Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک آینده پژوه حوزه فناوری بلاکچین با اشاره به تصمیم آمریکا در خصوص محدود کردن رمز ارزها گفت: بهترین راهکار در این خصوص ایجاد یک صرافی داخلی با قابلیتهای بایننس است که معامله گران رمز ارز بتوانند در بستر امن داخلی به مبادلات خود بپردازند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، زینب کیشانی دانش آموخته در مقطع دکتری اقتصاد توسعه و برنامه ریزی در دانشگاه آزادو آینده پژوه حوزه فناوری بلاکچین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در بحث راه اندازی آزمایشی رمز ارز ملی بر پایه ریال معتقد است: این کار اصلاً قابلیت اجرایی ندارد. از این جهت که تمام کوین وتوکن ها بر پایه تتر (دلار که مقبولیت جهانی دارد) هستند و ولی ریال به جز در کشور خودمان مقبولیتی جهت مبادلات ندارد و مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

او که خود سرپرست تحقیق و توسعه شرکتی فعال در حوزه رمز ارز است بر این باور است که  آینده روشنی پیش روی دنیای رمزارزها است کشورهای مختلف جهان روی خوشی به ارزهای دیجیتال نشان داده اند.

دیگر نظرات وی را در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم در ادامه می خوانید.

*آینده روشنی پیش روی دنیای رمزارزها است

از نقش رمزارزها در اقتصاد حال وآینده جهان بگویید.

به یقین بیت کوین و سایر رمزارزها نقش مهم و اساسی درآینده اقتصاد جهانی بازی خواهند کرد، زیرا بیت کوین توسط بانک مرکزی یا سیستم دولتی مانند ارزهای فیات صادر نمی‌شود. از جمله مزایای بیت کوین که باعث تمایز آن با سایر دارایی ها می شود می توان به آزادی در پرداخت اشاره کرد.

با بیت کوین، ارسال و دریافت پول در هر نقطه از جهان در هر ساعت از شبانه روز امکان‌پذیر است. به این ترتیب دیگر لازم نیست نگران عبور و پرداخت‌های برون مرزی و همچنین برنامه‌ریزی مجدد به علت تعطیلی بانک‌ها یا محدودیت‌های دیگری باشید که ممکن است هنگام انتقال پول برای شما مشکل ایجاد کنند. شما با در اختیار داشتن بیت کوین در واقع کنترل پول خود را در دست دارید و این هم یک ویژگی خوب به حساب می‌آید که هیچ شخصیت مرکزی در شبکه بیت کوین وجود ندارد.

نکته دیگر بحث کنترل و امنیت است. به کاربران اجازه داده شده تا معاملات و تمام تراکنش‌های خود را کنترل کنند که این مسأله به ایمن‌سازی شبکه رمزارزها کمک بزرگی کرده است. کاربران در حین خرید و فروش و انجام تراکنش‌ها در ازای ارائه و یا دریافت خدمات دیگر این توانایی را ندارند که هزینه‌های اضافی را بدون هماهنگی با شما به مبلغ اصلی اضافه کنند، بنابراین شما قبل از هر گونه افزایش و یا کاهش هزینه‌ای مطلع خواهید شد که این به نوبه‌ خود بسیار دلگرم‌کننده است.

اطلاعات شفاف وجود دارد. با استفاده از فناوری بلاک‌چین، همه معاملات نهایی برای مشاهده در دسترس همه است، با این وجود اطلاعات شخصی پنهان است. آدرس عمومی شما همان چیزی است که برای همه‌ کاربران قابل مشاهده است اما خیالتان راحت باشد که اطلاعات شخصی شما به این موضوع مرتبط نیست.

هر کسی در هر زمان می‌تواند معاملات را در بلاک‌چین بیت کوین تأیید کند. پروتکل بیت کوین توسط هیچ شخص، سازمان و یا نهاد دولتی قابل دستکاری شدن نیست که این امر به لطف امنیت حاصل شده از رمزنگاری بیت کوین است. همین نکات باعث می شود آینده روشنی پیش روی دنیای رمزارزها باشد.

در حال حاضر آمریکا بزرگترین کشور استخراج کننده بیت کوین استرتبه ایران در حوزه استخراج بیت کوین (با 8 درصد) بعد از آمریکا، روسیه و قزاقستان   روی خوش کشورهای مختلف جهان به ارزهای دیجیتال

بیشتر چه کشورهایی به حوزه استخراج و استفاده از رمز ارز ورود کرده اند؟

باتوجه به محدودیت های اعمال شده توسط دولت چین،در حال حاضر آمریکا بزرگترین کشور ماین کننده بیت کوین است. در مقام‌های بعدی روسیه، قزاقستان و ایران با 8 درصد، کانادا با 7 درصد و ایسلند با 2 درصد قرار گرفته‌اند و سهم سایر کشورها نزدیک به 3 درصد است.

در ماه های اخیر شاهد پذیرش رسمی بیت کوین در بسیاری از کشورها از جمله السالوادور بودیم. رئیس جمهور السالوادور نقش بسیار پر رنگی در قانونی شدن بیت کوین در این کشور داشت. زیرا او متعقد بود که بیت کوین می‌تواند باعث اشتغال زایی در این کشور شود. در حالی که طرح قانونی کردن مبادلات با ارز دیجیتال در السالوادور طرفداران زیادی دارد، اما برخی نیز نگرانی‌های خود را در ارتباط با تأثیرات منفی استفاده از ارزهای مجازی اعلام کرده‌اند.

دولت السالوادور 200 دستگاه خودپرداز بیت کوین را در سراسر کشور نصب کرده است که مردم می‌توانند از آنها برای تبادل بیت کوین با دلار آمریکا استفاده کنند.

ژاپن یکی از کشورهای توسعه یافته از نظر صنعت و فناوری است که همواره به استفاده از تکنولوژی‌های جدید علاقه‌مند است. به همین دلیل دور از انتظار نبود که ژاپن به دنیای رمزارزها و بیت کوین روی خوش نشان دهد. ژاپن دارای پیشرفته‌ترین شرایط نظارتی در جهان برای ارزهای رمزنگاری شده است و بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی را تحت قانون خدمات پرداخت (PSA) به عنوان دارایی قانونی به رسمیت می‌شناسد.

· ایالات متحده به طور کلی موضع مثبتی در قبال بیت کوین اتخاذ کرده است

یکی از مهم‌ترین اهداف پشت پرده این تصمیم، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تسهیل پرداخت گردشگران بود. همین موضوع نیز باعث شد تا ژاپن به قطب معاملات بیت کوین در دنیا تبدیل شود.

در استرالیا هم هیچ مانعی برای استخراج بیت کوین، مبادله یا پرداخت از طریق بیت‌کوین برای شهروندان این کشور وجود ندارد. در نهایت در جولای 2017، استرالیا از ژاپن پیروی کرد و ارز رمزنگاری شده بیت کوین را به عنوان پول قانونی پذیرفت. از هر شش استرالیایی اکنون یک نفر دارای رمزارز است که ارزش کل دارایی آن‌ها به 8 میلیارد دلار می‌رسد. محبوب ترین رمزارز در کشور همچنان بیت کوین است و 9 درصد از مردم استرالیا در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند. در حال حاضر چندین دستگاه خودپرداز بیت کوین در سراسر ژاپن وجود دارد بلکه یک شرکت ژاپنی (GMO Internet) اعلام کرده است که در صورت تمایل کارمندان به دریافت حقوق به صورت بیت کوین، این امکان را فراهم خواهد کرد.

ایالات متحده به طور کلی موضع مثبتی در قبال بیت کوین اتخاذ کرده است، اگرچه چندین سازمان دولتی برای جلوگیری یا کاهش استفاده از بیت کوین برای معاملات غیرقانونی تلاش می‌کنند اما مشاغل و سازمان‌های برجسته‌ای نیز مانند Dish Network، DISH، Microsoft، Subwayاز پرداخت بیت کوین استقبال کرده‌اند. شبکه اجرائی جرائم مالی (FinCEN) که از ادارات وزارت خزانه‌داری آمریکا است از سال 2013 دستورالعمل‌های مختلفی در مورد بیت کوین صادر کرده است. خزانه داری، بیت کوین را نه به عنوان ارز، بلکه به عنوان مشاغل خدمات پولی (MSB) تعریف کرده است.

موضع کانادا مانند همسایه جنوبی خود، ایالات متحده، نسبت به بیت کوین، دوستانه است. در عین حال این اطمینان را نیز می‌دهد که بیت کوین برای پولشویی استفاده نخواهد شد. در راستای همین موضوع پارلمان کانادا در سال 2014 لایحه اصلاح عایدات حاصل از پولشویی را که شامل ارزهای دیجیتال نیز می‌شود تصویب کرد.

بیت کوین از نظر آژانس درآمد کانادا (CRA) یک کالا محسوب می‌شود و تحت قانون اوراق بهادار تنظیم می‌شود، زیرا قسمت مهمی از مقررات تنظیم کننده اوراق بهادار برای صیانت از حقوق مردم تعریف شده است.

به جای گاردگیری در برابر رمز ارزها باید در این خصوص همگام با تکنولوژی و دانش روز جهان حرکت کرد

آیا زمان آن نرسیده که به رمز ارز نگاهی رسمی، قانونی و جدی تری در ایران شود ؟

در خصوص پاسخ به این سوال باید گفت که نه تنها از وقت آن گذشته بلکه نبود قانون درست و مشخص چه در حوزه ماینینگ وچه در زمینه استفاده از رمزارزها باتوجه به تحریم هایی که علیه ایران وجود دارد، کاربران را به شدت دچار مشکل کرده است . جادارد مسئولان و قانونگذاران توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

ریال دیجیتال جز در ایران مقبولیت نیافته و مورد استقبال قرار نخواهد گرفت

رئیس کل بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده رمز ارز ملی بر پایه ریال راه اندازی می شود در این خصوص چه نظری دارید؟

به نظر من این کار اصلاً قابلیت اجرایی ندارد، از این جهت که تمام کوین وتوکن ها بر پایه تتر (دلار) که مقبولیت جهانی دارد هستند ولی ریال به جز در کشور خودمان مقبولیتی جهت مبادلات ندارد و مورد استقبال قرار نخواهد گرفت .

مزایای بسیار ضد تحریمی رمز ارزها برای ایران

رمز ارزها برای کشوری مثل ایران که با تحریم روبروست چه مزایایی دارد؟

ایران دریافتهاست که استخراج بیت کوین فرصتی جذاب برای اقتصادی تحت تحریماست که از کمبود پول نقدسخت رنج می‌برد و در عوضازنفت و گاز طبیعی مازاد برخوردار است. برق مورد استفاده ماینرها در ایران معادل تولید سالانه 10 میلیون بشکه نفت خام است؛ یعنی حدود 4 درصد از کل صادرات نفت ایران در سال 2020.

بنابراین دولت ایران با استفاده از فرآیند استخراج بیت کوین، از جهتی به دور زدن تحریم‌های تجاری می پردازد واز سویی دیگر ذخایر انرژی خود را در بازارهای جهانی به فروش می‌رساند.

از سوی دیگر مبادلات تجاری از طریق رمزارزها چون به صورت شخص به شخص وبدون واسطه های مالی است هم در مقابله با تحریم های ظالمانه مفید به فایده است .

دولت در اسرع وقت بستر مناسب قانونی و زیرساختی معاملاتی برای گسترش و تسریع استفاده از رمزارزها را در ایران فراهم کند

توصیه مشخصی در این خصوص به دولت دارید؟

من به عنوان پژوهشگر حوزه بلاکچین به دولت محترم توصیه دارم در اسرع وقت بستر مناسب چه از لحاظ قانونی وچه از لحاظ زیرساخت های معاملاتی برای گسترش و تسریع استفاده از رمزارزها در کشور فراهم آورند تا همگام با کشورهای پیشرفته وتوسعه یافته جهان حرکت کنیم.

واقعیت این است که هیچ دولت وحکومتی نمی تواند در مقابل پیشرفت تکنولوژی مقابله کند ودر نهایت این تکنولوژی ودانش است که پیروز می شود.

توصیه ای هم اگر به مردم دارید بفرمایید؟

توصیه من به افرادی که برای سرمایه گذاری کوتاه مدت ونوسان گیری وارد این بازار می شوند این است که تمام بازارهای مالی همانقدر که می توانند جذاب وسودده باشند می توانند سرمایه شما را هم به علت نداشتن دانش وتخصص وتجربه کافی از بین ببرند. لذا حتما با شناخت کافی وارد این بازار شوند که ناخواسته متضرر نشوند.

آینده اقتصادی جهان در دست کشورهای پیش رو در زمینه فناوری وتکنولوژی استایران همگام با مرزهای دانش حرکت کند

گفته می شود چین وآمریکا نیز به سمت ارز دیجیتال حرکت کرده ویوان ودلار دیجیتال را عرضه خواهند کردو برخی از حرکت های اقتصادی وجنگهای صوری با همین نگاه رخ می دهد نظر شما چیست، آینده این تحولات را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حقیقت تا پیش از اعمال محدودیت ها از جانب دولت چین؛ چین بزرگترین کشور در حوزه ماین بیت کوین بود اما اکنون این جایگاه در اختیار آمریکاست و قطعاً این کشورها که قطب های اقتصاد جهانی هستند از فرصت های این بازار غافل نخواهند شد . به نظر من آینده اقتصادی جهان در دست کشورهای پیش رو در زمینه فناوری وتکنولوژی است وامیدوارم ایران هم همگام با مرزهای دانش حرکت کند.

بیت کوین رمز ارز واحد جهانی است

گفته می شود که تا 15 سال آینده می توان منتظر رمز ارز واحد جهانی بود شما در این خصوص چه فکر می کنید؟

از نظر من الان هم بیت کوین رمز ارز واحد جهانی است و نیازی به منتظر ماندن در این خصوص نیست.

تبعات محدود کردن رمز ارزها برای ایران

گویا آمریکا به دنبال محدود کردن رمز ارزها در کشورهای تحریم شده  است، این مسأله تا چه حد جنبه عملیاتی شدن دارد؟

آمریکا قوانینی را برای محدود کردن رمز ارزها مصوب خواهد کرد این مسأله برای ما تبعات مختلفی خواهد داشت. این تحریمها دو جنبه دارد، از یک وجه برای استخراج کنندگان بیت کوین که از طریق صرافی های متمرکز قادر به فروش بیت خود نیستند و وجه دیگر، معامله کنندگانی است که نمی توانند از صرافی های متمرکز استفاده کنند.

در این شرایط چه کاری می توان انجام دهند؟

 بهترین راهکار ایجاد یک صرافی داخلی با قابلیت های بایننس است که معامله گران رمز ارز بتوانند در بستر امن داخلی به مبادلات خود بپردازند.

گفت وگو از: مریم سلیمی

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استخراج بیت کوین ارزهای دیجیتال دنیای رمزارزها استفاده از رمز بیت کوین بیت کوین حال حاضر بر پایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۹۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: در زمینه مذاکرات امنیتی به کشورهای دوست متکی هستیم

به گزارش قدس آنلاین؛ آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، در واکنش به گفته‌های جان کربی، سخنگو و هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، مبنی‌بر منتفی بودن هرگونه مذاکرت امنیتی بین آمریکا و روسیه درپی وقوع حمله تروریستی در حوالی مسکو، اعلام کرد که کشورش قصد ندارد برای مذاکرات امنیتی دنباله‌روی آمریکا باشد.

آنتونوف در عین تاکید بر ضرورت تلاش همه‌جانبه برای حل بحران تروریسم تاکید کرد: در شرایط فعلی آماده همکاری با کشورهای دوست که نیمی از جهان را شامل می‌شود هستیم؛ کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و کشورهای عضو بریکس.

او با اشاره به اینکه «ایالات متحده نمی‌تواند به‌تنهایی با تروریسم مقابله کند»، تاکید کرد که «این کشور به‌طور یک‌طرفه همکاری با روسیه برای مبارزه با تروریسم را متوقف کرده است، لذا روسیه نیز قصد ندارد برای حل بحران تروریسم دنباله‌روی آمریکا باشد».

روز جمعه ۲۲ مارس (۳ فروردین) حمله تروریستی به سالن کنسرت کروکس در حوالی مسکو به کشته شدن دست‌کم ۱۳۹ نفر و زخمی شدن ۱۸۲ نفر دیگر منجر شد. یازده نفر در ارتباط با این حمله تروریستی دستگیر شده‌اند، از جمله ۴ فرد مسلح که قصد عبور از مرز اوکراین را داشتند.

دیگر خبرها

  • سوئیفت و راه‌اندازی پلتفرم جدید برای ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی
  • پوتین: هزینه دفاعی آمریکا و روسیه قابل مقایسه نیست
  • ظریف: روسیه، ایران را فدای آمریکا می‌کند
  • ایلان ماسک، FREN، Doge، میم کوین ها، و داستان همیشگی
  • ظریف: روسیه، ایران را برای مطامع خود فدای آمریکا می‌کند/ دچار خیالبافی هستیم/ لاوروف به روشنی یک موضوع را بازگو کرد
  • ظریف: روسیه، ایران را برای منافع خود فدای آمریکا می‌کند/ برخی می‌خواهند روس‌ستیزی و یا روس‌پرستی خود را ثابت کنند
  • فروردین ۱۳۵۷؛ ریال ایران دوازدهمین ارز معتبر جهان شد
  • مسکو: در زمینه مذاکرات امنیتی به کشورهای دوست متکی هستیم
  • صعود تولید ناخالص داخلی منابع طبیعی کانادا
  • پیش‌بینی وضعیت تورم در کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۲۴ (+ اینفوگرافی)