Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-25@21:15:39 GMT

ایران و مساله تهاجم سایبری

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۲۰۸۹۳

ایران و مساله تهاجم سایبری

 چه بسا که این سه گونه واکنش به صورت همزمان و دریک ظرف زمانی که به تثبیت قواعدی حداقلی در زمینه جدید منجر می شود، عمل نماید. به واقع، چالش های نوینی که در برابر علوم سایبری قرار می گیرند، ظرفیت های این علم را محک زده و منجر به شکوفایی گستره ای جدید در چشم انداز منابع و ابزارهای تفسیر می شود. فضای سایبر از جمله چالش های اخیر روابط بین الملل به شمار می رود که پرسش های بنیادینی را پیش روی سیاست مداران و تحلیل گران قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و از طرفی بحران های بین المللی و تحولات چشم گیر سایبری و لزوم هرچه قوی و جدی تر پرداختن تخصصی به موضوعات سایبری در عرصه سیاست خارجی، استفاده از ابزار سایبر برای نیل به اهداف سیاست خارجی، دفاع سایبری در عرصه بین المللی؛ تاثیرگذاری در روندهای جدید سایبری بین المللی، نیاز به فعالیت تخصصی در عرصه سایبری به خوبی احساس می گردد.

ایران و بحث حملات سایبری
با عنایت به رشد فزاینده کاربران سایبری در فضای سایبر و رشد روز افزون این گونه حملات و جنگ ها در فضای سایبری بعلت ویژگی منحصر بفردی همچون گمنامی، ارزان، نبود مرزهای جغرافیایی، قابل دسترس بودن همگان و غیره؛ محیطی ایده آل را برای نفوذ گران و کشورهای متخاصم ایجاد نموده است. فراگیر شدن این فناوری در فضای جهانی در کنار دیگر ویژگی های مذکور؛ عملا رویکرد رقابتهای دو طرفه و حتی چند طرفه دولت ها را از عرصه های زمین، هوا، دریا و حتی فضا، به سمت عرصه پنجم رقابت تغییر داده است. لذا جنگ سایبری و اختصاص بودجه های کشورها برای این موضوع مشکلاتی را در جهان پدید آورده است که ضرورت و اهمیت دارد. تحلیل بسترهای بین المللی در مواجهه با این گونه حملات و جنگها را در محیط سایبری برای دفاع از حقوق ملت ها، به ویژه طرح مواضع منطقی و مستدل بین المللی کشورمان در مراجع بین المللی دو چندان نموده است و بایستی به آن اندیشیده شود.

از مهم ترین ویژگی های «تهاجم سایبری» می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

- این امکان را برای کنشگران فراهم می کند که بدون نیاز به درگیری مسلحانه به اهداف سیاسی و راهبردی خود دست یابند.

- به کنشگران کوچک و نسبتا بی اهمیت، قدرت بی حد و حصر می بخشد.

- مهاجمان سایبری با استفاده از آدرس های جعلی IP، سرورهای خارجی و اسم مستعار می توانند تقریبا با گمنامی کامل و مصونیت نسبی، حداقل در کوتاه مدت عمل کنند.

- مرزهای میان اهداف و مواضع نظامی و غیرنظامی، فیزیکی و مجازی مبهم است.

- کنشگران این فضا، طیف وسیعی از بازیگران عرصه سایبری، من جمله دولت ها تا گروه های نیابتی را در بر می گیرد.

این ویژگی ها به خوبی نشان می دهد که هر اقدام تهاجمی در «فضای سایبری» تلقی شود لذا لازمست تفاوت های موجود میان «جرایم سایبری»، «تروریسم سایبری» و «جنگ سایبری» بر اساس عاملان آن ها مشخص شوند. در چنین مواقعی، نمی توان تاثیر به کارگیری نقطه ای اقدام مقابله جویانه آزمتیریک را نادیده گرفت. بنابراین برای اجرای بهتر دفاع سایبری در برابر گروه های جنایی- که تحقق منافع مالی، مهمترین اولویت آنهاست-  می توان به پاسخ های انتظامی/ قضائی ( از جمله اقداماتی که منافع مالی بازیگران را هدف می گیرند) متوسل شد. همچنین در صورت رو در رویی با بازیگرانی که وابستگی کمی به فنون انفورماتیک دارند می توان پاسخ های نظامی را به کار گرفت. در نهایت لازم به تاکید است که برای آنکه کارکردهای هشدار، شناسایی حمله کننده و مقابله به مثل در مقابل حملات موثرتر واقع شوند، اعمال وابستگی های چند سویه صنعتی در زمینه انفورماتیک و ایجاد همکاری های بین المللی بسیار ضروری بوده و در ایجاد و توسعه دفاع سایبری مقبول تاثیرگذار است.

کد خبر 1564891

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سجاد عابدی حمله سایبری سایبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۰۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف | زن جوان دستگیر شد

به گزارش همشهری آنلاین، سرهنگ فرشید زینلی فرمانده انتظامی مرودشت در استان فارس اظهار داشت: خانمی به پلیس فتا مراجعه کرد و اظهار داشت شخصی ناشناس در فضای مجازی من را به عنوان کلاهبردار معرفی کرده و با این کار باعث بی‌اعتباری کسب و کار و ریزش اعضای فضای مجازی من شده است.

وی افزود: رسیدگی به این پرونده ‌به‌ صورت ویژه در دستور کار کارشناسان قرار گرفت و با انجام اقدامات فنی و تخصصی لازم توسط کارشناسان، هویت فرد ناشناس در کمترین زمان ممکن کشف و طی هماهنگی با مرجع قضایی به پلیس فتا احضار شد.

رئیس پلیس شهرستان مرودشت گفت: متهم که خانمی ۳۱ ساله است در بازجویی اولیه مدعی شد، بر سر اختلافی که با شاکی برای تبلیغات کسب و کارش داشته، اقدام به نشر اکاذیب در گروه‌های فضای مجازی کرده و قصد بی‌اعتباری وی را داشته است.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه متهم انگیزه خود را انتقام‌جویی شخصی اعلام کرد، گفت: در این خصوص پرونده تشکیل و متهمه به مراجع قضایی معرفی شد.

سرهنگ زینلی هشدار داد: فضای مجازی جایی برای انتقام‌جویی نیست و با خاطیان برابر قانون برخورد خواهد شد. از جرائم سایبری که می‌تواند آثار جبران‌ناپذیری در زندگی افراد داشته باشد، انتشار تصاویر خصوصی، نشر اکاذیب و توهین در فضای مجازی است که معمولا با سهل‌انگاری خود کاربر در دسترس مجرمان سایبری می‌افتد.

وی تاکید کرد: بنابراین می‌طلبد شهروندان فضای مجازی را به عنوان محلی برای ابراز اختلافات خانوادگی و انتقام‌جویی انتخاب نکنند و مراتب را از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند.

کد خبر 846537 منبع: ایران برچسب‌ها خبر مهم پلیس فتا حوادث ایران

دیگر خبرها

  • هشدار احمدیان به کشور‌های میزبان مراکز امنیت سایبری صهیونیستی
  • هشدار دبیر شورای عالی امنیت ملی به کشورهایی که با رژیم صهیونیستی همکاری سایبری دارند
  • هشدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به کشورهایی که اجازه استقرار مراکز امنیت سایبری خود را به رژیم صهیونیستی داده‌اند
  • هشدار احمدیان به کشورهایی که اجازه استقرار مراکز امنیت سایبری خود را به رژیم صهیونیستی داده‌اند
  • ایران به اتهامات سایبری از طرف آمریکا پاسخ داد
  • ایران ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری را قویاً رد کرد
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا در خصوص فعالیت‌های سایبری
  • با آگهی‌های اجارهٔ ارزان خانه گول نخورید!
  • انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف | زن جوان دستگیر شد