Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره این بیماری گفت: بیماری فنیل کتونوری یا PKU یکی از بیماری های متابولیک ارثی است که در غربالگری نوزادان در بدو تولد بررسی می شود و علت بروز آن، کمبود یا فقدان آنزیم فنیل آلانین هیدروکسیلاز بوده که سبب تجمع فنیل آلانین در بدن شده و موجب صدمه مغزی به کودک می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالرسول همتی هشدار داد: در صورتی که کودکان مبتلا به فنیل کتونوری، تحت مراقبت و پیگیری قرار نگیرند، هر ماه، چهار نمره از بهره هوشی یا IQ آنها کاسته می شود.

او ادامه داد: در راستای دستیابی به اهداف برنامه ژنتیک اجتماعی، بیمارانی که در غربالگری بدو تولد، مثبت شناسایی می شوند، پس از انجام آزمایش و تائید تشخیص، در کلینیک PKU واقع در بیمارستان قطب الدین، ماهیانه خدمات بالینی شامل ویزیت متخصص اطفال، مشاوره تغذیه، مشاوره روانشناسی، و مشاوره ژنتیک و آزمایش های دوره ای به آنان ارائه می شود.

همتی تاکید کرد: این افراد باید در سه سال نخست زندگی هر ماه؛ از سن ۳ تا ۶ سالگی هر ۴ ماه؛ از سن ۶ تا ۱۲ سالگی دو مرتبه در سال و پس از ۱۲ سالگی یک بار در سال، آزمایش فنیل آلانین را انجام دهند که انجام این آزمایش های دوره ای، هزینه های بالایی را به خانواده بیماران تحمیل می کند.

معاون بهداشت دانشگاه با بیان اینکه با همکاری دیگر بخش ها و ارگان های مرتبط، امکان انجام این آزمایش در دانشکده پیراپزشکی شیراز فراهم شده است، اظهار کرد: با راه اندازی امکان انجام این آزمایش در دانشکده پیراپزشکی، ۳۱۰ خانواده بیماران مبتلا به این بیماری در استان، دیگر متحمل هزینه های بالای آزمایشگاهی نمی شوند.

او اعلام کرد: در راستای تسهیل دریافت این خدمت، نمونه گیری در روزهای یک‌شنبه و چهارشنبه در کلینیک فنیل کتونوری مجتمع درمانگاهی تخصصی و فوق تخصصی قطب الدین شیرازی، انجام و برای انجام آزمایش، نمونه ها به دانشکده پیراپزشکی ارسال می شود.

انتهای پیام/د

منبع: فارس

کلیدواژه: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیماری فنیل کتونوری غربالگری نوزادان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۵۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی بیماران «اس ام ای» از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمد اسماعیل کاملی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سازمان بیمه سلامت چه خدماتی به بیماران SMA ارائه می دهد، گفت: با تشکیل صندوق بیماریهای خاص و صعب العلاج، درصورتی که اطلاعات بیماران مبتلا به اس ام ای در سامانه بیماری های نادر وزارت بهداشت (RDA) ثبت شده باشد، از مزایای صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج بهره مند می شوند.

مدیر کل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص پوشش دارویی این بیماران گفت: بعد از معرفی بیمار به منظور دریافت دارو از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت به سازمان بیمه سلامت، فارغ از نوع بیمه پایه، با مراجعه بیمار به داروخانه های منتخب از مزایای صندوق بهره مند می‌شوند.

وی تصریح کرد: بیماران مبتلا به هر سه تیپ بیماری SMA TYPE۱, SMA TYPE۲, SMA TYPE۳ از مزایای صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج در خصوص خدماتی از جمله آزمایش، پرتوپزشکی، توانبخشی، خدمت پزشک، ویزیت و دارو (بر اساس ضوابط ابلاغی) بهره مند می شوند.

کاملی تاکید کرد: بیماران منتسب به نشان بیماری SMA می توانند با رعایت ضوابطی از مساعدت‌های موردی تبصره ذیل ماده ۹ اساسنامه صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج با ارائه مدارک و مستندات به ادارات کل استانی، پس از طرح و بررسی و در صورت تایید در کمیته های مربوطه برای خدمات خارج از ضوابط ابلاغی بهره‌مند شوند.

به گزارش وبدا، وی تاکید کرد: هرگونه تغییر آتی در نحوه پوشش مبتنی بر ضوابط ابلاغی از مبادی ذیصلاح خواهد بود.

انتهای پیام

کد خبر: 1225429 برچسب‌ها بیماری اس ام ای

دیگر خبرها

  • آزمایش جدید درباره هوش مصنوعی چه می‌گوید؟
  • توصیه‌های روزه داری و مصرف دارو‌ها
  • ارائه خدمات مراکز مشاوره روانشناختی به ۲۷۵۶ دانش آموز همدانی
  • بهره مندی بیماران SMA از مزایای صندوق بیماری‌های خاص-صعب‌العلاج
  • بهره مندی بیماران SMA از مزایای صندوق صعب‌العلاج
  • بهره مندی بیماران «اس ام ای» از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج
  • بهره مندی بیماران اس ام‌ای از صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج
  • اهمیت مشاوره و آزمایش‌های پیش از ازدواج در پیشگیری از تالاسمی
  • حضور فعال حوزویان و استقبال مردم در نمایشگاه قرآن
  • قطار هیدروژنی چینی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت آزمایش شد