Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش شمار دیپلمات‌های آمریکایی درگیر سندروم هاوانا، باعث نگرانی در میان مقام‎ها و دیپلمات‌های این کشور شده است.

خبرگزاری میزان – در حال حاضر حدود ۲۰۰ نفر از دیپلمات‌های آمریکایی درگیر بیماری مرموز «سندورم هاوانا» شده‎اند و اگرچه اطلاعات در این زمینه طبقه بندی شده هستند، اما این سوال مطرح است که آیا ابتلا به این بیماری، «رویدادی تصادفی» و یا «حمله‌ای هدف گذاری شده»، است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «جروزالم پست»، «سندروم هاوانا افشا کرد که دشمنان آمریکا چه اطلاعات خطرناکی را در اختیار دارند.»

هفته گذشته یک مورد مشکوک به سندروم هاوانا در کلمبیا شناسایی شد که جدیدترین مورد از مجموعه حملات مشکوک به پرسنل دیپلماتیک و اطلاعاتی آمریکا به شمار می‌رود.

این حمله دقیقا چند روز پیش از سفر «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا به کلمبیا روی داده و این بدان معناست که حملات ممکن است هدفمند و زمان بندی شده باشند.

کارکنان سفارت آمریکا در «بوگوتا» ممکن است بر اثر این بیماری مرموز که باعث ایجاد صدای دردناک در گوش، خستگی و سرگیجه می‌شود، مصدوم شده باشند.

این بیماری برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ در کوبا میان دیپلمات‌های آمریکایی گزارش شده و از آن زمان دیپلمات‌های آمریکا در سراسر جهان مواردی از این سندرم را گزارش کرده‎اند؛ منشاء آن ناشناخته است و برخی گمان می‌کنند که این یک نوع سلاح است.

پایگاه آمریکایی «وال استریت ژورنال» بر اساس ایمیلی که از سوی «فیلیپ گلدبرگ»، سفیر آمریکا در کلمبیا ارسال شده بود، موارد جدید از این بیماری را که شامل «حوادث بهداشتی غیر قابل توضیح» بوده، گزارش داده است.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا قرار بود در ماه جاری به کلمبیا سفر کند.

در ماه آگوست مقام‎های آمریکایی گزارش دادند سفر «کامالا هریس»، معاون رئیس جمهور این کشور به آسیای جنوبی و ویتنام چند ساعت به تاخیر افتاد و دلیل آن درگیر شدن ۲ پرسنل دیپلماتیک آمریکایی در این کشور با ترکیبات مرموز که به سندروم هاوانا شناخته شده، بود.

بیشتر بخوانید: تحقیقات پلیس آلمان درباره سندرم هاوانا «سندرم هاوانا» چیست و آیا بیماری مرموز مقام‎های آمریکایی صحت دارد؟

سفارت آمریکا در ویتنام در پی این رویداد اعلام کرد که «یک حادثه بهداشتی غیرعادی در هانوی» روی داده است؛ عبارتی که واشنگتن برای توصیف این سندروم استفاده کرده است؛ این حوادث در سال ۲۰۱۶ در کوبا آغاز شد، اما بر اساس گزارش‎ها، در آلمان، اتریش، روسیه و چین نیز شناسایی شده است.

پس از شکایت دیپلمات‌های آمریکایی مبنی بر این که جدی گرفته نمی‌شوند، وزارت خارجه آمریکا از تصمیم خود برای جمع آوری اطلاعات بیشتر در این زمینه خبر داد و بر اساس گزارش «ایندیپندنت»، دیپلمات‌های آمریکایی مبتلا به سندروم هاوانا در دیدار اخیر با آنتونی بلینکن این انتقاد را مطرح کردند که دولت آمریکا به اندازه کافی به قربانیان کمک نکرده و نگرانی‌های آن‌ها را مبهم در نظر گرفته است.

در میان مقام‎های دولت آمریکا و همچنین دولت‌های اخیر در این کشور اختلاف‌هایی بر سر آنچه روی داده، وجود دارد.

بر اساس گزارش «نیویورک تایمز»، نیمی از قربانیان سندروم هاوانا کارکنان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بوده‎اند و حتی سیا، رئیس مرکز خود را در وین برای رسیدگی به این موضوع فراخوانده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا سندروم هاوانا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آمریکا آمریکا سندروم هاوانا دیپلمات های آمریکایی دیپلمات های آمریکا سندروم هاوانا بر اساس مقام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۸۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«روس‌ها آمدند و ما رفتیم»؛ گزارش پالتیکو از شکست آمریکا در آفریقا

نشریه آمریکایی گزارش داد رهبران آفریقایی دیگر نمی‌خواهند شاهد تحمیل ارزش‌های به‌اصطلاح «دموکراتیک» غرب باشند و آمریکا در این مسئله به شکست سیاست‌های خود پی برده است.

به گزارش مشرق، رسانه آمریکایی پالتیکو گزارش داد مقامات ایالات متحده دریافته‌اند که اعمال فشار به «نیجر» و دیگر کشورهای جنگ‌زده آفریقا برای قطع ارتباط با مسکو و اتخاذ ارزش‌های غربی شکست خورده است.

با وجود تلاش‌های آمریکا، کشورهایی مانند مالی، چاد، جمهوری آفریقای مرکزی و لیبی برای تامین امنیت خود به روسیه روی آورده‌اند. حالا نیروها و پیمانکاران نظامی روسیه در آفریقا مستقر شده و با کم‌رنگ کردن نقش آمریکا، طرح خروج ۱۱۰۰ نظامی آمریکایی را در ماه‌های آتی رقم خواهند زد.

در این گزارش آمده است: «اجرای عملیات در کشوری که دولت آن روابط نظامی نزدیکی با روسیه دارد، مقامات آمریکایی را بسیار نگران می‌کند.»

ورود سربازان روس به نیجر در ماه میلادی جاری

شورای نظامی حاکم بر نیجر خواستار انحلال توافق‌های نظامی با آمریکا و خروج نظامیان این کشور از نیجر شده، اما هنوز تاریخ دقیقی برای خروج آمریکایی‌ها تعیین نشده است.

نشریه آمریکا با اشاره به پایگاه پهپادی آمریکا در نیجر که نقشی کلیدی در جمع‌آوری اطلاعات دارد، گزارش داد اگر نظامیان آمریکا از این کشور خارج شوند، دسترسی خود را به این پایگاه حیاتی از دست داده و در عملیات‌های خود در منطقه به مشکل خواهند خورد.

دو منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، به پالتیکو گفتند سردشدن روابط نیجر با آمریکا باعث شده تا کابینه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در سیاست‌هایش در قبال متحدان خود در آفریقا بازنگری کند.

«کامرون هادسون» افسر اطلاعاتی سابق آمریکا در سازمان سیا که امور مربوط به آفریقا را بر عهده داشت، به پالتیکو گفت: «وقتی همه کشورها فرانسه را بیرون کردند، ما سعی کردیم نقش صلح‌بان را ایفا کنیم، با این امید که بتوانیم حضور خود را در آنجا مستحکم کنیم. روشن است که این طرح‌ها شکست خورد. ما خارج شدیم و روسیه آمده است.»

به گزارش پالتیکو، کشورهای آفریقایی از مداخله آمریکا در امور داخلی خود به تنگ آمده و دیگر نمی‌خواهند شاهد تحمیل ارزش‌های آمریکایی به سیاست‌های داخلی خود باشند. یک مقام آمریکایی ناشناس در این باره گفت: «بیشتر این کشورها نمی‌خواهند به آن‌ها امر و نهی شود. غرب از سال‌ها پیش به کشورهای آفریقایی شیوه حکمرانی را دیکته می‌کرد و آن‌ها حالا دارند می‌گویند که دیگر بس است.»

برخی رهبران آفریقایی از مداخله روسیه راضی هستند و می‌گویند مسکو بر خلاف واشنگتن، از عهده ارائه حمایت‌های سریع امنیتی برمی‌آید. بسیاری هم با درخواست آمریکا برای اجرای اصلاحات به‌اصطلاح «دموکراتیک» مخالفت کرده و می‌گویند غرب حق ندارد درباره دموکراسی برای آن‌ها سخنرانی کند، آن هم وقتی غربی‌ها در مورد متحدان خود در دیگر نقاط جهان چنین رویکردی نداشته و ارزش‌های «دموکراتیک» خود را نادیده می‌گیرند.

در گزارش پالتیکو آمده است: «این پس‌زدن‌ها در کشورهایی مانند نیجر برای مقامات آمریکایی مشکل‌ساز شده است؛ مقاماتی که سعی دارند راهی برای حفظ همکاری دیرینه واشنگتن با کشورهای سرشار از منابع بیابند.»

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • «روس‌ها آمدند و ما رفتیم»؛ گزارش پالتیکو از شکست آمریکا در آفریقا
  • (ویدیو) هدف قرار گرفتن دو پایگاه آمریکایی در سوریه
  • هدف قرار گرفتن دو پایگاه آمریکایی در سوریه
  • دومین پایگاه آمریکا در سوریه طی کمتر از یک ساعت هدف قرار گرفت
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف قرار گرفت
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف گرفته شد
  • حملات پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکا در سوریه
  • حذف ۲۵۰ کیلو گرم گوشت دام‌های تصادفی در بروجن
  • چاد هم نظامیان آمریکایی را اخراج می کند
  • پژواک؛ رویدادی جریان ساز و اثربخش