Web Analytics Made Easy - Statcounter

با شروع سال تحصیلی جدید آخرین وضعیت امکانات رفاهی دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم در بخش‌های تغذیه، وام‌های دانشجویی و خوابگاه اعلام شد.

سال تحصیلی جدید (۱۴۰۱-۱۴۰۰) برای دومین سال متوالی با شرایط خاص کرونایی آغاز شده است و تنها تفاوتی که نسبت به سال گذشته داشته این است که امسال بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شده دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و دانشجویان مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری در کلاس‌های درس حاضر شوند؛ بنابراین دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان به صورت حضوری ملزم به تأمین تسهیلات رفاهی از جمله خوابگاه، تغذیه و وام دانشجویی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با پیگیری‌های انجام شده از مسئولان آموزش عالی و دانشگاه‌ها آخرین وضعیت حوزه‌های رفاهی دانشگاه‌های وزارت علوم اعم از خوابگاهها، وام‌های دانشجویی و تغذیه برای سال تحصیلی جدید به شرح زیراست:

در سال تحصیلی جدید هیچ دانشجوی وام‌گیرنده واجد شرایطی از وام محروم نمی‌شود

بر اساس اعلام ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان در سال تحصیلی جدید سقف وام‌های دانشجویی نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته و بازه ثبت نام وام‌ها اواخر مهر ۱۴۰۰ اعلام خواهد شد.

همچنین مقرر شده هیچ لیست وامی از سوی دانشگاه و دانشجویان بی پاسخ نمانده و هیچ دانشجوی وام‌گیرنده واجد شرایطی از وام محروم نشود.

اعلام نرخ اجاره بهای خوابگاه‌ها پس از مشخص شدن وضعیت حضور دانشجویان

با پیگیری‌ها از صندوق رفاه دانشجویان مشخص شد که در خصوص نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید و افزایش آن هنوز بخشنامه‌ای توسط صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاه‌ها ابلاغ نشده و به نظر می‌رسد علیرغم آغاز سال تحصیلی جدید، این نرخ پس از مشخص شدن وضعیت حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها اعلام خواهد شد.

کسری ظرفیت خوابگاهی در سال تحصیلی جاری

در این زمینه، اما آنچه مشخص است، این است که خوابگاه‌های دانشجویی در ترم جاری با مشکلاتی نظیر ظرفیت مواجه خواهند بود. بر اساس اعلام ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اگر قرار باشد دانشگاه‌ها حسب تاکید کارشناسان دفتر مشاوره و سلامت و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی «هر اتاق یک دانشجو» را در دستور کار خود قرار دهند، نمی‌توانند بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت متعارف و اسمی خوابگاه دانشجویی را در اختیار دانشجویان قرار دهند بنابراین با کسری ظرفیت در سال تحصیلی جاری مواجه خواهند بود.

در این شرایط تنها راه پیش روی دانشگاه‌ها که صندوق رفاه پیشنهاد داده این است که تا زمان عادی سازی کرونا، دانشگاه‌ها به صورت مرحله بندی دانشجویان را پذیرش کنند و یا اینکه از خوابگاه‌های استیجاری برای پوشش کمبود ظرفیت‌های خوابگاهی استفاده کنند تا پاسخگوی نیاز‌های دانشجویان باشند.

در حال حاضر نیز برخی از دانشگاه‌ها برای رفع این مشکل از ارائه خوابگاه به دانشجویان جدید الورود خودداری کرده و برخی نیز اقدام به نوبت بندی کرده‌اند.

افزایش نرخ تغذیه دانشجویی در سال تحصیلی جدید.

اما تغذیه دانشجویی بر اساس اعلام صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم برای سال تحصیلی جدید نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

بر اساس مصوبه هیئت امنای صندوق رفاه دانشجویان نرخ ژتون غذای دانشجویی برای سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ برای صبحانه ۱۶۰۰۰ ریال، برای ناهار و شامِ غذای کم هزینه ۲۱،۰۰۰ ریال، ناهار و شامِ غذای متوسط هزینه ۳۰،۰۰۰ ریال ناهار و شامِ غذای پر هزینه ۳۵،۰۰۰ ریال و حداقل و حداکثر مبلغ غذای دانشجویانِ شاغل به تحصیل در سنوات غیر مجازِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ۶۸۰۰۰ تا ۹۶،۰۰۰ ریال تعیین شده است که نرخ‌های مذکور نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

ستاد اجرایی از سرگیری کامل دانشگاه‌ها تشکیل می‌شود

علاوه بر موارد گفته شده در بالا به تازگی سازمان امور دانشجویان از تشکیل ستاد اجرایی از سرگیری کامل دانشگاه‌ها در این سازمان خبر داده و اعلام کرده است: این ستاد تمام پیش‌بینی‌های لازم برای ارائه خدمات بهینه به دانشجویان را بررسی و اعلام می‌کند.

هاشم داداش پور، رئیس جدید سازمان امور دانشجویان در این باره گفته است: قطعاً فراهم کردن امکانات تغذیه‌ای و خوابگاهی در شرایط پس از کرونا نسبت به دو سال گذشته آن بسیار متفاوت است و آماده سازی دانشگاه‌ها برای ارائه این خدمات به زمان، منابع مالی و برنامه ریزی نیاز دارد برای مثال با توجه به شرایط بهداشتی اعلامی ستاد ملی کرونا در زمینه رعایت فاصله اجتماعی، دانشگاه‌ها نیازمند فراهم کردن فضای خوابگاهی بیش از گذشته هستند.

معاون وزیر علوم افزود: نظر مسئولان کشور و بویژه مسئولان آموزش عالی، حضور دانشجویان در دانشگاه است که فراهم کردن شرایط این حضور نیازمند حمایت‌های ملی در زمینه بودجه و اعتبارات مالی است که مساعدت دولت و سازمان برنامه و بودجه در این زمینه ضروری است.

وی به مسئله اسکان دانشجویان غیر بومی در خوابگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌هایی که خودشان خوابگاه کافی نداشتند از خوابگاه‌های بخش خصوصی و خودگردان استفاده می‌کردند که پس از دو سال تعطیلی دانشگاه‌ها، یا این خوابگاه‌ها تغییر کاربری داده‌اند یا هزینه‌های آنان بالاتر رفته است.

رئیس سازمان امور دانشجویان از حمایت کامل این سازمان و صندوق رفاه دانشجویان در حد امکانات، از دانشگاه‌ها برای بازگشایی تدریجی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: از همه مسئولان استانی و کشوری انتظار داریم دانشگاه‌ها را در این زمینه یاری کنند تا ضمن توجه به سلامتی دانشجویان، بار دیگر شاهد رونق علم و پژوهش کشور باشیم.

به گزارش مهر، آنچه مسلم است این است که با گذشت حدود ۱ ماه از آغاز سال تحصیلی، وضعیت مسائل پیش روی دانشگاه‌ها در حوزه رفاهی - دانشجویی به درستی مشخص نیست از این رو با توجه به اینکه واکسیناسیون دانشجویان نیز به طور کامل صورت نگرفته است، با حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها بروز مشکلاتی در این خصوص پیش بینی می‌شود.

برچسب ها: دانشجویان ، دانشگاه ، تسهیلات لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000PNp

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: دانشجویان دانشگاه تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان سال تحصیلی جدید نسبت به سال گذشته دانشگاه ها حضور دانشجویان خوابگاه ها وزارت علوم ۰۰۰ ریال بر اساس وام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۳۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح خوابگاه دانشجویی و رونمایی محصولات دانش بنیان در سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  این خوابگاه  فاز دوم خوابگاه پسران دانشگاه سمنان است که در زمینی به مساحت ۵۵۶ متر مربع، با زیر بنای بیش از ۲۶۰ متر به بهره برداری رسید.
این خوابگاه در دو طبقه و شش واحد ۶۰ متره افتتاح شد.
دکتر سیف الله سعدالدین رئیس دانشگاه سمنان با بیان اینکه این خوابگاه با هشت میلیارد تومان اعتبار گفت: بخشی از اعتبار این خوابگاه با مشارکت آقای  پورفخر، از نکوکاران استان سمنان تامین شده است .

رئیس دانشگاه سمنان ادامه برای تکمیل این خوابگاه شامل محوطه سازی، دیوار کشی و پارکینگ و ... چهار میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.
دکتر سعدالدین تصریح کرد: این خوابگاه ظرفیت پذیرش ۵۰ دانشجوی پسر را داراست.
رئیس دانشگاه سمنان خاطر نشان کرد: با بهره برداری از این خوابگاه ظرفیت خوابگاهی دانشگاه سمنان در دو بخش ملکی و استیجاری به چهار هزار و ۳۰۰ نفر رسید.

همچنین با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  از شش محصول شرکت‌های دانش بنیان و فناور پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان رونمایی شد.
این محصولات شامل هیتر استیر دیجیتال پیشرفته با کنترل فازی محصول شرکت دانش بنیان ره نو صنعت کومش، تولید کننده تخصصی انواع تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و همزن‌های آزمایشگاهی، ابر جاذب پالاسیل (گرید روغن) محصول شرکت دانش بنیان نانو ترکیب سمن دارا، هواساز دو مرحله‌ای محصول شرکت دانش بنیان توسعه فناوری‌های سبزبهساز، گالینگور سنتی محصول مجموعه فناور سورتا و مینی بوس بین شهری نامیک محصول شرکت دانش بنیان تحقیق و توسعه افرا بود.

دیگر خبرها

  • جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور
  • افتتاح خوابگاه دانشجویی پنجاه واحدی پسرانه دانشگاه سمنان
  • افتتاح خوابگاه دانشجویی در سمنان با حضور وزیر علوم
  • افتتاح خوابگاه دانشجویی و رونمایی محصولات دانش بنیان در سمنان
  • نیاز به ۵۷ هزار تخت خوابگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • خوابگاه دانشجویی ۵۰۰ نفره در گرگان کلنگ زنی می شود
  • از آخرین وضعیت ثبت نام وام شهریه تا نقل و انتقال دانشجویان
  • جزئیات اعطای تسهیلات به دانشجویان برتر المپیاد ورزش‌های فناورانه اعلام شد
  • تحصیل ۳۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه علم و صنعت
  • اخذ مجوز راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی قم