Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، هفتاد و هشتمین محفل هم افزایی فعالان فضای مجازی پاک به بررسی فرمان اخیر مقام معظم رهبری در مورد «جهاد تبیین» در فضای مجازی اختصاص یافت.

در این نشست سیدعلیرضا آل داوود پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به اینکه نخستین بار نیست که مقام معظم رهبری دستور جهاد داده اند و در سال ۹۵ هم به بحث جهاد کبیر اشاره داشتند، گفت: از آنجایی که هم اکنون در فضای مجازی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی خارجی با فضایی غیراخلاقی مواجه هستیم رهبر انقلاب به موضوع رعایت اخلاق و ادب اهتمام ویژه ای داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین حال شاهد هستیم که در این فضا، دشمن از انواع فناوری‌ها در حوزه‌هایی مانند علوم داده و هوش مصنوعی برای تولید محتوای هدفمند و مهندسی ذهن مخاطب استفاده می‌کند که باید در این زمینه تبیین صورت گیرد.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در نوروز ۱۴۰۰ هم با اشاره به اینکه فضای مجازی رها شده است و این فضای ول افتخار نیست، بر ضرورت جهاد تبیین تاکید داشته اند، گفت: باید در بحث جهاد تبیین، این موضوع روشنگری شود که شبکه ای مانند اینستاگرام ضد ارزش‌های اسلامی و ایرانی ما فعالیت می‌کند. شبکه‌های اجتماعی خارجی هم اکنون اقدامات خصمانه ای را در بستن صفحات رسمی ارگان‌های رسمی کشور به کار گرفته اند.

آل داوود با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر قوی شدن، افزود: در فضای مجازی علاوه بر کنشگری در برابر پلتفرم‌های خارجی، با توسعه سخت افزار و نرم افزار و فناوری‌های نوظهور می‌توانیم قوی شویم.

وی به تاکید رهبر انقلاب در خصوص شبکه ملی اطلاعات به عنوان راهبرد حضور در فضای مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: قسمت بسیار مهم «جهاد تبیین» در فضای مجازی تبیین چرایی و لزوم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور است. پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا شبکه ملی اطلاعات دارند و به بومی سازی و حکمرانی فضای مجازی و حاکمیت سایبری اهمیت می‌دهند. اینها الزامات «جهاد تبیین» در فضای مجازی است. این در حالی است که وقتی از شبکه ملی اطلاعات سخن می‌گوئیم به ما حمله می‌شود.

این پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی به عنوان یکی موضوعات روز جامعه اشاره کرد و گفت: سوال این است که آیا این طرح در جامعه به درستی تبیین شده است؟ جواب خیر است. در حالی که این طرح به نفع کسب و کارهای فضای مجازی و مقابله با بی قانونی در این فضای است. اما به دلیل عدم تبیین با واکنش‌های منفی روبرو شده است.

وی تبیین و روشنگری را نقطه مقابل ابهام و جهاد را آماده شدن برای رزم و فعالیت عملیاتی برشمرد و گفت: «جهاد تبیین» یعنی یک جریان جهادی انقلابی برای ابهام زدایی از موضوعات در سطح جامعه وجود داشته باشد.

آل داوود با اشاره به اینکه بهره گیری از فناوری‌های روز مانند علوم شناختی، بیگ دیتا، هوش مصنوعی و داده کاوی برای اقناع سازی مخاطب ضروری است، گفت: با این فناوری‌ها می‌توان نقشه راه گام دوم انقلاب را تبیین کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون مخاطبان ایرانی به واسطه فضای مجازی و حضور در پلتفرم‌های خارجی تغییر ذائقه پیدا کرده و نسبت به ارزش‌های خودشان دچار ابهام شده اند، گفت: در صورتی که بتوانیم این فضا را برای کاربران ایرانی تبیین کنیم و تاب آوری مردم را در مورد حملات شناختی دشمن بالا ببریم، بخشی از این جهاد را انجام داده ایم.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه ما با ۳ ضعف در جبهه انقلاب فضای مجازی مواجه هستیم، گفت: آمادگی مدیریت انقلابی در حوزه حاکمیت سایبری نداریم. ضعف گفتگوی هدفمند با هم داریم و در مورد توزیع قدرت نیز ضعف داریم. ما در حوزه تبیین و رسانه ضعف داریم. باید تکلیف خود را در زمینه حاکمیت سایبری انقلاب اسلامی مشخص کنیم. در عصر جنگ اطلاعات کشوری که نگاهی به حاکمیت سایبری مستقل خود نداشته باشد بازنده این جنگ است.

وی با اشاره به برخورد شبکه‌های اجتماعی امریکایی با دونالد ترامپ در ایام انتخابات این کشور اظهار داشت: حاکمیت سایبری آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دهد که شخصی مانند ترامپ خلاف این حاکمیت رفتار کند و با آن مقابله می‌کند.

آل داوود با تاکید بر اینکه ما نیز باید حاکمیت سایبری مستقل انقلاب اسلامی داشته باشیم، ادامه داد: راه اندازی شبکه ملی اطلاعات قطعاً به نفع کسب و کارهای داخلی است. ما باید در میان مدت پلتفرم‌های خودمان را در کشورهای منطقه داشته باشیم و در بلند مدت بتوانیم شبکه فراملی اطلاعات در مقابل هژمونی آمریکا ارائه کنیم. این اقدام عاجل برای حاکمیت مستقل سایبری و قوی‌تر شدن، ضروری است.

برخی به جای «جهاد تبیین»، «روزه سکوت» اختیار کردند

در این نشست محمدمهدی حبیبی فعال فضای مجازی نیز با اشاره به قدرت فتوای رهبری در جامعه و دستور «جهاد تبیین» گفت: یکی از مسائل مهم در فضای مجازی این است که ما با شبهات بسیاری در این فضا مواجه هستیم و نبود رهبران میانی سبب شده، شاهد ابهامات بسیاری باشیم.

وی گفت: متأسفانه برخی در فضای مجازی به جای «جهاد تبیین»، «روزه سکوت» گرفته و سکوت اختیار کرده اند. سازمان صدا و سیما در ۸ سال اخیر برای سواد فضای مجازی چه کار کرده است؟ مردم سواد زندگی در فضای مجازی ندارند و مسئول آن حاکمیت است.

حبیبی با اشاره به طرح حمایت از کاربران فضای مجازی و سکوت مسئولان آن گفت: چرا کسی مسئولیت این طرح را برعهده نمی‌گیرد؟ گفته می‌شود که این طرح باعث مهاجرت نخبگان فناوری اطلاعات شده است. چرا برای این طرح تبیین رسانه‌ای وجود ندارد و افراد در مورد آن توجیه نیستند؟ بخشی از جهاد تبیین این است که در مورد این طرح شفاف سازی شود.

این کارشناس با تاکید بر اینکه باید بپذیریم که اگر حاکمیت ما در فضای مجازی از دست برود، همه چیز ما از دست رفته است، خاطرنشان کرد: رویکرد عقلایی و راه حل نهایی در حوزه فضای مجازی، بومی سازی پلتفرم‌ها و خدمات در داخل کشور است تا کاربران از خدمات داخلی استفاده کنند. در کنار آن، بخشی از جهاد تبیین نیز باید مربوط به کنترل فضای مجازی باشد تا ورودی جامعه و کاربران مورد حفاظت قرار گیرند.

به گفته وی، «جهاد تبیین» یک مفهوم اسلامی و یک فرهنگ ادبیاتی است و در این فضا باید ثبات قدم داشت و در موضعی که حق است باید مستحکم ایستاد.

کد خبر 5329700 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری فضای مجازی محمد مهدی حبیبی شبکه ملی اطلاعات طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی حکمرانی فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان حاکمیت سایبری فیس بوک فناوری فضایی تحقیقات علمی نوآوری ایستگاه فضایی بین المللی صندوق نوآوری و شکوفایی فضانوردان عیسی زارع پور طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی همراه اول شبکه ملی اطلاعات شبکه ملی اطلاعات حاکمیت سایبری فضای مجازی فضای مجازی جهاد تبیین فناوری ها پلتفرم ها آل داوود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۹۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی ربیعی: تعطیلی روز شنبه توطئه نیست /بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟ وقتی خودتان هم در شبکه های مجازی هستید و تیک آبی و خاکستری می گیرید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی ربیعی، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در نشست «بررسی تاثیر سیاستهای اقتصادی و اجتماعی در رشد و توسعه اقتصادی در فضای فناوری اطلاعات» که از سوی گروه علمی تخصصی اقتصاد رسانه «انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات» برگزار شده بود، سخن می گفت، با بیان اینکه متاسفانه از روز اولی که اینترنت در کشور ما آمد، دائما به دنبال آسیب شناسی بودیم و بحث های اندکی به مساله فرصتهای نهفته در آن پرداختند، گفت: این نگاه عمدتا ناشی از سطح فردی و بررسی تاثیر آن بر رفتارهای فردی بوده و از روز اول با نگاه آسیب شناسانه به سمت آن رفتیم و تنها حوزه ای که برای ما اهمیت داشته،رفتارهای فردی بوده است. در واقع با مشاهده رفتارهایی که خلاف سنتها و ارزشهای مالوف ما بوده، نوعی احساس خطر ایجاد شده است.

دوران دو رئیس قبلی قوه قضائیه، یکی از دورانهای بسیار تلخ فضای مجازی بود

بنابر روایت جماران، وی با بیان اینکه در سطح بعد باید آیین نامه ها و سیاست گذاری ها را بررسی کرد، توضیح داد: برای نمونه، قانون مجلس و آیین نامه هایی که قوه قضائیه مطرح می کند به این مسائل می پردازند و دوره دو رئیس قبلی قوه قضائیه یکی از دورانهای بسیار تلخ فضای مجازی بود و بیشترین فشارها بر گسترش فضای مجازی در این دوران ها سامان گرفته بود.

ربیعی با تاکید بر ضرورت توجه به فلسفه حکمرانی فضای مجازی و حوزه تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی ، گفت: فهم این سطح به ما کمک می کند که دریابیم چه اتفاقی در حوزه سیاست گذاری ها و همچنین رابطه مردم با فضای مجازی و تکنولوژی اطلاعاتی می افتد. درک این سطح به ما برای فهم علل اتفاقات کمک می کند. به تعبیری باید بررسی کرد عوامل و عناصر اصلی فلسفه حکمرانی دیجیتال و تکنولوژیهای ارتباطی، چه عواملی هستند.

وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: میان رویکردها و استراتژی های فلسفه ساز حکمرانی کشور، میان استراتژی بقا و توسعه گرفتار شده ایم. این وضعیت کنشها و سیاستهای ما را تحلیل می کند. از دهه ۷۰ این بحث بود که آیا می خواهیم خودمان را کماکان بسط دهیم به سطح جهان را قدرت خود را حفظ کنیم، آن زمان جمعبندی شد که ما هم توسعه و هم بقا می خواهیم. اما متاسفانه در روندی که طی شد، فلسفه بقا بر فلسفه توسعه کشور چربیده است.

استراتژی بقا باعث شده سیاستهای امنیتی در امر فضای مجازی چربیده است/ از ساحت تکنولوژی های ارتباطی امنیت زدایی کنیم

وی توضیح داد: وقتی فلسفه حکمرانی ما بقا است، تمام تکنولوژی ها بر اساس آن سنجیده می شود. استارتاپها را این گونه ارزیابی می کنند. نسبت مردم با فضای مجازی، در همین ارتباط سنجیده می شود. ما باید این نکته را درک کنیم؛ می توانستیم درباره تکنولوژی های اطلاعاتی و فضای مجازی بحث اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و امنیتی کنیم، اما استراتژی بقا ما را به سمتی برده است که سیاستهای امنیتی بر سایر سیاستها در امر فضای مجازی چربیده و این گرفتاری اصلی ما است. باید از ساحت تکنولوژی های ارتباطی امنیت زدایی کنیم. وقتی نگاه و فلسفه این گونه جلو می رود، به رغم هر اسمی که بر توسعه می گذاریم، تحمل الزامات و نتایجش را نداریم و بنابراین عملا به جایی نمی رسیم؛ چرا که فلسفه بقا حاکم است.

ربیعی با بیان اینکه بنیانهای نظری و فلسفه وجودی حکمرانی ما گسترش پهنای باند اینترنت را بر نمی تابد، خاطرنشان کرد: حکمرانی ما می گوید پهنای باند را می خواهم، اما نه می تواند الزامات آن را رعایت کند و نه از نتایجش خوشش می آید. بنابراین پهنای باند ما عملا دچار مشکل می شود. آثار توسعه در فضای مجازی متاثر از این دیدگاه است و با جزمیتی که وجود دارد، شرکتهای استارتاپی ما تهدید محسوب می شوند. در حالی که اگر همه جهان بگویند هوش مصنوعی، آینده اقتصاد جهان و ثروت جهان تعداد مشاغل ما در خدمات شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است، چون آن نگاه می ترسد، استارتاپ به جای اینکه سکو و جهش توسعه و اقتصاد کشور باشد، جهش وابستگی کشور و جهش دیدگاه هایی که ارزشهای نامالوف را دنبال می کنند تلقی می شود.

جریان پرقدرتی سالهاست که مقابل حاکمیت تفکر توسعه و پیشرفت ایستاده

وی با بیان اینکه جریان پرقدرتی سالهاست که مقابل حاکمیت تفکر توسعه و پیشرفت ایستاده و در عمل صرفا استراتژی «بقا» را دنبال می‌کند، تاکید کرد: عنصر اصلی تاثیرگذار بر سیاستگذاری این نکته است که ما دائما و ناچارا به فراز و نشیب و کشاکش و آیین نامه های مختلف می رسیم که متاثر از این عامل در حکمرانی است.

در این نشست که در دفتر روزنامه شرق برگزار شد، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارزیابی از فضای مناسب کار برای کارآفرینی در کشور، اظهارداشت: درباره اینکه چرا شکست خوردیم و کجاها موفق بودند، بحث های زیادی می شود. در حالی که این مساله بسیار ساده است. از دوره ۷۶ تا ۸۴ را می توانیم بررسی کنیم، دوره ۹۲ تا ۹۷ هم بررسی کنیم. نیازی به تحلیل و واکاوی های عمیق نداریم. این دو دوره که در آن سیاستها جامع نگر هستند و روابط بین الملل درست است و جامعه مدنی نفس می کشد، درخشان ترین دوران اقتصادی همان دوران است. از ۹۴ تا روی کار آمدن ترامپ، شکوفاترین دوران استارتاپی در ایران را داشتیم، شرکتهای دانش بنیان هم دوران خوبی داشتند. اما اکنون با بازی با کلمات، بحث دانشگاه های «حکمت بنیان» را مطرح می کنند و روشن نیست که این شاخص چگونه می خواهد سنجیده شود.

با تعابیری مانند دانشگاه «حکمت بنیان»، دل خوش می کنند

ربیعی گفت: با این کلمات که فریبایی دارد، دل خوش می کنند و تحت پوشش آنها آسوده می خوابند و تصور می کنند این کلمات برای ما خوشبختی و سعادت می آورند!

وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: یک تفکر ما را نیازمند توسعه و پذیرفتن نتایج و الزامات آن می داند و معتقد است باید برای مدیریت نتایج آن برنامه ریزی درست کرد، اما ما چون در این حوزه وارد نمی شویم، با بخشهای سنتی وارد چالش نمی شویم و چالش ما با بخشهایی است که مرتبط با فضای ارتباطی مبتنی بر شبکه های اطلاعاتی است.

تعطیلی شنبه توطئه نیست/تغییر سبک زندگی که در خیابان می بینید، توطئه نیست

ربیعی با بیان این اعتقاد که بسیار تاکید کرده ایم که تغییر سبک زندگی که در خیابان می بینید، توطئه نیست، بلکه تغییر ارزشها است، تصریح کرد: اینگلهارت هم مطالعه کرده و می گوید کل جوامع این تغییرات را دارند. در هر جامعه ای به شکلی است. تعطیلی جمعه و شنبه توطئه نیست بعد هم فضای مجازی را محل این توطئه تصور می کنند.

آنچه امروز می بینیم، نتیجه سیاستهایی است که خود ما اعمال کرده ایم

به گفته وی؛ تغییر ارزشی را می بینند، اما چون علت یابی نمی توانند بکنند، آن را توطئه می دانند. در حالی که بخشی از تغییرات ارزشی، جهانی و طبیعی است. بخشی از آن هم حاکی از سیاستهای خود ما است. آنچه که امروز می بینیم، نتیجه سیاستهایی است که خود ما اعمال کرده ایم.

ربیعی با بیان اینکه شرکتهای استارتاپی زمینه ساز ایجاد نوعی پیوندهای جهانی هستند که ما نه به الزامات آن تن می دهیم و نه نتایجش را می پذیریم، اظهارداشت: فضای شرکتهای استارتاپی در میان ۸۰میلیون نفر جمعیت تنگ است و فضای جهانی را می خواهد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اقتصاد آینده، بدون اقتصاد دیجیتال، ناقص است، توضیح داد: بیشترین میزان اشتغال را ما در آینده در بخش خدمات مبتنی بر تکنولوژی اطلاعاتی داریم. هم ثروت ایجاد می کند و هم موتور حرکت سایر بخشها می توانند رشد و توسعه یابند و هم میزان اشتغال را رشد می دهد و هر گونه کوتاهی در این زمینه رفتاری غیرامنیتی است که در واقع امنیت کشور و اشتغال و ثروت اندوزی کشور را به خطر می اندازد.

سخنگوی دولت پیشین ادامه داد: وقتی هر پدیده ای را محدود می کنیم و در جایی را می بندیم، چه هدفی داریم! وقتی با چشممان می بینیم اهدافمان محقق نمی شود، تداوم سیاستها چیست؟ هدف بستن فضای مجازی چیست؟ مگر سنجشها نشان نمی دهند که مردم تا چه میزان بالایی از فیلترشکن استفاده می کنند و نه از صداوسیمایی با این بودجه کلان! پس این محدودیتها و اختلالها چه خاصیتی دارند! همه تان هم که در شبکه های مجازی حضور دارید و تیک آبی و خاکستری هم می گیرید! این هم از آن تناقض ها است!

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899260

دیگر خبرها

  • کدام برخورد گشت ارشاد با زنان تذکر رهبری را در پی داشت؟
  • ۲ شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست
  • چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟
  • علی ربیعی: تعطیلی روز شنبه توطئه نیست /بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟ وقتی خودتان هم در شبکه های مجازی هستید و تیک آبی و خاکستری می گیرید
  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • جهاد تبیین اولویت اول برنامه های سپاه
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • همایش جهاد تبیین در شهرکرد
  • برگزاری همایش جهاد تبیین در شهرکرد
  • فضای مجازی یکی از راه‌های مشارکت مردم در اقتصاد است