی‌ریزی و پایه‌گذاری جنبش‌های جدیدی از مقاومت مانند زینبیون، فاطمیون، حشدالشعبی، انصارالله و حزب‌الله در کشورهای جدید منطقه را شاهد باشیم.

این تحلیل، ناظر به جنبه‌های فرانظامی(فرهنگی-اجتماعی) و فراملی متاثر از عملیات «طوفان‌الاقصی» و در ادامه «وعده صادق» است. طبق پیمایش‌های صورت‌گرفته در کشورهای منطقه، یکی از دستاوردهای عملیات هفتم‌اکتبر یا همان «طوفان‌الاقصی»، تبدیل آمریکا به منفورترین حکومت در میان امت اسلامی است. از سوی دیگر وتوهای متعدد قطعنامه‌های سازمان ملل و ارسال تسلیحات نظامی به اسرائیل از سوی ایالات متحده رسما فضای افکار عمومی کشورهای اسلامی را کاملا ضدآمریکایی کرده است.

عملیات «وعده صادق» را نباید صرفا در بعد نظامی تحلیل کرد بلکه این عملیات باید به‌عنوان یک پارادایم شیفت و تغییر ریل کلان به سمت خاورمیانه جدید، ضدآمریکایی و ضداستکباری در نظر گرفته شود. حمله ایران به رژیم صهیونیستی و شکست هیمنه این رژیم، انگیزه‌ها و امیدها را برای نابودی آن دوچندان کرد. این عملیات را نباید براساس مرزبندی‌های جغرافیایی مرسوم و مدل سنتی تحلیل کرد بلکه توجه به وجوه فراملی و گفتمانی در محاسبه دستاوردهای آن حائزاهمیت است.

در این روزها شاهدیم جریانات ضدصهیونیستی در کشورهای منطقه که بیش از ۱۹۰روز با بی‌توجهی و سرکوب حاکمان خود مواجه شده و به دلسردی و ناامیدی رسیده بودند، تحت‌تاثیر عملیات «وعده صادق» امیدوارانه تلاش می‌کنند تا صدای واحدی در کمک به فلسطین و ضربه به منافع رژیم صهیونیستی از طریق قطع روابط کشورهایشان با اسرائیل داشته باشند.

افکار عمومی کشورهایی مثل ترکیه، عربستان، مصر، اردن و... مطالبه‌گرانه و فعال برای اقدام عملی و تغییر سیاست‌های هم‌سو با بلوک غرب به میدان آمده‌اند.

ارسال مستشاران نظامی، هواپیماها و سامانه‌های راداری برای دفاع از رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه در برابر حمله ایران نشان داد که جمهوری اسلامی فراتر از مرزهای خود به‌عنوان یک قهرمان اسلامی در حال ایفای نقش تاریخی و تمدنی است. همچنین تبدیل آمریکا به شیطان بزرگ و تصویرسازی از رژیم صهیونیستی به‌عنوان دست‌نشانده آمریکا در منطقه، یکی از باارزش‌ترین دستاوردهای عملیات «وعده صادق» بوده است. همین مسئله در محتوای رسانه‌های اجتماعی نیز نمود پیدا کرده است. فیلم‌های متعدد از شادی مردم کشورهای اسلامی، توییت‌ها و هشتگ‌هایی که از اقدام راهبردی ایران تشکر می‌کنند، نشان می‌دهد که عملیات «وعده صادق»، فریاد فروخفته و آرزوی هر مسلمان در مسیر برگشت قدس شریف به دامن اسلام و آزادی مردم فلسطین از ظلم و تجاوزات رژیم غاصب صهیونیستی است. ‌

کد خبر 845101 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ایران و اسرائیل صهیونیسم دفاع - موشک رژيم صهيونيستى

دیگر خبرها

  • طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن
  • آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت
  • خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد
  • تعیین سرنوشت دارایی های مسدود شده روسیه در نشست گروه ۷
  • رزمایش مشترک روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان
  • کشورهای منطقه به نیروهای نظامی ایران تکیه کنند
  • رئیس جمهور: کشورهای منطقه به نیروهای نظامی ایران تکیه کنند
  • وجوه فراملی و فرانظامی عملیات‌ «وعده‌صادق»
  • اسرائیل بدون چراغ‌ سبز آمریکا اقدامی نخواهد کرد
  • حسین علایی: ۱۲۰ جنگنده پیشرفته برای مقابله با ایران به پرواز درآمدند اما .../در زمان حمله سپاه، فرمانده سنتکام در اتاق عملیات اسرائیل حضور داشت