Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-24@02:57:01 GMT

خواص خرمالو

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۱۷۸۵۱

میوه خرمالو از فواید و خواص فوق العاده‌ای برخوردار و برای سلامتی بسیار مفید است، از خواص خرمالو می‌توان به کاهش وزن، کنترل فشار خون، سلامت قلب و درمان یبوست اشاره کرد. ناطقان: خرمالو  میوه دقیقاً مناسب روزهای سرد پاییزی است که بیشتر مردم کمی احساس خستگی و بی حالی می‌کنند. خرمالو به اندازه‌ انگور انرژی زا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته اگر دغدغه‌ی تناسب اندام دارید و نمی‌خواهید چاق شوید نباید در مصرف آن زیاده روی کنید، چون مصرف زیاد آن کالری زیادی به بدن می‌رساند.

انواع مختلفی از این میوه‌ها در سراسر دنیا وجود دارند، اما معمول‌ترین آن‌ها در ژاپن است که ریشه چینی دارد با وجود این که این میوه ریشه آسیایی شرقی دارد، نام علمی آن دیوسپیر کاکی است که با زبان یونانی مرتبط است. واژه دیوسپیر به معنای " غذا خدایان " است و در واقع خرمالو میوه بسیار مفید برای اهداف بهداشتی است. خرمالو تقریبا شبیه گوجه فرنگی است و رنگ آن از زرد به نارنجی درخشان تغییر می‌کند. رنگ میوه‌ها بسته به میزان رسیدگی آن تغییر می‌کند.

این میوه بزرگ است و ازاندازه آن از پرتقال کوچک به یک گریپ فروت متفاوت است. حتی شکل، آن متفاوت است. می‌تواند گرد یا حتی چهارگوش باشد. پوست میوه خرمالو نازک وژلاتینی و بسیار شیرین است.

ارزش غذایی میوه خرمالو

خرمالو چربی و پروتئین بسیار کمی دارد و غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. آن‌ها شامل مقدار قابل توجهی از:ویتامین A، B۶ و C؛ منگنز؛ فسفر؛ پتاسیم؛ کلسیم؛ فیبر رژیمی - هم قابل حل و هم غیرقابل حل خرمالو ادرار آور خوبی است و هم چنین همانند ملین طبیعی عمل می‌کند.

اانواع خرمالو

خرمالوها دو نوع هستند:گس و غیر گس. خرمالو گس قابل خوردن نیست، چون حاوی سطح بالایی از تانین هستند. در حالی که غیر گس آن، به هنگام رسیدن تانین را از دست می‌دهند.

این میوه می‌تواند خام و نیز در حالت خشک خورده شود، همچنین به تعدادی از دسرها و غذاها نیز اضافه می‌شود. این میوه شیرین کالری بسیار پایینی دارد. اکنون که کمی در مورد فواید و عوارض جانبی میوه دانستید، باید به دقت مصرف کنید. مقدار صحیح میوه به دلیل درست به سلامتی کمک می‌کند.

نگاهی کلی به خواص خرمالو

- اگر در فصل سرما لثه هایتان خونریزی می‌کند امکان دارد به دلیل کمبود ویتامین C باشد. باید بدانید که مصرف خرمالو و جذب ویتامین C آن برای بالا بردن استحکام سلامت لثه‌ها موثر است. این ویتامین برای شفافیت پوست نیز مفید است.

- این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم می‌باشد که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله می‌کند به علاوه پکتین موجود در خرمالو نقش بسزایی در کاھش کلسترول خون دارد.

- میوه خرمالو با داشتن ویتامینھای A و C، کلسیم، پتاسیم و منیزیم میتواند به ھضم ھرچه بھتر غذا، تقویت بینایی و بھبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند. شاید بد نباشد بدانید که خرمالو تقویت کننده معده است، اسھال را برطرف میکند. باعث نرمی سینه میشود، کمخونی را رفع میکند و اشتھاآور خوبی ھم ھست.

- طبع خرمالو گرم وتر است و دانه میوه خرمالو که کوبیده و به صورت گرد درآمده باشد سنگ کلیه و مثانه را دفع می‌کند.

- خرمالو حاوی مقدار زیادی پکتین است پکتین یکی از فیبرهای محلول در آب است که باعث کاهش چربی خون می‌شود.

- خرمالو آرام کننده سکسکه است و به طور چشمگیری بندآورنده خون ریزی است.

- خرمالو ورم و التهاب بواسیر را فرو می‌نشاند.

- به خاطر حضور ویتامین A در خرمالو برای پوست و ناخن و موهای خشک و شکننده مفید است.

- میوه‌ی خرمالو رسیده برای کودکان نیز میوه‌ای مفید محسوب می‌شود و در رشد و نمو آن‌ها موثر است.

عوارض خوردن خرمالو

میوه خرمالو معمولا به خاطر فواید آن مشهور است. با این حال، چیزی که بسیاری از مردم نمی‌دانند این است که برخی محدودیت‌های خاصی برای مصرف دارد که می‌تواند منجر به اثرات جانبی شود، اگر به درستی نگهداری نشود. این عوارض جانبی در زیر آورده شده است:

- خرمالو حاوی تانین است از این رو، اگر این میوه با معده خالی خورده شود، منجر به اسهال می‌شود. همچنین باید در مقدار محدودی مصرف شود.

- کسانی که فشار خون پایین دارند نباید این میوه را بخورند، چون می‌تواند فشار خون را کاهش دهد و منجر به بیماری‌های مرتبط با فشار خون پایین شود.

- مقدار قند این میوه واقعا بالا است و از این رو، کسانی که از دیابت دارند باید از خوردن آن اجتناب کنند.

- بسیاری از مردم اشتباه می‌کنند که خوردن میوه با پوست منجر به تاثیرات مفید خواهد شد. در مقابل، واقعیت این است که بیشتر تانیک اسید در پوست آن متمرکز است. در نتیجه، پوست آن هرگز نباید خورده شود؛ در غیر این صورت، منجر به تشکیل سنگ در معده می‌شود.

- حتی خوردن میوه‌ها با " غذاهای سرد " مانند ماهی، و میگو، به تشکیل سنگ در معده منجر خواهد شد. این به خاطر این است که اینها غذاهایی هستند که پروتئین بالایی دارند و اسید تانیک، با عمل کردن روی این پروتئین ها، سنگ را شکل می‌دهد.

خرمالو چه عوارض دارد؟

اگرچه خرمالو خواص بسیار زیادی دارد، اما خوردن بیشتر از ۱ تا ۲ عدد از آن در روز توصیه نمی شود.

اگر دچار اضافه وزن هستید در خوردن خرمالو زیاده روی نکنید.

کسانی که اختلالات روده‌ای دارند یا عمل جراحی روده انجام داده اند یا به بیماریھای قلبی و سل مبتلا ھستند باید در خوردن خرمالو احتیاط کنند. منبع: مشرق برچسب ها: خواص ، خرمالو ، سلامتی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: خواص خرمالو سلامتی میوه خرمالو فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۷۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوردن هندوانه در چه شرایطی خطرناک است؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرادید، خوردن بیش از حد هندوانه می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند، از ضعف عضلانی گرفته تا ضربان قلب نامنظم.

این نتیجه در یک مطالعه موردی روی سه بیمار مبتلا به CKD آزمایش شد. این افراد پس از خوردن مقادیر زیاد هندوانه به شدت بیمار شدند؛ اما چرا آن‌ها به مراقبت پزشکی نیاز پیدا کردند؟

پاسخ در این است که هندوانه فقط آب نیست. این میوه آبدار سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که بیشترین آن‌ها پتاسیم است. یک برش هندوانه (تقریباً ۲۸۶ گرم) حاوی ۳۲۰ میلی‌گرم پتاسیم است؛ حدود ۱۲ درصد مقدار توصیه‌شده‌ی روزانه برای زنان و حدود ۹ درصد برای مردان.

بنابراین برای یک فرد سالم، هندوانه منبع فراوان و خوشمزه پتاسیم است که با توجه به نقش‌های متعدد آن در بدن مفید است. اعصاب ما از پتاسیم برای کمک به انتقال سیگنال‌ها، از جمله سیگنال‌هایی که سبب انقباض عضلانی می‌شوند، حفظ سطوح طبیعی مایع خارج از سلول‌ها و کنترل فشار خون استفاده می‌کند.

در شرایط عادی، پتاسیم اضافی که در این فرآیندها استفاده نمی‌شود توسط کلیه‌ها و از راه ادرار از بدن خارج می‌شود. با این حال، کلیه‌های افراد مبتلا به CKD در فیلتر کردن پتاسیم چندان کارآمد نیستند.

برای سه بیمار مذکور در مطالعه موردی، خوردن بیش از حد هندوانه غنی از پتاسیم منجر به هایپرکالمی شدید آن‌ها شد؛ وضعیتی که در آن پتاسیم زیادی در خون وجود دارد.

بیماران بین ۶.۶ تا ۷.۴ میلی‌مول در لیتر پتاسیم در خون خود داشتند، در حالی که محدوده طبیعی بین ۳.۵ تا ۵.۰ میلی‌مول در لیتر است. هر سه آن‌ها به مدت سه هفته تا دو ماه، هر روز مقادیر زیادی هندوانه به صورت میوه یا آب میوه مصرف کرده بودند.

بهترین میوه‌ها و سبزیجات برای داشتن عمر سالم و طولانی

بیماران توسط متخصصان ویزیت شدند، اما هایپرکالمی همیشه علائم واضح ندارد، همانطور که در مورد یکی از این سه بیمار اینطور بود. با این حال، می‌تواند علائم بسیار جدی هم داشته باشد.

برای مثال، دو بیمار دیگر دچار مشکلات قلبی شدند که به پتاسیم اضافی نسبت داده شد. یکی از آن‌ها ضربان قلبش کندتر از حد طبیعی شده بود و دومی از ایمپلنت دفیبریلاتور که برای بازگرداندن ریتم منظم قلب طراحی شده بود، شوک دریافت کرد.

علائم دیگر می‌تواند شامل ضعف عضلانی، احساس سوزن سوزن شدن، حالت تهوع و در موارد ناگهانی یا شدید، تنگی نفس و درد قفسه سینه شود.

خوشبختانه، هایپرکالمی با وجود خطرناک بودن، قابل‌درمان است. در مورد بیماران مورد مطالعه، درمان فوری آن‌ها دارو بود، اما به همه آن‌ها توصیه شد مصرف هندوانه خود را کاهش دهند. پیگیری چند ماه بعد نشان داد هر سه به این توصیه عمل کردند و در نتیجه سطح پتاسیم آن‌ها به حالت عادی بازگشته بود.

نویسندگان این مطالعه موردی امیدوارند با این تحقیق توانسته باشند خطرات کمتر شناخته‌شده‌ی زیاده‌روی در مصرف هندوانه را برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه روشن کنند.

«هندوانه یک میوه تابستانی محبوب است. اگرچه موز، سیب زمینی و گوجه فرنگی به دلیل ایجاد هایپرکالمی بدنام هستند، اما خطر ابتلا به هایپرکالمی پس از مصرف بیش از حد هندوانه معمولاً نادیده گرفته می‌شود.»

کد خبر 845949 برچسب‌ها سلامت خبر مهم تغذیه

دیگر خبرها

  • مضرات خوردن زیاد هندوانه
  • خواص درمانی رازیانه
  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
  • خواص میوه خشک برای کودکان
  • اتفاقاتی که بعد از زیاده‌روی در مصرف هندوانه در بدن شما می‌افتد
  • آلرژی و حساسیت فصلی رو به این میوه کوچک و خوشمزه بسپارید
  • درباره فواید خوردن صبحانه بیشتر بدانیم
  • خواص «زیتون» معجزه‌گر
  • خوردن هندوانه در چه شرایطی خطرناک است؟
  • اهمیت صبحانه برای کودکان