Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص نخستین نشست کمیسیون مشترک طرح صیانت گفت: موضوع ساماندهی فضای مجازی، یکی از ضرورت هایی است که تقریبا اکثر کارشناسان و صاحب نظران بر روی آن توافق دارند و ضرورت آنرا احساس می کنند. از سوی دیگر دامنه وسیعی از مشاغل و کسب و کارها امروز در اپلیکیشن های مجازی حضور دارند و ضرورت دارد این فضا ایمن سازی و قانون مند شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

یزدی خواه افزود: در راستای این ضرورت و بعد از فراز و فرودهای فراوان، نهایتا نمایندگان رای به اصل 85شدن این طرح دادند و قرار شد، کمیسیونی 23 نفره از نمایندگان، ابعاد و زوایای گوناگون مرتبط با نظام مند کردن فضای مجازی را بررسی کنند. بعد از مشخص شدن اعضای هیات رییسه نهایتا نخستین نشست کمیسیون مشترک برگزار و برنامه ریزی در جهت نظام مند کردن این فضا آغاز شد. 

این نماینده با اشاره به مهمترین موضوعاتی که قرار است در کمیسیون مورد بررسی قرار بگیرند، گفت: موضوعاتی چون، کاهش مراکز تصمیم گیری در حوزه اقتصاد دیجیتال، گسترش پهنای باند، ارزان سازی اینترنت، اینترنت اشیاء، تسهیل در ورود فناوری های جدید به کشور، رونق کسب و کار فضای مجازی، پرهیز از بخشنامه های دستوری و...بخشی از ضرورت هایی است که کمیسیون مشترک، برنامه ریزی در جهت تحقق آنها را در دستور کار قرار داده است. ضمن اینکه نظام بانکی و تسهیلاتی کشور نیز باید به کمک کسب و کار آنلاین آمده و زمینه های توسعه این نوع مشاغل را فراهم سازند.

نایب رییس کمیسیون مشترک طرح صیانت با اشاره به این که امروز دامنه وسیعی از مشاغل و خدمات در بستر فضای مجازی  در داخل و خارج کشور ایجاد شده اند که در حال سرویس دهی به مشتریان ایرانی هستند، گفت: شرکت های مختلفی در حال جذب سرمایه های ایرانیان در بخش های مختلف اقتصادی از جمله تبادلات رمزارزها، خرید و فروش مسکن، معاملات سهام و...هستند. اما در شرایطی که هر روز بر حجم این فروشگاه های آنلاین افزوده می شود، قانونی که این افراد و شرکت ها را ملزم کند که پیگیر شکایات، مطالبات و خدمات پس از فروش مورد نیاز کاربران ایرانی باشند، وجود ندارد.

یزدی خواه ادامه داد: متاسفانه دامنه وسیعی از پرونده های موجود در پلیس فتای کشور، مرتبط با شکایاتی است که کاربران ایرانی از این فروشگاه ها دارند. ضمن اینکه هیچ ساختاری برای حفاظت از اطلاعات شخصی و داده های حرفه ای کاربران ایرانی در بستر فضای مجازی وجود ندارد. اما همانطور که فعالیت در اتمسفر واقعی و عینی اقتصاد، نیازمند نقشه راه قانونی و حقوقی است، برای رشد کسب و کارها در فضای مجازی نیز باید قانونی وجود داشته باشد که از منافع کاربران، صیانت و آنان را در برابر کلاهبرداری ها، فیشینگ ها و افشای اطلاعات صیانت کند.

او گفت: بدون تردید ایجاد نقشه راه قانونی در این اتمسفر، باعث رونق کسب و کار آنلاین خواهد شد و اعتماد عمومی را برای استفاده از خدمات فروشگاه های آنلاین در بخش های مختلف افزایش می دهد. مبتنی بر این ضرورت های حقوقی و اقتصادی است که در اتحادیه اروپا و سایر کشورهای جهان، قوانینی را برای حفاظت از کاربرانشان در مواجهه با اپلیکیشن های مختلف تصویب و اجرایی کرده اند.

وظایف بانک مرکزی برای ارائه خدمات به مشاغل آنلاین

نایب رییس کمیسیون مشترک طرح صیانت در خصوص مهمترین گزاره های مطرح در طرح که نمایندگان آن را پیگیری می کنند، گفت: بر اساس محتوایی که در بطن طرح« حمایت از کاربران و خدمات پایه کاربری در فضای مجازی» گنجانده شده، وظایفی برای بانک مرکزی و سایر نهادهای اقتصادی برای توسعه مشاغل آنلاین در نظر گرفته شده است. از جمله اینکه بانک مرکزی موظف است بستر لازم برای توسعه تراکنش های بانکی مورد نیاز را در محیط های پلتفرم های  ایرانی ایجاد کند تا صاحبان این نوع کسب و کار بتوانند به رشد خود تداوم بخشند. 

یزدی خواه گفت: از سوی دیگر وظایفی نیز برای ساختار بانکی تعریف شده تا تسهیلات مورد نیاز برای رشد این نوع مشاغل را تامین کرده و زمینه پویایی اقتصاد دیجیتال در کشور فراهم شود. ضمن اینکه در این طرح پیش بینی شده تا تبادلات بانکی در بستر فضای مجازی بر اساس قانون به رسمیت شناخته شود.

نماینده مردم تهران با اشاره به حضور وزیر ارتباطات در نخستین نشست کمیسیون مشرک طرح صیانت گفت: مجلس معتقد است که برنامه ریزی های کشور بهتر است مبتنی بر ارائه لایحه از سوی دولت پیگیری شود. بنابراین یکی از پیشنهاداتی که در نشست هفته قبل شخصا با وزیر ارتباطات در میان گذاشتم، این بود که دولت به عنوان مجری قوانین، لایحه ای را در خصوص ساماندهی فضای مجازی ارائه کند. بر اساس اعلام وزیر ارتباطات این لایحه در دستور کار وزارت ارتباطات قرار خواهد گرفت.

یزدی خواه در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصاد که آیا ایده مسدود سازی یا محدودسازی فضای مجازی و اپلیکیشن های خارجی جایی در برنامه های مجلس و کمیسیون مشترک طرح صیانت دارد؟گفت: به نظر می رسد، برخی افراد و جریانات با موضوع نظام مند کردن مشاغل آنلاین برخورد سیاسی و جناحی دارند. در حالیکه رویکرد مجلس پیرامون بررسی این طرح کاملا اقتصادی است. مجلس در جریان این طرح نه تنها به دنبال محدودسازی نیست، بلکه تلاش می کند، زمینه پویاتری برای رشد اپلیکیشن های داخلی مانند اسنپ، دیوار، دیجی کالا و...را نیز فراهم سازد.

پربیننده ترین بنادر هند روی کشتی‌های ایران بسته شد / کارمزد گزاف چین از محموله‌های ایران بازنشسته ها مشمول رتبه بندی معلمان می‌ شوند؟ پژو پارس ۳۸۴ میلیون تومان شد (۱۴۰۰/۷/۲۴) ارزش سهام عدالت من (۲۴ مهرماه) قیمت تلویزیون‌ ۵۰ اینچ / ۲۴مهرماه

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: طرح صیانت از فضای مجازی کمیسیون مشترک طرح صیانت فضای مجازی یزدی خواه کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۹۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌کلاهبرداری میلیاردی فالگیر به بهانه درمان فرزند

آفتاب‌‌نیوز :

اسماعیل زراعتیان امروز، ۲ اردیبهشت‌ماه گفت: با شکایت خانمی ۴۹ ساله مبنی بر کلاهبرداری ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی یک رمال و فالگیر از وی در یکی از شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی، پیگیری پرونده در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: شاکیه در بازجویی اولیه اظهار داشت در زندگی شخصی و بیماری فرزندم دچار مشکل و ناراحتی شدم و به دنبال راهی برای از بین بردن اتفاقات بودم تا اینکه در یکی از شبکه‌های اجتماعی به یک صفحه دعانویسی و فالگیری برخوردم و ارتباط من با مدیر صفحه آغاز شد و در محیط گفت‌وگو (Direct) مشکلات عدیده زندگی شخصی خود را برای او بازگو کردم‌  و در ادامه  با درخواست و تعرفه‌های او، طی چند مرحله اقدام به واریز پول به مبلغ ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون  ریال کردم، اما بعد از گذشت چند روز، متهم دیگر جواب پیام را نمی‌داد و فهمیدم که وی کلاهبردار بوده و از احساسات و اعتماد من سوء‌استفاده کرده است.

فرمانده انتظامی کازرون ادامه داد: موضوع در رصد پلیس فتا شهرستان قرار گرفت و مامورین در تحقیقات و تجسس‌های خود توانستند هویت مدیر صفحه مذکور که یک زن ۵۵ ساله بود را شناسایی کنند.

وی افزود: موضوع به دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای ارجاع و پس از هماهنگی با مرجع قضایی با فرد کلاهبردار تماس و وی نسبت به استراد وجه اقدام کرد.  

زراعتیان با بیان اینکه متهم در استان‌های غربی کشور سکونت داشته و تلاش برای دستگیری وی ادامه دارد، به شهروندان توصیه کرد: رمالی، دعانویسی و فال‌گیری یک نوع مانور متقلبانه برای تحصیل مال است و بی‌گمان برخی از شهروندان برای رفع مشکلات خود به جای مراجعه به متخصصان روانشناسی و مشاوره خانوادگی، به رمال‌ها رجوع کرده که این امر پیامدهای ناگواری را به دنبال دارد و مجرمین و افراد کلاهبردار در فضای مجازی با متوصل شدن به ابزارهای خرافی و متقلبانه و سوءاستفاده از اعتقادات شهروندان به دنبال اخاذی و کسب منافع مالی بوده و شهروندان هیچگاه برای رفع مشکلات خود نباید به این گونه موارد چه در فضای مجازی و چه فضای واقعی اعتماد کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • نظر دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
  • پیشنهاد دولت برای افزایش تعطیلی هفته چه روزی است؟
  • نقدعلی، نماینده مجلس: نیروی انتظامی پیش‌دستی کرد؛ قدردان شماییم
  • حسینی، نماینده مجلس: به جای تغییر در تیم اقتصادی دولت باید به دنبال بهبود سیاست‌ها بود/ اتفاقات بین‌المللی در قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است
  • ضرورت پیگیری اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از انتشار محتوای ضدفرهنگی در فضای مجازی
  • کلاهبرداری میلیاردی رمال به بهانه درمان فرزند در کازرون
  • مخالفت ایلان ماسک با ممنوعیت تیک تاک در آمریکا
  • ‌کلاهبرداری میلیاردی فالگیر به بهانه درمان فرزند
  • درخواست از قالیباف برای ارائه گزارش ارزی مجلس و دولت