Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-24@19:22:18 GMT

آیا تیروئیدتان پرکار شده است؟

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۱۸۰۳۰

پرکاری تیروئیدی یا به اصطلاح پزشکی «هیپرتیروئیدیسم» بیماری نسبتا شایعی است که زنان را بیش از مردان گرفتار می‌کند.

خبرگزاری میزان - همشهری آنلاین نوشت: ممکن است شما هم دچار پرکاری تیروئید شده باشید، اما علائم آن آنقدر واضح نباشد که متوجه آن شیود.

غده تیروئید با ترشح هورمون‌هایی در بدن سوخت‌وساز آن را کنترل می‌کند، بنابراین پرکاری تیروئید یا به عبارت ترشح بیش از حد این هورمون‌ها باعث شدت گرفتن سوخت‌وساز بدن می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علائم تیروئید پرکار ممکن است چندان آشکار نباشد و با بیماری‌های دیگر از مشکلات روده‌ای و قلبی گرفته تا بیماری‌های روانی اشتباه گرفته شود.

از جمله نشانه‌ها و علامت‌های تیروئید پرکار می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- عدم تحمل گرما: بالا رفتن سرعت سوخت و ساز بدن در پرکاری تیروئید باعث افزایش دمای بدن و عدم تحمل گرما می‌شود.

- فرسودگی و خستگی: فعال بودن بودن بیش از فرآیند‌های بدنی در پرکاری تیروئید باعث خستگی سریع‌تر شما می‌شود.

- تغییرات عاطفی: خستگی و تحریک بیش از حد دستگاه عصبی مرکزی در افراد دچار تیروئید پرکار ممکن است به تغییرات عاطفی و خلقی منجر شود، از جمله اضطراب به همراه افسردگی و نیز بی‌خوابی و تحریک‌پذیری.

- تعریق بیش از حد و تشنگی: بالا رفتن دمای بدن باعث فعال شدن غدد عرقی و از دست رفتن آب بدن از راه تعریق و در نتیجه احساس تشنگی مداوم می‌شود.

- گرسنگی مداوم: بالا رفتن سوخت‌وساز بدن باعث اشتهای سیری‌ناپذیر می‌شود.

- کاهش وزن بدون علت مشخص: فرد دارای پرکاری تیروئید با وجود غذا خوردن مداوم ممکن است وزن در حد ۲ تا ۴ کیلوگرم- حتی بیشتر وزن کم کند.

- تپش قلب: ممکن است بدون هیچ علت مشخصی احساس تپش قلب کنید. این تپش قلب ممکن است در هنگام فعالیت جسمی یا در هنگام استراحت بروز کند. همچنین سرعت ضربان نبض‌تان هم ممکن است بالا برود.

- بزرگ شدن غده تیروئید: گاهی، اما نه همیشه در پرکاری‌های تیروئید غده تیروئید که در گردن قرار دارد، بزرگ می‌شود و در جلوی گردن برجستگی ایجاد می‌کند. این برجسته و بزرگ شدن غده تیروئید را گواتر می‌نامند.

- لرزش دست: تحریک بیش از حد اعصاب ممکن است باعث لرزش دست‌های شما شود. این لرزش دست ممکن است چندان شدید نباشد یا در حدی باشد که انجام کار‌های معمول را برایتان مختل کند.

- اسهال: پرکاری تیروئید باعث افزایش فعالیت دستگاه گوارش هم می‌شود و ممکن است به افزایش دفعات اجابت مزاج یا اسهال منتهی شود.

- مشکلات چشمی: پرکاری تیروئید در برخی از افراد باعث مشکلات چشمی می‌شود که ممکن است شدید هم باشد. شایع‌ترین مشکل چشمی بالا کشیده شدن پلک‌ها است که باعث می‌شود چشم‌ها بیرون‌زده و خیره به نظر برسند. همچنین چشم‌ها ممکن است پف‌آلود شوند و اشک‌ریزش داشته باشند و نیز ممکن است که دوبینی پیدا کنید.

- کهیر: ممکن است دانه‌های پوستی خارش‌داری در بدن رخ دهد که می‌توانند با دارو‌های آنتی‌ّهیستامینی بهبود پیدا کنند.

- تغییرات قاعدگی و ناباروری: زنان ممکن است دچار کاهش خونریزی قاعدگی یا قطع شدن خونریزی ماهانه شوند و باروری‌شان مختل شود.

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، به پزشکتان مراجعه کنید تا در صورت لزوم آزمایش‌های تیروئیدی برایتان تجویز کند. اگر پرکاری تیروئید درمان نشود، ممکن است به مشکلات پزشکی دیگر از جمله افزایش خطر پوکی استخوان و مشکلات بالقوه قلبی بینجامد.

بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز سماق برای سلامتی

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: تیروئید اخبارسلامت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تیروئید پرکاری تیروئید غده تیروئید بیش از حد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۸۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا نباید نگران نسل Z بود؟

در جوامع غربی، بیشتر مردم معتقدند که کودکان امروزی نسبت به والدینشان در گذشته، شانس بهتری در زندگی نخواهند داشت. جوانان نیز از مسائلی مثل مشکلات در خرید مسکن و تغییرات آب و هوایی نگرانند.

به گزارش خبرآنلاین، یک نسل گسترده از جوانان در حال شکل گیری است. به طور جهانی، حدود ۲ میلیارد نفر بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ متولد شده‌اند و جزء "نسل Z" هستند. در آمریکا و بریتانیا، این گروه یک پنجم از جمعیت را تشکیل می‌دهند که با جمعیت بومر‌ها رقابت می‌کنند؛ در حالی که در هند و نیجریه، جوانان به طور قابل توجهی بیشتر از سالخوردگان هستند.

برای هر نسل، یک روایت ساده وجود دارد: بومر‌ها مقارن با فراوانی پساجنگ و میلنیال‌ها همزمان با تجربه بحران مالی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹. برای نسل Z، دیدگاه متداول این است که گوشی‌های هوشمند آن‌ها را ناراحت کرده و آینده‌ی تلخ‌تری را پیش روی آن‌ها قرار داده است.

در جوامع غربی، بیشتر مردم معتقدند که کودکان امروزی نسبت به والدینشان در گذشته، شانس بهتری در زندگی نخواهند داشت. جوانان نیز از مسائلی مثل مشکلات در خرید مسکن و تغییرات آب و هوایی نگرانند. علمای اجتماع نگران هستند که نسل Z، که بیشترین زمان خود را در فضای مجازی سپری کرده‌اند، اکنون تحت تأثیر اضطراب و افسردگی قرار دارند. برخی سیاستمداران در آمریکا و بریتانیا به ممنوعیت استفاده از گوشی‌های هوشمند و محدودیت رسانه‌های اجتماعی برای کودکان زیر ۱۶ سال فکر می‌کنند.

همه این موارد می‌توانند باعث شود که به نسبت به نسل Z احساس امیدواری کمتری داشته باشیم. اما وقتی به دنیا و به معیار‌های گسترده‌تری نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که جوانان زومر از سرنوشت تلخی رنج نمی‌برند. در بسیاری از جنبه‌ها، آن‌ها به خوبی عمل می‌کنند:

حدود چهار پنجم جمعیت ۱۲ تا ۲۷ ساله جهان در اقتصاد‌های نوظهور زندگی می‌کنند و به لطف رشد و گسترش فناوری، از وضعیت بهتری نسبت به والدین خود برخوردارند. اما در برخی مناطق، نگرانی وجود دارد که پیشرفت سریع دهه‌های گذشته ممکن است تکرار نشود. این اضطراب در چین مشهود است.

نسل Z به درستی مهارت‌هایی کسب می‌کنند که قابل بازاریابی هستند. بیشتر از آن‌ها به دنبال مطالعه رشته‌های علوم مهندسی و پزشکی هستند؛ در حالی که علوم انسانی از رواج خارج شده‌اند.

به طور واضح، نسل Z در حال تحول دادن جهان کاری است. آن‌ها قدرت مذاکره دارند - و این را می‌دانند. بسیاری از میلنیال‌ها در سایه بحران مالی جهانی بزرگ شدند و از درخواست افزایش حقوق اجتناب می‌کردند. به‌نظر می‌رسد که نسل Z کمتر نگرانی درباره ترک شغل برای فرصت بهتر یا زندگی لذت‌بخش دارند.

نسل Z، با توجه به علاقه بیشترشان به مسائل اجتماعی و محیط زیست، ممکن است تأثیرات مهمی در جوامع بگذارند. این جوانان کمتر به سرگرمی‌های شبانه‌روزی و مصرف مواد مخدر توجه می‌کنند و زندگی غیرمسئولانه‌ای ندارند. البته این تفاوت‌ها ممکن است باعث افزایش احساس تنهایی و کاهش ارتباطات حضوری و کاهش روابط جنسی شود. همچنین، نرخ‌های گزارش شده از اضطراب و افسردگی در برخی مناطق در حال افزایش است، اگرچه این افزایش ممکن است ناشی از افزایش آگاهی از مشکلات روانی باشد.

نسل Z به طور چشم‌گیری در جهان کاری و اجتماعی تأثیر گذاشته‌اند. آن‌ها دارای مهارت‌ها و قدرت‌هایی هستند که به آن‌ها امکان می‌دهد نقش مهمی در جوامع و بازار کار ایفا کنند. این جوانان دارای اراده‌ی قوی‌ای هستند و ترجیح می‌دهند از فرصت‌های بهتری در زندگی استفاده کنند.

از طرف دیگر، افراد میانسال ممکن است به دلیل تجربیات گذشته‌ی خود نگران شکل‌گیری جوانان Z و تأثیراتی که بر جوامع دارند، باشند. اما در آخر، اگر این تحولات به نفع جامعه باشد و فرصت‌های بهتری برای همه افراد ایجاد شود، آن‌ها هم می‌توانند از این فرصت‌ها بهره‌مند شوند.

نسل Z به طور گسترده‌تری به فضای مجازی و فناوری‌های روزمره وارد شده‌اند. سرعت فراگیری تلفن‌های هوشمند و برنامه‌های رسانه اجتماعی سبب شده تا این جوانان به دنبال راه‌هایی برای مدیریت بهتر و سازنده‌تر از فضای مجازی بگردند. اینکه آیا این فضای مجازی به نفع آن‌ها است یا ممکن است بر روی روانشان تأثیر منفی بگذارد، یک موضوع مورد بحث است. به هر حال، آن‌ها به تدریج به شکل‌گیری روش‌هایی برای استفاده بهینه از فضای مجازی می‌پردازند تا از مزایا و معایب آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

در گذشته، فناوری‌های نوین همیشه همراه با مشکلاتی مواجه بوده‌اند. به همین ترتیب، استفاده از فضای مجازی نیز نیازمند تعادل و مدیریت صحیح است.

با انجام اقداماتی مانند اطلاع‌رسانی به جوانان درباره مخاطرات موجود در فضای مجازی، ارائه آموزش‌های مرتبط با مدیریت زمان و تنظیم حدود استفاده از رسانه‌های اجتماعی، می‌توان از بروز مشکلات روانی و اجتماعی جلوگیری کرد و از مزایای این فناوری به بهترین نحو بهره برد.

دیگر خبرها

  • مراقب نیش ها باشید!
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • مردان متولد این ماه‌ها به سختی عاشق می‌شوند!
  • ماجرای حذف طرح زوج و فرد از طرح ترافیک تهران چیست؟
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • ۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید
  • پوچتینو: به شکست ۵-۰ نیاز داشتیم!
  • روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری
  • انواع گل مژه و درمان آن
  • چطور با قانون ۳۰-۳۰-۳۰ وزن کم کنیم؟