Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-23@11:47:26 GMT

نحوه کنترل پوسیدگی گیاه ختمی در باغ‌ ها

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۰۰۵۰۳

نحوه کنترل پوسیدگی گیاه ختمی در باغ‌ ها

پوسیدگی گیاه ختمی:

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ اگر چنین است، ما چند نکته را برای شما آماده می‌کنیم تا قبل از ناامیدی از رشد موفقیت‌آمیز این گل دوست‌داشتنی، آن‌ها را امتحان کنید. در این مقاله نحوه کنترل زنگ‌زدگی و پوسیدگی گیاه ختمی را بیاموزید.

زنگ‌زدگی گیاه ختمی چیست؟

زنگ‌زدگی گیاه ختمی عارضه‌ای است که توسط قارچ Puccinia heterospora ایجاد می‌شود، یک بیماری ناهنجار است که انواع گیاهان ختمی را آلوده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابتدا به‌صورت لکه‌های زرد در بالای برگ‌ها و در قسمت زیرین آن خزه‌های زنگ‌زده‌ای که وجود دارد، شروع می‌شود.

 باگذشت زمان لکه‌ها می‌توانند در کنار هم رشد کرده و بخش‌های بزرگی از برگ‌ها را از بین ببرند و باعث نابودی و ریزش آن‌ها شوند. در این مرحله، ساقه‌ها نیز ممکن است لکه‌هایی را ایجاد کنند.

اگرچه ممکن است از روی گیاه نرود، اما ممکن است بخواهید به دلیل تغییر شکل شدید آن، قارچ زنگ‌زده را از گیاه خود دور کنید. آیا زنگ‌زدگی گیاه ختمی به گیاهان دیگر سرایت می‌کند؟ بله، این امکان را دارد! این فقط به سایر اعضای خانواده گیاه ختمی سرایت می‌کند، بنابراین اکثر گیاهان باغات شما ایمن هستند.

نوعی علف‌های هرز گوزن خالی هستند که از اعضای خانواده هستند و می‌توانند به‌عنوان مخزن میزبان بیماری عمل کنند، بنابراین بهتر است علف‌های هرز را از کپه‌ها دورنگه دارید.

درمان زنگ‌زدگی برگ‌های گیاه ختمی

بیماری زنگ‌زدگی برگ‌های گیاه ختمی، در هر مکانی که دمای گرم و مرطوب داشته باشد، ایجاد می‌شود. این امر به‌ویژه در جنوب شرقی شایع‌تر است، جایی که این شرایط در طول بیشتر تابستان ادامه دارد.

در زیر برخی از درمان‌های زنگ‌زدگی برگ‌های گیاه ختمی را می‌توانید امتحان کنید. به‌خاطر داشته باشید که اگر از چندین استراتژی هم‌زمان استفاده کنید، موفقیت‌های بیشتری را در پی خواهید داشت.

•    هنگامی که برای اولین‌بار متوجه لکه‌های زنگ‌زدگی شدید بر روی برگ گیاه شدید، برگ‌ها را جدا کنید یا آن‌ها را بسوزانید یا آن‌ها را در یک کیسه پلاستیکی ببندید و دور بیندازید.

•    خاک اطراف گیاهان را عاری از زباله نگه دارید و علف‌های هرز باغ را عاری کنید.

•    یک‌لایه ضخیم از مالچ را در زیر گیاهان پخش کنید تا از دوباره ظاهرشدن هاگ‌های سال گذشته جلوگیری شود.

•    به‌جای برگ‌ها خاک را آبیاری کنید. در صورت امکان، از شلنگ آب‌پاش استفاده کنید تا خاک روی برگ‌ها نپاشید. اگر از اسپری آب استفاده می‌کنید، اسپری را به سمت زمین و آب در اوایل روز هدایت کنید تا برگ‌های خیس شده قبل از غروب آفتاب کاملاً خشک شوند.

•    اطمینان حاصل کنید که گیاهان گردش هوا به‌خوبی در میان آن‌ها جریان دارند. آن‌ها در مقابل دیوار بزرگ به نظر می‌رسند، اما هوا نمی‌تواند در اطراف آن‌ها به‌راحتی گردش پیدا کند و رطوبت جمع می‌شود.

•    در پایان فصل گیاهان ختمی را بریده و آن‌ها را بسوزانید یا دفن کنید. در صورت لزوم از قارچ‌کش نیز می‌توانید استفاده کنید. کلروتالونیل و گوگرد انتخاب‌های مناسب دیگری هستند. اگر باران می‌بارد، آن‌ها را هر هفت تا ده روز یا بیشتر استفاده کنید.

پربیننده ترین جزییات روند بازگشایی مدارس در آبان مراقب سم خطرناک این سیب زمینی ها باشید بزرگترین محموله واکسن روسی در راه ایران دلیل بالا رفتن آنزیم کبد رنگ‌بندی جدید ایران

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: گیاه ختمی استفاده کنید گیاه ختمی زنگ زدگی برگ ها لکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۰۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصول مراقبت از دندان‌های شیری در کودکان

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، درحالی‌که خیلی از والدین تصور می‌کنند دندان‌های شیری به‌دلیل موقتی بودن، نقش کم‌اهمیتی در دهان دارند و پوسیدگی آنها نیز اهمیتی ندارد، متخصصان تأکید دارند که دندان‌های شیری از همان زمان که جنین در رحم مادر است، تشکیل می‌شوند و شکل می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: یک برنامه روتین کامل برای مراقبت از دندان‌ها

بنابراین این دندان‌ها اهمیت بسیار زیادی دارند و نه‌تنها در دوران کودکی، بلکه از دوران جنینی باید مراقب دندان‌های کودک بود. ناآگاهی بسیاری از والدین درباره ماهیت دندان‌های شیری منجر به بالا رفتن آمار پوسیدگی دندان‌های شیری در کشور شده است؛ به‌طوری‌که طبق آمارهای موجود، بیش از ۸۰درصد کودکان ۵ تا ۶ساله حداقل ۵دندان شیری پوسیده، پرشده یا کشیده‌شده دارند.

زمان نخستین چکاپ دندان کودکان

خیلی از کودکان تا سنین ۸–۷سالگی حتی یک‌بار نزد دندانپزشک برده نمی‌شوند. درحالی‌که دندانپزشکان تأکید دارند که به‌دلیل سرعت بالای روند پوسیدگی دندان در کودکان، والدین باید آنها را هر ۴ تا ۶ ‌ماه یک‌بار نزد دندانپزشک ببرند؛ حتی اگر مشکلی در دندان و دهان کودک مشاهده نشود. دکتر مصطفی محاوری، متخصص دندانپزشکی کودکان و فلوشیپ ارتودنسی می‌گوید: نخستین چکاپ دندانپزشکی کودکان باید حداقل در یک سالگی انجام شود، اما متأسفانه در ایران چکاپ دندان کودکان عمدتا جدی گرفته نمی‌شود و کودک را تا ۷–۶سالگی پیش دندانپزشک نمی‌برند.

خیلی از والدین می‌گویند کودک‌مان تا حالا مشکل یا درد نداشته و برای همین او را نیاوردیم! درحالی‌که قبل از شروع درد و بروز پوسیدگی باید او را بیاورند و البته برعکس، کودکان زیادی هم داریم که اصلا پوسیدگی دندان ندارند و این نشان‌دهنده آگاهی بالای والدین آنها درباره دندان‌های شیری است.

پوسیدگی دندان‌های شیری عوارض هم دارد؟

این دندانپزشک در پاسخ به این سؤال که آیا پوسیدگی دندان کودکان می‌تواند بر سایر اعضای او نیز تأثیر داشته باشد، توضیح می‌دهد: اگر کودک استعداد یا زمینه بیماری‌ای مثل مشکل قلبی و دریچه‌ای را داشته باشد، پوسیدگی دندان می‌تواند باعث بروز عوارضی در او شود، اما کودکانی که بیماری خاصی ندارند، میکروب‌های پوسیدگی دهان نمی‌تواند بر سایر اعضای بدن آنها اثر بگذارد.

مراقبت را از کی شروع کنیم؟

مراقبت از دندان‌های کودک از همان دوران بارداری مادر شروع می‌شود؛ چون از همان زمان است که دندان‌های شیری تشکیل می‌شوند و فرم می‌گیرند و مینا و تاج روی دندان شکل می‌گیرد. این مطلب را دکتر محاوری عنوان کرده و تأکید می‌کند: اگر مادر در دوران بارداری تغذیه مناسبی داشته باشد که منجر به ساخت بافت دندان‌های جنین ‌شود، به تشکیل صحیح دندان‌ها و استحکام آنها کمک می‌کند.

این متخصص دندانپزشکی کودکان ادامه می‌دهد: حتی بعضی از دندان‌های دائمی مثل دندان آسیاب بزرگ اول که حدود ۶سالگی رویش پیدا می‌کند و تا آخر عمر در دهان وجود دارد، شکل‌گیری‌اش در دوره جنینی شروع می‌شود و اگر نقصی وجود داشته باشد، بعدها خود را نشان می‌دهد.دکتر محاوری می‌گوید: بعد از تولد هم هر سال بخشی از دندان‌ها تشکیل می‌شوند؛ مثلا دندان‌های عقل در ۱۲ تا ۱۵سالگی تشکیل می‌شوند. بنابراین در تمام دوران زندگی تغذیه مناسب می‌تواند بر تشکیل و استحکام تاج دندان‌ها تأثیر بگذارد.

این کودکان پرخطر محسوب می‌شوند

کودکانی که در طول روز یک تا ۲بار مصرف مواد قندی دارند، جزو گروه کم‌خطر محسوب می‌شوند؛ یعنی پوسیدگی در دندان‌های آنها کمتر رخ می‌دهد. کودکانی که ۲ تا ۳بار و حداکثر ۴بار مصرف مواد قندی دارند، در گروه ریسک و خطر متوسط قرار می‌گیرند و کودکانی که بیش از ۴بار مصرف دارند، جزو گروه خیلی پرخطرند؛ یعنی این کودکان در سن۸-۷سالگی همه دندان‌هایشان پوسیده شده است.


دکتر محاوری با اشاره به این دسته‌بندی تأکید می‌کند که مصرف مواد قندی باید محدود شود تا ذائقه کودک به خوردن مواد شیرین و حتی مواد شور عادت نکند. اینکه بگوییم بچه‌ها شکلات و شیرینی دوست دارند، قابل‌قبول نیست.به‌گفته این دندانپزشک کودکان، مواد قندی شامل همه خوراکی‌های شیرین می‌شود؛ میوه، آبمیوه، شکلات، چای شیرین، عسل، بیسکوئیت و... .


چه زمانی برای ارتودنسی کودکان اقدام کنیم؟

دکتر مصطفی محاوری، متخصص دندانپزشکی کودکان و فلوشیپ ارتودنسی: درباره ارتودنسی کودکان قبلا توصیه این بود که اجازه دهیم همه دندان‌های شیری کودک بیفتند و دائمی‌ها دربیایند و در ۱۲ تا ۱۴سالگی برای این کار اقدام شود، ولی به‌دلیل شکل گرفتن مسیر رویشی دندان‌ها دیگر نمی‌شد خیلی کار خاصی انجام داد. درضمن معمولا نیاز می‌شد که یک‌سری دندان‌های دائمی کشیده و فدا شوند تا ارتودنسی انجام شود، اما الان درمان ارتودنسی کودک در نخستین فرصت ممکن باید انجام شود.


ممکن است یک کودک تا ۱۲سالگی همکاری نکند، اما اگر همکاری‌اش خوب بود، حتی در ۴سالگی هم می‌توان ارتودنسی را برای او انجام داد. این درمان چون پایه‌ای است، کاملا جواب می‌دهد و رویش دندان‌ها هم مسیر مناسبی خواهد داشت. پس درمان زودهنگام اهمیت ویژه‌ای دارد. توصیه می‌شود که نخستین چکاپ ارتودنسی در ۵ تا ۶سالگی کودک انجام شود که اگر نیاز بود، درمان زودتر شروع شود.

۴باور غلط در مورد دندان‌های شیری

۴باور غلط در مورد دندان‌های شیری وجود دارد که بهتر است والدین آنها را بدانند و برای همیشه آنها را از ذهن خود پاک کنند.دندان‌های شیری مهم نیستند:‌ اگرچه دندان‌های شیری بالاخره یک روز می‌افتند، اما برای بهداشت دهان کودک بسیار مهم هستند. این دندان‌ها نه‌تنها جا را برای رشد صاف دندان‌های اصلی حفظ می‌کنند، بلکه کمک می‌کنند تا ساختار صورت درست رشد کند و کودک تغذیه درستی داشته باشد و مواد مغذی مناسب را دریافت کند.

خراب شدن دندان‌های شیری مهم نیست: شاید شنیده باشید که دندان‌های بچه‌های کم‌سن اصلا خراب نمی‌شود ‌یا اگر خرابی هم وجود داشته باشد، اهمیت چندانی ندارد، اما شایعات درست نیستند. کرم‌خوردگی نه‌تنها دردناک است، بلکه می‌تواند باعث باد کردن و حتی عفونت لثه شود؛ ضمن اینکه کودکانی که دندان‌های شیری خراب دارند، ۳برابر بیشتر در خطر خراب شدن دندان‌های دائمی هستند.

لازم نیست دندان‌های کودک را مسواک بزنید باید حتی قبل از درآمدن نخستین دندان کودک، برایش مسواک بزنید. از یک پارچه نرم و مرطوب یا گاز استفاده کنید و روی لثه‌های او بکشید تا باکتری‌های آن را کم کنید و مانع از کرم‌خوردگی آنها در آینده شوید. وقتی هم دندان‌ها درآمدند، کمک کنید تا کودک مسواک زدن در روز با مقدار بسیار کمی خمیردندان عادت کند.درضمن مسواک‌های مخصوص وراحتی هم برای کودکان‌عرضه شده‌اند. مثل مسواک‌هایی که نیم دایره ای شکل هستند.


لازم نیست کودک را پیش دندانپزشک ببرید: برداشت غلطی در ایران رایج است که می‌گویند نیازی نیست کودک را قبل از ۳سالگی یا قبل از درآمدن همه ۲۰دندان شیری‌اش به دندانپزشکی ببرید. کارشناسان توصیه می‌کنند بچه‌ها را بعد از درآمدن نخستین دندان یا دست‌کم در یک‌سالگی نزد دندانپزشک ببرید.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1227938 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • تعریف کمپوست
  • مرحله نخست مبارزه با آفات گیاهان تا اواسط اردیبهشت انجام می‌شود
  • فلوراید تراپی بیش از ۷۶ هزار نفر از دانش آموزان روستایی خوزستان
  • انواع درد دندان‌ و علل آن | خودمان برای تسکین درد چه کار کنیم؟ | چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟
  • اصول مراقبت از دندان‌های شیری در کودکان
  • وجود بیش از دو هزار گونه گیاهی در گنجینه گیاه شناسی کردستان
  • تولید ماهانه ۲۵ هزار گیاه زینتی در سرای نوآوری کشت‌بافت رفسنجان/ رشد ۵ برابری درآمدها در دو سال
  • تلاش برای دور کردن آموزش‌وپرورش لرستان از حاشیه و سیاست‌زدگی
  • گیاهی از خانوادۀ «آناناس» که ممکن است «پرنده و گوسفند» بخورد! (+عکس)
  • صاعقه زدگی خانم ۴۵ ساله در سپیدان