Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-23@14:27:26 GMT

از ویتامین آفتاب غافل نباشیم

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۰۵۸۱۷

از ویتامین آفتاب غافل نباشیم

به گزارش جام جم آنلاین، زهرا احدی در مورد بهترین زمان برای مصرف ویتامین دی گفت: ویتامین دی جزو طبقه بندی گروه ویتامین‌های محلول در چربی است که بهترین زمان مصرف این ویتامین‌ها با غذا یا بعد از غذا است. در واقع باید با معده پر مصرف شود تا جذب بهتری داشته باشد.

وی افزود: ویتامین دی توسط نور آفتاب زیر پوست ما ساخته می‌شود و پیش ساز‌هایی دارد که در قسمت‌هایی از بدن تبدیل می‌شوند و اگر به اندازه کافی در معرض نور آفتاب قرار بگیریم بدن به طور طبیعی به اندازه کافی ویتامین دی را می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: از آنجایی که اغلب ما از نور خورشید به اندازه کافی بهره نمی‌بریم و یا مواد غذایی شامل ویتامین دی مانند ماهی‌های چرب، روغن کبد ماهی و لبنیات به اندازه کافی مصرف نمی‌کنیم معمولا دچار فقر ویتامین دی هستیم.

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه میزان ویتامین دی در گروه‌های سنی مختلف متفاوت است و کودکان تا دو سال حتما باید تحت مکمل یاری ویتامین آ و دی باشند.

احدی افزود: سطح ویتامین دی در بزرگسالان نیز باید به صورت دوره‌ای بررسی شود. در واقع ویتامین دی علاوه بر ویتامین بودن، یک هورمون است و نقش بسیار موثری در بسیاری از سیستم‌های حیاتی و حتی تنظیم ژنوم و تقسیمات سلولی ما دارد و کمبود آن می‌تواند باعث ایجاد جهش‌های ژنتیکی شود و خطرات بسیاری را برای تمام بدن و سلامت استخوان‌ها به دنبال داشته باشد.

وی در مورد میزان مصرف ویتامین دی گفت: حتما باید آزمایش خون انجام شود تا میزان کمبود ویتامین دی در افراد مشخص شود. زیرا مصرف بی رویه این ویتامین می‌تواند با ایجاد مشکل در آنزیم‌های کبد باعث نارسایی کبدی در افراد شود.

احدی افزود: بر اساس یافته‌ها عدد نرمال ویتامین دی در بدن افراد، بالای عدد ۳۰ است و زیر ۳۰ کمبود ویتامین محسوب می‌شود. رقم بین ۱۰ تا ۲۰ کمبود زیاد و زیر ۱۰ فقر ویتامین دی محسوب می‌شود.

وی دوز توصیه شده برای فرد عادی را ماهیانه یک عدد ویتامین دی ۵۰ هزار عنوان کرد و گفت: مصرف بیشتر باید با تشخیص پزشک در صورت مشخص شدن کمبود ویتامین دی توسط آزمایش خون باشد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ویتامین دی کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی اندازه کافی ویتامین دی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۵۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش فندق در کاهش ریسک ابتلا به سرطان

آفتاب‌‌نیوز :

فندق طعم شیرینی دارد و می‌توان آن را به صورت خام، بو داده یا آسیاب‌شده به شکل خمیر مصرف کرد. مانند سایر آجیل‌ها، فندق نیز سرشار از مواد مغذی است و دارای مقدار زیادی پروتئین، چربی، ویتامین و مواد معدنی است. در این مطلب، چهار فایده شگفت‌انگیز فندق برای سلامت بدن را خواهید خواند.

۱) حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی

با مصرف فندق مقادیر قابل توجهی از ترکیباتی با خواص آنتی‌اکسیدانی دریافت خواهید کرد. آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند که می‌تواند به ساختار‌های درون‌سلولی آسیب بزند، پیری زودرس را به دنبال داشته باشد و خطر ابتلا به انواع سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

۲) حفظ سلامت قلب

مصرف فندق می‌تواند در کاهش سطح کلسترول خون مؤثر باشد. افرادی که فندق مصرف می‌کنند، سطح کلسترول بد در آن‌ها کاهش می‌یابد. مصرف فندق سطح چربی خون را کاهش و سطح ویتامین E را افزایش می‌دهد. همچنین از آن‌جایی که فندق سرشار از انواع اسید‌های چرب و آنتی‌اکسیدان است، فیبر زیادی دارد و حاوی مقادیر قابل توجهی منیزیم و پتاسیم است، مصرف آن به تنظیم فشار خون کمک می‌کند.

۳) منبع غنی مواد مغذی

اگرچه کالری فندق زیاد است، اما منبعی غنی از مواد مغذی و چربی‌های سالم است. هر ۲۸ گرم فندق (تقریباً ۲۰ عدد مغز فندق) ۱۷۶ کالری دارد و ۱۷ گرم چربی، ۴٫۲ گرم پروتئین، ۴٫۷ گرم کربوهیدرات، ۲٫۷ گرم فیبر دارد. مغز فندق همچنین دربردارنده‌ی ویتامین (E)، تیامین یا ویتامین (B ۱)، منیزیم، مس و منگنز است.

۴) کاهش خطریسک ابتلا به سرطان

آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در فندق باعث می‌شوند تا این مغز مغذی خواص ضدسرطانی هم داشته باشد. در میان انواع مغزها، فندق حاوی بیشترین مقادیر از آنتی‌اکسیدان‌هایی با عنوان پروآنتوسیانیدین‌ها است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی می‌توانند در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان و حتی درمان آن‌ها مؤثر باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • مورینیو: با ناراحتی منچستریونایتد را ترک کردم؛ به تن هاخ زمان دادند، به من نه!
  • مصرف این مواد غذایی به جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو کمک می‌کند
  • ضرورت مصرف مکمل‌ها در زمان‌های مشخص برای بهبود جذب آن‌
  • نقش فندق در کاهش ریسک ابتلا به سرطان
  • چهار دلیل برای اینکه بدن زنان با وزنه‌برداری حجیم نمی‌شود
  • آیا بدنسازی، بدن زنان را حجیم می‌کند؟
  • علائم کمبود ویتامین B۱۲ چیست؟
  • ویتامینی برای سلامت پوست، مو، سیستم ایمنی و عصبی