با این ۴ ویژگی سلامت روان دارید/ خودکشی در ایلام دردی مزمن و نیازمند جراحی بزرگ
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۲۰۱۱۷
ایسنا/ایلام استاد یار دانشگاه علوم پزشکی ایلام و رئیس مرکز آسیبهای روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: چهار شاخصه سلامت روان داشتن حس سازگاری با شرایط خوب و بد زندگی،عملکرد مناسب در حیطههای مختلف شغلی،اجتماعی و خانوادگی،احترام و پذیرش دیگران و داشتن حس امیدواری و تلاش برای حل مشکلات است.
دکتر«فتحالله محمدیان» در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت سلامت را، بهزیستن و خوبزیستن تعریف میکند و چهار جنبه سلامت جسمانی،روانشناختی،اجتماعی و معنوی برای آن تعریف کرده و اگر شخصی در این چهار جنبه وضعیت خوبی داشته باشد میتوان گفت فرد سالمی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اهمیت سلامت روان و تاثیر آن بر سلامت جسم ، گفت:بعضی از مولفههای روانشناختی میتوانند سلامت جسمانی را تحت تاثیر قرار دهند برای مثال فشار روانی، تورم و بالابودن شاخص های فلاکت علاوه بر سلامت روان بر سلامت جسم افراد نیز تاثیر میگذارند.
محمدیان تصریح کرد: چهار شاخصه سلامت روان داشتن حس سازگاری با شرایط خوب و بد زندگی،عملکرد مناسب در حیطههای مختلف شغلی،اجتماعی و خانوادگی،احترام و پذیرش دیگران و داشتن حس امیدواری و تلاش برای حل مشکلات است.
وی با بیان اینکه اگر شخصی این چهار شاخصه را داشته باشد میتوان گفت از سلامت روانی برخوردار است، گفت:بیش از ۴۰۰کد بینالمللی در حوزه اختلالات روانپزشکی وجود دارد که در همه سنین و با هرفرهنگی میتوانند افرادی را مبتلا کنند.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: با توجه به اینکه یک مطالعاتی در حوزه سلامت روان در استان ایلام انجام شده است،گفت:به دلیل مشکلاتی مانند جنگ تحمیلی،بالا بودن شاخص فلاکت و دوری از مرکز،استان ایلام نیازمند یک برنامه کلی از نظر سلامت روان است.
رئیس مرکز آسیبهای روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با تاکید بر اینکه به اعتقاد من استان ایلام در حوزه سلامت روان از نظر ملی نیازمند یک نگاه ویژه است، ادامه داد: اخیرا مطالعهای بر روی افراد بالای ۱۵سال استان ایلام انجام شده است که نشان میدهد نرخ بیماریهای روانی در استان ایلام بالاتر از شاخص کشوری است به طوری که از هر چهار نفر یک نفر دچار اختلال روانی است که رایج ترین این اختلالات اضطراب و افسردگی است.
محمدیان با توجه به اینکه وضعیت استان ایلام از نظر اقدام به خودکشی بسیار نگران کننده است، گفت: خودکشی در استان ایلام یک درد مزمن است که نیاز به یک جراحی بزرگ دارد و آن جراحی داشتن یک برنامه جامع در حوزه سلامت روان خصوصا خودکشی است.
وی ادامه داد: در حوزه سلامت روان خصوصا خودکشی، کارهایی در استان انجام شده اما باید بپزیریم این کارها اثرگذاری چندانی نداشته اند و یکی از دلایل بی اثر بودن این برنامهها مقطعی بودن برنامهها است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: در زمینه طلاق جزء استانهای آخر هستیم اما متاسفانه آمارهای خود استان نشان دهنده افزایش طلاق از سال۱۳۸۵به بعد است که بیشتر این طلاقها در ۵سال اول زندگی و بین افراد تحصیل کرده رخ میدهد.
رئیس مرکز آسیبهای روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایلام یکی دیگر از معضلات استان را خشونتهای بین فردی اعلام کرد و گفت:اینجا هم نیازمند یک برنامه جامع هستیم که نیاید سلیقهای و کوتاه مدت این برنامهها اجرا شوند.
محمدیان بستر را برای توسعه سلامت روان استان فراهم دانست و گفت: یکی از این بسترها منابع انسانی بسیار خوب مانند روانپزشک و روانشناسانی هستند که در سطح ملی نیز فعالیت دارند،موسسههای سلامت روان و همگرایی مسولین از دیگر بسترهای فراهم شده در استان هستند.
وی ادامه داد: استان نیازمند یک دبیر خانه قوی برای تدوین یک برنامه عملیات محور حداقل ۵ ساله است که این دبیر خانه باید به صورت یک تیم از طرف مسولین،موسسهها و کارشناسان باشد.
رئیس مرکز آسیبهای روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایلام یکی از مشکلات خدمات روانشناسی را تحت پوشش نبودن این خدمات توسط بیمه دانست و گفت: مردم باید هزینه های زیادی برای دریافت این خدمات بپردازند که با توجه به بالا بودن شاخصهای فلاکت استان پرداخت این هزینهها برای اغلب مردم بسیار سنگین است.
محمدیان تصریح کرد: نیازمند آموزش همگانی در حوزه سلامت روان خصوصا در رسانه ملی هستیم که دراین برنامهها هم باید محدودیتها برداشته شوند و هم باید چهرههای جدید مطرح شوند.
وی باتوجه به اینکه در همه مراکز بهداشتی استان خدمات سلامت روان توسط کارشناسان ارائه میشود، گفت: در اثر آموزشها و ارتقاء سطح تحصیلات،اکثر مردم بیمارهای روانی را میشناسند.
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه ایلام سلامت رواني حوزه سلامت روان استان ایلام نیازمند یک برنامه ها یک برنامه داشتن حس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۰۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حجاب در خدمت سلامت روان جامعه
بسیاری از کارشناسان حوزه حجاب بر این باورند که اسلام قصد دارد با الزام حجاب به زنان، نیازهای عاطفی و جنسی افراد را از درون جامعه به چارچوب خانواده منتقل کند تا ضمن جلوگیری از ایجاد برخی مشکلات، باعث آرامش روانی و سلامت جسمانی افراد و به تبع آن، نشاط جامعه شود.فاطمه مشهدیمقدم، پژوهشگر حوزه علمیه و فعال زنان در خصوص اهمیت رعایت حجاب در جامعه به جامجم میگوید: یکی از دلایل مهم در استحکام پیوند خانوادگی حجاب بهشمار میرود. وقتی در مرحله نخست و در زمان انتخاب همسر مردی حین خواستگاری زیبایی و جذابیت زن برایش جلوه نکند، او مبنای انتخابش را ملاکهای دیگری از وجود زن قرار میدهد. نجابت، رفتار و شخصیت وجودی زن در این زمان بیشتر در چشم مرد جلوه میکند.تایید این واقعیت چندان دور از ذهن نیست که زیبایی زن باعث میشود مردان در حین انتخاب به مقولات دیگر چندان توجهی نشان ندهند و برای تصاحب این همه جمال و زیبایی تعجیل کرده و حسابگریهای دیگر را لحاظ نکنند و نیز واضح است انتخابی که تنها از روی احساس صورت گرفته و صرف زیبایی زن را ملاک قرار میدهد، از عمق زیادی برخوردار نخواهد بود؛ زیرا زیباییهای زن هرقدر هم که برای مرد خیرهکننده باشد، با گذشت زمان تکراری شده و دیگر آن جذابیت پیشین را نخواهد داشت.مشهدیمقدم توضیح میدهد که در واقع حجاب و متانت زن در زمان خواستگاری سبب میشود جنبههای مختلف شخصیت زن در برابر مرد جلوه کند و این اتفاق رخ نخواهد داد که مرد با دیدن زنی زیباتر از همسر خودش به سمت او گرایش پیدا کند؛ چراکه انتخاب او سطحی و بر اساس ملاک ظاهری نیست و مبنای تشکیل زندگی زیباییهای ظاهری که با گذشت زمان در برابر او رنگ ببازد، نخواهد بود. در واقع در چنین شرایطی زندگی بر پیوندهای استواری بنا نهاده میشود که بسیار محکمتر از ملاک زیبایی است. این در واقع حفظ حریم در داخل خانواده است اما به گفته این پژوهشگر حوزه زنان این قسمتی از حفظ حریمهاست، وقتی در جامعه زنان دیگر حریمها را رعایت نکنند و مرد در بیرون از خانه در معرض جلوه زنان مختلف قرار بگیرد، از زندگی خود دلسرد میشود و زیبایی همسرش دیگر در چشمش جلوه نمیکند. در این شرایط نیز این خانواده انسجام خود را از دست میدهد و چهبسا سست و از هم متلاشی میشود. در واقع برای حفظ حریم بنیان خانواده باید زنان درجامعه حریم خود را حفظ کنند تا مردان از معرض چنین جلوههایی مصون بمانند واین درواقع برگ برندهای برای زن است؛چراکه حریم زندگیاش برای همیشه حفظ میشود.حجاب باعث تداوم زندگی است
حجاب میتواند انگیزه مرد برای تداوم زندگی مشترک را بیشتر کند. این موضوعی است که مشهدیمقدم به آن اشاره کرده و تاکید میکند یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با عدم رعایت حجاب توسط گروه معدودی از زنان در جامعه رخ داده، کاهش آمار ازدواج است. نمیتوان از بحث مشکلات مالی و مسئولیتهای دشوار زندگی در کاهش این آمار چشمپوشی کرد اما از این ماجرا مهمتر این است که زنان خیلی آزاد و بیپروا در جامعه حاضر میشوند و بهآسانی خود را در دسترس مردان قرار میدهند و این سبب میشود که آنها تن به ازدواج و قبول مسئولیت ندهند و بازار آزاد لذتجوییهای جنسی، خواستههای آنها را تامین کند. بدون اینکه آن دردسرها و هزینهها و مشکلات را داشته باشند.او بر این باوراست که اگر بخواهیم بازار کامیابی جنسی را در جامعه بسته نگه داریم، باید بازار آزاد لذتجوییها تعطیل شود. این وقتی رخ میدهدکه زن هنگام حضور در جامعه پوشیدگی و متانت خود را حفظ کند، تا فقط راه تامین این نیاز حیاتی برای مرد، تشکیل خانواده باشد.
حجاب پویایی و نشاط جامعه را بالا میبرد
این تصور که حجاب باعث میشود زنان امکان حضور فعال در جامعه را نداشته باشند، باروح حاکم بر اصل حجاب دراسلام تضاد دارد. این را مشهدیمقدم میگوید و تاکید میکند که حجاب مرز وضوابط و قانون دارد و درواقع درهیچ برهه و زمانی مانع حضور فعال زن در جامعه نیست.درهیچ جای دین اسلام به حضورهمیشگی زن درخانه توصیه نشده و حتی درپوشش نیز آنقدر سختگیری نشده که فرد قادر به انجام فعالیت درخارج از خانه نباشد.به اعتقاد این پژوهشگر، اسلام به هیچ عنوان زن را محصور در خانه نکرده و حتی انجام تکالیف خانه را جزو تکالیف زن به حساب نمیآورد و قوانین را طوری قرار داده تا زن ضمن رعایت حجاب و تقوا بتواند در جامعه رفتوآمد کند و وظایف اجتماعی خود را انجام دهد. اوبراین باوراست که وقتی تمرکزذهنی و روانی در محیط کار وجود داشته باشد، فرد کاراییاش بیشترمیشود وبه عبارت دیگرفردی که همزمان مشغول انجام دو یا چند فعالیت مهم است، بسیار کمتر از کسی که سرگرم انجام یک کار بوده وتمرکز روی آن کار دارد، کارایی خواهد داشت.بیحجابی وحضور با لباسهای زننده نیز همین است، در واقع وقتی فردی تمام ذهن و روانش به این معطوف است که ظاهر بهتری از خودش به نمایش بگذارد، نمیتواند روی کار دیگری مانند فعالیت دراداره یا درسخواندن دردانشگاه تمرکز کند وبیحجابی سبب میشود که کارایی بهشدت کاهش پیدا کند. بااین اوصاف باید به این نکته اشاره داشت که فاصلهگرفتن جامعه ازفرهنگ حجاب ورعایتنکردن حریم بین زن و مرد، بیش ازهمه به ضرروزیان خود زن و عامل بسیاری ازمشکلات روانی واجتماعی برای افراد، بهویژه زنان است.