Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر قزاقستان در تهران ایران را کشوری قوی از نظر اقتصاد توصیف کرد و گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای برای کشورهای منطقه حوزه این سازمان بسیار موثر و حتما در مبادلات تجاری و همکاری برنامه‌های اقتصادی مفید خواهد بود.

«اسخت اورازبای» اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران جزو نخستین کشورهای دنیا بود که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و اعلام استقلال، قزاقستان را به رسمیت شناخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حافظه ما وجود دارد و آن را فراموش نخواهیم کرد.

وی افزود: این نشان می‌دهد ایران کشوری نزدیک نه فقط از حیث جغرافیایی بلکه به دلیل دقت بسیار زیاد به مسائلی است که در کشورهای همسایه می‌گذرد. گویی ایران می‌دانست این کشورها به زودی مستقل می‌شوند و بعد از اینکه به طور رسمی استقلال اعلام شد ایران آمادگی کامل داشت و بلافاصله آن را به رسمیت شناخت.

سفیر قزاقستان در تهران با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و هم‌افزایی کشورهای منطقه گفت: عضویت ایران در شانگهای برای همه منطقه سودمند خواهد بود. ایران از نظر اقتصادی کشوری قوی است و حضور ایران حتما در مبادلات تجاری اقتصادی و همکاری برنامه‌های اقتصادی در منطقه حوزه شانگهای بسیار موثر و با توجه به جمعیت بالای اعضا، برای همه کشورها و خود ایران مفید خواهد بود.

اورازبای با اشاره به نشست ماه آتی سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان گفت: در سازمان شانگهای این مکانیسم وجود دارد که نشست روسای جمهور عضو این سازمان، سالانه یک بار در کشوری که رییس دوره ای است، برگزار می‌شود. غیر از این، نخست وزیران یا روسای دولت هم در نشست‌های سالانه برنامه‌های خود را هماهنگ می کنند.

برای معاون اول رییس جمهوری دعوتنامه ارسال کردیم

وی افزود: ایران قبلا عضو ناظر بود و امسال برای نخستین بار می‌خواهد به عنوان عضو ثابت در نشست حضور یابد. ۴۰ روز دیگر (آذرماه) این نشست در قزاقستان برگزار می‌شود که برای معاون اول رییس‌جمهوری اسلامی ایران هم دعوتنامه فرستادیم.

سفیر قزاقستان درباره سطح روابط تجاری ایران و قزاقستان گفت: دو مشکل اساسی کرونا و تحریم پیش روی مبادلات تجاری بین دو کشور وجود دارد اما به رغم این موانع تجارتمان با ایران روز به روز افزایش می‌دهیم.

وی همچنین درباره تراتزیت کالا بین دو کشور هم گفت: در بحث ترانزیت مبادلات کالا بین دو کشور باید از طریق کشور ثالث  انجام شود که در این زمینه مشکلاتی از سوی این کشورها برای تردد کامیون‌ها ایجاد می شود. از راه آبی هم با وجود همسایه آبی بودن با شمال ایران، متاسفانه دریای خزر و بنادر امیرآباد، انزلی و گرگان ظرفیت محدودی برای انتقال بار دارند.

اورازبای درعین حال خاطرنشان کرد: با اینهمه حجم مبادلات دو کشو 230 میلیون دلار است که این حجم با توجه به ظرفیت دو کشور بسیار ناچیز است و در شان دو کشور نیست. در عین حال مهم این است که نیت دو کشور افزایش تعاملات است. حضور ۳۰ تاجر بزرگ قزاقستان در ایران نشان دهنده اراده تجارت دو کشور است. موانع در آینده نزدیک قابل برطرف شدن است و ما تلاش می‌کنیم  مبادلات افزایش یابد.

سفیر قزاقستان با اشاره به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت: تحریم‌ها مبادلات تجاری را تحت تاثیر قرار داده است با این حال می‌توانیم برخی کالاها مانند محصولات کشاورزی را مبادله کنیم. ضمن اینکه روابط ورزشی، فرهنگی و سیاسی با ایران برقرار است.

وی با اشاره به مذاکرات برای احیای برجام افزود: از آنجا که هیات مذاکره کننده جدید است، شاید شرایط جدید به وجود بیاید. انتظار داریم مذاکرات شروع شود و این امید وجود دارد به توافق برسند چون توافق به نفع همه طرف‌ها است.

سفیر قزاقستان در تهران در بخش دیگری از اظهارات خود درباره روابط فرهنگی دو کشور گفت: بسیاری از دانشگاه‌های قزاقستان بعد از استقلال کرسی ایران‌شناسی دارند و دانشگاه فارابی دانشکده خاورشناسی و آسیاشناسی دارد و ایران جزو آن است و زبان و فرهنگ ایرانی در آنجا تدریس می‌شود و دانشجویان در آنجا ایران شناس می‌شوند.

وی با اشاره به‌آشنایی خود با ایران اظهار کرد: ایران شناس و به زبان فارسی مسلط هستم. جزو کارکنان و تیم سفارت بودم که در سال ۱۹۹۳ میلادی یعنی ۲۸ سال قبل سفارت قزاقستان را در ایران تاسیس کردیم. الان هم خانواده‌ام از حضور در ایران راضی هستند. تاکنون از شهرهای رشت، ساری تبریز، شیراز و کیش دیدن کردم و قصد دارم به همدان بروم.

این دیپلمات قزاقستانی گفت: ایران یکی از کهن‌ترین و قدیمی‌ترین تمدن‌های دنیا است و کشوری با این میزان تمدن و قدمت به اندازه تعداد انگشتان دست است.

سفیر قزاقستان با بیان اینکه سطح اطلاع‌رسانی دو کشور بزرگ منطقه، همسایه، دوست و برادر نسبت به یکدیگر کم است، گفت: در قزاقستان به ندرت کسی می‌داند در ایران چه می‌گذرد البته افرادی که به ایران سفر کردند کم و بیش ایران را می‌شناسند اما من درباره اقشار مختلف مردم حرف می‌زنم بنابراین در اینجا نقش رسانه‌ها مهم است و رسانه‌های دو کشور می‌توانند مردم را از آنچه در دو کشور می‌گذرد، مطلع کنند.

وی افزود: قبلا تجربه میزبانی از چند رسانه ایرانی را داشتیم و اگر اجلاس یا کنفرانس بین‌المللی باشد سعی می‌کنیم از ایران به قزاقستان خبرنگار اعزام کنیم. چون این امر نه تنها می‌تواند کنفرانس خبری را پوشش دهد بلکه خبرنگاران می‌توانند با مردم و خبرنگاران رسمی قزاقستان تبادل اطلاعات داشته باشند.

سفیر قزاقستان در تهران در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص انتخاب ساری بعنوان پایتخت گردشگری در سال 2022 و اینکه‌ آیا برنامه ای برای همکاری شهر توریستی ترکستان با ساری وجود دارد، گفت: ترکستان شهر کوچکی بود که آن را به مرکز استان ارتقا و بودجه آن را افزایش دادیم. اکنون هم علاقه‌مندیم ارتباطاتی با کشورهای همسایه برقرار کنیم و با همین منظور توافقی با سمرقند و بخارا انجام شد.

این دیپلمات قزاقستانی یادآورشد: به دلیل کرونا تعداد پروازها و میزان سفر کم بود که با کنترل کرونا آرام آرام پروازها بیشتر می شود. برنامه ما اتصال ترکستان است شاید این اتصال اصفهان، شیراز یا ساری باشد. اگر استانداری مازندران پیشنهاد کند ما هم علاقه‌مند به اتصال مرکز گردشگری ترکستان با مازندران هستیم.

/ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سفیر قزاقستان در تهران مبادلات تجاری دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۹۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال خبرنگار زن آدربایجانی در سفارت ایران + عکس

آفتاب‌‌نیوز :

 خبرگزاری تسنیم نوشت: مصاحبه سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو با یک خبرنگار خانم در جمهوری آذربایجان با واکنش‌های منفی بسیاری از ناحیه دوستداران ایران و جمهوری اسلامی مواجه شده است. 

این گفتگو در داخل سفارت ایران در باکو صورت گرفته است؛ به لحاظ حقوقی، داخل سفارت هر کشور، از نظر مقررات و قوانین و مناسبات، به مثابه خاک آن کشور محسوب می‌شود و مسولان سفارت‌های کشورمان، می‌توانند، و البته بهتر است بگوییم، باید آداب ایران اسلامی را رعایت کنند. 

با این وجود، خبرنگار خانم، بدون حجاب، و بدتر از آن، با ظاهری حتی پایین‌تر از پوشش عرفی رسمی خانم‌ها در کشور‌هایی که رعایت حجاب الزام قانونی نیست، در این گفتگو ظاهر شده است که نوعی اهانت به مناسبات درون خاک ایران محسوب می‌شود. اما این اهانت را متاسفانه بدون واکنش سفیر ایران انجام داده است. 

این خبرنگار همچنین پرچم جمهوری آذربایجان را در کنار خود قرار داده، حال آنکه اساساً خبرنگار یک کشور، مقام رسمی آن کشور محسوب نمیشود که بخواهد چنین تشریفاتی را برای خود به جا بیاورد. انجام چنین تشریفاتی برای یک خبرنگار، نوعی اهانت به مقام رسمی ایرانی در آن کشور است و متاسفانه این امر هم با واکنش عزتمندانه‌ای از ناحیه سفیر ایران مواجه نشده است. 

غیر از اشکالات بسیار فرمی، مصاحبه جناب سفیر با ایرادات فراوان محتوایی هم روبرو بوده است؛ به نحوی که آقای موسوی سوالات جهت دار و مشکل دار خبرنگار خانم را نه تنها با پاسخ‌های درخور و درست و از موضع عزت و حقیقت پاسخ نداده، بلکه به نوعی از موضع متهم و پذیرش ضعف برخورد کرده است. 

پیشتر در مورد دیگری یکی از سفرای ایران در یک کشور اروپایی به دلیل اهمالی که در نحوه‌ی پذیرش از برخی میهمانان داشت و آداب و مناسبات ایران را رعایت نکرده بود از کار برکنار شد. امیدواریم آقای عباس موسوی سفیر ایران در جمهوری آذربایجان هم به دلیل این خطای بد و نیز از آنجا که در مصاحبه خود نشان داده شاید نمی‌تواند به درستی از مواضع جمهوری اسلامی ایران دفاع کند، جای خود را به فرد دیگری بدهد که عاری از این خطا‌ها و عدم توانمندی‌ها در مناسبات حساس با یک کشور منطقه باشد.

دیگر خبرها

  • جلالی: شاید اگر همه مسلمانان در انجام وظایف خود دقت می‌کردند ظلم علیه مردم فلسطین ادامه نمی‌یافت
  • فلسطین؛ کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو
  • جلالی:شاید اگر همه مسلمانان در انجام وظایف خود دقت می‌کردند ظلم علیه مردم فلسطین ادامه نمی‌یافت
  • جنجال خبرنگار زن آدربایجانی در سفارت ایران + عکس
  • گام نخست باشگاه هسته‌ای بریکس با حضور ایران
  • کنترل آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در کشور/ راه‌اندازی مرکز تحقیقات بیماری‌های منتقله از دام
  • دیدار سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان
  • رایزنی سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان
  • امضای دفتر یادبود قربانیان حادثه تروریستی کروکوس توسط سفیر ایران
  • توصیه‌های امیرعبداللهیان به سفیر ایران در امارات