Web Analytics Made Easy - Statcounter

در آستانه اعلام نهایی نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی عراق، تدابیر امنیتی شدید در بغداد به اجرا در آمده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های عراقی از استقرار گسترده نیروهای نظامی در مناطق مختلف بغداد خبر می‌دهند.

یک منبع آگاه امنیتی به این رسانه‌ها گفت: حضور نیروهای امنیتی بیشتر در ورودی‌های منطقه سبز و مناطق مرکز بغداد است و ارتباط مستقیمی با اعلام نهایی انتخابات دارد که قرار است ساعت 6 بعد از ظهر به وقت بغداد صورت پذیرد، دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است انتخابات پارلمانی عراق با اعتراضات گسترده ای از سوی شمار قابل توجهی از احزاب و جریان های عراق مواجه شده است.

انتخابات عراق| شرط جریان‌های سیاسی برای پذیرش نتایج انتخابات/ اعلام موجودیت فراکسیون مستقلبغداد: اعتراضات زیادی به نتایج انتخابات نشده است/ شکایات به شکل قانونی بررسی خواهد شدصالح و زیدان: اعتراض به نتایج انتخابات حقی مشروع است/ همه به قانون پایبند باشندکمیساریای انتخابات عراق: احتمالاً تغییر بزرگی در نتایج انتخابات حاصل می‌شودفرایند بررسی شکایات و اعلام نتایج نهایی انتخابات عراق چقدر زمان می‌برد؟تحلیلگر عراقی: برخی کشورهای ذی‌نفع نتایج انتخابات عراق را دستکاری کرده‌اند

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نتایج انتخابات انتخابات عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۴۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبش صدر عراق به عرصه سیاست بازمی‌گردد؟

جنبش «صدر» عراق پس از یک سال انزوا، با تغییر نام خود به «جنبش ملی شیعه» راه را برای بازگشت به عرصه سیاسی هموار می‌کند.

به گزارش ایسنا، این جنبش به رهبری «مقتدی صدر» در اقدامی غافلگیرکننده در ایام عید فطر اعلام کرد که نام خود را به «جنبش ملی شیعه» تغییر می‌دهد؛ اقدامی که ناظران آن را بخشی از فرایند بازگشت جنبش صدر به فعالیت سیاسی می‌دانند، با توجه به اینکه این جنبش دارای توده‌های مردمی گسترده‌ای در اکثر شهرها و استان‌های عراق به ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی است.

به گزارش الجزیره، ناظران بر این باورند که هدف از نام جدید، آمادگی برای بازگشت به کار سیاسی، پس از انزوای بیش از یک سال است چرا که مقتدی صدر اخیرا برای بازگشت به کار سیاسی از طریق درگاه انتخابات پارلمانی آتی اقداماتی انجام داده است و قرار است «با قدرت» در این انتخابات شرکت کند.

«مناف الموسوی»، مدیر مرکز مطالعات استراتژیک بغداد که به جنبش صدر نزدیک است، می‌گوید: «فرآیند تغییر نام جنبش دارای مفاهیم بسیاری است که بارزترین آن روی آوردن به فضای ملی و پایبندی به هویت شیعه اسلامی است. این تغییر پس از دیدار مقتدی صدر با «سید علی سیستانی» مرجع عالی‌قدر شیعه عراق و فعالیت فراکسیون مستعفی صدر و تعامل آن با مردم صورت گرفت.

الموسوی به الجزیره توضیح داد، جنبش صدر به دنبال تعامل با اکثریت خاموشی است که در بسیاری از مسائل از جمله مخالفت با سهمیه‌ بندی‌ها و پارتی بازی احزاب در قدرت باهم وجه اشتراک دارند و هدف پروژه اصلاحات صدر بازسازی کشور عراق بر اساس چشم انداز دموکراتیک است.

وی خاطرنشان کرد، هدف از تغییر نام، خروج از محدودیت فرقه‌ای و حرکت به فضای ملی است، به‌ویژه که جریان صدر بزرگترین و مهم‌ترین پایگاه مردمی جامعه شیعه را دارد و در نتیجه، مطابق با شروط مقتدی صدر و پروژه اصلاحی او به کار سیاسی برمی‌گردد.

۷۳ نماینده فراکسیون صدر در پارلمان عراق - بزرگترین فراکسیون پارلمان - ژوئن ۲۰۲۲ استعفای خود را به درخواست مقتدی صدر در پی بحران سیاسی ناشی از انتخابات زودهنگام پارلمانی که در اکتبر ۲۰۲۱ برگزار شد، تسلیم کردند. پس از آن مقتدی صدر تصمیم گرفت از سیاست کناره گیری کند و در هیچ انتخابات آینده شرکت نکند تا به قول خودش «با سیاستمداران فاسد شریک نباشد.»

جنبش صدر در هیچ یک از انتخابات قبلی با همین نام شناخته شده خود شرکت نکرده است بلکه با نام‌های مختلفی مانند «سائرون»، «الاحرار» و غیره شرکت کرده است. بنابراین این جنبش در انتخابات بعدی شرکت خواهد کرد و اگر تصمیم به این کار بگیرد، با نامی متفاوت از جنبش ملی شیعه حضور خواهد یافت.

«فلاح المشعل»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی معتقد است، اعلام تغییر نام جنبش صدر به جنبش ملی شیعه، گامی در تعیین هویت شیعیان وطن‌پرست عراق و منزوی کردن احزاب شیعی وابسته به خارج است.

وی به الجزیره گفت: این اعلام به منزله یک ضربه سیاسی به مخالفان صدر است، اگرچه شعار ملی با آنچه فرقه‌ای است منطبق نیست اما هدف ارائه یک جایگزین کیفی و موازی با طرح «چارچوب هماهنگی شیعیان» است. نشانه‌هایی از آمادگی جنبش صدر برای شرکت در انتخابات پارلمانی وجود دارد و این تغییر نام، تنها بخشی از این آمادگی است.

از سوی دیگر، «حیدر البرزنجی»، رئیس مرکز مطالعات راهبردی «الوان» که نزدیک به «چارچوب هماهنگی» است، در توییت خود در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «اعلام بازگشت به منزله تبلیغات زودهنگام انتخاباتی و نقشه ائتلاف‌های سیاسی پیش رو و مورد انتظارِ جنبش ملی شیعه است.»

وی افزود: «خودِ جنبش صدر تحت عنوان «چارچوب هماهنگی شیعه» شکل گرفت و امروز از طریق نام ایدئولوژیک به حیات سیاسی بازگشته است.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اتخاذ تدابیر برگزاری مرحله دوم انتخابات در ۲حوزه انتخابیه خوزستان
  • بایدن : به امنیت اسرائیل متعهد هستیم
  • درخواست ترامپ برای اجتناب از پیگرد قضایی بررسی می‌شود
  • تدابیر برگزاری مرحله دوم انتخابات در حوزه های انتخابیه آبادان و رامهرمز و رامشیر اتخاذ شد
  • افزایش تدابیر امنیتی در نزدیکی مدارس و عبادتگاه‌های یهودیان در فرانسه
  • عصبانیت شدید زلنسکی از حمله ایران به اسرائیل/ارتش اوکراین در آستانه فروپاشی است
  • جنبش صدر عراق به عرصه سیاست بازمی‌گردد؟
  • آیا آمریکا و عراق می توانند از روابط نظامی فراتر بروند؟ / جو بایدن باید واقعیت رابطه بغداد و تهران را بپذیرد
  • فیلم/شادی مردم عراق در سفارت ایران در بغداد
  • بررسی خروج نظامیان آمریکایی، در سفر نخست وزیر عراق به آمریکا