Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، تامین سوخت به‌موقع مورد نیاز نیروگاه‌ها از اموری است که اختلال در آن می‌تواند خاموشی‌هایی را به دنبال داشته باشد، تجربه پارسال نشان داد تامین نشدن به موقع سوخت مورد نیاز نیروگاه ها چه مشکلاتی می تواند برای کشور ایجاد کند.

همین حساسیت سبب شد رییس جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که بیست مهر ماه برگزارشد بر پیش‌بینی تامین به موقع سوخت نیروگاه‌ها تاکید داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین رابطه «علی اکبرمحرابیان» وزیر نیروی دولت سیزدهم نیز در روزهای اخیر موضوع سوخت نیروگاهی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این امر در زمستان از اهمیت بالایی برخودار است و مشکلی که سال گذشته ایجاد شد این بود که مخازن سوخت نیروگاه‌ها پر نشد و همین امر تامین گاز نیروگاه‌ها را با مشکل روبه‌رو کرد.

محرابیان گفت: براین اساس از یک ماه گذشته و در یک اقدام مشترک با وزارت نفت تلاش کردیم ناوگان حمل و نقل کشور بسیج شوند و مصوبه خوبی در دولت برای تشویق مالکان این ناوگان داشته‌ایم.

وی افزود: درحال حاضر سوخت‌رسانی با سرعت خوبی درحال انجام است و در حال حاضر موجودی مخازن بالاتر از ذخیره سال گذشته است.

«محسن طرزطلب» مدیرعامل شرکت برق حرارتی روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا در رابطه با وضعیت تامین سوخت نیروگاهی گفت: تلاش خواهیم کرد تا حد امکان این نگرانی برطرف شده یا کاهش یابد.

وی درباره وضعیت فعلی تامین سوخت نیروگاه‌ها افزود: اکنون روند تامین سوخت نیروگاه ها از سوی وزارت نفت به‌طور مداوم درحال انجام است و هم از نظر سوخت گاز و هم سوخت مایع کار تامین به‌طور مستمر در حال انجام است.

مدیرعامل برق حرارتی ادامه داد: الان وضعیت مخازن نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته در همین زمان وضعیت مطلوب‌تری دارد و میزان سوخت مایع هم نسبت به گذشته بهتر شده است.

طرزطلب بیان‌داشت: البته باید دید وضعیت مصرف گاز در کشور به چه شکلی خواهد شد و مشترکان چه میزان گاز مصرف خواهند کرد و بر این اساس چقدر گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها تامین خواهد شد و مخازن چقدر می توانند سوخت مورد نیاز نیروگاه های حرارتی را تامین کنند؟

وی درباره احتمال استفاده از مازوت در برخی نیروگاه‌ها گفت: این امر بستگی به میزان مصرف گاز و برق در زمستان خواهد داشت و پیش بینی ما آن است که استفاده از سوخت مازوت اجتناب ناپذیر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی ادامه‌داد: ۱۶ نیروگاه وجود دارد که می توانند از سوخت مازوت استفاده کنند.

طرزطلب افزود: احتمال می رود ۵۰ درصد این نیروگاه‌ها به سمت استفاده از مازوت بروند؛ گرچه تلاش این است که هر ۱۶ نیروگاه زمانی که از سوی سازمان محیط زیست اعلام افزایش آلودگی داده شد از سوخت مازوت استفاده نکنند.

به گزارش ایرنا، پیشتر شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد، سومین نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی تأمین سوخت زمستانی در هفته گذشته با حضور مسئولان وزارت نفت و نیرو برگزار شد، این نشست با هدف بررسی اصلاح الگوی مصرف در کشور و ایجاد هماهنگی و همکاری مشترک میان دستگاه‌های تأمین‌کننده و مصرف‌کننده انرژی در کشور برگزار شد.

ارسال حداکثری سوخت مایع به نیروگاه‌ها با اولویت منطقه شمال شرق، استفاده حداکثری از نفت کوره در نیروگاه‌ها و مدیریت تأمین گاز برای مهم‌ترین مراکز تولید برق در کشور، از اصلی‌ترین موضوع‌های مورد بحث در این نشست بود.

وزیر نفت نیز پیش از این با بیان اینکه درسال گذشته حدود ۱۶۰ میلیون متر مکعب در بعضی از روزهای فصل سرد بخصوص در استان‌های شمال و شمال شرق کشور کسری گاز داشتیم، گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم که با روند رشد مصرف در کشور که بین ۸ تا ۱۰ درصد است، در فصل سرد تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز کسری گاز داشته باشیم، به همین خاطر جلسات تامین سوخت زمستانی را شروع کردیم.

برچسب‌ها شرکت ملی گاز ایران سازمان حفاظت محیط زیست وزارت نفت شرکت تولید نیروی برق حرارتی محسن طرزطلب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت ملی گاز ایران سازمان حفاظت محیط زیست وزارت نفت شرکت ملی گاز ایران سازمان حفاظت محیط زیست وزارت نفت شرکت تولید نیروی برق حرارتی مورد نیاز نیروگاه ها سوخت نیروگاه ها تامین سوخت برق حرارتی وزارت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۸۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردزنی نیروگاه سد گتوند در تولید انرژی برق‌آبی

مدیر بازار برق شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: نیروگاه سد گتوند در سال ۱۴۰۲ در بین نیروگاه‌های برق‌آبی کشور بالاترین تولید انرژی برق پاک و تجدیدپذیر را داشته است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید جابر موسوی، مدیر بازار برق شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اعلام این خبر، اظهار داشت: سد و نیروگاه گتوند با حجم مخزن نزدیک به 5 میلیارد مترمکعب و ظرفیت برق‌آبی 1000 مگاوات نقش بسیار حیاتی در مدیریت منابع آب سطحی و کنترل سیلاب‌های فصلی، تأمین پایدار آب شهرهای مهم استان خوزستان و تولید انرژی پاک برق‌آبی در کشور دارد.

وی افزود: در سال 1402 به لطف بارش‌های بسیار خوبی که در حوضه جنوب غرب به وقوع پیوست، نیروگاه‌های حوضه کارون که 65 درصد کل ظرفیت برق‌آبی کشور در آن حوضه قرار دارد در تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر برق‌آبی در پیک تابستان و زمستان نقش بسزایی را ایفا کرده‌اند.

موسوی بیان داشت: در این میان نیروگاه گتوند با انجام به موقع تعمیرات سالانه 4 واحد نیروگاهی خود و ذخیره مناسب آورد در مخزن با تولید انرژی پاک برق‌آبی به میزان 3850 گیگاوات ساعت در سال 1402 بیشترین تولید انرژی را در بین نیروگاه‌های برق‌آبی کشور داشته و سهم 20 درصدی بین نیروگاه‌های برق‌آبی کشور را به همراه داشت.

مدیر بازار برق شرکت آب و نیرو گفت: رکوردزنی نیروگاه گتوند در تولید انرژی به گونه‌ای حاصل شد که این نیروگاه نسبت به سه نیروگاه بالادست خود 1000 مگاوات ظرفیت نصب شده کمتری دارد و این بدین معنی است که واحدهای نیروگاه گتوند با ساعات کارکرد بسیار بالایی به عنوان یک نیروگاه بار پایه در حال تولید پایدار بوده‌اند و در طول مدت فصل تابستان تقریباً به صورت 24 ساعته در مدار تولید قرار داشته‌اند.

وی ادامه: این موضوع ضمن اینکه انجام تعمیرات به هنگام و دقیق و پایش مستمر واحدها و تجهیزات نیروگاه را بیش از پیش نشان می‌دهد، ضرورت اجرای فاز توسعه نیروگاه گتوند را دو چندان کرده است،به طوریکه مراحل اجرای این طرح در شرکت آب و نیرو علیرغم مشکلات در تأمین منابع مالی به جد در حال پیگیری است.

موسوی افزود: نیروگاه‌های برق‌آبی در دست بهره‌برداری شرکت آب و نیرو در سال 1402 نزدیک به 6300 گیگاوات ساعت تولید انرژی داشته‌اند که ضمن در اختیار داشتن سهم 32 درصدی در تولید انرژی برق‌آبی کشور، نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز افزایش 34 درصدی در تولید انرژی به همراه داشتند.

وی در پایان ضمن اعلام آمادگی کامل واحدهای نیروگاهی شرکت برای پیک تابستان 1403 بیان داشت: شرکت آب و نیرو در حال حاضر 3465 مگاوات ظرفیت نیروگاه برق‌آبی در حال بهره‌داری دارد و به لطف خداوند همچون سالهای گذشته در پیک تابستان امسال با حداکثر ظرفیت تولید، بار دیگر نقش بسزای نیروگاه‌های برق‌آبی در پاسخگویی به نیاز پیک مصرف و حفظ و پایداری شبکه برق کشور را نشان خواهند داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلاش برای تسهیل تامین داروهای بیماران خاص/ دپو ۳ ماهه سرم در کشور
  • بازگشت واحد ۲ نیروگاه بعثت به مدار تولید
  • ۹۰۰ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در خراسان شمالی توزیع شد
  • تسهیل در تامین داروی بیماران خاص / دپوی سه ماهه سرُم
  • افزایش ۴۰ درصدی مصرف بنزین در ۳ سال گذشته
  • استان قزوین مشکل تامین بنزین و گازوئیل ندارد
  • امکان تامین نیمی از مصرف برق خانگی با انرژی خورشیدی
  • جایگاه‌های سوخت استان زنجان طبق روال گذشته در حال خدمت‌رسانی هستند
  • افزایش40 درصدی مصرف بنزین در 3 سال گذشته/ مصرف به ۱.۴ لیتر در روز بر نفر رسیده است
  • رکوردزنی نیروگاه سد گتوند در تولید انرژی برق‌آبی