Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه فرونشست در کشور به مرحله هشدار رسید بر ایجاد محدودیت برای برداشت آب‌های زیرزمینی در محدوده‌های فرودگاهی و خطوط راه آهن خبر داد. خبرگزاری میزان - بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده در خصوص فرونشست زمین و مطالعات و راهکار‌های ارائه شده توسط کارشناسان توضیحاتی ارائه کرد و گفت: فرونشست زمین در کشور به مرحله هشدار رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه یک سوم دشت‌های کشور تحت‌تاثیر فرونشست زمین قرار دارند حل این مشکل و یا کند کردن روند آن باید در برنامه‌ها و سیاست‌های دولتمردان قرار بگیرد.

شکرچی‌زاده تغییر الگو‌های کشاورزی و همچنین تغییر در برداشت از آب‌های زیرزمینی را راهکار‌هایی برای حل معضل فرونشست و روشی برای کند کردن این مشکل عنوان کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی به دلیل حوزه مسئولیت گسترده خود و انجام پروژه‌های مختلف در فضای سرزمینی، بیشتر از سایر دستگاه‌ها، تحت‌تاثیر فرونشست زمین قرار دارد و به طور ویژه تاثیر فرونشست در فرودگاه‌ها و خطوط راه آهن قابل مطالعه و ارزیابی است.

به گفته وی، انجام مطالعات فرونشست به شکل ویژه در ۱۰ فرودگاه اصفهان، مشهد، تبریز، اردبیل، یزد، ایلام، شیراز، کرمان، کرمانشاه و بم از سال ۹۸ به کارفرمایی شرکت فرودگاه‌ها در دستور کار مرکز قرار گرفت. بررسی نتایج فرونشست در ۱۰ فرودگاه به سرانجام رسید و گزارش آن هفته گذشته به کارفرما تحویل شد.   شکرچی‌زاده اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های مرکز تحقیقات، هم‌اکنون وضعیت اغلب این فرودگاه‌ها نگران کننده نیست. اما از آنجاییکه محدوده فرونشستی رو به گسترش است می‌تواند به فضای فرودگاهی نزدیک بشود؛ بنابراین با اینکه فرودگاه‌ها در شرایط بحرانی نیستند و استفاده از آن‌ها مخاطره‌ای را به همراه نخواهد داشت، اما لازم است برای فرودگاه‌ها حریم‌هایی را قائل شویم. برداشت آب‌های زیرزمینی و کشاورزی در حریم فرودگاهی باید مدیریت هوشمندانه باشد تا بتوان موضوع فرونشست را حتی الامکان به تاخیر انداخت و یا روند آن را کند کرد.
شکرچی‌زاده از تدوین و تنظیم درخواستی برای مدیریت برداشت آب‌های زیرزمینی و کشاورزی در حریم فرودگاهی خبر داد و افزود: مقرر شد تا شرکت فرودگاه‌ها با همراهی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، درخواستی را تهیه و تنظیم و به وزیر راه ارایه بدهد و درخواست با تصویب در هیات وزیران و سازمان مدیریت بحران کشور عملیاتی و اجریی شود.   وی بیان کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، سازمان آب و وزارت نیرو، محدودیت‌هایی را برای برداشت آب‌های زیرزمینی در پهنه فرودگاه‌ها و در حریم فرودگاه‌ها انجام خواهند داد. الزام هنوز ایجاد نشده است و در تلاش هستیم تا با تصویب هیات وزیران و همکاری سازمان مدیریت بحران اینکار به الزام برسد. با توجه به برداشت‌های بی رویه، این معضل مشکلات جدی را ایجاد خواهد کرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در مجموع شرایط فرونشست برای ۱۰ فرودگاه مطالعه شده، بحرانی نیست، تاکید کرد: وضعیت فرونشست به گونه‌ای است که در فرودگاه‌ها، ظرفیت و استعداد اینکه در آینده مشکل جدی ایجاد شود، وجود دارد.

وی از انجام مطالعه در تعداد دیگری از فرودگاه‌های کشور خبر داد و گفت: مرکز تحقیقات، هم‌اکنون مطالعاتی برای راه آهن تهران- مشهد انجام شده و توصیه‌هایی برای کاهش مخاطرات فرونشست در خطوط راه‌آهن برای شرکت راه آهن ارسال شده است. همچنین، برای تعدادی دیگر از خطوط راه آهن در حال اجرای مطالعاتی با شرکت راه آهن هستیم و تعامل خوبی در این زمینه وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: شرکت راه آهن نیز به کاهش مخاطرات فرونشست در خطوط ریلی توجه دارد و امیدواریم با تعامل ایجاد شده مشکلات حل شوند.

شکرچی زاده تصریح کرد: برای طراحی جدید خطوط راه آهن توصیه‌هایی داریم که حتی الامکان در مناطقی باشد که در زون کم فرونشست باشد.     بیشتر بخوانید: تخریب ۸۰ درصدی واحدهای مسکونی در ۲۵ روستای زلزله‌زده اندیکا/ اتمام ارزیابی‌ها طی دو روز آینده

 

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی فرونشست زمین

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی فرونشست زمین برداشت آب های زیرزمینی رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی فرونشست زمین خطوط راه آهن فرودگاه ها شکرچی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۵۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی شیراز

فخرالدین کشاورز مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس اظهار کرد: فرودگاه شهید دستغیب شیراز به عنوان نخستین فرودگاه دارای نظامنامه جامع فرودگاهی منطبق با پارت ADR و مقررات اجرایی آن، گواهینامه فرودگاهی دریافت می‌کند.

او گفت: این گواهینامه، فردا پنجم اردیبهشت ماه توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی و جمعی از مقامات استانی و فعالان حوزه هوانوردی در محل فرودگاه شهید آیت الله دستغیب شیراز اعطا خواهد شد.

کشاورز بیان کرد: فرودگاه شیراز، پس از طی فرایند‌های مختلف تدوین نظامنامه، دستورالعمل‌های عملیاتی، برگزاری کلاس‌های آموزشی، انجام ممیز‌های متعدد و رفع یافته‌های غیراستاندارد موفق به اخذ گواهینامه فرودگاهی از سازمان هواپیمایی کشوری شده است.

او ادامه داد: این فرایند با همکاری کامل و سازنده دفتر مقررات فرودگاهی، پست مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و مدیریت ایمنی شرکت و دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان با موفقیت انجام شده است.

اخذ گواهینامه فرودگاهی که در زمره شاخص‌های توسعه خدمات و ارتقای ایمنی هوانوردی از منظر سازمان جهانی هواپیمایی کشور (ایکائو) است، یکی از الزامات ملی و بین‌المللی است که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بابد نسبت به اخذ آن در درجه اول برای فرودگاه‌های بین‌المللی اقدام کند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی شیراز
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • هشدار محدودیت تردد در محور کرج-چالوس
  • هشدار محدودیت تردد در محور کرج چالوس
  • هشدار؛ جان زمین در خراسان‌شمالی مکیده می‌شود
  • از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • رئیس سازمان مدیریت بحران : از خط قرمز برداشت از آب‌ های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • برگزاری بزرگ ترین مانور طرح اضطراری فرودگاهی کشور در فرودگاه مهرآباد
  • رضایت ۷۵ درصدی مسافران در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ از فرودگاه‌های کشور
  • محدودیت تردد به دلیل عملیات راهسازی در محور ایلام_صالح آباد