Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@09:59:43 GMT

۳۰۰ پنل خورشیدی برای عشایر گلستان تامین شد

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۱۹۰۱۸

۳۰۰ پنل خورشیدی برای عشایر گلستان تامین شد

رضا علیپوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ۵۰ دستگاه پنل خورشیدی از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به مبلغ سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تامین و همزمان با گرامیداشت روز ملی روستا و عشایر بین عشایر بومی ترکمن گلستان توزیع شد.

وی افزود: ۲۵۰ دستگاه پنل‌ خورشیدی نیز با استفاده از اعتبارات شرکت توزیع نیروی برق گلستان با هزینه ۲۵ میلیارد ریال تامین و هم اکنون در اختیار اداره کل امور عشایری استان قرار دارد تا پس از کوچ قشلاقی عشایر بین آنان توزیع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل امور عشایری گلستان بابیان اینکه هر پنل خورشیدی برق لازم برای تامین نیازهای اولیه خانوارهای عشایری را تامین می‌کند، اضافه کرد: هر خانوار عشایری ۱۰ درصد از هزینه پنل خورشیدی را پرداخت کرده است.

علیپوری افزود: مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان قول تهیه ۱۵۰ دستگاه پنل خورشیدی دیگر را ظرف چند ماه آینده داده که در صورت تامین، بین عشایر کوچنده استان توزیع خواهد شد.

وی یادآور شد: در چند سال گذشته نیز ۵۰ دستگاه پنل خورشیدی از طریق بخش خصوصی تامین و میان جامعه عشایری گلستان توزیع شد که عشایر ۱۰۰ درصد هزینه آن را پرداخت کردند.

عشایر کوچنده گلستان

علیپوری گفت: حدود هزار و ۷۰۰ خانوار عشایری بومی و کوچنده گلستان متقاضی تامین پنل خورشیدی هستند که به مرور زمان از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده و توافقات با شرکت توزیع برق استان تامین و بین آنها توزیع خواهد شد.

استفاده از انرژی خورشیدی در کنار مزایایی از جمله کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و متعاقب آن کاهش آلودگی هوا، یکی از راهکارهای مناسب رفع همیشگی دغدغه مردم نسبت به کمبود برق و قطع آن در روزهای گرم سال است که شرایط اقلیمی خشک و نیمه‌خشک گلستان با سالانه ۳۰۰ روز آفتابی، بهترین فرصت را برای بهره‌گیری از این انرژی طبیعی فراهم کرده است.

گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که چهار هزار و ۱۲۲ خانوار عشایری شامل هزار و ۸۸۸ خانوار بومی ترکمن و ۲ هزار و ۲۳۴ خانوار کوچنده از استان‌های خراسان شمالی، رضوی و سمنان با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

این استان شمالی ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع دارد که عشایر بومی و کوچنده با در اختیار داشتن ۷۶۷ هزار راس دام از مجموع تقریبی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین گلستان، در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از این مراتع در سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله سکونت دارند.

برچسب‌ها زندگی عشایری گنبدکاووس انرژی برق گلستان مراوه تپه کلاله

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری گنبدکاووس انرژی برق زندگی عشایری گنبدکاووس انرژی برق گلستان مراوه تپه کلاله پنل خورشیدی دستگاه پنل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۹۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی

حاتم طهماس‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: دومین جشنواره بین المللی کوچ عشایر با اهداف و معرفی ظرفیت‌ها و تولیدات جامعه عشایری و حفظ و احیا و معرفی فرهنگ، هنر، آداب و سنن و صنایع دستی و نمایش جایگاه بی بدیل جامعه عشایری در زمینه‌های تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین فراهم ساختن آشنایی اقوام و تبادل افکار و تجارب عشایر کشور برگزار می‌شود.

وی گفت: جشنواره با حضور و مشارکت ۷ استان گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان، فارس و کرمانشاه اجرا خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر استان تصریح کرد: در این جشنواره ۷ کشور شامل افغانستان، مغولستان، ترکمنستان، عراق قزاقستان، ترکیه، پاکستان و نیجریه حضور خواهند داشت.

طهماس پور گفت: در جشنواره دو روزه شهر جعفرآباد صنایع دستی، پخت غذای سنتی، محصولات عشایر، لباس سنتی، آیین‌های موسیقی، رقص و عاشیق و بازی‌های بومی و محلی شامل چلینگ آغاجی، قییش کوتی، اسب سواری، شتر کوچ برتر برای عموم به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

کد خبر 6088139

دیگر خبرها

  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • تمدید نام نویسی بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد