Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - ­رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح تخصیص مابه‌التفاوت ارز 4200تومانی و آزاد به‌صورت کارت اعتباری به مصرف‌کننده گفت: ارز 4200تومانی حذف نمی‌شود، بلکه موضوع بحث این است که ثمره آن باید به مصرف‌کننده تخصیص یابد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، موضوع ارز ترجیحی 4200تومانی، با توجه به رانت و فسادی که به‌دلیل ما‌به‌التفاوت آن با ارز بازار آزاد ایجاد شد و منتفع نشدن مردم از عمده ارز تخصیص‌یافته 4200تومانی در سال‌های گذشته و تأثیر کم آن در سفره مردم، در برنامه تیتر امشب بررسی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور در این گفتگو در خصوص موضع مجلس درباره نحوه مصرف ارز 4200تومانی گفت: در سال 97 و ورود شوک ارزی به اقتصاد کشور، نگرانی مجلس از بابت کالا‌های اساسی و کوچک شدن سفره مردم بود، در نتیجه قرار بر این شد که مایحتاج مردم با ارز ترجیحی وارد شود و به دست آن‌ها با قیمت پایین‌تر برسد.
وی افزود: در مشاهدات میدانی متوجه شدیم قیمتی که مصرف‌کننده برای کالا‌های با ارز ترجیحی می‌پردازد با آنچه برای واردات آن‌ها پرداخت شده است، تفاوت بسیاری دارد. در پایان دولت دوازدهم نیز نظارت‌ها رها شد و این تفاوت به اوج خود رسید و کالا‌هایی که قرار بود با ارز ترجیحی و ارزان در اختیار مردم قرار داده شود، گران به دست آن‌ها می‌رسید و همین عامل موجب ایجاد رانت و فساد در اقتصاد شد، در نتیجه سال گذشته برای بودجه 1400 به دولت پیشنهاد کردیم یا نظارت هوشمند و قوی بر توزیع این ارز ایجاد کند، یا مابه‌التفاوت قیمت ارز ترجیحی و ارز آزاد به‌صورت کارت اعتباری در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد.
پورابراهیمی با اشاره به ترجیح مجلس بر "تخصیص مابه‌التفاوت ارز 4200تومانی و آزاد به‌صورت کارت اعتباری به مصرف‌کننده"، درباره امتیازات این روش گفت: در این روش، راه قاچاق معکوس اقلامی که در کشور قیمت پایین‌تری دارند، بسته می‌شود. بهره‌مندی صرفاً شهروندان کشورمان از این منابع، پیشگیری از صادرات مصنوعی که عایدی مفید برای کشور ندارد و چندین مورد دیگر امتیازات این روش است، در نتیجه ارز 4200تومانی حذف نمی‌شود، بلکه موضوع بحث این است که ثمره آن به مصرف‌کننده تخصیص یابد.
هادی قوامی معاون وزیر اقتصاد دیگر میهمان این گفتگو نیز درباره پیامد‌های ارز 4200تومانی برای اقتصاد کشور گفت: میانگین شاخص تورم در سه سال اخیر (پس از شوک ارزی) بیش از 120 درصد بود، در حالی که در اقلام مهم سبد خانواده مانند گوشت گوسفند، 186 درصد افزایش قیمت داشتیم که نشان‌دهنده آن است که چیزی از ارز ترجیحی عاید سفره مردم نشده است.
وی افزود: تخصیص این ارز، موجب خسارات متعدد دیگری مانند هدررفت منابع ارزشمند ارزی به بی‌ثمر‌ترین شکل و توزیع وسیع رانت شده است.
قوامی تأکید کرد: باید در برخی از کالا‌ها که به واردات وابستگی شدید دارد، ثمره ارز ترجیحی با نظارت دقیق به تولیدکننده برسد و در کالا‌هایی که وابستگی چندانی به واردات ندارد با اعطای کارت اعتباری به مصرف‌کننده، موضوع را مدیریت کرد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مصرف کننده کارت اعتباری ارز 4200تومانی ارز ترجیحی کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۵۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۲۷ هزار میلیارد تومان از سهام پالایشگاه شازند به تأمین‌ اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از واگذاری معادل ۲۷ هزار میلیارد تومان از سهام پالایشگاه شازند به سازمان تأمین‌اجتماعی در قالب تأدیه مطالبات این سازمان از دولت خبر داد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان تأمین‌اجتماعی، میرهاشم موسوی با قدردانی از رویکرد حمایتی و واقع‌بینانه دولت سیزدهم در ارتباط با پرداخت مطالبات این سازمان اظهار کرد: رویکرد و عملکرد دولت مردمی سیزدهم در زمینه پرداخت مطالبات بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی در بین همه دولت‌ها بی‌نظیر بوده، به‌گونه‌ای که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات این سازمان در قالب سهام شرکت‌های با سودآوری و شرایط مالی مناسب پرداخت شد.

وی افزود: در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز پرداخت مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی پیش‌بینی شده بود که با تعامل با سازمان خصوصی‌سازی در هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۲، ۲۵ هزار میلیارد تومان در قالب واگذاری ۱۷ درصد سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ۲۷ هزار میلیارد تومان دیگر نیز در قالب بخشی از سهام باقیمانده دولت در پالایشگاه شازند پرداخت شد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: سهامی که در دولت سیزدهم در ازای مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی به این سازمان واگذار شده برخلاف رویه دولت‌های پیشین، سهام کیفی و ارزشمندی بوده که از جمله آن می‌توان به سهام سودده بورسی شرکت کشتیرانی ج. ا. ا و نیز پالایشگاه شازند اشاره کرد.

وی با اشاره به پیش‌بینی بودجه سال ۱۴۰۳ در مورد پرداخت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی، ابراز امیدواری کرد که با همراهی دولت و مجلس در زمینه پرداخت مطالبات انباشته این سازمان، در سال جاری امکان سرمایه‌گذاری انتخابی در مسیر آینده‌سازی برای سازمان تأمین‌اجتماعی فراهم شود.

کد خبر 739384

دیگر خبرها

  • تخصیص ۸ هزار میلیارد ریال برای اجرای دو مصوبه سفر رییس جمهور به بوشهر
  • قطع همکاری سیستم پرداخت سامسونگ با میر روسیه
  • تقویت زیرساخت شهرک‌های صنعتی کردستان با تخصیص ۵ هزار میلیارد ریال
  • نزدیک به ۲۳۳ میلیون دلار کالا از قم به کشور‌های مختلف جهان صادر شد
  • ۲۷ هزار میلیارد تومان از سهام پالایشگاه شازند به سازمان تأمین‌اجتماعی واگذار شد
  • واگذاری ۲۷ هزار میلیارد تومان از سهام پالایشگاه شازند به تأمین‌ اجتماعی
  • توزیع ۳ هزار بسته معیشتی توسط هلال احمر مازندران در سال ۱۴۰۲
  • کمین کلاهبرداران اسکیمری در قالب فروشندگان سیار
  • بازاریان آذربایجان‌غربی ۵۲ میلیارد ریال جریمه پرداخت کردند
  • بازاریان آذربایجان‌غربی بیش از ۵۲ میلیارد ریال جریمه پرداخت کردند