Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@23:32:40 GMT

سهم یارانه پنهان در اقتصاد چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۰۸۷۱۰

سهم یارانه پنهان در اقتصاد چقدر است؟

در سال گذشته در مجموع ۱.۶ هزار هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور توزیع شده که این رقم معادل ۴۶ درصد از حجم نقدینگی کشور در سال ۹۹ بوده است.

به گزارش مشرق، ایران در جمع بزرگترین پرداخت‌کنندگان یارانه انرژی در جهان است. در حالی که مجموع یارانه انرژی پرداخت شده در جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی، کمی بیش از ۱۸۱ میلیارد دلار بوده، ایران در مجموع سال گذشته میلادی ۲۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ میلیارد دلار یارانه به بخش انرژی پرداخت کرده است که نشان می‌دهد بیش از ۱۶ درصد از یارانه انرژی پرداخت شده در جهان سهم ایران است.

گزارش تفریق بودجه سال ۹۹ نیز نشان می‌دهد ایرانی‌ها بیش از ۱.۶ هزار هزار میلیارد تومان یارانه پنهان دریافت کرده‌اند که از این میزان ۱.۴ هزارهزار میلیارد تومان مربوط به بخش‌های مختلف انرژی از گاز طبیعی تا فرآورده‌های نفتی و آب و برق است.

در واقع حدود ۹۰ درصد از یارانه پنهانی که در سال گذشته در ایران پرداخت شده مربوط به بخش انرژی است.

در این میان گاز طبیعی با سهمی ۶۳ درصدی بالاترین یارانه را به خود اختصاص داده است. بعد از آن پنج فرآورده اصلی نفت و سوخت هوایی با سهمی ۲۵ درصدی قرار دارند.

کالاهای اساسی اما فقط حدود ۱۱ درصد از یارانه نقدی را به خود اختصاص داده‌اند و سهم آب و برق نیز در مجموع کمی بیش از یک درصد را نشان می‌دهد.

با این حساب، یارانه پنهانی که در سال ۹۹ برای گاز طبیعی پرداخت شد عددی معادل ۹۸۰ هزار میلیارد تومان است که بیش از هر چیز به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف در بخش خانگی، فرسوده بودن وسایل گرمایشی از موتورخانه‌ها گرفته تا بخاری‌ها و بازدهی پایین نیروگاه‌های برق حرارتی کشور است.

در بخش فرآورده‌های نفتی نیز که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان دریافت کرده، عدم افزایش قیمت این فرآورده‌های در سال‌های اخیر در مقابل افزایش قیمت جهانی آن باعث شده تا دولت مجبور به پرداخت مابه‌التفاوت این قیمت به پالایشگاه‌های کشور باشد.

اگرچه این اعداد به خودی خود بسیار بزرگ هستند اما زمانی که آن را با اعداد کلان بودجه و عملکرد آن در سال گذشته مقایسه کنیم عمق فاجعه مشخص می‌شود.

۱.۶ هزارهزار میلیارد تومان در واقع ۲.۵ برابر عمملکرد بودجه عمومی دولت در سال ۹۹ است. همچنین این عدد چیزی معادل ۴۶ درصد از حجم نقدینگی کشور در سال گذشته به شمار می‌رود.

براساس تراز سال ۹۷، مصرف فعلی انرژی کشور معادل ۶.۳ میلیون بشکه نفت در روز است که چنان‌چه برنامه‌های بهینه‌سازی انجام شود، قابلیت صرفه‌جویی ۵۰ درصدی مصرف انرژی وجود خواهد داشت.

در طول دهه‌های اخیر عرضه انرژی اولیه کشور به‌طور متوسط سالیانه سه درصد رشد داشته و با توجه به رشد تولید ناخالص داخلی موجب روند افزایشی شدت مصرف انرژی اولیه شده است. در حالی که شدت مصرف انرژی جهان در طول دهه‌های گذشته روند کاهشی داشته است.

شدت عرضه انرژی در ایران بیش از سه برابر متوسط جهانی است و ایران از نظر میزان عرضه انرژی نزدیک به کشور آلمان است اما شدت مصرف انرژی ایران ۶ برابر آلمان است.

این در شرایطی است که میزان تولید ناخالص آلمان با توجه به شاخص برابری قدرت خرید بیش از سه برابر و بدون در نظر گرفتن این شاخص ۶ برابر ایران است و این اعداد نشان می‌دهد مصرف انرژی در ایران در خدمت بخش غیرمولد است.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان سازمان برنامه و بودجه یارانه نقدی یارانه یارانه پنهان بودجه هزار میلیارد تومان یارانه پنهان سال گذشته نشان می دهد مصرف انرژی سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۸۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلماسی فعال انرژی ایران، زمینه‌ساز افزایش چشم‌گیر فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی شد

سیاست گذاری در راستای توسعه بازارها و تکمیل زنجیره ارزش محصولات طی دو الی سه سال اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است که اقدام مثبتی محسوب می شود. دولت سیزدهم اقدامات خوبی در زمینه دیپلماسی فعال انرژی در حوزه فروش نفت و گاز در شرایط تحریمی انجام داده است. این روند به ما کمک کرد تا سودآوری بیشتری داشته باشیم. تلاش‌های وزارت نفت در این زمینه ثمربخش بود و درنهایت به عملکرد خوب کشور در زمینه فروش نفت در شرایط تحریم منجر شد.

طی سالیان گذشته همواره تحریم ها به عنوان ابزاری نامشروع در دست کشورهای زورگو بوده اند. کشورهای تحت تحریم راه های مختلفی برای مقابله با تحریم ها در پیش می گیرند. کشور ما نیز طی سال های گذشته به آزمایش راهکارهای مختلف پرداخت.

در ابتدا سیاستمداران در صدد برآمدند تا تحریم ها را لغو کنند. پس از تلاش های فراوان به این نتیجه رسیدیم که طرف مقابل سر سازگاری ندارد و نمی خواهد از تحریم ها کوتاه بیاید. در مرحله بعدی، به فکر دور زدن تحریم ها افتادیم. این روش نیز پاسخگو نبود. در نهایت دولت سیزدهم تصمیم گرفت به خنثی سازی تحریم ها بپردازد.

به منظور خنثی سازی تحریم ها، سیاست گذاری هایی لازم بود. یکی از مهم ترین سیاست هایی که به اجرا گذاشته شد، در پیش گرفتن یک دیپلماسی فعال انرژی بود. وزارت نفت با جدیت به دنبال رفع تنش ها با کشورهای همسایه برآمد و بستری برای فروش بیش از پیش نفت و گاز کشور به وجود آورد.

متقاعد کردن پاکستان به از سر گیری احداث خط لوله صلح، آغاز دوباره سوآپ گاز از ترکمنستان و حفظ عراق به عنوان مشتری گازی کشور بر اثر به اجرا گذاشتن دیپلماسی انرژی فعال در دولت سیزدهم به دست آمد.

پیگیری یک دیپلماسی انرژی فعال به منظور حل و فصل مشکلات با همسایگان

به زعم کارشناسان، فروش نفت و گاز در شرایط تحریم اقتضاهای خاص خودش را دارد. نظرات حمیدرضا شکوهی، کارشناس انرژی را در خصوص دیپلماسی فعال انرژی کشور در شرایط تحریم برای فروش نفت در ادامه می خوانید.

شکوهی با اشاره به این موضوع که پیگیری یک دیپلماسی انرژی فعال به منظور حل و فصل مشکلات با همسایگان و بهبود روابط مثبت ارزیابی می شود، تصریح کرد: در ارتباط با عراق دیپلماسی فعالی را به اجرا گذاشتیم و توانستیم به احیای روابط بپردازیم. به نحوی به بهبود روابط با این کشور اقدام کردیم که در نهایت صادرات گاز به این کشور را افزایش دادیم و بیشتر از قبل پیش بردیم. این نکته مثبتی است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که ما برای دریافت درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز با مشکل مواجه هستیم. در ارتباط با عراق تلاش کردیم که از طریق تهاتر عمل کنیم. در شرایط تحریم، روش درستی به حساب می آید. هر چقدر بتوانیم درآمدهای حاصل از فروش نفت را به صورت ارزی دریافت کنیم، به نفع کشور است. می توانیم به جای دلار، دینار دریافت کنیم.

لزوم به اجرا گذاشتن سیاست هایی در راستای توسعه زنجیره ارزش محصولات

این کارشناس انرژی توضیح داد: در حال حاضر، به صادرات مواد اولیه پتروشیمیایی می پردازیم. به اجرا گذاشتن سیاست هایی در راستای توسعه زنجیره ارزش این محصولات می تواند سودآوری بالایی را برایمان رقم بزند.

شکوهی گفت: سیاست گذاری در راستای توسعه بازارها و تکمیل زنجیره ارزش محصولات طی دو الی سه سال اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است که اقدام مثبتی محسوب می شود. دولت سیزدهم اقدامات خوبی در زمینه دیپلماسی فعال انرژی در حوزه فروش نفت و گاز در شرایط تحریمی انجام داده است. این روند به ما کمک می کند که سودآوری بیشتری داشته باشیم. تلاش های وزارت نفت در این زمینه ثمربخش بود و در نهایت به عملکرد خوب کشور در زمینه فروش نفت و گاز در شرایط تحریم منجر شد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • ۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید
  • خط لوله گاز ، مهم‌ترین طرح ایران و پاکستان در حوزه انرژی
  • وزرای نفت ایران و پاکستان دوطرف میز مذاکره تجارت گازی
  • عضو «پنهان» النقب؛ واکاوی همکاری نظامی- امنیتی اردن و صهیونیسم
  • اقتصاد اسلامی بدون وضو!
  • ترسیم «چشم انداز» اقتصاد ایران در ۱۴۰۳
  • موج جدید مدعیان «دلارزدایی» از اقتصاد ایران چه می‌خواهند؟
  • تثبیت نرخ ارز عامل کاهش تورم است
  • دیپلماسی فعال انرژی ایران، زمینه‌ساز افزایش چشم‌گیر فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی شد
  • ویدئو| حیرت تحلیلگران بی‌بی‌سی از قدرت پنهان ایران