Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-24@07:32:05 GMT

راهی کوتاه برای رسیدن به اجاره بهای ارزان

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۱۹۰۵۴

راهی کوتاه برای رسیدن به اجاره بهای ارزان

پیشنهاد اختصاص ۱۵۰ هزار واحد مسکونی به بازار اجاره از مجموع یک میلیون واحد مسکونی که قرار است سالانه ساخته شود در حالی به تازگی مطرح شده است که یک سیاست موثرتر که می‌تواند عرضه چند برابری مسکن به بازار اجاره را به دنبال داشته باشد همچنان مغفول مانده است. دولت در حالی به تازگی از پیشنهاد اختصاص سهمیه ۱۵۰ هزار واحدی برای عرضه به بازار اجاره در قالب قانون ساخت یک میلیون مسکن در سال خبر داده است که کارشناسان معتقدند یک راه کوتاه‌تر تا رسیدن به اجاره‌بهای ارزان وجود دارد که سیاست‌گذار مسکن می‌تواند قبل از هر سیاستی آن را اجرایی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پیشنهاد اختصاص ۱۵۰ هزار واحد مسکونی به بازار اجاره از مجموع یک میلیون واحد مسکونی که قرار است سالانه ساخته شود در حالی به تازگی مطرح شده است که یک سیاست موثرتر که می‌تواند عرضه چند برابری مسکن به بازار اجاره را به دنبال داشته باشد همچنان مغفول مانده است.

در طرح پیشنهادی جدید، اعلام شده است برای بهبود وضعیت در بازار اجاره، ۱۵۰ هزار واحد استیجاری در قالب قانون جهش تولید مسکن با تسهیلات ویژه ساخته شود. براساس اعلام متولی بخش مسکن در این راستا، برای نخستین بار جهت مدیریت بازار اجاره، آیین نامه اجاره داری حرفه‌ای مطرح شده که در حال حاضر در هیات دولت بوده و در صورت تصویب، با ساخت واحد‌های استیجاری ارزان قیمت، تحولاتی در حوزه اجاره داری ایجاد خواهد کرد. آن طور که دولت اعلام کرده قرار است در صورت موافقت با این پیشنهاد با ارائه مجوز تسهیلات و خدمات، واحد‌های استیجاری با قیمت تمام شده مناسب ساخته شود تا برای بخش خصوصی هم جذابیت داشته باشد و مورد استقبال قرار بگیرد.
با این حال کارشناسان معتقدند روش کوتاه‌تر و موثرتر برای افزایش عرضه مسکن چه در بخش خرید وفروش و چه اجاره‌بها که منجر به تنظیم نرخ‌ها می‌شود اجرای سیاست مالیاتی موثر (مالیات سالانه بر املاک مسکونی) است.

از این طریق به سرعت و بدون فوت وقت و هزینه تیراژی معادل حداقل ۵ برابر برنامه فعلی (ساخت ۱۵۰ هزار واحدی) به بازار عرضه می‌شود. این در حالی است که همان‌گونه که متولی بخش مسکن نیز اعلام کرده است با توجه به اینکه ساخت واحد‌های قانون جهش تولید مسکن از امسال شروع خواهد شد، اما تکمیل آن‌ها بیش از یک سال زمان خواهد برد لذا عرضه واحد‌ها به امسال نمی‌رسد. در حالی که با این اقدام می‌توان به فوریت حجم انبوهی از واحد‌ها را به بازار مسکن اعم از بازار خرید‌و‌فروش یا اجاره، عرضه کرد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار اجاره سیاست گذار مسکن خانه دولت سیزدهم اجاره بهای آپارتمان بازار اجاره ۱۵۰ هزار واحد واحد مسکونی ساخته شود واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۹۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین قیمت فروش آپارتمان در مناطق 22گانه تهران (+عکس)

بازار عرضه «فایل فروش آپارتمان» در شروع ماه دوم از سال 1403، با یک تغییر محسوس نسبت به فروردین روبه‌رو شده است؛ افزایش نسبی فروشنده‌‌‌ها.

به گزارش دنیای اقتصاد، نتایج تحقیقات میدانی دنیای‌اقتصاد از بازارهای آنلاین معاملات مسکن در شهر تهران حاکی است، برخلاف هفته‌‌‌های ابتدای سال‌جاری که در برخی از محله‌‌‌های انتخابی متقاضیان خرید آپارتمان، فایل عرضه وجود نداشت و در دیگر محله‌‌‌ها، تعداد فایل‌‌‌ها بسیار ناچیز بود، در حال حاضر نبض عرضه تغییر کرده است.

بازار مسکن به شکل سنتی در شروع هر سال با کاهش شدید عرضه فایل روبه‌رو می‌شود به‌طوری که مالکانی که قصد فروش آپارتمان دارند منتظر رصد چشم‌‌‌انداز قیمت‌ها و متغیرهای موثر بر نبض مسکن می‌‌‌مانند و در میانه بهار به تدریج وارد بازار می‌‌‌شوند. امسال اما علاوه بر این رفتار سنتی، دو متغیر بیرونی بسیار موثر بر نبض قیمت مسکن، در وضعیت بسیار خاص قرار گرفت.

این دو متغیر شامل ریسک‌‌‌ غیراقتصادی مرتبط با اوضاع منطقه –تنش‌‌‌های سیاسی حوزه بین‌الملل همچون جنگ- و همچنین نوسانات نرخ دلار بود.

بازار مسکن طی ۶سال گذشته همواره تحت‌تاثیر متغیرهای بیرونی بوده و تغییر جهت وضعیت این متغیرها یا تشدید نوسانات آنها، ابتدا روی رفتار تقاضای سرمایه‌‌‌ای ملک و سپس روی سمت عرضه و قیمت مسکن تاثیرگذار بوده است.

 از وضعیت کنونی فایل‌‌‌های فروش آپارتمان در ۲۲ منطقه تهران و بیش از ۱۰۰محله شهر حاکی است، در حال حاضر میانگین قیمت پیشنهادی فروشنده‌‌‌ها برای واحدهای مسکونی با میانگین مساحت ۸۰ مترمربع و عمربنای ۸ سال، رقمی معادل ۸۶ میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان در هر مترمربع است.

در اولین هفته‌‌‌کاری بازار مسکن ۱۴۰۳، در همین ستون، گزارشی از وضعیت فایل‌‌‌های فروش آپارتمان در محله‌‌‌های منتخب ۲۲ منطقه تهران به چاپ رسید که در آن زمان، میانگین قیمت پیشنهادی در فایل‌‌‌های آپارتمانی، ۸۴ میلیون تومان در مترمربع برآورده شده بود.

به این ترتیب تورم در فایل‌‌‌های فروش آپارتمان طی این مدت حدود ۳‌درصد است.

با این حال، برحسب حجم عرضه و مقایسه آن با حجم تقاضای خرید در بازار فروردین، «قیمت قطعی در معاملات انجام شده»، احتمال خیلی زیاد با «قیمت پیشنهادی» تفاوت داشته است و حتی تورم مسکن نیز نرخ دیگری می‌تواند باشد.

هنوز بانک مرکزی گزارش معاملات مسکن فروردین که «قیمت قطعی» از آن استخراج می‌شود را منتشر نکرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • واکنش بازار به تغییر مقررات انتشار آگهی مسکن
  • رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن
  • کارشناس مسکن: هیچ جای دنیا مستأجران مثل ایران به حال خود رها ‌نشدند / معضل مستأجران می‌تواند مشکل امنیتی شود
  • گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن
  • اصلاح طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی 
  • سال سخت خانه‌به‌دوشان
  • تحقق کاهش معطلی دریافت کد رهگیری برای مستاجران با سامانه خودنویس
  • ساخت ۸۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور کلید خورد
  • جدیدترین قیمت فروش آپارتمان در مناطق 22گانه تهران (+عکس)
  • گوشت قرمز ۲۹۹ هزار تومانی وارد بازار شد؛ از کجا می‌توان گوشت ارزان خرید؟