Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@22:07:23 GMT

شرایط بسیار بحرانی را در مورد جمعیت طی می‌کنیم

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۱۲۰۵۳

شرایط بسیار بحرانی را در مورد جمعیت طی می‌کنیم

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، علیرضا زالی روز یکشنبه در مراسم هفته ملی سلامت بانوان ایران افزود: نیاز به اقدامات جدی، موثر، علمی و متقن داریم تا این روند تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: این اقدامات باید همراه با فرایندهای مناسب مدنی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشد تا شاهد جبران کاستی جمعیت باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرخ جایگزینی جمعیت به شدت کاهش یافته است

زالی اظهار داشت: نرخ جایگزینی جمعیت به شدت کاهش پیدا کرده و در بازه زمانی پنج ساله از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ به طور متناوب هر سال میزان باروری و موالید در کشور سیر نزولی داشته است.

وی افزود: قریب ۲۷ درصد نسبت به سال ۹۵ کاهش موالید داریم و اوج این عدد با ۱۲ درصد افت، در سال ۹۸ رخ داده است.

زالی گفت: اگر میزان موالید را در سال ۹۹ در نظر بگیریم و به صورت نسبی آن را با جمعیت عدد موالید مقایسه کنیم، در طول نیم قرن گذشته پایین ترین نرخ بوده  است. پس شرایط اصلا خوب نیست.

الگوی سالمندی به سمت الگوی زنانه است

رییس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: در سال های اخیر سالمند شدن جمعیت در کشور دارد الگوی زنانه به خود می گیرد. معیت بانوان سالمند در کشور در حال افزایش است.

وی گفت: جمعیت آماده ازدواج در حال رسیدن به آمار خطرناکی است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. قریب به ۳۶ درصد جمعیت ۱۶ تا ۳۵ ساله دختران ایرانی، مجرد هستند.

زالی بیان کرد:‌ اگر سن ۴۰ تا ۴۵ سالگی را در نظر بگیریم، برخی آمارها نشان می دهد به عدد نگران کننده پنج تا هفت درصد تجرد قطعی در بانوان ایرانی می رسیم.

برچسب‌ها سالمندی مرضیه وحید دستجردی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جمعیت ایران نرخ رشد جمعیت علیرضا زالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سالمندی مرضیه وحید دستجردی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سالمندی مرضیه وحید دستجردی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جمعیت ایران نرخ رشد جمعیت علیرضا زالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۲۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، مدیر کل امور عشایر فارس با بیان اینکه کوچ بهاره عشایر از قشلاق در مناطق جنوبی فارس و استان بوشهر از اوایل فروردین آغاز شده است، گفت، ۲ و نیم تا ۳ درصد جمعیت استان فارس را عشایر تشکیل می‌دهند که این جمعیت در فصل بهار ،مناطق گرمسیری را به مقصد مناطق سردسیر استان در شمال فارس  ترک می‌کنند.
کریمی افزود: ۵۰ درصد عشایر کوچنده فارس را ایل قشقایی تشکیل می‌دهند که از مناطق جنوبی به مرکز و غرب استان فارس کوچ می‌کنند.
وی افزود: ۱۵ درصد جمعیت کوچنده فارس ایل لر بویر احمد و ممسنی اند و بقیه عشایر کوچانده فارس را ایلات خمسه تشکیل می‌دهند که از لار، زرین دشت و داراب به سمت بوانات و خرمبید و سرچهان کوچ می‌کنند.
وی با بیان اینکه این جمعیت نقش ارزنده‌ای در تولید فرآورده‌های دامی و صنایع دستی دارند، افزود: این جمعیت کوچ رو که این روز‌ها به سمت مناطق ییلاقی در حرکت اند ۲۵ تا ۲۸ درصد گوشت قرمز استان فارس و کشور و ۴۷ درصد صنایع دستی استان را تولید می‌کنند و سهم بسزایی در تولید فرآورده‌های لبنی دارند.

دیگر خبرها

  • عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم
  • عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید
  • نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • اعتبار دانشگاه صنعتی شاهرود ۲۷ درصد بیشتر شد
  • ۲۰ کشوری که بیشترین جمعیت زاغه نشین را دارند
  • سرعت بخشی به پروژه بیمارستان هزارتختخوابی ازمطالبات اصلی مردم است
  • ۲۷ میلیون نفر تا پایان سال زیر پوشش سلامت خانواده قرار می‌گیرند
  • سرپرست جدید جهاد کشاورزی استان بوشهر معرفی شد+عکس
  • کمتر از ۳ درصد جمعیت دام زنده، کشتار شد
  • واکنش گروهی از مردم ایران به هر بحرانی